Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund - Alternativ til springer


Recommended Posts

Jeg liker springer, bortsett fra at Nevø drar så hardt at stangen trekkes rundt, uansett hva jeg prøver for å forhindre det. I tillegg er nomesele det eneste han kan trekke med uten å bli kvalt, og da havner han så langt fremme at jeg blir litt engstelig for at han skal hoppe foran hjulet... Så her er det best med langt strikk foran sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg så en svensk hund bli syklet med med en stag som står rett ut til siden, rett under setet (tror den var festet på setestangen). Det kunne kanskje fungert dersom hunden din ikke trekker?

Hun skal løpe ved siden, ja Kickbike-festene ser veldig gode ut, men kan de festes på en vanlig sykkel og på siden? Jeg har sett at det finnes kombi-fester å få kjøpt til dem... de er ganske dyre

Vet du hvor enkle de er å ta av mellom turene? Det er ikke alltid hunden er med på sykkeltur ..

@Mud springer går greit med opptil to trekkende Siberians også, stort sett :P

Men begynner dine to å trekke etterhvert når du sykler, og du vil det, eller synes det er greit, så kjøp heller en stang som holder båndet litt vekk fra hjulet å ha de foran. MYE bedre med trekkende hunder i min erfaring.

Hvordan påvirker det sykkelen om de skjeener ut til siden? Ser liksom for meg at man mister kontroll over styret om de rykker?

Jeg også! Men jeg har ikke engang sykkel. Hvis jeg var sikker på at jeg fikk til å sykle med hund, så hadde jeg lett investert i en sykkel, men det ser dritskummelt ut, både for meg og hunden. Jeg ser for meg alt i fra katt, til en ufattelig god lukt så hun MÅ bråstoppe. Skjønner ikke at folk tør! Kanskje dere bare har mer veloppdragene hunder generelt. :icon_redface:

Nope. Mine er ikke, og har aldri vært, veloppdragne på sykkel :lol: Men jeg har syklet veldig mye, så har relativt grei kontroll på sykkelen så med mindre jeg mister kontroll over styret/bremser så takler jeg det meste. Inkludert riesen som ville på traverjakt. Mulig det var da jeg forbannet walkydoggens manglende demping :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg passet usikker og utagernde hund i 25 kilos klassen så syklet jeg med henne i springer. Hadde på sele, og i tillegg halstrup + kobbel som nødløsning. Når hunden tenkte på å tulle la vi inn en spurt så kom den på andre tanker. Syklet da i et område der ganske mange går tur med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan påvirker det sykkelen om de skjeener ut til siden? Ser liksom for meg at man mister kontroll over styret om de rykker?

Jeg bruker strikk, så det blir ikke noe voldsomt rykk. Og jeg har gode bremser på sykkelen så får stoppet. Men nå gjør mine sjeldent slikt heldigvis. Bare unge under opplæring som finner på den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strikk, så det blir ikke noe voldsomt rykk. Og jeg har gode bremser på sykkelen så får stoppet. Men nå gjør mine sjeldent slikt heldigvis. Bare unge under opplæring som finner på den slags.

Aner meg liksom at du har litt mer kontroll på dine under trekk enn jeg har på mine. "Oi, et rådyr - middag!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller : Oi! En katt - fastfood!

Bingo! Eller "oi 3 tikser med lam - fårikål au naturel!". Jeg sykler alltid med springer, kort line fra springer til sele, og så ekstra sikring med stup og kobbel, enten som jeg holder eller som er festet i sykkelen.

Fortøyer forresten springer i sykkelen, litt bakoverstilt, så de ikke får dratt den rundt, og heller ikke kommer foran sykkelhjulet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Eller "oi 3 tikser med lam - fårikål au naturel!". Jeg sykler alltid med springer, kort line fra springer til sele, og så ekstra sikring med stup og kobbel, enten som jeg holder eller som er festet i sykkelen.

Fortøyer forresten springer i sykkelen, litt bakoverstilt, så de ikke får dratt den rundt, og heller ikke kommer foran sykkelhjulet.

Jeg tror sykleturen @2ne hadde for mange år siden har gitt meg skrekken :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sykleturen @2ne hadde for mange år siden har gitt meg skrekken :lol:

Det var belgeren det, ikke huskyen. Han ville aldri funnet på sånt tull, var vi ute og jobbet, så var vi ute og jobbet, og da var det viktigste å løpe "dit" - hvor nå enn "dit" var :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var belgeren det, ikke huskyen. Han ville aldri funnet på sånt tull, var vi ute og jobbet, så var vi ute og jobbet, og da var det viktigste å løpe "dit" - hvor nå enn "dit" var :P 

Jeg tror ikke huskyen min er like dedikert til løping, tilbakemeldingen fra svoger er at pulien er enklere der :P

Hun er dedikert til trekking..Alt som har med fart å gjøre. Men jeg har merket meg at de begge er mer rett frem når de går sammen. Begge vil gå først :P

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke huskyen min er like dedikert til løping, tilbakemeldingen fra svoger er at pulien er enklere der :P

Hun er dedikert til trekking..Alt som har med fart å gjøre. Men jeg har merket meg at de begge er mer rett frem når de går sammen. Begge vil gå først :P

Konkurranse hjelper alltid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sykt lyst av å lese her! Gjør dere noe for å trene en hund til dette? Da tenker jeg ikke på farten, jeg kan love dere at jeg ville tatt det veldig rolig og forsiktig i starten. Jeg ser for meg at min kan tenke "WTF, run away!" hvis hun blir bundet til en sykkel for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sykt lyst av å lese her! Gjør dere noe for å trene en hund til dette? Da tenker jeg ikke på farten, jeg kan love dere at jeg ville tatt det veldig rolig og forsiktig i starten. Jeg ser for meg at min kan tenke "WTF, run away!" hvis hun blir bundet til en sykkel for første gang.

Jeg har hatt to hunder på rad som ikke kunne fordra sykkelen, og den før der igjen aksepterte den uten å like den, så jeg har tatt det litt med ro de første turene med den nåværende hunden. De første par turene trillet jeg bare, og så fikk hun godis for å gå pent ved siden av sykkelen. Tredje turen syklet vi litt, og hadde løpe-løspauser underveis, og godbiter når hun går pent. Sammen på fjerde turen, men da syklet vi rolig hele veien og stoppet for gående og syklister, og tok flere leke- og tissepauser. Vi syklet ca 1000 meter på siste turen, så det sier vel det meste om fort jeg går frem ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sykt lyst av å lese her! Gjør dere noe for å trene en hund til dette? Da tenker jeg ikke på farten, jeg kan love dere at jeg ville tatt det veldig rolig og forsiktig i starten. Jeg ser for meg at min kan tenke "WTF, run away!" hvis hun blir bundet til en sykkel for første gang.

Jeg mener jeg har gitt dem lengre bånd i starten, så har de fort skjønt greia og synes det er gøy. Riesendyret jeg hadde ble overlykkelig og stilte seg på plassen og stod og trippa når jeg tok frem sykkelen :wub: Eksploderte son et fyrverkeri med en gang jeg satte meg på, så sykkelturene våre startet med heftig bremsing.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramler den ikke ned i hjulet da ?

Jeg har kjøpt springer, men den bare vrir på seg så må ha en annen løsning.

Jeg fant et sånt treningsbånd (?resistence band/loop) i latex som jeg kuttet til og brukte som foring. Da satt det bom fast. Det blir bittelitt bevegelse i festet fordi båndet er elastisk, men uten å vri seg en mm. Prøv med det istedet for de glatte foringene som følger med springeren. Latexhansker eller latexballong kan sikkert også funke, men er mye tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramler den ikke ned i hjulet da ?

Nei, hun løper jo med stram line. Og om den slakker litt, så legger jeg den bare over armen som holder styret, og så løser det seg fint. Men klart, det krever jo at jeg følger med litt ekstra. Jeg skulle gjerne hatt en springer eller en sånn walkydog i stedet, men ser i en gammel tråd @Lola Pagola starta, at mange er misfornøyde med walkyen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg foretrekker å ha hunden forran. Litt fordi jeg ikke får springeren til å sitte uten å vri seg, mest fordi jeg ikke liker at de trekker skjevt som det blir med springer. Bruker man springer bør man ihvertfall bytte side ganske ofte. Og litt fordi jeg vil at hundene skal trekke meg på ski, og da er det jo fint at de trenes ganske likt på høsten :)

Hvis sykkel er skummelt, så vil jeg anbefale sparkesykkel. Du sitter ikke like låst og detter ikke like langt ned :) Og så er jo litt lydighet på hunden en fin ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...