Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv - anbefaling?


Recommended Posts

Nemi har fôrallergi og kan bli skikkelig dårlig av bare en liten godbit hvis det er verste sort. Jeg har også opplevd at hun kom over en annen persons godbitsøk og fikk spist en hel del og da ble hun kjempedårlig med hudbetennelse, sopp i øre og hele pakka. Det er til tider et problem at folk gir henne godbiter uten at jeg får sagt i fra og det er veldig kjipt! I tillegg så kaster folk godbiter om seg og det har hendt på turer at hun har spist 5-10 godbiter som folk har slengt fra seg. Dette er jo selvfølgelig mitt problem og jeg skjønner godt at folk ikke tenker det kan komme en allergihund etter dem som spiser gobitene. Heldigvis var disse godbitene typisk "dårlig kvalitet" av kjøpegodbiter uten noe særlig kjøtt, så vi slapp unna med litt kløe, men hadde det vært pølser eller er kjøttrike godbiter kunne det fort blitt verre.

Folk kaster gjerne også fra seg mat og lignende i grøftekanter osv. og for en hol schäfer er det slukt på sekunder. Hun har en god slipp og ikke rør, men det forbeholder jo at jeg ser maten før hun ser den.

Jeg har derfor vurdert munnkurv, men jeg er litt usikker på om jeg "tørr". Nemi er jo schäfer og rasen i seg selv er jo "skummel": En schäfer med munnkurv kan sikkert fort antas å være en drapsmaskin, selv om Nemi er kjempesnill. Jeg er litt redd for å "blåse gata" eller turområder om jeg kommer gående med henne i munnkurv. Folk vil antagelig tro det verste.

Noen som har erfaringer med "skummel" hund pluss munnkurv når hunden faktisk ikke ER skummel :P

Jeg vurderte om jeg i tillegg skulle skaffet meg et tjenestehunddekken fra Kifani eller lignende med påskriften Jeg er ikke farlig, jeg har allergi eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått med min i grime. Det er ille nok.

Da jeg nevnte at jeg hadde munnkurv til folk på jobben, folk som ikke er vant til hund, sa de at de hadde blitt livredde om de hadde sett min hund med en sånn...

Jeg tror ikke "sånne folk" tar seg tid til å lese hva som står på et dekken eller en sele, dessverre. Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde gjort det en gang :icon_redface: (møter meg sjøl i døra her....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig, spiller det noen rolle? Jeg har ikke beste relasjonen til naboene, men jeg snakker med noen av dem. Og jeg har kommunisert at grime kun er for min egen del, fordi hunden er så stor i forhold til meg. Han er ikke utrygg, jeg kan bli det. Og de syns det er fint. De andre driter jeg i, men jeg tenker at de kanskje får min historie viderefortalt av de jeg snakker med...

Jeg syns det er ille at folk går over gata eller viker fra når jeg kommer med min hund med grime. Men samtidig, jeg vet ikke om de kanskje også ville reagert på samme måte uten grime. Dogoen er jo stor..... Schäfer er jo også ansett som skummel for mange...

Munnkurv er mer synlig, men - uansett grunn så er vel det et tegn på et forsvarlig hundehold? Om hunden så var utagerende er det jo bedre om den går med munnkurv?

Nei, jeg vet ikke.... jeg har jo møtt meg selv i døra, og tenker bare høyt her. Jeg fortsetter å gå med min hund i grime uansett hva folk tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg i hovedsak når jeg går med henne løs i hundetette områder hvor alle går med sine løse. På vanlig tur i bånd hadde jeg ikke brydd meg så mye hva folk tror.

Om hun hadde vært utagerende, noe som folk muligens tror om de hadde møtt oss med munnkurv, så vil jo det påvirke flere i et område med mye hunder. Men når det er sagt, der vi går mest som er fritatt fra båndtvang så kjenner de fleste oss eller kjenner til oss. Alle vi møter får et positivt inntrykk av dyret. Det ville kanskje blitt noen som skygga banen, men de som går der mest har jo truffet oss mange ganger. Så kanskje ikke det ville vært så ille som jeg forestiller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på disse. De er ganske lukka helt framme med snuten så hun ikke får spist noe gjennom munnkurven. Myndemunnkurvene er jeg litt redd for at hun skal greie å spise igjennom om hun finner noe på bakken?

http://nettdyret.no/hund/sikkerhet/munnkurv-plast_14-1171.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med Luna i munnkurv en periode av samme grunn (at hun spise ALT, ikke pga allergier), og folk gikk fort over veien når de møtte oss :P men samtidig så er det jo ikke så farlig? Jeg hadde henne jo løs på hundejordet rett utenfor huset mitt også, og folk kom jo bort og sa "Jeg tipper hun ikke er farlig siden hun går løs?". Hun kunne ikke brydd seg mindre om folk og fe, så de så jo at hun ikke skulle angripe. Det var jo en Labbe da, ikke Schafer, og det er nok stor forskjell der også.

Men drit i hva folk tenker, gjør det som er best for hunden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får tro hva de vil. Det er tusen ganger bedre at folk skygger banen pga munnkurv enn at hun får utbrudd på allergien. Synes hun har hatt det kjipt nok, og kan du forhindre at hun får i seg noe ille med munnkurv så bruker du det :) Ikke noe å lure på en gang spør du meg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun så jo bare så søt ut i den digre munnkurven da <3 Litt OT, hihi.

Jeg syns forøvrig også at folk får tenke hva de vil, det er jo mye bedre at hunden ikke får allergiske reaksjoner. Du vet jo at hun har den på for å ikke spise ting hun ikke tåler og kan jo like gjerne si det om noen tar mot til seg å spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra dagens tur! Vi gikk en liten tur med noen hundevenner etter LP-trening i dag, traff bare på en hund da. Hun ble stående med hunden i bånd en stund, så venninna mi gikk bort og spurte om det var greit at våre var løse. Hun sa i samme slengen at Nemi hadde munnkurv på fordi hun har allergi. Det gikk i hvert fall kjempefint :)

Merka at munnkurven er litt stor da, hvis hun skraper nok i bakken greier hun å få den av, men det er egentlig ikke så farlig. Bare å sette den på igjen. Hun var ikke superhappy, men glemte den bort det meste av tiden. Blir nok vant til det etter hvert tenker jeg. Det virka ikke som den hemma henne på noe vis ovenfor andre hunder. Eneste var at hun ble litt frustrert over å ikke få spise kaninbæsj og gress XD Men vann gikk helt fint å drikke.

@Tabris tok et gruppebilde av gatas skrekk sammen med selskapshundene :teehe:

11220470_10152901823926721_7308952371960

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Der kurven ligger over? Uansett kan du prøve å polstre munnkurven selv :) Kan være noen runder med vanlig sportsteip kan holde.

Finn fikk knagsår helt framme, rett over nesa liksom. Tror det er fordi hun gnir seg litt langs gress og busker osv. Jeg har sett at hun har hatt merke der tidligere, men kobla det ikke til munnkurven. På tur her for noen dager siden så begynte det å blø :/

Men ja, må se om jeg kan finne noe å polstre med på et vis kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noen munnkurv som passer, evt en polstring som funker på den du har?

Sitter nemlig og leter etter munnkurv selv, har blitt drittlei (bokstavelig talt) av at Ganzie synes kattebæsj er en kjempedelikatesse, og nå er det så ille mange katter her at det er blitt umulig å gå tur med hunden løs uten at hun finner dritt.

Så nå blir det munnkurv på henne. Og jeg aner ikke hvilken jeg skal kjøpe, eller hva jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet noen munnkurv som passer, evt en polstring som funker på den du har?

Sitter nemlig og leter etter munnkurv selv, har blitt drittlei (bokstavelig talt) av at Ganzie synes kattebæsj er en kjempedelikatesse, og nå er det så ille mange katter her at det er blitt umulig å gå tur med hunden løs uten at hun finner dritt.

Så nå blir det munnkurv på henne. Og jeg aner ikke hvilken jeg skal kjøpe, eller hva jeg skal se etter?

Nei, har ikke funnet noe enda. Venter på at såret skal gro skikkelig før jeg bruker den igjen.

Det jeg synes er bra med denne munnkurven, i tillegg til at den er billig, hehe, er at den har så små hull framme, pluss en plate så de ikke får spist noe gjennom kurven. Har du for store hull så kan de jo fortsatt få slikket i seg bæsj eller andre små ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte denne på schäfer som spiste alt den kom over. Synes den fungerte fint, og den gnagde ikke.
Ellers går det an å forsøke dobbeltsidig tape og tynn fleece og polstre den du har. Mamma gjorde det for meg på den ene til ene rottweileren som hadde for vane av å spise alt han kom over og skaffe meg dyre regninger hos veterinæren.

Jeg har best erfaring med polstrede "militærtyper" av munnkurv. Synes de sitter best og gnager ikke. Og plata foran hindrer opptak av alt som kan friste på bakken.

Fått mange rare og mindre trivelige blikk. Schäfer og rottweiler med munnkurv = farlig i manges øyne. Men, traff også på de som flira og spurte om jeg og hadde en alteter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...