Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten maskothund


Poter
 Share

Recommended Posts

Det var jo ikke så veldig stort, nei :) Det hadde kanskje vært en mulighet. Hvor finner man små linjer? Er din av den mindre typen? Angående intensitet i trening, så trenger jeg ikke særlig intensitet der i maskoten. Den skal mest bare være trygg og god :) Jeg ser ikke for meg at jeg skal trene den noe særlig. Som maskot og besøkshund trenger den ikke det. Det er en fordel om den kan noen triks og så klart må den ha god hverdagslydighet, men jeg skal ikke trene, trene med den. Litt sånn dum og deilig, liksom :D

Utzon pleier å ha noen små, jeg har fått en liten derfra på 46cm og 10kg :) Men vet svenskene har noen små jeg har truffet på på lc prøver, ikke at jeg i farta husker hvem oppdretter der de var fra men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg anbefaler en mellompuddel. Praktisk størrelse som ikke blir for liten og puslete Sosiale, morsomme og smarte hunder! Pelsstellt er litt hva du gjør det til, men selvsagt krever det mer enn en h

Har nesten gitt opp å finne en liten hyggelig mascot *følger med her*

Papillon/Phalene. Pelsen er ikke vanskelig, men de kan trenge et dekken eller noe om vinteren Noen individer har jo veldig godt med pels da, og jeg ser stadig papillons uten klær om vinteren.. Men d

Posted Images

Utzon pleier å ha noen små, jeg har fått en liten derfra på 46cm og 10kg :) Men vet svenskene har noen små jeg har truffet på på lc prøver, ikke at jeg i farta husker hvem oppdretter der de var fra men :)

Det er fremdeles godt innenfor standard da (44-47). Det er ikke noe som helst problem å finne en whippet innenfor standard om man undersøker litt, det er mer det å finne en under standard som kan bli problematisk. Ellers er jeg enig i at Utzon er verdt å kikke på :)

Min som er over standard veier forøvrig 13 kg, så det er jo ikke store hunder vektmessig uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ganske stilig ja, og enormt med personlighet! Det har fungert ypperig hjemme hos oss, han er aldri blitt stilt ut, heller ikke tenkt til det, så derav kort pels da den er litt mer medgjørlig for mamma og pappa sitt bruk. Han veier rundt 15 kg :)

Ok, jeg tror nok mellompuddel blir hakket for stort igjen, men dverg er jo et alternativ. Vet noen mener dvergpuddel kan bli for liten og skjør til besøkshundarbeid, men når chihuahua kan være det, små vel en dverg kunne være det også.

De er det nærmeste jeg kommer cavaliermentaliteten (på en god cavalier) uten å gå for cavalier, som jeg har sett da. Litt kvikkere og lettere enn cavaliern, litt mer hopp og sprett, men like happy go lucky, alt er kult og kos, noen kan være litt forsiktige, men de jeg har møtt så har alle kommet opp i fanget etter veldig kort tid. Ikke overdrevent mye lyd, kommer selvsagt litt an på, får de stå og passe på hus og hage så klart det blir litt lyd, som i det fleste andre små (og endel større hunder). Men de jeg har møtt har vært tvers gjennom skikkelige trivelige små hunder, og de står desidert høyest på lista over neste liten hund her i hus.

Aberet er jo pelsen. I utstillingskondisjon barberes de på bakparten mens forparten holdes lang, mens bare familiehunder og hunder med permisjon eller pensjonert fra utstilling klippes i ønsket lengde over hele kroppen. De drar jo med seg litt i pelsen, men de jeg kjenner bruker showshine og bruker 5 min på å gå gjennom pelsen etter tur i skog og sånt, for å få ut kvister og eventuelle floker. Med så liten hund, og 5 min til dagen med pelsstell så går det visst greit har jeg skjønt.

De hørtes jo trivelige ut. Synd med den pelsen... synes det høres mer arbeid ut med den enn med puddelpels, men det er kanskje ikke det?

Utzon pleier å ha noen små, jeg har fått en liten derfra på 46cm og 10kg :) Men vet svenskene har noen små jeg har truffet på på lc prøver, ikke at jeg i farta husker hvem oppdretter der de var fra men :)

Takk for tips :)

Det er fremdeles godt innenfor standard da (44-47). Det er ikke noe som helst problem å finne en whippet innenfor standard om man undersøker litt, det er mer det å finne en under standard som blir problematisk. (Ellers er jeg enig i at Utzon er verdt å kikke på :))

Min som er over standard veier forøvrig 13 kg, så det er jo ikke store hunder vektmessig uansett :)

Jeg har fått veldig sansen for Alzenas sine whippeter og kunne godt tenke meg en som Muffin.

Har dere noen tanker om staff? Jeg liker veldig godt det der bullegemyttet, i allefall sånn som de er mot mennesker. Hvor mye hensyn må man ta til samkjønnsaggresjonen? Eller det jeg mener er, hvordan arter den seg i hverdagen? Jeg er vant til å ha hunder som ikke går overens med alt og alle, både hos aussien og hos Eine, men jeg bor i by og hundene mine må tåle å møte på mange ulike hunder. Ikke sånn at de skal hilse på alt og alle, det tillater jeg ikke, jeg lar ikke mine hunder hilse på fremmede hunder, men de må tåle at det kommer løshunder bort til dem (vel, alt med måte) og å passere hunder på gata og på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hørtes jo trivelige ut. Synd med den pelsen... synes det høres mer arbeid ut med den enn med puddelpels, men det er kanskje ikke det?

Jeg har jo ikke hatt hverken puddel eller løwchen, men jeg oppfatter det ikke som voldsomt med pelsstell på løwchen nei. Klart de må klippes (med maskin eller saks, etter hva man ønsker) og børstes regelmessig. Helt ukvalifisert gjetting så tror jeg det er betraktelig mer pelsstell med en utstillingspuddel enn med en ustillingsløwchen. "sportsklipp" er det nok mye av det samme vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke lyd eller temperament hos DSG burde stoppe deg, jeg tror nok du har vært uheldig med individene du har møtt. Det kan være lyd i dem, de varsler helt klart, men meningsløs gneldring er det ikke. Jeg takler ikke mye lyd fra hunder, så kan stå for det. ;)

Grunnen til at jeg ikke foreslo det var at de krever mer enn det jeg tenker på som maskot-hund. De trenger riktignok ikke så mye som en del andre raser, men de er aktive hunder som bør få brukt seg. Om du har tenkt å drive litt med hobbylydighet med hunden så ville jeg tatt den med som en kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg jeg ville hatt den litt kortere enn det i sommerhalvåret også noe tykkere på vinteren. Hvor ofte bør man børste igjennom pelsen når den er som Leah sin og kortere? Jeg synes det er litt merkelig med den "dotten" på hodet, men når man ikke stiller kan de vel være ganske korthåret på hodet også? Fester det seg mye skog og kvist i pelsen? Enn på vinteren, har det lett for å klabbe?

De som er flinke, børster gjennom pudlene sine en gang i uka, og fjerner kvist og kvast etter tur etter behov. Jo mer pels, jo mer kvist og kvast blir det sittende igjen selvsagt :) Om du ikke stiller kan du ha en helbarbert hund, men jeg syns ikke pudlene har så pene skaller at jeg vil det med mine :lol: De kladder bare i kladdevær, altså i kram snø, og da kladder det mye. De får stort sett snøballer over hele kroppen, men det kan jo forhindres med dress. Mine to tåler kulde greit, men kram snø er vått, og våt puddel fryser fortere enn tørr puddel, så det er faktisk verre med 0 grader enn 15 minus. Jeg bruker stort sett ikke klær på mine annet enn når det er vått ute :)

Dvergpuddelen er forøvrig mellom 28 og 35 cm høye, mellom er fra 35 til 45 cm. Leah er ei stor og grov tispe på 10 kg, Ali litt mindre (enn så lenge, hun er jo bare 9 mnd) på 7.5-8 kg. De er rundt 39 cm begge to :)

EDIT: Dette med kladding og kvisting :P Der er det jo stort sett beina det går utover, så jo mer pels du har på beina, jo mer kladder og drit blir det i beinpelsen. Nå sparer Leah til en T60, men før vi begynte med det så hadde hun en såkalt "sportsklipp", der hun ble barbert helt på kroppen, bare spart igjen litt på beina og litt i nakken, og i da har hun ikke hatt med seg noe i pelsen som er barbert, men som sagt, jo mer pels, jo mer drit fester seg i den, og jo mer må man børste og stelle, logisk nok. Så om du går for en helt nedbarbert puddel, så er det sannsynligvis ikke så mye mer jobb med den enn en korthåra hund, utover det at de bør barberes med jevne mellomrom, og kanskje trenger å bades oftere fordi pelsen deres blir feit når den er møkkete :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis du vil ha en liten labrador så ville jeg absolutt gått for en av de mindre hundene i gruppe 8. Jeg har aldri møtt selskapshunder med like (irriterende) godt gemytt og sosiale egenskaper.

Siden du allerede har en jaktlabrador hadde det vel ikke skadet med en liten jaktspringer eller jaktutgave av welshen? Da er jo jaktlaget komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker totalt på en uke kanskje 5 min på pelsstell av min papillon :P Bader henne så og si aldri, men skyller av hvis hun har vært i søla. Full bad og føn gjør jeg kun ved spesielle anledninger. Pelsen er selvrensende. Klipper henne litt med effileringssaks bak ved behov for å unngå altfor lange fjoner. Min har jo gått det jeg vil påstå er en veldig god MH. Hun er ikke noe utypisk papillon. Dog litt rar siden hun er redd barn. Ellers er hun generelt tøff og veldig miljøsterk. :) Tror en papillon kunne passet deg bra, jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at border terriern er aktive hunder som krever mye. De jeg kjenner til trenes aktivt med i lp, ag og delvis bruks, så for meg er de liksom små brukshunder, ikke helt i kategorien maskot :)

Ja, det er jo noe i det. Skulle gjerne hatt en liten en som er like stille som labradoren.

De kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Hvordan er de?

Jeg ser for meg jeg ville hatt den litt kortere enn det i sommerhalvåret også noe tykkere på vinteren. Hvor ofte bør man børste igjennom pelsen når den er som Leah sin og kortere? Jeg synes det er litt merkelig med den "dotten" på hodet, men når man ikke stiller kan de vel være ganske korthåret på hodet også? Fester det seg mye skog og kvist i pelsen? Enn på vinteren, har det lett for å klabbe?

Jo, jeg har vurdert whippet, de står på lista og jeg har tenkt på dem lenge. Jeg liker dem veldig godt, synes de jeg har møtt er trivelige. Vi har en whippet i klubben som er godkjent besøkshund, men han er ganske stor, synes jeg. Blir omtrent som en tynn aussie :P Whippet er egentlig hakket for stor i forhold til det jeg ønsker meg, men siden de er såpass trivelige hunder og har god helse, så har jeg ikke helt slått dem fra meg.

Hvis whippet str small er aktuelt, ville jeg heller sett mer på italiener. Har ikke møtt mer enn en, men hvis den var representativ, så er de veldig sosiale (mer enn min springer), og veldig morsom. Har hørt at de "henger i taklampene", så spørsmålet blir vel kanskje heller hvor godt de egner seg til maskotering. Sånn sett er vel en whippet roligere, og de større myndene enda mer rolige. Hvorfor vil du ha liten hund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen til Mirai er 44cm og veier 10-11 kg :-) . Også derfor jeg ikke tror Mirai blir så stor, hun er jo like stor som de som er en måned yngre enn henne. Blir spennende å se. Har inntrykk av at mange individer er litt store heller enn små..

https://www.dropbox.com/s/m4as5yriooqomnr/FB_IMG_1433609197892.jpg?dl=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg tenker med en gang Cocker spaniel (den engelske hovedsakelig) når folk sier "Labrador i mindre str."

De jeg har kjent har vært veldig happy og allrighte hunder, men hakket mer sære enn Labradoren, da. :) Men kanskje større og med mer pelsstell enn du hadde sett for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke hatt hverken puddel eller løwchen, men jeg oppfatter det ikke som voldsomt med pelsstell på løwchen nei. Klart de må klippes (med maskin eller saks, etter hva man ønsker) og børstes regelmessig. Helt ukvalifisert gjetting så tror jeg det er betraktelig mer pelsstell med en utstillingspuddel enn med en ustillingsløwchen. "sportsklipp" er det nok mye av det samme vil jeg tro?

Ja, skulle tro en sportsklipp blir omtrent lik på dem, da. Har du noen oppdrettere på løwchen å anbefale? Så kan jeg titte litt nærmere på dem :)

Jeg synes ikke lyd eller temperament hos DSG burde stoppe deg, jeg tror nok du har vært uheldig med individene du har møtt. Det kan være lyd i dem, de varsler helt klart, men meningsløs gneldring er det ikke. Jeg takler ikke mye lyd fra hunder, så kan stå for det. ;)

Grunnen til at jeg ikke foreslo det var at de krever mer enn det jeg tenker på som maskot-hund. De trenger riktignok ikke så mye som en del andre raser, men de er aktive hunder som bør få brukt seg. Om du har tenkt å drive litt med hobbylydighet med hunden så ville jeg tatt den med som en kandidat.

Ja, jeg er åpen for at jeg har møtt dårlige individer, så hører gjerne mer om hvordan de egentlig er :) Hvor mye stimuli trenger de? En maskot hos meg vil jo få trene triks og gå spor, samt være med på turer og øve på besøkshundting, i tillegg til det vanlige hverdagslige av turer og cafebesøk.

Hvis du vil ha en liten labrador så ville jeg absolutt gått for en av de mindre hundene i gruppe 8. Jeg har aldri møtt selskapshunder med like (irriterende) godt gemytt og sosiale egenskaper.

Siden du allerede har en jaktlabrador hadde det vel ikke skadet med en liten jaktspringer eller jaktutgave av welshen? Da er jo jaktlaget komplett.

Jaktutgaven av welsh har jeg ikke tenkt på. Hvordan er de? Jaktcocker har jeg derimot vurdert og det er absolutt en rase jeg kan tenke meg, men jeg synes de blir hakket for aktiv til å gå under maskotbegrepet. De er jo jakthunder. Ser for meg de krever omtrent samme som Eine. Vil forsåvidt ikke være så vanskelig å trene jakt med cockeren når jeg først trener jakt med Eine, men sånn i utgangspunktet for en maskot, ville det vært fint om den var litt mindre krevende.

Jeg bruker totalt på en uke kanskje 5 min på pelsstell av min papillon :P Bader henne så og si aldri, men skyller av hvis hun har vært i søla. Full bad og føn gjør jeg kun ved spesielle anledninger. Pelsen er selvrensende. Klipper henne litt med effileringssaks bak ved behov for å unngå altfor lange fjoner. Min har jo gått det jeg vil påstå er en veldig god MH. Hun er ikke noe utypisk papillon. Dog litt rar siden hun er redd barn. Ellers er hun generelt tøff og veldig miljøsterk. :) Tror en papillon kunne passet deg bra, jeg :)

Hørtes overkommelig ut med pelsstell, det :) Av dusj og bad så må som sagt en besøkshund gjøre det ofte for å være renest mulig når den skal på institusjon, så det er egentlig greit. Det jeg er mer skeptisk til med lengre pels er alt av skog og rask som fester seg i den, gjørme og sand, som må pirkes ut etter hver tur. Det er så praktisk med den selvrensende pelsen til Eine, jeg kan ikke se for meg at en papillon/phalene har like selvrensende pels som en labrador? Men nå er ikke pels like viktig som f.eks å være stille, og for ikke å snakke om å være sosial og trygg, så pelsstell kan jeg fire på. Tror du den generelle papillon/phalene kan egne seg som besøkshund? Hvor mye trening trenger de utenom? De jeg kjenner brukes jo aktivt i lp og ag, så er vant til at de er heller aktive, små brukshunder :)

Hvis whippet str small er aktuelt, ville jeg heller sett mer på italiener. Har ikke møtt mer enn en, men hvis den var representativ, så er de veldig sosiale (mer enn min springer), og veldig morsom. Har hørt at de "henger i taklampene", så spørsmålet blir vel kanskje heller hvor godt de egner seg til maskotering. Sånn sett er vel en whippet roligere, og de større myndene enda mer rolige. Hvorfor vil du ha liten hund?

Stor hund står også på vurderingen, men da i form av enten en til jaktlabrador (det kommer an på Eines skade) eller en annen rase jeg kan snørekjøre med. Som maskot har jeg lyst på en liten jeg kan ta under armen :P Synes det er koselig med en liten en, praktisk at de er små også er det fint å ha en liten og en stor besøkshund.

Mammaen til Mirai er 44cm og veier 10-11 kg :-) . Også derfor jeg ikke tror Mirai blir så stor, hun er jo like stor som de som er en måned yngre enn henne. Blir spennende å se. Har inntrykk av at mange individer er litt store heller enn små..

https://www.dropbox.com/s/m4as5yriooqomnr/FB_IMG_1433609197892.jpg?dl=0

Ja, jeg har også inntrykk av at de er litt mer i den større enden av skalaen. Er forresten whippeter fra racinglinjer mindre? Men om det blir whippet, så tror jeg ikke størrelsen blir det viktigste kriteriet. Jeg har som sagt stor sans for Alzenas sine og det er vel ganske normale i størrelsen.

Syns whippet høres ut som et bra valg. Og de er jo ikke store i det hele tatt! (vel, i mine øyne) Velg ei tispe så blir de ikke så store. :)

Hihi, nei, sammenlignet med en greyhound er de vel ikke akkurat store ;)

Jeg tenker med en gang Cocker spaniel (den engelske hovedsakelig) når folk sier "Labrador i mindre str."

De jeg har kjent har vært veldig happy og allrighte hunder, men hakket mer sære enn Labradoren, da. :) Men kanskje større og med mer pelsstell enn du hadde sett for deg.

Synes cockere er veldig trivelige og morsomme hunder. De har et så godt vesen! Som jeg skrev lengre opp her, så har jeg vurdert jaktcocker, men som maskot tenker jeg de blir litt for aktive. Mulig en vanlig cocker går bedre da. Men har ikke helt sansen for de lange ørene og lange pelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er åpen for at jeg har møtt dårlige individer, så hører gjerne mer om hvordan de egentlig er :) Hvor mye stimuli trenger de? En maskot hos meg vil jo få trene triks og gå spor, samt være med på turer og øve på besøkshundting, i tillegg til det vanlige hverdagslige av turer og cafebesøk.

Synes cockere er veldig trivelige og morsomme hunder. De har et så godt vesen! Som jeg skrev lengre opp her, så har jeg vurdert jaktcocker, men som maskot tenker jeg de blir litt for aktive. Mulig en vanlig cocker går bedre da. Men har ikke helt sansen for de lange ørene og lange pelsen...

Høres ut som helt fint med aktivitet for en dsg det. Men det er jo greit om man liker utseendet og vesenet på hunden også da.

Hva med nedklipt amerikansk cocker? Vi har et par slike i klubben som er supertrivelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeter fra racinglinjer finnes det omtrent ingen av i norge, og personlig ville jeg styrt unna. De er som regel større, de kan ha dårlig pels (mister pels på hals, ører, bryst og mage) og det jeg har hørt og sett ellers har som regel vært lite positivt.


Hvis whippet str small er aktuelt, ville jeg heller sett mer på italiener. Har ikke møtt mer enn en, men hvis den var representativ, så er de veldig sosiale (mer enn min springer), og veldig morsom. Har hørt at de "henger i taklampene", så spørsmålet blir vel kanskje heller hvor godt de egner seg til maskotering. Sånn sett er vel en whippet roligere, og de større myndene enda mer rolige. Hvorfor vil du ha liten hund?


Jeg vil i alle fall ikke beskrive italienerne som at de henger i taket. Det er vel helst myndefolk sin beskrivelse av dem? Litt som at en del whippeteiere sier at whippetene kan være ekstremt aktive som valper... :P Jeg har hatt en av de "ekstremt aktive whippetvalpene" og hun var en meget enkel og grei valp sammenlignet med andre valper jeg har vært med å oppdra (dvergpinscher, BC, retrievere). Yngste whippeten min var helt utrolig enkel som valp, så kontrastene mellom valpetiden på mine to var jo stor, men likevel har begge vært i kategorien enkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tror nok mellompuddel blir hakket for stort igjen, men dverg er jo et alternativ. Vet noen mener dvergpuddel kan bli for liten og skjør til besøkshundarbeid, men når chihuahua kan være det, små vel en dverg kunne være det også.

De hørtes jo trivelige ut. Synd med den pelsen... synes det høres mer arbeid ut med den enn med puddelpels, men det er kanskje ikke det?

Takk for tips :)

Jeg har fått veldig sansen for Alzenas sine whippeter og kunne godt tenke meg en som Muffin.

Har dere noen tanker om staff? Jeg liker veldig godt det der bullegemyttet, i allefall sånn som de er mot mennesker. Hvor mye hensyn må man ta til samkjønnsaggresjonen? Eller det jeg mener er, hvordan arter den seg i hverdagen? Jeg er vant til å ha hunder som ikke går overens med alt og alle, både hos aussien og hos Eine, men jeg bor i by og hundene mine må tåle å møte på mange ulike hunder. Ikke sånn at de skal hilse på alt og alle, det tillater jeg ikke, jeg lar ikke mine hunder hilse på fremmede hunder, men de må tåle at det kommer løshunder bort til dem (vel, alt med måte) og å passere hunder på gata og på tur.

Det er litt vanskelig å beskrive hvordan det arter seg i hverdagen, for selvom det ligger latent så er det individuelle forskjeller og litt med trening og håndtering hvor mye som kommer til syne i hverdagen. Min tispe for eksempel har flest tispevenninner :)

Det finnes heldigvis oppdrettere som er opptatt av gemytt :) De aller fleste SBT er uproblematiske i hverdagen, det handler om å legge til rette (og det er ikke noe som jeg ser på som problematisk eller utfordrende i mitt hundehold). Det at de har samkjønnsagressjon er ikke ensbetydende med at de utagerer på alt som passerer.

Jeg tror en staff hadde passet fint inn hos deg. Det du kanskje må tenke på er at hannene kan bikke opp mot 18 kilo (noen ganger 20, skrekk og gru). Tispene får du litt mindre, avhengig av linjer. De minste er ned i 11kg, og da i meget god kondisjon (minimalt med fett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippeter fra racinglinjer finnes det omtrent ingen av i norge, og personlig ville jeg styrt unna. De er som regel større, de kan ha dårlig pels (mister pels på hals, ører, bryst og mage) og det jeg har hørt og sett ellers har som regel vært lite positivt.

Jeg vil i alle fall ikke beskrive italienerne som at de henger i taket. Det er vel helst myndefolk sin beskrivelse av dem? Litt som at en del whippeteiere sier at whippetene kan være ekstremt aktive som valper... :P Jeg har hatt en av de "ekstremt aktive whippetvalpene" og hun var en meget enkel og grei valp sammenlignet med andre valper jeg har vært med å oppdra (dvergpinscher, BC, retrievere). Yngste whippeten min var helt utrolig enkel som valp, så kontrastene mellom valpetiden på mine to var jo stor, men likevel har begge vært i kategorien enkel.

Ikke vet jeg, det var en oppdretter av italiener som sa det. Og den ene jeg har møtt var i min ansiktshøyde, og jeg er 173.. :P Anyways; jeg skjønner hva du mener, og jeg har lyst å være enig med deg. Kan virkelig ikke se for meg at italiener - av alle raser liksom - skal være verre enn mange bruksraser. :) Da blir vel litt av poenget med en maskothund borte også, kan jeg tenke meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trøtt og orket ikke lese gjennom alle svarene.
En whippettispe som i størrelse ligger innenfor standarden er ikke stor. Jeg syns de er utrolig enkle og herlige hunder. Og mye mye mer hund enn salukien min f.eks.

Eller hva med bedlington terrier? Whippet med krøllapels nesten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehund da? :)

Har vurdert den! Men skjønte det sånn at det er en del sykdommer på rasen og om jeg ikke husker feil, så kan det være litt ymse mentalitet (mulig jeg blander nå), så da blir de ikke det sikreste kortet til besøkshundarbeid. Desverre, for jeg har sansen for dem. Ikke for det, om man kan finne seg en frisk fransk bulldog, så kan man sikkert finne seg en frisk lundehund! Det prosjektet Lundehundklubben har på gang synes jeg også er interessant, så kanskje jeg ikke skal legge dem helt på hylla :)

Høres ut som helt fint med aktivitet for en dsg det. Men det er jo greit om man liker utseendet og vesenet på hunden også da.

Hva med nedklipt amerikansk cocker? Vi har et par slike i klubben som er supertrivelige.

Jeg liker utsende på DSG og hører gjerne mer om hvordan de skal være i mentalitet, så skriv gjerne mer om rasen om du orker :) Det kan jo være, som du sier, at jeg har vært uheldig med de jeg har møtt.

Tror absolutt cocker i en eller annen variant kan være noe. Hvordan står det til med "de vanlige" cockrene (altså ikke de jaktavlede)?

Whippeter fra racinglinjer finnes det omtrent ingen av i norge, og personlig ville jeg styrt unna. De er som regel større, de kan ha dårlig pels (mister pels på hals, ører, bryst og mage) og det jeg har hørt og sett ellers har som regel vært lite positivt.

Jeg vil i alle fall ikke beskrive italienerne som at de henger i taket. Det er vel helst myndefolk sin beskrivelse av dem? Litt som at en del whippeteiere sier at whippetene kan være ekstremt aktive som valper... :P Jeg har hatt en av de "ekstremt aktive whippetvalpene" og hun var en meget enkel og grei valp sammenlignet med andre valper jeg har vært med å oppdra (dvergpinscher, BC, retrievere). Yngste whippeten min var helt utrolig enkel som valp, så kontrastene mellom valpetiden på mine to var jo stor, men likevel har begge vært i kategorien enkel.

Tror en av de whippetene jeg kjenner her i byen er fra racinglinjer og hun er helt herlig. Hun er årsaken til at jeg fikk øynene opp for rasen, men hun er jo bare ett individ :) Synes det høres ut som whippetvalper er ganske enkle å ha med og gjøre og det er jo et pluss. Er jo vant til gale aussier og en... kremt.. kreativ jaktlabbe ;)

Har du noen oppdrettere av italinere å anbefale? Hvordan tror du de vil egne seg som besøkshunder?

Det er litt vanskelig å beskrive hvordan det arter seg i hverdagen, for selvom det ligger latent så er det individuelle forskjeller og litt med trening og håndtering hvor mye som kommer til syne i hverdagen. Min tispe for eksempel har flest tispevenninner :)

Det finnes heldigvis oppdrettere som er opptatt av gemytt :) De aller fleste SBT er uproblematiske i hverdagen, det handler om å legge til rette (og det er ikke noe som jeg ser på som problematisk eller utfordrende i mitt hundehold). Det at de har samkjønnsagressjon er ikke ensbetydende med at de utagerer på alt som passerer.

Jeg tror en staff hadde passet fint inn hos deg. Det du kanskje må tenke på er at hannene kan bikke opp mot 18 kilo (noen ganger 20, skrekk og gru). Tispene får du litt mindre, avhengig av linjer. De minste er ned i 11kg, og da i meget god kondisjon (minimalt med fett).

Hannene kan bli såpass store, ja! Da er de bra kompakte!

Vil det være lurest med tispe siden jeg har hanhund (kastrert) fra før av?

Trivelig du tenker de kan passe fint inn hos meg :)

Er trøtt og orket ikke lese gjennom alle svarene.

En whippettispe som i størrelse ligger innenfor standarden er ikke stor. Jeg syns de er utrolig enkle og herlige hunder. Og mye mye mer hund enn salukien min f.eks.

Eller hva med bedlington terrier? Whippet med krøllapels nesten :)

Bedlington, ja! De hadde jeg glemt av! De ser jo så kule ut! Hvordan er de i vesen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min maskothund Ulrik, han er en stor dvergpuddel på 34 cm og 5 kg, 1 år gammel. Veldlig kjekk størrelse, helt nydelig personlighet og bjeffer lite. Hadde tenkt tll og spare pels og få hjelp til utstilling av oppdretter, men klippet han kort nå til sommern, og jeg tror han syntes det var kjempedeilig !

Vi skal på terapikurs med røde kors, noe jeg tror han kommer til og bli stor stas :)

post-14362-0-60721600-1433626773_thumb.j

post-14362-0-58094800-1433626833_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min maskothund Ulrik, han er en stor dvergpuddel på 34 cm og 5 kg, 1 år gammel. Veldlig kjekk størrelse, helt nydelig personlighet og bjeffer lite. Hadde tenkt tll og spare pels og få hjelp til utstilling av oppdretter, men klippet han kort nå til sommern, og jeg tror han syntes det var kjempedeilig !

Vi skal på terapikurs med røde kors, noe jeg tror han kommer til og bli stor stas :)

Jeg får ikke sett bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en av de whippetene jeg kjenner her i byen er fra racinglinjer og hun er helt herlig. Hun er årsaken til at jeg fikk øynene opp for rasen, men hun er jo bare ett individ :) Synes det høres ut som whippetvalper er ganske enkle å ha med og gjøre og det er jo et pluss. Er jo vant til gale aussier og en... kremt.. kreativ jaktlabbe ;)

Har du noen oppdrettere av italinere å anbefale? Hvordan tror du de vil egne seg som besøkshunder?

Løps/racing eller lc linjer? Bare nysgjerrig her nå :P

Nei, dessverre. Har ikke begynt å kikke på oppdrettere enda da det er lenge til vi eventuelt skal ha. Har møtt flest italienete i forbildelse med LC, så kommer nok til å ta kontakt med de jeg syns er trivlige der etterhvert. De kan nok egne seg greit de, men tipper det er enklere å få til med en whippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løps/racing eller lc linjer? Bare nysgjerrig her nå :P

Nei, dessverre. Har ikke begynt å kikke på oppdrettere enda da det er lenge til vi eventuelt skal ha. Har møtt flest italienete i forbildelse med LC, så kommer nok til å ta kontakt med de jeg syns er trivlige der etterhvert. De kan nok egne seg greit de, men tipper det er enklere å få til med en whippet?

Løp/racing ser det ut som.

Ja, det kan godt være whippet er mer hardfør enn italiener og dermed passer bedre som besøkshund. Vil kanskje tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...