Gå til innhold
Hundesonen.no

Sendt mail til NKK ang. raseforbudet


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Her den ene natta satt jeg på jobb og tenkte litt på raseforbudet vi har i Norge i dag. Det endte opp med at jeg sendte en lang mail til Trine Hage i NKK hvor jeg etterspurte deres engasjement i saken. Jeg var ikke så gammel da raseforbudet ble innført, men jeg har forstått det sånn at NKK ikke var den som ropte høyest den gang.

I forbindelse med NKKs engasjement ift. tildeling av WDS i Kina, så tenkte jeg at det kanskje hadde noe for seg å sende de en mail å høre om de hadde tenkt å gjøre noe mer aktivt for å få raseforbudet hevet.

Jeg la vekt på i mailen at raseforbudet er en sak mange hundeeiere bryr seg om og at vi må stå sammen. Det nytter ikke med meninger her og der. Alene er vi bare en liten dråpe. Her er svaret jeg fikk fra NKK:

Siden 2003 har vi hatt en hundelov med forbud mot seks raser, som av myndighetene er ansett for å være såkalt farlige. NKK er prinsipielt uenig i at en slik liste har en funksjon. NKK utarbeidet for to år siden en erfaringsrapport om hundeloven, med fokus på at forbudet i praksis ikke har hatt noen effekt, noe vi også ser i andre land. NKK ønsker derfor raseforbudet opphevet. Gjennom våren og sommeren har NKK diskutert enkelte partiers ønske om å innføre helårsbåndtvang og i denne forbindelse har vi også snakket om raseforbudet på møtene med de politiske partiene. Vi kommer til å be om nye møter spesifikt vedrørende raseforbudet i løpet av høsten. NKK har også en god dialog med flere interessentgrupper på dette punktet.

Hundeloven stiller også store – og i følge NKK umulige – krav til blandingshunder. Dette er også ett av NKKs argumenter for å avskaffe listen over forbudte raser; den er umulig å etterleve for blandingshundeiere da disse eierne må kunne dokumentere at deres hund ikke er innblandet en av rasene på forbudslisten. Bl.a. stilte NKK i vår med tre sakkyndige i den såkalte ”Amy-saken”, hvor politiet tok en blandingshund fra sin eier. Årsaken var mistanke om at Amy var helt eller delvis american staffordshire terrier, som er en av rasene som er forbudt i Norge. NKKs tre sakkyndige var eksteriørdommere, som med sin rasekunnskap kunne avkrefte dette. Sakkyndiguttalelsen ble i denne forbindelse tillagt stor vekt, og hunden ble levert tilbake til eieren. NKK er selvfølgelig glade for at denne saken fikk et lykkelig utfall, men vi mener at saken likevel er et skrekkeksempel som tydelig viser hvor rettsløse eiere av blandingshunder er, samt hvor vilkårlig disse sakene behandles i rettsvesenet. I tidligere saker har også uttalelser fra sakkyndige blitt avfeid. Denne saken kommer derfor til å bli brukt som argument for avskaffelse av raseforbudet i eventuelle møter med politiske partier hvor hundeloven blir diskutert.

I denne saken skal vi bli betydelig mer synlige i tiden fremover. Tusen takk for din mail.

Det blir spennende å se om vi får sett mer til NKK utover høsten og om det kan føre til debatt og kanskje endring på sikt.

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her den ene natta satt jeg på jobb og tenkte litt på raseforbudet vi har i Norge i dag. Det endte opp med at jeg sendte en lang mail til Trine Hage i NKK hvor jeg etterspurte deres engasjement i saken. Jeg var ikke så gammel da raseforbudet ble innført, men jeg har forstått det sånn at NKK ikke var den som ropte høyest den gang.

NKK var kanskje ikke tydelig nok i media, men jobbet gjorde de da vitterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende brev er ca like fruktbart som å pisse i motvind, det er ikke det som endrer politikk eller får mennesker til å skifte mening.

Gitt at loven faktisk ble innført og siden har fått stå i fred og ro er det tydelig at alt har feilet. i stedet hørte man på menneskene bak hundebitt.no med flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende brev er ca like fruktbart som å pisse i motvind, det er ikke det som endrer politikk eller får mennesker til å skifte mening.

Gitt at loven faktisk ble innført og siden har fått stå i fred og ro er det tydelig at alt har feilet. i stedet hørte man på menneskene bak hundebitt.no med flere

Nja. Brev er et dokument. Avhengig av innhold behøver brev ikke endre noe som helst men kan være avgjørende som dokumentasjon og innholdet kan endre politikk og kan få mennesker til å skifte mening.

Om vi skal dele ut karakterer så var vel "hundefolket" selv blant de nyttigste idiotene m h t å skape inntrykk i media av hundeeiere som ansvarsløse og uempatiske mennesker. "Hundefolket" får selv ta mye av skylden for at det fikk den loven det fortjente. Man kan gi "fedregruppen" bak hundebitt "skylda" for mye, men den nest verste "fienden" var trolig hundefolket selv. Hundebitt.no får klare seg med bronseplass.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det de lokale kommunestyrene som kan vedta hvorvidt det skal være helårs båndtvang, ikke et bestemt parti. F.eks kan "Larvik VEL" (bare et fiktivt eksempel) sende brev til kommunen og be om dette, hvor kommunestyret tar opp saken i neste møte.

I Oslo var det Høyre som stod i bresjen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...