Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden og katten min går ikke sammen...


ArgaogStine
 Share

Recommended Posts

For 2 mnd siden omplasserte jeg min nydelige Arga. En Alaska Husky tispe på 6 år.

Jeg hadde før dette bare en katt.

Det jeg fikk beskjed om av tidligere hundeeier var å prøve å ha de sammen og være bestemt, og si ifra. Det første som da skjedde var det at katten var nysgjerrig og hunden ble irritert og omvendt. Jeg prøvde å få Arga til å slutte å ta han men hu hørte ikke etter før katta hadde funnet det høyeste stedet i leiligheten og satt seg der for å sutre og være redd.

Har aldri sett katta min sånn før.

Nå er han livredd bikkja så jeg må ha hu i bur når han er inne eller i bånd kontrollert.

Dette er en litt slitsom situasjon og kunne ønske de kunne gått overens i samme rom i hvertfall.

Har dere noen erfaringer med dette eller har dere noen råd? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte styre dem omhverandre inne. Altså ikke noe kjekt for katten :( Katten var ute på natten og ble lukket inn på rommet sitt mens hunden var i en del av huset der han ikke så at katta kom inn. Katten kunne aldri gå rundt i huset annet enn når hunden var ute og døra til hagen var forsvarlig stengt. Katten og eldstemann gikk så fint sammen og jeg regnet med at det ville gå bra med valpen også så lenge han vokste opp med katten i hus. Men det gjorde det altså ikke. De kunne aldri møtes hverken inne eller ute. Ikke noe kjekt for katten i det hele tatt. Og kanskje litt dumt rasevalg du har gjort og dum alder med katt i hus? Jeg hadde heller prøvd å legge opp til at katten kunne hatt det så bra som mulig uten å måtte støte på hunden ,enn å fortsette å prøve,for det kan jo ende med at katten flytter. Tror kanskje jeg hadde prøvd å levere tilbake hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte styre dem omhverandre inne. Altså ikke noe kjekt for katten :( Katten var ute på natten og ble lukket inn på rommet sitt mens hunden var i en del av huset der han ikke så at katta kom inn. Katten kunne aldri gå rundt i huset annet enn når hunden var ute og døra til hagen var forsvarlig stengt. Katten og eldstemann gikk så fint sammen og jeg regnet med at det ville gå bra med valpen også så lenge han vokste opp med katten i hus. Men det gjorde det altså ikke. De kunne aldri møtes hverken inne eller ute. Ikke noe kjekt for katten i det hele tatt. Og kanskje litt dumt rasevalg du har gjort og dum alder med katt i hus? Jeg hadde heller prøvd å legge opp til at katten kunne hatt det så bra som mulig uten å måtte støte på hunden ,enn å fortsette å prøve,for det kan jo ende med at katten flytter. Tror kanskje jeg hadde prøvd å levere tilbake hunden

Levere tilbake hunden? Haha. Altså en sånn type person er jeg ikke. Hun kommer til å bli her til hun dør. Har blitt så glad i henne.

Katten går i stua mens hunden ligger i buret og han for være på soverommet alene og det synes han er greit.

Jeg ville bare gjerne hatt de sammen.

Men må kanskje innse at det ikke går.

Har hørt om mange av rasen som har katt og hund sammen og det går kjempefint. Tror det har med kjemi å gjøre også. Katten min er ganske sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må regne med at de ikke nødvendigvis kan gå sammen, dessverre. Somregel går det greit å ha begge i hus likevel.

Her har jeg fått ny kattunge. Gira synes den er kjempekul og vil gjerne leke. Hun kan gå løs rundt den, men må passes på så hun ikke tråkker på den. Mio derimot er helt rabiat, og jeg tør ikke ha han løs sammen med den pusen (han går greit med mine foreldres to katter). Så når pusen er i stua er Mio i bur og Gira enten løs eller i bånd. Ellers er pusungen på vaskerommet og i ganga, og i senga.mi på natta. Funker greit foreløpig hvertfall.

De to kattene av foreldrene mine er nærmest flyttet ut. De er stort sett ute på sommeren. Om vinteren ligger de mye.på badet og i ganga. Virker.som de trives godt selv om de ikke er i stua så ofte. Så om man har en katt som kan trives slik, så vør det gå greit. Selv om det er kjipt at de ikke kan gå.sammen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må regne med at de ikke nødvendigvis kan gå sammen, dessverre. Somregel går det greit å ha begge i hus likevel.

Her har jeg fått ny kattunge. Gira synes den er kjempekul og vil gjerne leke. Hun kan gå løs rundt den, men må passes på så hun ikke tråkker på den. Mio derimot er helt rabiat, og jeg tør ikke ha han løs sammen med den pusen (han går greit med mine foreldres to katter). Så når pusen er i stua er Mio i bur og Gira enten løs eller i bånd. Ellers er pusungen på vaskerommet og i ganga, og i senga.mi på natta. Funker greit foreløpig hvertfall.

De to kattene av foreldrene mine er nærmest flyttet ut. De er stort sett ute på sommeren. Om vinteren ligger de mye.på badet og i ganga. Virker.som de trives godt selv om de ikke er i stua så ofte. Så om man har en katt som kan trives slik, så vør det gå greit. Selv om det er kjipt at de ikke kan gå.sammen hele tiden.

Det virker som han har det greit så lenge han får være for seg selv og får kos og mat. Han har jo venner i nabolaget han er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 6 år og du har nettopp fått den? Er det sånn? Og katten er godt voksen og ikke hundevant? Er du sikker på at det der blir noe greit for katten da?

Jeg har tidligere passet en hund og det gikk bra.

Hunden er vant med katter fikk jeg beskjed om. Uansett er det ikke noe bytterett. Jeg er blitt glad i henne og hun er en herlig hund. Jeg er ikke en person som gir opp så lett. Tar på meg utfordringer og jobber med de.

Alt for mange som gir bort hunder for de ikke er villig til å forandre på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at du er sta og ikke vil gi opp, men det er jo katten dette går utover. Personlig synes jeg ikke det er noe særlig at det skal gå utover katten fordi du nekter å gi opp hunden. I forhold til rasevalg så har du heller ikke så gode odds for at dette kommer til å gå veldig bra, spesielt ikke når hunden prøver å "ta" katten.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du aktivt inn for å skaffe en type hund som er kjent for å ofte gå lite godt overens med katter, og da en godt voksen hund bare fordi folk sier det kan gå bra? Det kan gå bra ja, men da burde du jo fått deg en valp om du absolutt må ha en AH.

Min hund går kjempebra med min katt, men hadde han kommet på besøk til venninna mi som har katt så hadde det blitt leven i heimen. Så det er ikke rart at hunden din prøver å ta katten din selv om du fikk vite den gikk fint sammen med katt. Min hund liker bare min katt, alle andre skulle helst dø på flekken bare han ser på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har også en rase som er kjent for å kille katter. JA det kan gå bra men det kan også ende i at hunden din dreper katten din. Skaffer jeg meg katt så ut fra det jeg kjenner rasen min så kan det gå godt inne men ikke sikkert det går godt ute. Og går det godt med min så er naboens katt i like stor fare. Av disse grunnene har jeg valgt å ikke ha katt.

Men over til ditt. Lag mange trygge plasser for katten din å være. Del huset i to og gi katta ene delen og hunden andre delen. Dette for å prøve å få litt ro over situasjonen. LA kanskje stua være felles treningsareal med mange trygge plasser for katta å være. Selv om du har hunden i bur er det ikke sikkert det er rett for hunden. Men selv om du legger ned verdens beste jobb er det ikke sikkert at du kommer til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levere tilbake hunden? Haha. Altså en sånn type person er jeg ikke.

"En sånn type person"? Synes det var ei ganske frekk setning. Folk omplasserer hundene sine av mange grunner, det er ikke bare de som gir seg ved første utfordring.

Det virker som han har det greit så lenge han får være for seg selv og får kos og mat. Han har jo venner i nabolaget han er med.

At katten din har venner i nabolaget er jo trivelig, men den har hjemmet sitt hos deg og i hjemmet sitt skal den være trygg. Om du heller har lyst å prioritere hunden, må du finne et godt hjem til katten. Å få en godt voksen husky til å gå overens med ei katt som heller ikke er hundevant, det er et prosjekt det skal mye til å lykkes med. Man kan gjøre det enklere for seg selv og dyrene ved å velge en rase som passer bedre.

EDIT: Når det er sagt; det jeg har gjort når jeg har passet andre hunder og da vi overtok en omplasseringshund, er å sørge for at hunden aldri får sjansen til å jage katten. Enten ved å ha den bak grind eller å ha den i bånd. I starten kan du ha hunden i bånd ved siden av deg og etter hvert ha båndet hengende etter henne sånn at du kan stoppe henne om hun viser mine til negativ atferd i forhold til katten (bare hun tenker på å ta den). Katten er også nødt å ha steder hvor den kan komme seg unna og hvor den er trygg. De må heller aldri være alene sammen. I starten kan det hende du er nødt til å skifte på å ha dem sammen med deg, at de har hver sin tid. Så kan du rose hunden rolig eller belønne henne rolig når hun viser fin atferd i forhold til katten. Ikke sikkert det fungerer med ros, at hun da blir enda mer oppmerksom på katten eller at hun girer seg opp, du får se det litt an. Du kan også gi katten skikkelige gode godbiter når den er i nærheten av hunden (kanskje bare at de ser hverandre gjennom ei grind) sånn at den kan lære seg å forbinde hunden med noe bra. Men det aller viktigste blir vel at det aldri skal oppstå noen konfrontasjoner sånn at katten hele tiden er helt trygg og at hunden ikke får fortsette med sin negative atferd.

Endret av Poter
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "sikre" plasser til kattene og gir dem egentid uten hundene. Nå er ikke kattene våre livredde hundene, hvertfall ikke jentene - men vi passer på å skille mye. Hvis hunden fysisk tar katten, så må du bare ha dem adskilt, ha full kontroll på hunden eller steng den unna når katten er inne.

Ps. du omplasserte ikke hunden, tidligere eier omplasserte hunden. Du overtok en omplasseringshund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg vite at en Ah ikke går sammen med katt. Har hørt om mange som gjør det. Synes dere virkelig går til angrep imot meg.

Virker som dere tror ikke katten min har det noe bra. Angrer på at jeg skrev dette innlegget for nå føler jeg meg som en dårlig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvordan kan jeg vite at en Ah ikke går sammen med katt. Har hørt om mange som gjør det. Synes dere virkelig går til angrep imot meg.

Virker som dere tror ikke katten min har det noe bra. Angrer på at jeg skrev dette innlegget for nå føler jeg meg som en dårlig person.

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg også følt meg dårlig. I min rase er det også mange som går med husets katt hjemme men ikke ute. Den sjansen er jeg keike villig til å ta. Og at det er noen huskyer som går med katt betyr ikke at alle gjør det eler at huskyen vil gå med din katt. huskyer har et jakt instinkt som kan bli trigget av katt og mange som selger blandingshunder som husky men på de "rase" huskyene så er det ofte blandet inn vorsteh eller pointer eller lignende jakt hunder. Altså du vil da med stor sansynerligvis påta deg en kjempe oppgave. Det er andre som har familiehunder som har måtte omplassere katten elelr hunden fordi de ikke fant det ut av med hverandre og måtte gi opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg også følt meg dårlig. I min rase er det også mange som går med husets katt hjemme men ikke ute. Den sjansen er jeg keike villig til å ta. Og at det er noen huskyer som går med katt betyr ikke at alle gjør det eler at huskyen vil gå med din katt. huskyer har et jakt instinkt som kan bli trigget av katt og mange som selger blandingshunder som husky men på de "rase" huskyene så er det ofte blandet inn vorsteh eller pointer eller lignende jakt hunder. Altså du vil da med stor sansynerligvis påta deg en kjempe oppgave. Det er andre som har familiehunder som har måtte omplassere katten elelr hunden fordi de ikke fant det ut av med hverandre og måtte gi opp

Så du mener at det ikke er levbart å ha hunden i bur mens katten er i samme rom? Ser ikke helt problemet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så du mener at det ikke er levbart å ha hunden i bur mens katten er i samme rom? Ser ikke helt problemet jeg.

Det kan være at hunden allikevel stresser og tenker på å jage katten. Selv om dem er skilt så er dem ikke skilt i hodet på hunden. Og det er der du må omprogramere hvis du får det til. Hvordan skal du få det til når dem er stengt fra hverandre? Jeg har valgt å ikke ta den problemstillingen fordi at det er stor fare for å sette en eller begge dyrene i stort stress over lang tid. Men skal hjelpe så godt jeg kan.

Bruker bur selv og dem lærer ingen ting av buret. Dem som har testet vorsteh og katt som jeg har hørt har gått bra har hatt slips på hunden og mange sikre rømningsplaner til katten når dem har vært i samme rom. Altså hunden har måtte fot følge eieren i på plass posisjon hele tiden. Hvor lang tid for dagen vet jeg ikke men huset var delt opp når dem var på jobb så det må ha vært på kvelden med intensiv trening. Dette har tatt fra fjorten dager til en måned. Men jeg kjenner også andre som har hatt selskaps hund som har måtte gitt opp for hverken hunden eller katten fikk ro hjemme. Så ja du er ute i et sjansespill og om det vil gå bra. Dessverre så tviler jeg at det blir bra å ha begge i huset. Da tenker jeg på dyrene og det du har fortalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at hunden allikevel stresser og tenker på å jage katten. Selv om dem er skilt så er dem ikke skilt i hodet på hunden. Og det er der du må omprogramere hvis du får det til. Hvordan skal du få det til når dem er stengt fra hverandre? Jeg har valgt å ikke ta den problemstillingen fordi at det er stor fare for å sette en eller begge dyrene i stort stress over lang tid. Men skal hjelpe så godt jeg kan.

Bruker bur selv og dem lærer ingen ting av buret. Dem som har testet vorsteh og katt som jeg har hørt har gått bra har hatt slips på hunden og mange sikre rømningsplaner til katten når dem har vært i samme rom. Altså hunden har måtte fot følge eieren i på plass posisjon hele tiden. Hvor lang tid for dagen vet jeg ikke men huset var delt opp når dem var på jobb så det må ha vært på kvelden med intensiv trening. Dette har tatt fra fjorten dager til en måned. Men jeg kjenner også andre som har hatt selskaps hund som har måtte gitt opp for hverken hunden eller katten fikk ro hjemme. Så ja du er ute i et sjansespill og om det vil gå bra. Dessverre så tviler jeg at det blir bra å ha begge i huset. Da tenker jeg på dyrene og det du har fortalt her.

Arga virker helt avslappet når hun ligger i buret mens katta er inne. Det er når katten kommer for nærme og viser redselen sin at hun blir anspent. Men katten går aldri nær buret.

Katten pleier å ligge på soverommet i sengen å slappe av sånn som han gjorde før jeg fikk Arga.

Vi pleier å bytte på hvem som får sove på rommet sammen med oss om natten slik at begge skal få kjærlighet fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Arga virker helt avslappet når hun ligger i buret mens katta er inne. Det er når katten kommer for nærme og viser redselen sin at hun blir anspent. Men katten går aldri nær buret.

Katten pleier å ligge på soverommet i sengen å slappe av sånn som han gjorde før jeg fikk Arga.

Vi pleier å bytte på hvem som får sove på rommet sammen med oss om natten slik at begge skal få kjærlighet fra oss.

Men så lenge katten ikke går nærme buret så vil jo jagingen vedvare så fort hunden får mulighet. Sier ikke ting for å være sem men for jeg håper dere vil få det til etter hvert som tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge katten ikke går nærme buret så vil jo jagingen vedvare så fort hunden får mulighet. Sier ikke ting for å være sem men for jeg håper dere vil få det til etter hvert som tiden går.

Ja. Takk. Blir bare så lei meg for vil ha hunden og katten. Og det virker jo som dem har det bra hver for seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja. Takk. Blir bare så lei meg for vil ha hunden og katten. Og det virker jo som dem har det bra hver for seg.

Er enig med deg at dem har det bra hver for seg. Om du får det til som du vill eller om du ikke får det til vil jo bare tiden vise- Men du har en katt som er sær og en hund med stor jaktlyst. Så frustrasjonen blir stor og kanskje du bor san til at du kan få til en god løsning men kan også hende du aldri vil få noen god løsning for dyren. Og ja da blir en gjeme nærtagende og frustrert for en er jo gjerne fortvilet. Men tenk over i ro og mak det vi har skrevet samen med det du vet selv. Så kanskje en løsning dukker opp. Løsningen ligger et sted mellom omplassering av det ene dyret og død katt og et triks så du får ting til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har husky og katt!

Huskuen her hadde aldri hilst på katt før han var nærmere 2år gammel.

Selvfølgelig var han ivrig, spent og litt sånn "woho,hva er det der", i starten..

Nå? Nå sover de sammen på stuegulvet :)

Ikke gi deg! :)

Mange har meninger om husky, få har lang erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...