Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei :)

Jeg og sambo har vært så heldige å få adoptere en 2,5 år gammel Alaska Husky tispe. Hun har prøvd litt trekk før, helt på hobbybasis, og vi har lyst til å fortsette - også på hobbybasis i form av trekk med sykkel og ski om vinteren :)

Dette leder meg over til mitt første spørsmål - jeg har lest litt rundt på internett og jeg har forstått at det er en del meninger om nomesele vs. kombisele eller seler av andre slag. Det jeg i hovedsak har oppfattet er at noen mener at en nomesele har for lavt trekkpunkt når man tenker å bruke hunden til noe annet en trekking av pulk. Er dette et evig dilemma man bare er nødt til å velge side på? Jeg som uerfaren aner ikke hva jeg skal tro, etter å ha lest side opp og side ned :)

Så et annet spørsmål - når vi har testet hun litt ute, hvor jeg har stått på sparkesykkel bak henne legger jeg merke til at hun trekker veldig skjevt. Hun løper med rumpa ut mot sidene, er dette tegn på noe jeg skal være obs på? Ønsker ikke å fortsette dersom hun pådrar seg unødvendige belastningsskader.

Jeg ønsker også å legge til at vi ikke er interessert i seriøs trekk, men trekk for moroskyld med sykkel eller ski :)

Litt rotete innlegg! Jeg beklager også på forhånd om et lignende spørsmål allerede eksisterer.

Legger ved et bilde av lille hjertet mitt <3

post-15736-0-85028800-1440877275_thumb.j

  • Like 4
Skrevet

Nomesele er det som er best til snørekjøring. Det skal mye til før trekkpunktet blir feil og skulle det bli feil så finnes det uansett ikke noe bedre alternativ.

  • Like 1
Skrevet

Nomesele er det som er best til snørekjøring. Det skal mye til før trekkpunktet blir feil og skulle det bli feil så finnes det uansett ikke noe bedre alternativ.

Takk for oppklarende svar! :)

Skrevet

Jeg er også fersk AH eier og hadde sånn ca akkurat samme spørsmålet *ler*

Jeg gikk for non stop Free Motion på min og nå trekker han veldig rett og pent både på tur og når han trekker poden på sykkel.

Han skjener litt til høyre noen ganger ( han er tidligere spannhund og gikk på høyre side i spannet ) , derfor setter jeg ofte pulien på høyre side av han og det ser ut til å hjelpe allerede :)

  • Like 1
Skrevet

Nomesele er veldig fint til sykkel (om hunden løper foran og trekker) og snørekjøring :) Til AH er det mye som passer, du får prøve deg litt frem. Sjekk ut troll, gresshoppa, bjørkis, seleverkstedet mm. Gratulerer med en flott hund! Trekk er veldig gøy å drive med :)

  • Like 1
Skrevet

Jeg er også fersk AH eier og hadde sånn ca akkurat samme spørsmålet *ler*

Jeg gikk for non stop Free Motion på min og nå trekker han veldig rett og pent både på tur og når han trekker poden på sykkel.

Han skjener litt til høyre noen ganger ( han er tidligere spannhund og gikk på høyre side i spannet ) , derfor setter jeg ofte pulien på høyre side av han og det ser ut til å hjelpe allerede :)

Så gøy at vi er flere! :D Morsomt å følge med, kanskje vi lærer masse sammen her inne :) Bor du i Oslo-området eller? Hadde jo vært gøy å møttes :)

Nomesele er veldig fint til sykkel (om hunden løper foran og trekker) og snørekjøring :) Til AH er det mye som passer, du får prøve deg litt frem. Sjekk ut troll, gresshoppa, bjørkis, seleverkstedet mm. Gratulerer med en flott hund! Trekk er veldig gøy å drive med :)

Tusen takk for oppklarende svar :) Har blitt tipset om Troll tidligere, så skal sjekke det ut!

  • Like 1
Skrevet

Så gøy at vi er flere! :D Morsomt å følge med, kanskje vi lærer masse sammen her inne :) Bor du i Oslo-området eller? Hadde jo vært gøy å møttes :)

Bor i Lier :)

Har en huskygutt på 1 år og ei pulifrøken på snart 1 1/2 år :)

Drammen Hundepark er et fint sted for huskyer :)

Skrevet

Jeg kjørte på med en nomesele fra Huken til min Terv. Hun er lita og spinkel, og den sitter veldig godt på henne. Tenker at den kan sitte veldig fint på AHer også :)

  • Like 1
Skrevet

Bor i Lier :)

Har en huskygutt på 1 år og ei pulifrøken på snart 1 1/2 år :)

Drammen Hundepark er et fint sted for huskyer :)

Tips notert! Jeg har en mega sosial tispe på 2,5 år. Vi bruker hundeparken på Fornebu :D Skal absolutt ta turen til Drammen ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...