Gå til innhold
Hundesonen.no

Citroen Berlingo, VW Caddy -erfaringer?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da endte jeg opp med en VW Caddy med 4WD. De skulle skifte til bakvegg med gitter til meg, og nå håper jeg at jeg blir fornøyd med valget.

Trodde partner var lik berlingoen, jeg.. Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde no

Jeg tror nok jeg kunne ha fått i en god del bagasje og mine tre hunder i yarisen til svigerbestemor.. Hun har 5-seter, men slår ned eller tar ut baksetene - det er i alle fall helt flatt.. Men nå

Guest Belgerpia

For 200 000 tusen så er du jo nesten i mål med en splitter ny Berlingo 4x4 varebil. de koster 220 000 nye, kan sikkert prutes ned.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg kjøper neste gang også - en Berlingo - god å kjøre, snål på dieselen og de eneste feilene som har vært på den har vært slitedeler. Dvs. den har ikke kostet så mye å vedlikeholde. Min er på 7 ende året i bruk nå, det 6. i mitt eie - har som sagt skiftet slitedeler, men utover det så har hun vært særdeles slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Plass er greit nok, men hva med kjøreegenskaper og driftsikkerhet? Personlig ville jeg ikke hatt en brukt citroen om jeg så fikk den gratis

Hvis du fikk betalt? :D

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Nå mente jeg vel heller aldri at den var ukomfortabel. Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det er kompromisser ute og går da det også påvirker mer enn bare hvem hjul den drar på. Det er uansett ett godt alternativ enn mye annet kassepizzabil.

Men jeg skal ikke forstyrre mer og la damene få diskutere bil i fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kan man kjøpe seg en ganske ny suv/god 4wd og man vil ha en utmerket bil på alle fører i 10-15 år om man behandler den riktig. For meg er det helt ulogisk å legge så mye penger i en kassebil som knapt kommer seg frem i fjellet på vinterstid. En riktig bra bil betaler jeg med glede for, men franske biler grøsser jeg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte så vidt over 200 000 for min Outlander, 4WD, varebil, 2009 modell, for snart 3 år siden, og hadde da fortsatt garanti igjen. Går som en klokke, god å kjøre og god plass baki. På den har du også bedre klaring under, dersom du må kjøre på dårlige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Jeg har opplevd mange ganger, både i byen (Trondheim) og på fjellet, at min stakkars to-hjulstrekkbil ikke kom fram, men de med firehjulstrekk greide seg. Så ja, jeg vil absolutt si at noen ganger er man avhengig av det.

Men, med "vanlig" kjøring kommer man seg jo fram overalt, så mtp miljøet synes jeg innimellom folk overvurderer sitt behov for firehjulstrekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Caddy med 4wd og dieselmotor. Den bruker svært lite drivstoff og er veldig god å kjøre. Jeg har kjørt noen Berlingoer og synes Caddyen føles tryggere og mer stabil på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er fremdeles på utkikk etter bil. :P Har kikket litt på VW Caddy. Noen som har erfaringer der?

Evt. andre forslag? Har bestemt meg for makspris på 200 000kr. Vil ha firhjulstrekk og grønne skilter.

Jeg har Caddy med 5 seter og absolutt elsker bilen! Setene kan legges flate og de kan vippes opp et ekstra hakk slik at du får brukt bagasjeplassen uten å måtte fjerne setene. Kjørekomforten er utrolig, av de bilene jeg har kjørt til vanlig er den definitivt lettest på rattet (sammenlignet med Pajero og Partner). Den ligger fint i svingene og drivstoff er et ikke-tema, føler aldri jeg fyller tanken lengre og jeg kjører flere ganger til dagen :P

Jeg kjørte også nettopp 60 kasser brus i min brors Caddy og det Var fremdeles mye plass, det er høyt under taket!

Min er 2010 modell om det har noe å si :) Veldig fornøyd med bilen, og personlig kommer jeg nok aldri til å gå for fransk bil, har ikke vært fornøyd med de jeg har kjørt..

Ulempen med Caddyen er skilleveggen, den er hel med plexieglass så lufting vil være problematisk der. Ser for meg at det blir fryktelig varmt om sommeren..

Neste bil blir enten en Caddy cross eller Pajero. Eneste som trekker Pajeroen ned for min del er drivstofforbruket i forhold til Caddyen jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler .... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang. Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.
Jeg er ca 180 og trives godt med touranen. God plass selv med gitteret bak :) Edit: alle de VW varebilen jeg har kjørt har hatt god plass. Sent fra min D6603 via Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

Dyre deler? Det tror jeg er en myte. Har bytta slitedeler på min Berlingo og prisen på det har ikke vært avskrekkende. Og drivstoffgjerrig som få. Kjørte Ski, Sølen, Trondheim og tilbake til Ski på under en tank. Synes den er snål på diselen selv nå når hun begynner å bli eldre. Om jeg kjører til jobb - i overkant av 3 mil - hver dag og inkluderer helgekjøring så må jegfylle hver 14. dag. Da er det køkjøring inkludert. Hvor mye mindre kan man forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bytte bremseskiver og klosser framme og merkeverkstedet skulle ha 8000 for det, kontra mekonomen som tok ca 4000 for samme jobb med uoriginale deler. Synes det er rimelig stor forskjell. Suven vår er nok heller ikke like gjerrig på diesel som berlingoen antagelig. Bruker mellom 0.8 og 10 på mila med bykjøring. Selvsagt mindre på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler ... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

200 000 er særs mye penger å betale for en varebil som ikke fungerer i fjellet på vinteren, da hadde jeg faktisk brukt de pengene på en driftsikker og trygg bil som har mulighet til å leve et langt liv i alle forhold. Å kjøpe en bil til den summen og bytte den ut når den blir 7-8 år er jo ikke et videre godt valg økonomisk.

Nye biler skal det ikke være noe feil med uansett, hvor driftssikre de er blir først og fremst synlig etter en viss alder og der kan ikke franske biler måle seg med visse andre. Jeg hadde nok ikke gått for en VW heller, men Caddy er en mye bedre bil enn Berlingoen.

Men når sant skal sies så skal alle få lov til å bruke pengene sine på det de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt WV Caddy maxi bensinbil. Jeg var veldig fornøyd med den. Hadde uflaks og gearkassen ble ødelagt, det var dyrt å bytte, men allikavel verd prisen. Jeg hadde god plass til 3-4hunder (20-35kg) der samt mye utstyr. Bilen ble kjørt mye mellom Tromsø og Øst-Finnmark sommer som vinter og jeg hadde ikke noe problemer med å komme meg fram noen steder. Jeg hadde helvegg på min, men for å få mer sirkulasjon bak tok jeg bort pakningene mellom helveggen og karosseriet. Da ble det godt med luft bak. Jeg kjøpte bensinbil da bensinmotorer starter kjappere i kulde enn diesel. Spesielt når bilen har stått noen dager i -30. Skulle jeg ha valgt en ting ekstra så var det å ta to sidedører bak. Jeg hadde bare en.

Bilen ble solgt til fordel for en hiace, jeg trengte plutselig plass til 8 hunder og en slede i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Vet ikke hva du skal jobbe med, men siden du skal bruke bilen i jobb hadde jeg gått for noe med større plass en Touran. Ihvertfall om det ikke er snakk om bare klinikkjobb. Alle de nyutdannede veterinærene jeg kjenner har kjøpt seg varebiler på str med touran/caddy når de har begynt å jobbe ambulerende, og samtlige har innen kort tid byttet til mye større biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vurdert pick up? Jeg har isuzu og har aldri vært mer fornøyd med bil. Du får mye bil for pengene. Fantastisk på vinterføre. Jeg har fire dører i hytta med et digert todelt bur bak setene. Man kan evt sette gitter der, finnes originalt. Med hardtop eller lokk, får du plass til "alt " på planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...