Gå til innhold
Hundesonen.no

Renslighetstrening som går tregt


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle lage en tråd om dette. Jeg har aldri, med noen hund jeg har eid eller vært med å eie, strevd med renslighetstreningen. Det har liksom bare vært å gå ut etter mat, soving og lek, og ellers når det har gått litt tid (avh av blærekapasitet), så har det ordna seg ganske fort, og det er også den metoden vi har brukt nå på Maja (Golden, nå 14 uker). Hun bæsjer ikke inne. Det har skjedd en gang, og det var bare vår feil.

Hun viste antydning til å skjønne at hun skulle ut de første ukene hun var hos oss, og det var vi veldig obs på slik at hun faktisk da fikk komme ut når hun gav tegn til det, men nå er det helt borte. De første ukene var vi litt på andre steder, hytter med lett tilgang ut, og det var lett for henne å forstå at hun skulle ut, og ikke minst kort vei ut.

Nå har vi vært hjemme sammenhengende i noen uker, og hun viser rett og slett ingen forståelse for konseptet "tisse ute ikke inne". Vi løfter henne ut med en gang hun begynner å tisse, i tillegg til situasjonene som nevnt ovenfor. Hun får masse ros (og har etterhvert også fått godbit) for å tisse ute. Hun begynner å forstå kommandoen "gå å tisse", med en liten periode som hun trodde det betydde "sitt", men hun går like hærlig av og til inn for å tisse...vi venter stort sett alltid med å gå inn til hun har tisset en ekstra gang. Det går fint å være alene, men hun tisser inne hvis det blir mer enn ca 6 t. Sover stort sett hele natten, uten behov for å gå ut, i en innhegning på eget rom, og vil gjerne ut av den for å tisse. Naturlig nok. Har en teori om at huset er for stort for henne på en måte, at foreløpig er det bare hennes lille plass som hun har behov for at skal være ren, mens alt annet er "utenfor" det, men jeg aner ikke... I tillegg hadde vi et par dager som ble "ødelagt" av uvi, hvor det ble dryppet over alt..

Det er mulig det har gått "for" lett tidligere slik at jeg har urealistiske forventninger, men er det noen som har vært i samme situasjon som har noen smarte tips? Jeg hadde absolutt ikke forventet full renslighet hos en 14 uker gammel valp, men kanskje et lite tegn på forståelse?

Hun er en smart liten frøken, så jeg føler liksom det må være et eller annet jeg gjør feil her...

(Møtte forøverig et "sjarmtroll" i går som mente at det skulle gå på et blunk om jeg bare presset snuten hennes ned i tisset når hun tisset inne. Den slags er altså ikke aktuelt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør alt riktig, men sannsynligvis har hatt litt flaks når det kommer til tidligere hunder ja. :) Jeg har hatt tre valper, der den ene var husren 2-3 mnd. gammel, den andre litt senere enn det, og den siste var ikke 100% husren før han nærmet seg ett år, til tross for at jeg har gjort det samme med alle mann. Ingen av mine har vært flinke til å gi beskjed om at de må på do før de ble voksne, så de ble faktisk husrene uten at jeg noen gang tenkte ''ah, nå har h*n skjønt det''.

Og ikke glem det som er bra - å ikke bæsje inne, samt å holde seg hele natten er ikke noe alle gjør i den alderen. Ha litt is i magen, det går inn til slutt, selv om det kan gå overraskende treigt (men jeg synes ikke det du beskriver høres treigt ut, ganske gjennomsnittlig vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khal sluttet å ha uhell inne 6 mnd'er gammel ca. Men da var vi fortsatt ute mange ganger i løpet av en dag.

Gikk gjerne litt sent siden vi bor i blokk og det ikke bare er å løfte ut med en gang.

Tror dette går veldig bra jeg. Hun er jo bitte liten enda :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring og "realitetsorientering"? Joda, vi er jo veldig fornøyd med nettene og hjemmealenetreningen. Jeg har liksom tviholdt på den der "hun får ivertfall større blære etterhvert" når det har vært som mest av vasking av tiss, så hun får vel få lov til å vokse seg til?

Vår forrige hund sa heller aldri fra, men han holdt seg veldig fort såpass lenge at han aldri måtte ordentlig tisse eller bæsje før han ble tatt med ut uansett... Det er liksom det jeg håper på etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, eller i hvilken grad hun er renslig eller ikke? :P Hun går inn for å tisse, men kan holde seg i 6 timer alene? Det syns jeg er veldig bra for en på 14 uker.

Mirai var ikke helt renslig hjemme før en stund etter 14 uker.. :) Det kan ta litt tid. Borte var det verre og vi måtte være mer på hugget, hun skjønte ikke alltid hvor "ut" og den riktige døra var. Hos mamma kan hun fremdeles finne på å gå opp i gangen i 2. etasje og bæsje :lol: ....... 8 mnd! Veldig veldig sjelden, men. Nå bor vi jo her så hun har skjønt hvor utgangsdøra er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, eller i hvilken grad hun er renslig eller ikke? :P Hun går inn for å tisse, men kan holde seg i 6 timer alene? Det syns jeg er veldig bra for en på 14 uker.

Mirai var ikke helt renslig hjemme før en stund etter 14 uker.. :) Det kan ta litt tid. Borte var det verre og vi måtte være mer på hugget, hun skjønte ikke alltid hvor "ut" og den riktige døra var. Hos mamma kan hun fremdeles finne på å gå opp i gangen i 2. etasje og bæsje :lol: ... 8 mnd! Veldig veldig sjelden, men. Nå bor vi jo her så hun har skjønt hvor utgangsdøra er.

Nei det er liksom det der at hun ER ute, men går INN for å tisse? Skjønner at jeg ikke har noe å klage på foreløpig... Får være fornøyd med det vi får til. Hun holder seg jo leeenge når hun ligger stille. Men ganske kort med en gang det er en eller annen form for aktivitet (eller hun er våken i det hele tatt)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna regnet jeg ikke som husren før hun var 6 mnd :P Hun måtte ut om natta, minst en gang, fram til da, pluss at hun gjerne tisset litt inne i tillegg. Nyx var husren fra hun var 4/5 mnd. Synes det er så mange som er utålmodige på det der :P Det går seg til, så pust dypt inn og ut: Du har en valp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig er det som med spedbarnstid, man glemmer veldig fort hvordan det egentlig er.... Nå sover ivertfall prinsesse Blond, og den som sover, tisser ikke... Vi får fortsette å vandre ut og inn, og håpe på fint vær i høst:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fóres valpen kun på tørrfór?

Her har det gått mye raskere å få husren de valpene som fóres halvt om halvt med v&h og tørrfór, de drikker jo naturligvis betraktelig mindre da. Mine har stort sett vært helt husrein mellom 5 og 7 mnd tror jeg :)

n av mine har forøvrig aldri gått på døren, men begynt å vandre når han må ut på do.

Men begge kelpisene måtte luftes godt før de fikk hilse på folk, enten på trening eller besøkende hjemme. De kunne fint "gledesskvette" til de var over året.

Min venninnes terrier tispe var forøvrig ikke husrein før hun var ca 10-12 mnd, så individuelle forskjeller er det nok.

@kristin

Har du vasket med sterke vaskemidler sånn at det helt sikkert ikke henger igjen lukt på de faste plassene? Dersom du har gjort det hadde jeg overvåket henne som en hauk inne, også pælmet henne ut med en gang hun viste tegn til å skulle gå å tisse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig er det som med spedbarnstid, man glemmer veldig fort hvordan det egentlig er.... Nå sover ivertfall prinsesse Blond, og den som sover, tisser ikke... Vi får fortsette å vandre ut og inn, og håpe på fint vær i høst:)

Nåja :P husker Aron tissa på seg i søvne en gang når han var omtrent 9 uker.

Men var vår egen feil, som blanda i litt god smak i vannet fordi han drakk dårlig i varmen, så han drakk opp hele skåla (lita valpeskål, men mye vann for en så liten kropp :teehe: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så for meg en tråd om en stakkar som nærmet seg året og fortsatt hadde uhell! Tror nok du har vært veldig heldig før. Min verste var litt over året før jeg stolte på henne, til tross for at jeg fulgte samme metoden med henne som alle de andre hundene. Jeg regner alt under 4 måneder som tidlig, jeg. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille smarte gulingen min var ikke husren før han var 7-8mnd, det med slavisk ut hver gang etter lek, soving, mat, drikking og mellom hvis tiden eller blæra sa så. Da tisset han med høy labb ute og som en tispe inne minst annenhver dag til en uke med uhell. Det er først nå i en alder av 1,5-2 år han har lært seg å si ifra hvis han må ut, noe fordi han somregel ikke trenger å gå til han bli trengende, men også fordi han virker til å være litt sen å koble dette sammen.

Men det går seg til etterhvert for dem alle, spesielt de som blir jobbet med! 13 uker er da slett ingen alder å bekymre seg for, bare fortsett å hygg deg med lille :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fóres valpen kun på tørrfór?

Her har det gått mye raskere å få husren de valpene som fóres halvt om halvt med v&h og tørrfór, de drikker jo naturligvis betraktelig mindre da. Mine har stort sett vært helt husrein mellom 5 og 7 mnd tror jeg :)

n av mine har forøvrig aldri gått på døren, men begynt å vandre når han må ut på do.

Men begge kelpisene måtte luftes godt før de fikk hilse på folk, enten på trening eller besøkende hjemme. De kunne fint "gledesskvette" til de var over året.

Min venninnes terrier tispe var forøvrig ikke husrein før hun var ca 10-12 mnd, så individuelle forskjeller er det nok.

@kristin

Har du vasket med sterke vaskemidler sånn at det helt sikkert ikke henger igjen lukt på de faste plassene? Dersom du har gjort det hadde jeg overvåket henne som en hauk inne, også pælmet henne ut med en gang hun viste tegn til å skulle gå å tisse :)

Kun tørrfôr ja, men helt bløtet opp (står med vann fra forrige måltid, dvs det blir en del timer). Har holdt oss til fôret fra oppdretter den første tiden, så ikke det skulle bli en overgang også. Men det kan jo være noe å tenke på...

Hun tisser sjelden på seg når hun hilser på folk, bare andre hunder, så det er jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår siste var ikke husren før 7 mnd og han løfta på foten fra han var 8 uker, så det var gøy du :lol: Ødela et bord og en tvbenk :P Nå derimot er han nesten for husren etter min smak. Om han er dårlig i magen, så har han lov å gjøre det inne liksom, men neida. Han holder seg til vi våkner/får det med oss, og da er han så kvalm og ukomfortabel at jeg får helt vondt i hjertet...

Han var sen fordi tispa vi hadde ikke var husren... 5 år gammel... Fun times :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis har virkelig ikke forstått konseptet her heller. Vi måtte utvide ett og ett rom for å hindre det. Ellers løp hun bare på kontoret og gjorde fra seg..selvom terrassen stod oppe...

Men bank i bordet vært flink nå i over en uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnetteN : det er sånn det har vært her og; alle dører åpne, men det skal tisses inne allikevel.

Hittil i dag har det faktisk ikke skjedd noe inne, så jeg tar sjansen på en ordentlig gulvvask. Regner med at Maja da respekterer den jobben det er med full gulvvask i to etasjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AnetteN : det er sånn det har vært her og; alle dører åpne, men det skal tisses inne allikevel.

Hittil i dag har det faktisk ikke skjedd noe inne, så jeg tar sjansen på en ordentlig gulvvask. Regner med at Maja da respekterer den jobben det er med full gulvvask i to etasjer

men jeg følte litt som deg, måtte liksom "claime" ett og ett rom.utvide renslighetssonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis har virkelig ikke forstått konseptet her heller. Vi måtte utvide ett og ett rom for å hindre det. Ellers løp hun bare på kontoret og gjorde fra seg..selvom terrassen stod oppe...

Men bank i bordet vært flink nå i over en uke.

Huff, har hatt en sånn jeg også. Det er slitsomt! Jeg har vært vant med at hundene lærer seg enten at man tisser ikke innendørs, eller at man ikke tisser på gulv, inkludert verandagulv og sånt som er ute. Så fikk jeg en som vi måtte ta rom for rom, men også hus for hus. Jeg kunne ikke føle meg trygg på at hun ikke tisset innendørs hvis vi dro på besøk til familie eller venner, for hun hadde jo ikke lært at DET huset også var en tissefri sone.

Det ble bra til slutt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...