Gå til innhold
Hundesonen.no

Citroen Berlingo, VW Caddy -erfaringer?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da endte jeg opp med en VW Caddy med 4WD. De skulle skifte til bakvegg med gitter til meg, og nå håper jeg at jeg blir fornøyd med valget.

Trodde partner var lik berlingoen, jeg.. Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde no

Jeg tror nok jeg kunne ha fått i en god del bagasje og mine tre hunder i yarisen til svigerbestemor.. Hun har 5-seter, men slår ned eller tar ut baksetene - det er i alle fall helt flatt.. Men nå

Guest Belgerpia

For 200 000 tusen så er du jo nesten i mål med en splitter ny Berlingo 4x4 varebil. de koster 220 000 nye, kan sikkert prutes ned.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg kjøper neste gang også - en Berlingo - god å kjøre, snål på dieselen og de eneste feilene som har vært på den har vært slitedeler. Dvs. den har ikke kostet så mye å vedlikeholde. Min er på 7 ende året i bruk nå, det 6. i mitt eie - har som sagt skiftet slitedeler, men utover det så har hun vært særdeles slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Plass er greit nok, men hva med kjøreegenskaper og driftsikkerhet? Personlig ville jeg ikke hatt en brukt citroen om jeg så fikk den gratis

Hvis du fikk betalt? :D

Jeg har kjørt mye en i WV Caddy med firehjulstrekk de to siste årene, og jeg elsker den bilen! God plass, bruker lite diesel (kjører tur/retur Oslo-Gloppen på ca en tank, altså 13 timers kjøring for rundt 700 kr), kommer seg frem over alt og jeg har aldri tenkt på at den er ukomfortabel å kjøre.

Nå mente jeg vel heller aldri at den var ukomfortabel. Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at det er kompromisser ute og går da det også påvirker mer enn bare hvem hjul den drar på. Det er uansett ett godt alternativ enn mye annet kassepizzabil.

Men jeg skal ikke forstyrre mer og la damene få diskutere bil i fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kan man kjøpe seg en ganske ny suv/god 4wd og man vil ha en utmerket bil på alle fører i 10-15 år om man behandler den riktig. For meg er det helt ulogisk å legge så mye penger i en kassebil som knapt kommer seg frem i fjellet på vinterstid. En riktig bra bil betaler jeg med glede for, men franske biler grøsser jeg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte så vidt over 200 000 for min Outlander, 4WD, varebil, 2009 modell, for snart 3 år siden, og hadde da fortsatt garanti igjen. Går som en klokke, god å kjøre og god plass baki. På den har du også bedre klaring under, dersom du må kjøre på dårlige veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen ganger man trenger (dvs. er avhengig av) 4w? Og hvor ofte er det egentlig? (det er det sikkert altså, men har aldri i livet mitt opplevd å ikke komme frem noe sted pga. manglende 4w. Og jeg har vært MYE på fjellet og "merkelige" steder).

Har lurt ganske lenge nemlig :P

Jeg har opplevd mange ganger, både i byen (Trondheim) og på fjellet, at min stakkars to-hjulstrekkbil ikke kom fram, men de med firehjulstrekk greide seg. Så ja, jeg vil absolutt si at noen ganger er man avhengig av det.

Men, med "vanlig" kjøring kommer man seg jo fram overalt, så mtp miljøet synes jeg innimellom folk overvurderer sitt behov for firehjulstrekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superfornøyd med min Caddy med 4wd og dieselmotor. Den bruker svært lite drivstoff og er veldig god å kjøre. Jeg har kjørt noen Berlingoer og synes Caddyen føles tryggere og mer stabil på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er fremdeles på utkikk etter bil. :P Har kikket litt på VW Caddy. Noen som har erfaringer der?

Evt. andre forslag? Har bestemt meg for makspris på 200 000kr. Vil ha firhjulstrekk og grønne skilter.

Jeg har Caddy med 5 seter og absolutt elsker bilen! Setene kan legges flate og de kan vippes opp et ekstra hakk slik at du får brukt bagasjeplassen uten å måtte fjerne setene. Kjørekomforten er utrolig, av de bilene jeg har kjørt til vanlig er den definitivt lettest på rattet (sammenlignet med Pajero og Partner). Den ligger fint i svingene og drivstoff er et ikke-tema, føler aldri jeg fyller tanken lengre og jeg kjører flere ganger til dagen :P

Jeg kjørte også nettopp 60 kasser brus i min brors Caddy og det Var fremdeles mye plass, det er høyt under taket!

Min er 2010 modell om det har noe å si :) Veldig fornøyd med bilen, og personlig kommer jeg nok aldri til å gå for fransk bil, har ikke vært fornøyd med de jeg har kjørt..

Ulempen med Caddyen er skilleveggen, den er hel med plexieglass så lufting vil være problematisk der. Ser for meg at det blir fryktelig varmt om sommeren..

Neste bil blir enten en Caddy cross eller Pajero. Eneste som trekker Pajeroen ned for min del er drivstofforbruket i forhold til Caddyen jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler .... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang. Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.
Jeg er ca 180 og trives godt med touranen. God plass selv med gitteret bak :) Edit: alle de VW varebilen jeg har kjørt har hatt god plass. Sent fra min D6603 via Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvilke varebiler er å anbefale for oss meg over gjennomsnittet lange bein? Vi har en Citroën crosser varebil og den er grei å kjøre, men som passasjer går knærne mine i dashbordet. Det er litt irriterende på lengre turer. Jeg er 186 lang.

Elsker plassen baki men er gira på å bytte den ut når nybil-garantien går ut. Dyrt med deler og jeg kunne tenke meg noe mer drivstoffgjerrig neste gang.

Dyre deler? Det tror jeg er en myte. Har bytta slitedeler på min Berlingo og prisen på det har ikke vært avskrekkende. Og drivstoffgjerrig som få. Kjørte Ski, Sølen, Trondheim og tilbake til Ski på under en tank. Synes den er snål på diselen selv nå når hun begynner å bli eldre. Om jeg kjører til jobb - i overkant av 3 mil - hver dag og inkluderer helgekjøring så må jegfylle hver 14. dag. Da er det køkjøring inkludert. Hvor mye mindre kan man forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bytte bremseskiver og klosser framme og merkeverkstedet skulle ha 8000 for det, kontra mekonomen som tok ca 4000 for samme jobb med uoriginale deler. Synes det er rimelig stor forskjell. Suven vår er nok heller ikke like gjerrig på diesel som berlingoen antagelig. Bruker mellom 0.8 og 10 på mila med bykjøring. Selvsagt mindre på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

For 200 000 kjøper man ikke brukt Berlingo? Med nybil og garanti er Berlingo grei. Billig , rimelig å kjøre og mye plass til utstyr baki. Så bytter man når garantien går ut. Vi har tapt mindre penger på å kjøpe ny Partner/ Berlingo og bytte ut ved 100.000 enn å bare kjøre ny BMW eller SAAB ut av døra hos forhandler ... Caddy er nok en bedre bil men ny Berlingo er helt OK. De har samme motor som Volvo edrive .

200 000 er særs mye penger å betale for en varebil som ikke fungerer i fjellet på vinteren, da hadde jeg faktisk brukt de pengene på en driftsikker og trygg bil som har mulighet til å leve et langt liv i alle forhold. Å kjøpe en bil til den summen og bytte den ut når den blir 7-8 år er jo ikke et videre godt valg økonomisk.

Nye biler skal det ikke være noe feil med uansett, hvor driftssikre de er blir først og fremst synlig etter en viss alder og der kan ikke franske biler måle seg med visse andre. Jeg hadde nok ikke gått for en VW heller, men Caddy er en mye bedre bil enn Berlingoen.

Men når sant skal sies så skal alle få lov til å bruke pengene sine på det de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt WV Caddy maxi bensinbil. Jeg var veldig fornøyd med den. Hadde uflaks og gearkassen ble ødelagt, det var dyrt å bytte, men allikavel verd prisen. Jeg hadde god plass til 3-4hunder (20-35kg) der samt mye utstyr. Bilen ble kjørt mye mellom Tromsø og Øst-Finnmark sommer som vinter og jeg hadde ikke noe problemer med å komme meg fram noen steder. Jeg hadde helvegg på min, men for å få mer sirkulasjon bak tok jeg bort pakningene mellom helveggen og karosseriet. Da ble det godt med luft bak. Jeg kjøpte bensinbil da bensinmotorer starter kjappere i kulde enn diesel. Spesielt når bilen har stått noen dager i -30. Skulle jeg ha valgt en ting ekstra så var det å ta to sidedører bak. Jeg hadde bare en.

Bilen ble solgt til fordel for en hiace, jeg trengte plutselig plass til 8 hunder og en slede i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. :) Jeg setter pris på alle svarene jeg har fått. Bil er ikke akkurat noe jeg har peiling på, så derfor spør jeg om råd. :)

Bilen kommer til å bli brukt mye i jobben, og det ser ut til at jeg kommer til å flytte til Nord-Norge hvor jeg forventer at det blir mer kjøring på vinterføre enn det jeg er vant med. Jeg har også fått tips om mitsubishi outlander, men tror kanskje det blir litt dyrt med mindre jeg kjøper en litt eldre bil.

Edit: Glemte forresten å si at jeg jo vel egentlig har slått fra meg tanken om berlingo nå.

Edit 2:

Oppsummering ønsker:

Plass til 1-2 store hunder og masse utstyr

To seter

God på vinterføre

Grei bakkeklaring, tåler humpete veier uten å ta nedi

Maks 200 000 kr

Trygg å kjøre

Lite kjente problemer med den

Mulighet for å sette inne gitter istedenfor helvegg mellom seter og bagasjerom.

Vet ikke hva du skal jobbe med, men siden du skal bruke bilen i jobb hadde jeg gått for noe med større plass en Touran. Ihvertfall om det ikke er snakk om bare klinikkjobb. Alle de nyutdannede veterinærene jeg kjenner har kjøpt seg varebiler på str med touran/caddy når de har begynt å jobbe ambulerende, og samtlige har innen kort tid byttet til mye større biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Vurdert pick up? Jeg har isuzu og har aldri vært mer fornøyd med bil. Du får mye bil for pengene. Fantastisk på vinterføre. Jeg har fire dører i hytta med et digert todelt bur bak setene. Man kan evt sette gitter der, finnes originalt. Med hardtop eller lokk, får du plass til "alt " på planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...