Gå til innhold
Hundesonen.no

Husky og innkalling


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenker på fremtiden og ønsket om en hund jeg kan bruke til agility og litt lp.

Jeg har falt litt for huskyen, ettersom vi har en fra før, og også enda mer av å ha sett @Ane sin Ida :wub:

MEN hva er sjangsen for å få en 110% innkalling på en husky?

Er redd jeg kan gå på en smell..

Vi driver også med trekk,og trening av den andre huskyen her,så den VIL bli fysisk brukt også.Men i all hovedsak til agility.. for gøy,sådan ;)

Grunnen til husky,er fordi jeg har den type hundeinteresse,og jeg har allerede et utstillingshåp i hus :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hvilken husky? SH eller AH? Hva mener du med 110% innkalling, garantert innkalling i alle situasjoner, fra jakt osv? På tur? På trening?

Alaska Husky! Beklager at det ble glemt.

Jeg tenker på tur og trening.

I agility er det jo en fordel at hunden ikke stikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sannsynligheten for å få en 110% innkalling på en alaskahusky? Ganske liten vil jeg tro. Det er nok ikke noe problem for de fleste å gå agility på en bane, og en god del kan nok gå løse stort sett, men de fleste huskyer, og en del andre hunder for den del, jakter jo gjerne om de får mulighet. Og som den spisshundblandingen den er er det mange som er ganske selvstendige og ikke akkurat typen som tverrsnur når "mamma" roper eller kommer løpende tilbake etter å ha jaget 50 m. Noen er lettere enn andre, men om det å kunne ha 110% innkalling og enkel hund å ha løs er et viktig kriterie ville jeg definitivt gått for noe annet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en ah som kan gå løs og garantert kommer på innkalling må du nok gå for en voksen hund. Det finnes flere aher som kan gå løs, men det er nok av de som ikke kan. Det er jo en hundetype som har polarhundraser i seg i større eller mindre grad, og de kan ha heftig jakt (selv om det også her finnes unntak).

Uansett syns jeg man må vite at man har et ansvar når man skaffer seg en sånn type hund, og være forbredt på at den en dag stikke for å jage.

Agility på bane går sikkert greit for de fleste, men noen stikker med det samme de får en spennende lukt i nesa.

Ville nok gått for en annen rase med mindre du er forberedt på å ha en hund som til.enhvert tid må være i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ah ikke kan gå løs. Og selv om den tilsynelatende kan gå løs, kan den ut av det blå plutselig ta av, blokkere helt og være i jaktmodus. En liten fert i vinden av noe spennende er nok til å trigge jaktlysten.
(Sammenlignet med vorsteh og setter som er andre jaktraser jeg har hatt, så er sistnevnte mye enklere å ha kontroll på, og de er mer "styrbare" ift jaktadferd enn ah. )
Vil du ha en hund som kan gå lø, gå for en helt annen rase. Med ah må og bør du innstille deg på at du har en hund som må være i kobbel hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min alaska husky kunne ikke gå løs under noen omstendigheter. Da måtte det i så fall være gjerde rundt der vi var. Med en gang hun ble sluppet løs (uavhengi om det var inngjerdet eller en stort åpen jorde) så koblet hun helt ut. Da var det rett i jaktmodus. Jeg kunne aldri ha hatt henne med på ag trening med mindre man kunne sikre stedet 100%. Vet om flere AHer som er sånn.

Hvis du vil ha en hund du kan være sikker på når den er løs, så går du for noe annet enn AH. Hvis du kan leve med at du muligens får en hund som ikke kan gå løs så sier jeg kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke begripe hvorfor folk skal drive og kjøpe seg raser som overhodet ikke er avla fram for den bruken eier har tenkt seg! :P En ting er å få seg hund og oppleve at interessen for ulike sporter vokser med den, men hvis du alt nå veit at du vil drive med ag og lp, så er det vel ikke noe vits i å gå for noe hvor du er nødt til å få et unntak for å lykkes?

Ja, det finnes shibaer som gjør det dritbra i både ag og lp, men vi anbefaler jo ikke folk å kjøpe rasen om de virkelig har lyst til å drive med de to sportene. Vi er alle glade for at Ane får til så mye med Ida og heier på dem, men Ane er jo den første til å innrømme at hunden hennes neppe er spesielt representativ for ah'er flest.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tro på at du vil trives med en husky til ag og lp så kjøper du deg en husky. Alle kan nå langt, men du gjør det vanskeligere for deg selv med å kjøpe en utradisjonell rase til formålet.

En ting jeg lever etter er at jeg kan høre på råd og meninger fra andre, men om de motstrider mine innerste ønsker så hører jeg på meg selv. Til syvende og sist er det du som skal leve med hunden, ikke andre. Har du virkelig lyst på husky og kommer til å beholde den selv om det viste seg at den ikke var helt det du ønsket likevel så velg husky :)

Ellers må jeg si meg enig med SEC her, hun har noen viktige poenger. Du må først og fremst bestemme deg for om det er rase eller aktivitet du setter høyest. Er målet eliten i ag og lp så skyter du deg selv i foten med en husky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

Det greieste da er vel å prate med hundekjørere, og velge valp fra en som har hunder som i stor grad kan gå løs. Hvis det er veldig viktig for deg da. Det går greit å trene lp og ag (på "for moro skyld" nivå) med hunder som allikevel ikke kan gå løs på tur i skogen. Og ja, alle hunder kan lære seg innkalling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

Hva med Vorsteh?

Du må velge det du vil :-) men det er stor sannsynlighet for at hunden ikke vil passe ditt bruk. Er du villig til å ta risikoen så kjør på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

Hva med Vorsteh?

Du må velge det du vil :-) men det er stor sannsynlighet for at hunden ikke vil passe ditt bruk. Er du villig til å ta risikoen så kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

Du kan ikke furte over å bli misforstått når startinnlegget ditt ser sånn ut, altså:

Hei.

Jeg tenker på fremtiden og ønsket om en hund jeg kan bruke til agility og litt lp.

Jeg har falt litt for huskyen, ettersom vi har en fra før, og også enda mer av å ha sett @Ane sin Ida :wub:

MEN hva er sjangsen for å få en 110% innkalling på en husky?

Er redd jeg kan gå på en smell..

Vi driver også med trekk,og trening av den andre huskyen her,så den VIL bli fysisk brukt også.Men i all hovedsak til agility.. for gøy,sådan ;)

Grunnen til husky,er fordi jeg har den type hundeinteresse,og jeg har allerede et utstillingshåp i hus :P

Du vil hovedsaklig ha en hund til AG og LP, og lurer på sjansen for å få en 110 % innkalling på en AH, og ERFARINGSMESSIG så er det ikke enkelt å få til 110 % innkalling på noen raser, og SÆRLIG ikke de selvstendige rasene med høy jaktlyst. Det ligger bedre til rette for 110 % innkalling på førerorienterte, lite selvstendige raser uten noe større jaktlyst, men at du skal få til det med en polarhund.. Da har du møtt et fint enkeltindivid. Vil du satse på det, så gjør du jo det, men jeg ville belaget meg på å ha båndhund.

Min AH hadde forøvrig fin innkalling (ish) på bane, men i skog og mark så kom han når han gadd, sånn ca. Det er ikke en rase jeg hadde tenkt på om jeg ville drive hovedsaklig med AG eller LP, og ønsket en hund som kunne gå mye løs. Det er raser som er bedre egnet til sånt enn AH'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for AH om trekk er det du vil drive med, og kanskje agility eller lp sånn på siden om hunden passer til det. Om du skal ha en hund til agility og lp og kanskje trekk om den passer til det, ville jeg gått for en annen rase :)

Det er jo ikke umulig, men man gjør det mye vanskeligere for seg selv å kjøpe en hund med helt motsatte egenskaper enn det den skal brukes til, slik at man må belage seg på at det kanskje ikke går. Jeg skal selv gå for en mer naturlig lp-/agility-/bruksrase neste gang, fordi jeg ønsker meg en konkurransehund. Jeg kan fint gå konkurranser med de jeg har nå, men vi har noen utfordringer som gjør at det hadde vært mye lettere med en annen hund, feks på grunn av stor jaktlyst og selvstendighet, de kan ikke gå løs overalt. Desverre er ikke alle konkurranser på inngjerdet område :P Da jeg kjøpte Bris for tre år siden så var det rett for meg, jeg ville han en setter til og jeg ville kunne trene lydighet/agility/bruks med han. Men nå har jeg enda større krav til det å kunne konkurrere, så et slikt valg vil ikke være rett for meg i valg av neste hund.

Så man må nesten velge rase etter hva slags kriterier som er viktigst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart mange reagerer når man spør om ah og vinkler det til ag/lp og ikke annet bruk. Det er utrolig mange som kjøper ah og trekkhundrasene fordi de er fine, og ikke hører på folks "advarsler" om hva disse hundene egentlig er.

Jeg syns ah er enkle hunder stort sett. Det er mye godt gemytt og de er ofte menneskekjære og enkle å trene på grunnleggende lydighet (i bånd, mange blir helt annerledes med det samme båndet går av).

Som du sikkert vet finner man "alt" innen betegnelsen alaskan husky. Det er generelt hundetyper som er avlet for trekk der de ulike linjene er avlet for en spesialisering inne trekk (langdistanse, mellomdistanse, sprint). De er ekstremt lite homogene, så her gjelder det jo å finne den type ah du liker. Trekk og jakt går jo ofte som hånd i hanske, så der har du allerede en utfordring. Men igjen, man finner alt. Det er mye dårlig avl og mye god avl, en jungel av oppdrettere og linjer, men mye har likevel samme opphav (mange hunder er brukt MYE i avl).

Ønsker du en ah som kan gå løs og brukes til mye rart ville jeg kanskje styrt unna de mest polare linjene. Der har du ofte mye selvstendighet og jakt (men igjen, dette kan man få over hele fjøla. Man får fint ulike trekkegenskaper og jaktinstingt i samme kull).

Ang dette med trenbarhet, innkalling og jakt. Jeg har en renraset polarhund (malamute) som er utrolig enkel å trene. Hun er mye enklere å jobbe med enn retrieveren jeg hadde, tar ting superraskt, kommer på innkalling som et skudd, og er utrolig kul i både ag (ikke prøvd så mye, men hun tar hindre som bare det) og lp. MEN hun har et utrolig høyt jaktinstingt. I hverdagen er hun en krevende hund fordi hun blokkerer helt på dyr og lukter. Å gå med henne i skogen løs kan jeg bare glemme, og det å gå i områder med vilt og husdyr er en kjempeutfordring. Hunden som er myk som smør på trening er steinhard og selvstendig som f til "vanlig". Folk som har gått kurs med oss og trent med oss får inntrykk av at dette er en lettrent hund som fint kommer på innkalling (best poeng på bronsemerkeprøven f eks), men så feil kan man ta. Hun er en knall trekkhund, men igjen "hard i huet" og utfordrende å jobbe med ute.

Poenget er at man må være forberedt på dette. I bånd og under kontrollerte forhold kan du gjerne få en superlydighund, helt til det svitsjer.. Da får du faktisk alt annet. Eller man kan få. Det er nok av folk som har kjøpt ah og renrasede polarhunder som har gått på den smellen. Så nei, man får absolutt ikke en god innkalling på alle hunder med litt trening.

Om du har mulighet til å trene inngjerdet og kanskje ikke bryr deg så mye om konkurranse osv kan en ah være en fantastisk hund for dere, men er dere "uheldige" (skriver det sånn fordi en god ah er en god trekkhund og kan gjerne ha et tonn jakt i seg) kan du få noe du ikke ønsker deg. Med mindre du lever fint med en jaktmaskin som blokkerer og stikker av (noe som egentlig er lite morro og veldig lite praktisk i hverdagen).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele grunnen til den rasen er jo også forbi jeg har interesse for hundekjøring. Har samboer som har drevet med det i flere år tidligere,og har jobbet nært med store hundekjørere.

Og erfaringsmessig der så skal det være mulig å få innkalling på huskyen og,på lik linje som med andre raser!

Alle dømmer nord og ned med engang.

Vi har en fra før,og lynnet, avlen og ikke minst helsen på husky, gjøre at det frister med den type hund.

Det er ikke snakk om å skulle la hunden gå løs overalt, jeg snakker innkalling i normal forstand!

Bare fordi jeg er nysgjerrig, viss du erfaringsmessig mener at det er like mulig å få 110% innkalling på en husky, hvorfor spør du oss? Og hvorfor er det spm etterfulgt av "Er redd jeg kan gå på en smell..".?

Ja, du kan gå på en smell. Det er en sånn rase, og det er ikke alle raser man får 110% innkalling på, sånn med unntak av enkeltindivider. Tvert imot vil jeg si at det er ganske mange raser (og langt ifra bare de polare rasene) man ikke får 110% innkalling på samme hvor mye man prøver, MEN forskjellen på mange av de andre som ikke tverrsnur når man roper eller som gjerne tar seg en liten jakttur, sammenlignet med polare raser/blandinger, er hvordan de er når de jakter, hvor lenge de blir borte og hvordan utfallet potensielt kan bli, sånn stort sett. Jaktinnstinkt er ikke bare jaktinnstinkt, det arter seg på mange forskjellige måter, og en rase er ikke bare et navn eller et bruksområde. Det er store forskjeller i selvstendighet, førbarhet, førerinteresse m.m (i tillegg til grad av jaktlyst) som har mye å si for hvor lett det er å få til en god innkalling/hindre hunden i å dra på jakt, eller om det i det hele tatt er mulig. Der noen raser typisk løper 50-100m også snur er andre vekke i timesvis. Der noen tverrsnur når mor roper vil andre bare beine på uten å ense. Det er ikke uten grunn at polarhundene er noen av få som ikke får sauerenhetsbevis. De er harde og selvstendige og sannsynligheten er stor for at de støtene de evt har fått tidligere er long gone neste gang de ser sau (eller noe annet) som løper, evt for de mest ekstreme bare får noe i nesa.

Med en ah så er det jo en viss sannsynlighet for at du får en hund som er ok å ha løs når det egner seg slik, men det virker som det er ganske viktig for deg og da er det ganske mulig at du går på en smell ifht hva du ønsker deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger,men føler AH blir litt feildømt avogtil!

Hvor mange snakker basert på egne erfaringer av et flertalls AH, og ikke bare ting som er lest/hørt liksom..

Vi har en husky fra før..Han kan fint springe løs i skogen på tur, verdens herligste med alt av andre hunder,katter, ++

Det kullet jeg vil ha valp fra blir onkelvalper av den vi har fra før.

Mao kjenner jeg til linjene bakover og har en viss aning om hva jeg KAN få.

Samboeren min har bred erfaring etter å ha jobber nært på de mest kjente store kjørerne. Hun har jobbet som handler og hatt mange kull/valper og unghunder.

Og et FÅtall var ikke 100% på innkalling.

Det blir vel man gjør det til tenker jeg.

Som med absolutt alle andre raser :)

Jeg liker å gjøre noe utenom det vanlige,så jeg får se hva tiden viser :)

Ingenting er umulig, men at det kan bli blodslit,frustrasjon,tårer og irritasjon.. Ja,det tror jeg nok :)

MEN.. Det kan det bli med en f.eks border collie,og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha personlig kjennskap til AH så synes jeg det er imponerende at kun et fåtall av så mange hunder ikke hadde 100% innkalling, hvordan gjør dem det? For jeg har ikke det på mine 3 førerorienterte hunder engang...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger,men føler AH blir litt feildømt avogtil!

Hvor mange snakker basert på egne erfaringer av et flertalls AH, og ikke bare ting som er lest/hørt liksom..

Jeg har både jobbet med AH og eid et par.

Vi har en husky fra før..Han kan fint springe løs i skogen på tur, verdens herligste med alt av andre hunder,katter, ++

Sånn var mine og. Men når de fant ut at de hadde annet å gjøre enn å komme fordi jeg ropte, så gjorde de det, uten å bry seg 2 cm om at jeg ropte. Og mine hadde ikke all verdens av jaktinstinkt engang.

Uten å ha personlig kjennskap til AH så synes jeg det er imponerende at kun et fåtall av så mange hunder ikke hadde 100% innkalling, hvordan gjør dem det? For jeg har ikke det på mine 3 førerorienterte hunder engang...

Kanskje forskjellen ligger i hva som er 100 % innkalling? For meg så er det 100 % av gangene jeg roper, samme hva som skjer rundt. Pr i dag så har jeg det bare på Nora. Begge pudlene kan finne på å dra avgårde på jakt etter ei katte f.eks, og da kan jeg stå og rope så halve Romeriket hører meg uten at det gjør noen forskjell - de jakter ferdig før de kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger,men føler AH blir litt feildømt avogtil!

Hvor mange snakker basert på egne erfaringer av et flertalls AH, og ikke bare ting som er lest/hørt liksom..

Vi har en husky fra før..Han kan fint springe løs i skogen på tur, verdens herligste med alt av andre hunder,katter, ++

Det kullet jeg vil ha valp fra blir onkelvalper av den vi har fra før.

Mao kjenner jeg til linjene bakover og har en viss aning om hva jeg KAN få.

Samboeren min har bred erfaring etter å ha jobber nært på de mest kjente store kjørerne. Hun har jobbet som handler og hatt mange kull/valper og unghunder.

Og et FÅtall var ikke 100% på innkalling.

Det blir vel man gjør det til tenker jeg.

Som med absolutt alle andre raser :)

Jeg liker å gjøre noe utenom det vanlige,så jeg får se hva tiden viser :)

Ingenting er umulig, men at det kan bli blodslit,frustrasjon,tårer og irritasjon.. Ja,det tror jeg nok :)

MEN.. Det kan det bli med en f.eks border collie,og :)

Nå er jeg litt forvirret... For om du alt har bestemt deg og ikke er interessert i å høre hva folk har å si uansett så skjønner jeg ikke meningen med å lage en tråd :-/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...