Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

Hvilken linje går du? Ja, håper jeg får meg jobb til våren men det verserer rykter om at maskin- og oljeingeniørene kan ta et seksmåneders kurs i VVS og søke om de samme jobbene, så vet ikke hvor presset det blir emoji30.png VA er utrolig morsomt! Jeg går nok videre med det på Ås dersom jobbplanene skulle gå durken. Jeg begynte å ta Vann og miljøteknikk i høst men måtte innse at å frivillig ta ekstra studiepoeng i tillegg til å måtte jobbe så mye ved siden av var en dårlig idé emoji19.png

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

 

 

Jeg har gått den linjen (gikk ut i 2010), og det er ikke så mye som tyder på nedbemanninger i bransjen enda. Du går jo ut med en ganske vid utdannelse, og kan søke veldig mange forskjellige jobber når du er ferdig, så jeg ville ikke bekymret meg så veldig. Men det kan være lurt å prøve å knytte kontakter allerede nå, hvis det er en spesifik bedrift eller retning du vil jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så frustrert... :( Legger det i spoiler siden det er litt langt, men er om eksamensangst...

I fjor opplevde jeg for første gang eksamensangst, skikkelig masse også, og det kom under selve eksamen. Jeg hadde forberedt meg veldig godt til midteksamen og forventet å få en A, eller B om jeg var litt uheldg med oppgavene. Det første jeg ser når jeg får eksamen utlevert er 3 oppgaver jeg ikke kan, jeg hadde ikke fått med meg at pensum på slutt og midt-eksamen hadde endret seg, slik at jeg ikke kunne den delen av pensum. Jeg ble helt satt ut av dette, superstresset, og resultatet var at jeg ikke fikk til mange av de oppgavene jeg egentlig kunne. Totalt fikk jeg en C i faget (da fikk jeg altså mellom A og B på slutteksamen, så sier litt om hvordan midteksamen gikk).

Dette semesteret tar jeg faget opp igjen. Jeg har lest alt som er å lese, gjort alle ukesoppgaver og andre oppgaver i boken, gjort alle gamle eksamensoppgaver, får til alt.... Brukt ca. 1 time på gjennomføring av hver gamle eksamensoppgave (2-timers eksamen), så jeg kan det virkelig godt... Så kommer jeg på midteksamen, blir like stresset som sist, og resultatet er at jeg ikke får til ting jeg egentlig kan... Jeg klarer ikke tenke... Bruker lang tid.. Krysset av i feil rute på flervalg også på en oppgave jeg hadde fått til... Fikk 78% rett, som er lavt med tanke på hva jeg egentlig kan i faget.

Det er helt sykt frustrerende. Jeg har alltid god kontroll på hvilken karakter kunnskapene mine tilsvarer (9/10 ganger får jeg karakteren jeg på forhånd forventer, og er det avvik er det 1 karakter opp eller ned), så det er ikke sånn at jeg tror jeg kan mer i dette faget enn det jeg egentlig kan heller. Nå har jeg mulighet til å forberdre forårets C til B, men A er utelukket. Skal uansett gi det et forsøk.

Noen som har noen tips til hvordan man kan deale med dette? Kjipt om slutteksamenen min også går til h.... fordi hjernen min plutselig slutter å fungere... Jeg kommer ikke til å gidde å ta dette faget igjen uansett hvordan sluttresultatet blir, men vet jo aldri om jeg havner i samme situasjon igjen heller :hmm:
Jeg har virkelig full medfølelse for dem som har eksamensangst under hver eksamen... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen om 7 dager i forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis. Har ikke begynt å lese ennå, så det er vel bare å starte da. Noen som har tips til hvordan man bør analysere en artikkel med et kritisk blikk?

Når en analyserer en artikkel er det jo alltid med et kritisk blikk? Hvis ikke er det jo bare gjengivelse av innhold, og det jo verken interessant eller spesielt innsiktsfullt, og i alle fall ikke en analyse. :) Prøv å lese stoffet og leit i hukommelsen etter noen "knagger" underveis i teksten hvor du har lest innspill, kritikk eller andre perspektiver fra øvrige bidragsytere på feltet, og bruk dette til å analysere og diskutere innholdet. Og ja, det å kritisk analysere en tekst når du ikke har satt deg inn i stoffet er ganske vanskelig. :P

Jeg er så frustrert... :( Legger det i spoiler siden det er litt langt, men er om eksamensangst...

Skjult innhold

Noen som har noen tips til hvordan man kan deale med dette? Kjipt om slutteksamenen min også går til h.... fordi hjernen min plutselig slutter å fungere... Jeg kommer ikke til å gidde å ta dette faget igjen uansett hvordan sluttresultatet blir, men vet jo aldri om jeg havner i samme situasjon igjen heller :hmm:
Jeg har virkelig full medfølelse for dem som har eksamensangst under hver eksamen... :|

Studerer du ikke du i Oslo? Ta kontakt med SiO Rådgivning. :) Generelt trur jeg det er lurt å ikke ha så fokus på karakteren, men på hva du ønsker å formidle. Om du får spørsmål om noe du ikke kan svare på fordi du ikke har lest det, så er det jo ikke noe verre enn at neivel, da kan du ikke akkurat det, da. (Og hvis du reagererer på at jeg bagatelliserer ting nå, så er det akkurat det jeg gjør. Det er viktig å realitetsorientere seg litt når det gjelder prestasjoner og oppnåelser, det er ikke livet om å gjøre, stort sett). Nå høres det ut som du har skikkelig oversikt, så prøv å stole på det. Tru at du kan, og ikke la fokuset på resultatet bli så altoppslukende at du ikke får fram det du sitter inne med. :)

Hvis "hjernen slutter å fungere", så ta deg en pause. Dra med deg en eksamensvakt ut, lukk øynenen mot været og pust. Åpne håndflatene og vend dem opp mot himmelen. Prøv å spole bakover i hodet ditt og visualiser hvordan du leiter gjennom et mentalt kartotek tilbake til der du var og hva du så, følte og huska når du leste om tematikken sist. Idet minnene kommer, skynder du deg tilbake til plassen din og skribler ned det som faller deg inn, før du igjen tar fatt på oppgaven. 

 

 

 

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer du ikke du i Oslo? Ta kontakt med SiO Rådgivning. :) Generelt trur jeg det er lurt å ikke ha så fokus på karakteren, men på hva du ønsker å formidle. Om du får spørsmål om noe du ikke kan svare på fordi du ikke har lest det, så er det jo ikke noe verre enn at neivel, da kan du ikke akkurat det, da. (Og hvis du reagererer på at jeg bagatelliserer ting nå, så er det akkurat det jeg gjør. Det er viktig å realitetsorientere seg litt når det gjelder prestasjoner og oppnåelser, det er ikke livet om å gjøre, stort sett). Nå høres det ut som du har skikkelig oversikt, så prøv å stole på det. Tru at du kan, og ikke la fokuset på resultatet bli så altoppslukende at du ikke får fram det du sitter inne med. :)

Hvis "hjernen slutter å fungere", så ta deg en pause. Dra med deg en eksamensvakt ut, lukk øynenen mot været og pust. Åpne håndflatene og vend dem opp mot himmelen. Prøv å spole bakover i hodet ditt og visualiser hvordan du leiter gjennom et mentalt kartotek tilbake til der du var og hva du så, følte og huska når du leste om tematikken sist. Idet minnene kommer, skynder du deg tilbake til plassen din og skribler ned det som faller deg inn, før du igjen tar fatt på oppgaven. 

Tusen takk for tips, bra med bagatellisering, for jeg har tendens til å henge meg litt opp i ting. :P  Kanskje jeg skal ta kontakt, for jeg syns det er et litt eskalerende problem. Som sikkert er enkelt å fikse med litt veiledning.

Jeg har nok veldig fokus på å få karakteren jeg jobber mot ja (ikke nødvendigvis beste karakter). Og om jeg da setter målet mot A så merker jeg at stressnivået blir høyere, i og med at feilmarginen da er veldig liten, 9% feil. Liker ikke å feile, dvs har tidligere hatt angst for det, og det sitter nok litt igjen enda, så det er nok det at det er andre forsøk nå som setter meg ut... Grunnen til at jeg har gjort svært lite i de andre mattefagene mine er jo fordi jeg veldig lett får god karakter i matte. Så da er det enkelere å gjøre minimalt og få B, fremfor å gjøre mitt beste, få forventninger, og risikere å ikke få et bedre resultat likevel. Så har alltid valgt letteste løsning. Vet ikke hvorfor jeg har en sånn tankegang, fremfor å bare gjøre mitt beste og være fornøyd med resultatet. :/  

Til sommeren var første semester der jeg har deltatt på forelesninger og jobbet jevnt gjennom hele semesteret. Om det var jo mye morsommere å studere på den måten. Da benyttet jeg meg faktisk ubevisst av et par av tipsene du kom med under eksamen også, og det funket veldig bra. Fikk til oppgaver jeg var "blank" på i starten fordi jeg la dem vekk, tok meg en pause og tenkte rolig, men fokusert gjennom ting. Så skal prøve å gjøre dette mer bevisst. Hadde eksamensangst på to av de eksamenene også (da kunne jeg også "alt" og forventningen min var toppkarakter), men da klarte jeg likevel å jobbe bra og fikk resultatene jeg hadde jobbet mot.

Skal prøve å legge vekk karaktertankene nå. Sette fokus på å gjøre mitt beste, og om det skjer noe uforutsett på slutteksamen får jeg prøve å ikke la det sette meg ut helt. Og bevisst bruke disse tipsene. Jeg trenger ikke å forbedre karakteren sånn egentlig heller, snittet mitt er greit nok til master uansett. Så det er jo ikke verdens undergang om det ikke går. Kanskje ha det i bakhodet også. :)

Begge eksamenene jeg hadde nå hadde jeg kun sovet 2-5 timer om natten to foregående ukene pluss natten før, og ikke spist noe før eksamen. Så det bidrar nok litt det også...

Dette ble langt gitt. Jaja. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt skummelt å tenke på at om sju måneder skal jeg være ferdig med masteroppgaven min og så å si ferdigutdannet (dvs, har muntlig forsvar i juni). Det er så himla mye jeg må gjøre før den tid! Både med fagene jeg tar nå og selve masteroppgaven. Og ikke minst må jeg sette i sving en jobbsøkingsprosess som jeg er innmari spent på. Jeg gleder meg til den dagen jeg har fått jobb og vet hvor jeg skal bo, hvem jeg skal arbeide for og hva slags arbeidsoppgaver jeg skal ha (i alle fall for en stund). 

Men aller først skal jeg vel bare bli ferdig med en oppgave som jeg må få levert i løpet av kvelden. Har ikke begynt å skrive ennå. :P Har satt opp fine SMART-mål for uka som kommer, da. Det blir en travel og artig uke med masse skole, utferd til Oslo, revyskriving, opptak og admiral i TF og ikke minst Daniel Kvammen-konsert. Jeg gleder meg til å være i jobb og kan bruke søndagene mine til noe annet enn å skrive akademiske tekster, men samtidig er det jo masse gøy og fint med å være student!

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig fikk man 3 bacheloroppgavetilbud!! Hvorfor venter alle firmaer til siste liten??? Jeg er fortsatt overbevist om at vi tok den rette oppgaven, men den ene oppgaven som de nettopp ringte meg om ville gitt meg et fortrinn dersom jeg hadde ønsket stilling i kommunen. Det er jo noe jeg har tenkt litt på... Så da må man begynne å tenke på fremtidsvalg da...

Tenker jeg på interesseområdet har jeg valgt rett oppgave,

Tenker jeg på jobbmuligheter i hjembyen Bergen kan det være en kommunal oppgave hadde vært mer rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har faktisk snakket foran en hel klasse for første gang siden barneskolen. :D:icon_redface: Og det gikk fint. Det var min gruppe sin tur til å lede forelesningen (så blir jo ikke som å holde et foredrag eller noe sånt, foreleser deltar vel så mye som oss, men likevel big-deal for min del). Gruppen satt på et bord foran i klassen, og jeg satt meg nærmest foreleser, så det ble liksom en dialog mellom foreleser og meg. Jeg kunne (egentlig ganske tilfeldig, for jeg hadde kun lest akkurat den delen i repetisjonsheftet) alt foreleser spurte om første timen, så da ble det til at jeg var den eneste på gruppen som snakket de første 45 min av forelesningen (dvs foreleser snakket nok 80% av tiden, men likevel). Jeg var giret sånn 4 timer etterpå. :lol: Og litt i sjokk... :|

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe i det hele tatt, men så merket jeg at hun som egentlig skulle ta de første spørsmålene bare rotet seg bort. Så da måtte jeg nesten bare hjelpe til... :|

Så i år har jeg gjennomført to av mine fobier, snakket foran folkemengde + tatt sprøyte. :lol:

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlevering praktisk eksamen i det ene emnet om 9 dager, jeg har ikke begynt. Får utdelt eksamensoppgave i det andre emnet i morgen, så må altså få unnagjort to eksamener samtidig fordi jeg er en mester i utsettelse. Det verste er at jeg ikke er stressa. Det at jeg ikke er stressa, stresser meg egentlig :lol:

Tror universitet er laget for folk med litt mer selvdisiplin enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tommy skrev:

Erfaringer som fjernstudent, anyone?

Går tredje året av fire nå, bor på Flisa (mellom Elverum og Kongsvinger) og skolen er i Porsgrunn. Bortsett fra at det er litt tungvint med hundepass i forhold til samlinger vi har innimellom så er det supert :D Jeg får skolen litt på avstand, akkurat slik jeg liker, hehe :) Men nå er jeg litt ferdig med å være heltidsstudent,så det passer meg perfekt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...