Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder levnet alene i en uke.


KristinR
 Share

Recommended Posts

Når noen kan kaste KLOR på helt uskyldige mennesker i Norge uten å hverken måtte behandles eller få fengsel, så ser jeg det som usannsynlig at dyreplageri kan føre til tvungen psykisk helsevern. Dessverre...

Noen tilfeldig utvalgte saker om klor-kasteren (som har gjort dette flere ganger, fy fader...)
http://www.tv2.no/a/6932912

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politiet-kafeansatt-fikk-klor-kastet-i-ansiktet/a/23403905/

Her burde man få til noe!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør kvinnen dømmes til tvungen behandling. Å straffe for noe som vedkommende ikke ser det gale i er et tvilsomt virkemiddel. Mener jeg :)

Ok, så pedofile, voldelige ektefeller, terrorister, og andre som mener de har sitt på det tørre skal slippe straff, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ok, så pedofile, voldelige ektefeller, terrorister, og andre som mener de har sitt på det tørre skal slippe straff, mener du?

Det har jeg ikke skrevet. Å bure et mulig forvirret menneske inne uten samtidig å prøve å endre de bakenforliggende årsaker til atferden har vel liten hensikt? Dersom hun eller andre ser på seg selv som et offer for justismord er vel lite oppnådd når soningen er over?

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke skrevet. Å bure et mulig forvirret menneske inne uten samtidig å prøve å endre de bakenforliggende årsaker til atferden har vel liten hensikt? Dersom hun eller andre ser på seg selv som et offer for justismord er vel lite oppnådd når soningen er over?

Det er vel ingen motsetning der.. det går fint an å få behandling i fengsel. Du skrev: "Å straffe for noe som vedkommende ikke ser det gale i er et tvilsomt virkemiddel." Dette er jeg uenig i på generelt grunnlag. Det er åpenbart at damen ikke er frisk og trenger hjelp, og kanskje psykiatrisk institusjon er et bedre sted enn fengsel. Men derfra til å si at hun ikke kan klandres for sine handlinger (fra mishandling og vanskjøtting av dyr til trusler og berøvelse av frihet mot mennesker osv.) er drøyt. Men det kan en psykiater uttale seg mye sikrere om enn noen her. Men hvis det virkelig er sånn at straff er et tvilsomt virkemiddel når lovbryteren selv ikke mener denne har gjort noe galt, så er det i tilfelle veldig mange i verdens fengsler som aldri burde sittet der, antageligvis nesten alle. Det er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er vel ingen motsetning der.. det går fint an å få behandling i fengsel.

Nettopp. Det var derfor jeg skrev "tvungen behandling". Å fengsle en trolig forvirret person bare for at vedkommende skal fengsles har vel liten effekt for ettertiden med mindre man samtidig prøver å behandle de/den bakenforliggende årsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Da jeg omplasserte dobermannen for ca 11-12 år siden så ringte hun og var interessert. Hun hadde faktisk mye kunnskap både om rasen og om helse og virket veldig oppegående, det er fort gjort å bli lurt trill rundt. :no:

Som person er vedkommende ikke noe "ekkelt menneske" som det antydes ovenfor i denne tråden. Tvert imot framstår hun (som @KristinR skriver ovenfor) som "likendes" og kunnskapsrik når det gjelder hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg omplasserte dobermannen for ca 11-12 år siden så ringte hun og var interessert. Hun hadde faktisk mye kunnskap både om rasen og om helse og virket veldig oppegående, det er fort gjort å bli lurt trill rundt. :no:

Ja, det er mange som har blitt både sjarmert og lurt av henne. Og hun har/hadde mye kunnskap om hund og rasene sine. I utgangspunktet tror jeg hun behandlet hundene sine bedre enn andre behandler ungene, men så skjedde det tydeligvis noe som fikk ting til å gå over styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som person er vedkommende ikke noe "ekkelt menneske" som det antydes ovenfor i denne tråden. Tvert imot framstår hun (som @KristinR skriver ovenfor) som "likendes" og kunnskapsrik når det gjelder hunder.

Nå ja. Hvorvidt hun er likendes eller ikke, kommer vel helt an på hvor enig hun er med deg i hva man enn diskuterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det er vel ingen motsetning der.. det går fint an å få behandling i fengsel. Du skrev: "Å straffe for noe som vedkommende ikke ser det gale i er et tvilsomt virkemiddel." Dette er jeg uenig i på generelt grunnlag. Det er åpenbart at damen ikke er frisk og trenger hjelp, og kanskje psykiatrisk institusjon er et bedre sted enn fengsel. Men derfra til å si at hun ikke kan klandres for sine handlinger (fra mishandling og vanskjøtting av dyr til trusler og berøvelse av frihet mot mennesker osv.) er drøyt. Men det kan en psykiater uttale seg mye sikrere om enn noen her. Men hvis det virkelig er sånn at straff er et tvilsomt virkemiddel når lovbryteren selv ikke mener denne har gjort noe galt, så er det i tilfelle veldig mange i verdens fengsler som aldri burde sittet der, antageligvis nesten alle. Det er poenget mitt.

Fengsel er jo bare en statlig hevn, mest for å behage folkemobbens oppfatning om rett og galt. Man kan ikke ha et samfunn der mennesker skal ta sakene i egne hender og bedrive hevnaksjoner der de finner det for godt. Det fjerner også farlige mennesker fra gaten, men sosial uro er faktisk enda mer farlig. Derfor har jeg store problemer med aktivister som bedriver hets og forfølging fremfor å kontakte de rette instanser.

Slik jeg kjenner til saken og vedkommende så fremstår hun som strafferettslig tilregnelig, men hun har nok mistet sine sosiale og empatiske veivisere i løpet av årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dømt for dyreplageri

Kvinnen er dømt til å betale 130 kroner i dagbøter i 120 dager, altså totalt 15.600 kroner. Hun må også betale 7000 kroner i erstatning til et drosjeselskap i Østersund og 12.700 kroner i saksomkostninger.

--

Jeg ser at hun ikke er fradømt retten til å ha hund i Sverige, bare retten til å drive med hund i yrkesmessig sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skrivunder.com/aud_stokman-djurplagare-djurplageridomen

"REFLEKTION: Det här visar på att Sveriges Djurskyddslag INTE räcker till.

Lagarna bör skrivas om så att de skyddar våra djur på ett bättre sätt."

Dette skal sendes til miljo og næringsdepartementet i Sverige:

https://files.acrobat.com/a/preview/a4843f60-b8b4-448e-a0bc-440f9d52465a

"Interessant" (grusom) lesning for folk som ikke kjenner til detaljene i saken, her er både hunderaser og navn på hundene spesifisert med årstall og diverse info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "interessante" er at i Sverige tok hun ikke vare på hestene sine heller. I den norske saken mot henne, så er hun vel fradømt retten til å ha hund, selv om hun hadde hester også på gården i Norge. Lurer på om det betyr at de problemene dama må ha, eskalerer?

Fæl sak er det, jeg håper dama får hjelp til å takle hva det nå enn er hun burde takle, før hun ødelegger flere dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "interessante" er at i Sverige tok hun ikke vare på hestene sine heller. I den norske saken mot henne, så er hun vel fradømt retten til å ha hund, selv om hun hadde hester også på gården i Norge. Lurer på om det betyr at de problemene dama må ha, eskalerer?

Fæl sak er det, jeg håper dama får hjelp til å takle hva det nå enn er hun burde takle, før hun ødelegger flere dyr.

Tenkte det samme, jeg så hestene på nært hold i begynnelsen av 2010. Da bar de overhodet ikke noe preg av vanskjøtsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...