Gå til innhold
Hundesonen.no

Overgangen til vegetardiett


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Jeg vet jo det er noen veggiser her, så jeg tenkte å spørre dere hva det er viktig å tenke på i overgangen fra kjøtt- til vegeratdiett.

  • Hva er greit å alltid ha i kjøkkenskapet?
  • Hva er det viktig å spise mye/lite av?
  • Har dere noen gode oppskrifter?
  • Flere generelle tips? :)

Tar imot alt av tips, oppskrifter og nettsider med info :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi holder på nå, har vel 10 stk i vinduskarmen. Tre av dem har fått rot nå. Men det er mer for moroskyld da, tar 5++ år å få frukter på dem, og enda lengre tid jo mindre sol det er. Men plantene e

Jeg er vegetarianer. Ikke veganer. Derfor drikker jeg melk og spiser egg :-) Altså... det er vel bare å la vær med å spise kjøtt? Ikke noe mer å tenke på enn det? Trenger ikke begynne å spise mass

Greenbonanza.com ser ut til ha mye bra! Jeg laget akkorat feta & squashburger de er de beste vegetar burgerne jeg har smakt!! Har jo smakt endel etter snart 21 år som vegetarianer Det var så mye

Mine to beste tips er;

- Bli med i FB-grupper for inspirasjon, info og evt. frustrasjonslufting. Veggisprat, veganprat, hva slags veganmat lager du i dag?, veggiser/veganere i *område*, og så videre. Stor hjelp for min del i hvert fall.

- I begynnelsen utfordret jeg meg selv mye. Hvis du er flink til å lage mat og spiser variert allerede er det sikkert enkelt å bli vegetarianer eller veganer, men for meg som hadde et typisk ''kjøtt og potet''-kosthold hadde det blitt utrolig kjedelig å bare droppe kjøttet. Så for å unngå å bare spise tilbehør eller kjøtterstatninger (det meste er ikke så veldig godt, synes jeg...) fulgte jeg oppskrifter jeg fant på nettet så og si hver dag og prøvde ut masse nytt. :) Jeg så mest på veganske sider da, men jeg kan anbefale veganmisjonen.com, veganeren.com og vegetarbloggen.com.

Ellers er det bare å ha et godt utvalg av grønnsaker i huset, ris, quinoa, pasta, osv. Jeg er som nevnt lite glad i kjøtterstatninger, men jeg hadde også alltid TVP (tørket soyaprotein) hvis jeg ville ha noe kjøttdeigaktig til lasagne, pizza og slike ting. Det er utrolig billig og drøyt i bruk om man kjøper på utenlandske butikker! Men det smaker ingenting uten at det får trekke i saus/krydder/o.l. først.

Det er også veldig enkelt å spise en del vegansk, så det går jo an å prøve seg litt frem også, litt er bedre enn ingenting. For min del var det i hvert fall enkelt å bruke oppskrifter uten egg der egg er vanlig, vegetabilsk melk er like greit å bruke i matlaging, osv. Det eneste vanskelige er tilsetningsstoffer, som finnes i mye, men man finner jo sine ''trygge'' produkter over tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det hva slags kosthold du har hatt fra før da, og hvilket forhold du har hatt til kjøtt.

For oss var det ekstremt enkelt å bytte ut kjøttet med andre alternativer, både på grunn av maten vi spiste, og på grunn av at vi har spist veldig lite kjøtt de siste årene (semi-veggis :P). Jeg har heller ikke vært spesielt glad i kjøttmat, så jeg har foretrukket de vegetariske variantene av rettene vi har laget faktisk :)

Oster fra Synnøve og Arla er alle vegetariske, greit å vite. Det er også en cheddarost fra rema som er det. Se etter mikrobiell løpe. :)

Mitt beste tips er å ikke gi opp å lage en rett fordi den ikke var veldig god første gang. Det er nytt og uvant å lage mat med vegetariske proteinkilder. Det krever mer krydder og litt annen håndtering. Bønner og kikerter er enkelt å få til, mens tvp og tofu krever litt mer øvelse, i alle fall var det vår erfaring.

Man blir gjerne også litt rar i magen i starten, det går over. Hehe. :P

Taco:

Bønnestuing til taco - veldig godt, og enkelt å lage. (Svarte bønner, løk, hvitløk, chilli, tacokrydder og litt vann. Bland det sammen til ca. halve bønnene er most.).

Retter med kylling:

Retter der man bruker kylling kan som regel erstattes med kikerter. Jeg liker kikerter kjempegodt, men ikke alle boksene er like gode. Så prøv deg litt frem og finn den du liker best. Kan også kjøpe tørrvare kjempebillig på innvandrersjapper.

Retter med kjøttdeig:

Kjøttdeig kan erstattes med TVP: Det er godt, men det krevde litt trening for å få til bra. I starten ble det vi laget kjedelig og smaksløst. TVP krever mye mer krydder og tilbredning enn vanlig kjøttdeig, så ikke gi opp om du syns det blir kjedelig i starten.

Tofu:

Noe vanskelig i starten, men nå begynner vi å få litt dreisen på det. Tofuen får mye mer smak om man først steker den gylden, og så dynker den i marinade, og så steker den videre, slik oppskriften under beskriver. Etter vi startet å gjøre det slik har vi begynt å lyktes med tofu. Det er også noe forskellig smak på de naturelle tofuene, så om du syns en smaker funky, så prøv en annen nestegang.

http://www.veganmisjonen.com/2012/10/tofu-oppskrift-wok.html

Denne tofuen er også god, og enkel å lage:

http://www.veganmisjonen.com/2012/11/oppskrift-tofu-panering-snaddertofu.html

Burger:

Du mååå gå på loving hut på st haugen om du bor i Oslo :D Seriøst beste burgeren jeg har smakt. Spicy burger. :wub:
http://lovinghutoslo.no/

Seitan:

Kan brukes i f.eks kebab og slike ting. Ser ut som kjøtt i grunn, krever igjen krydring da. Som alle andre kjøtterstatninger. Men dette var enkelt å få til bra. Vi har kun spist det to ganger da, begge gangene kapsalon (slags nederlandsk kebab).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg verken vegetarianer eller veganer, men min aller beste venninne og barndomsvenn er :)

Noen matvarer jeg har plukket opp fra henne er sopproteiner, belgfrukter i allskens varianter, nøtter, bygg/ris og selvfølgelig et stort utvalg av frukt og grønt. Jeg blir alltid hekta på bønner, linser, avokado og søtpotet etter en stund med henne :lol:

Tips: Candy King(?) har merket smågodtet sitt med gelatinfri-merke foran i løsvektsdisken :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer. Ikke veganer. Derfor drikker jeg melk og spiser egg :-)

Altså... det er vel bare å la vær med å spise kjøtt? Ikke noe mer å tenke på enn det? Trenger ikke begynne å spise masse soya/tofu bare fordi man ikke spiser kjøtt. Men det kan selvsagt være en erstatning om du er veldig glad i f.eks kjøttdeig i tacoen da.

Sleng i bønner og linser i alt du kan, drikk melk og spis egg, så klarer du deg fint.

- hilsen talentløs vegetarianer. Etter ett liv uten kjøtt oppdaget jeg kun for et par år siden at det fantes "kjøttdeig" og sånne ting i soya.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det er noen veggiser her, så jeg tenkte å spørre dere hva det er viktig å tenke på i overgangen fra kjøtt- til vegeratdiett.

  • Hva er greit å alltid ha i kjøkkenskapet?
  • Hva er det viktig å spise mye/lite av?
  • Har dere noen gode oppskrifter?
  • Flere generelle tips? :)

Tar imot alt av tips, oppskrifter og nettsider med info :ahappy:

Jeg var veganer i 12 år. Var i toppform, og angrer egentlig på at jeg gav opp pga tidsklemma, tilgjengelighet og sosialt press.

Mine beste tips er:

Kombiner kornprodukter med nøtter og frø. Disse er mer næringstette enn bønner og linser.

Lag dine egne nøttesmør til brødskiva, eller kjøp ferdig hos Meny. Legg banan og bær på toppen for å unngå ganeklabb. Et annet kjempegodt pålegg er solsikkesmør (frø+olje) "fluffet" med litt vann (stavmixer) og ulike urter og krydder. Mulig de fortsatt selger ferdig Streich på Meny, men det er mye billigere å lage selv fra bunnen.

Hamp er gull når du blir venner med smaken og bruken.

Til baking kan deler av hvetemelet erstattes med ulike typer mer næringsrikt mel fra nøtter, frø, og belgfrukter (sesam-, mandel-, soya-, erteprotein..., ) iblandet ca 30% (avhenger veldig av resten av oppskriften) konsentrert glutenmel for bindingens del.

Denne databasen er fin:

http://nutritiondata.self.com

Denne gjengen er herlig:

http://www.veganfitness.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd fra flere her.

Vi bruker mye bønner og linser i retter, men også nøtter. Valnøtter i middagskaker/nøttestek er veldig godt og sunt. Ellers bruker vi noen ferdigprodusert varer fra halsans køk som pølser, falaffel og shnitzel. Quorn bruker vi ofte som erstatning i retter hvor det egentlig skal tilsettes kjøttdeig eller kylling. Quorn inneholder te protein, mer enn i vanlig kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer. Ikke veganer. Derfor drikker jeg melk og spiser egg :-)

Altså... det er vel bare å la vær med å spise kjøtt? Ikke noe mer å tenke på enn det? Trenger ikke begynne å spise masse soya/tofu bare fordi man ikke spiser kjøtt. Men det kan selvsagt være en erstatning om du er veldig glad i f.eks kjøttdeig i tacoen da.

Sleng i bønner og linser i alt du kan, drikk melk og spis egg, så klarer du deg fint

Det er godt med variasjon? Jeg blir i alle fall lei kun bønner, erter og linser (selv om det er det vi spiser mest av). Handler ikke om å erstatte kjøttet (med få unntak), men alternative proteinkilder, variasjon, og nye spennende smaker:)

Tofu er nam, sunt og billig.

Soyaprotein er grisebillig, med veldig høyt proteininnhold. Det kan også fint kombineres med bønner og linser. Rett og slett en enkel måte å lage mat man kan lage fra før vegetarisk.

Seitan (som for oss blir direkte kjøtterstatning) gjør det mulig å spise retter som er vanskelig å lage uten kjøtt, så greit om man plutselig savner noe (uten at man må forvente at det smaker kjøtt, noe mer enn kikerter smaker kylling :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips på ting man alltid bør ha i skapet:

  • nøtter (gjerne litt forskjellige, som paranøtter, valnøtter, hasselnøtter osv)
  • en boks eller to med hakkede tomater
  • kidneybønner
  • kikerter
  • røde linser (tørre)
  • havregryn
  • olje
  • løk
  • hvitløk
  • litt forskjellig krydder

Ett par gode kokebøker for inspirasjon (vegankokeboka av Vilje Bech f.eks for å lage ting fra scratch).

Oslo vegetarfestival er 23-24 mai, anbefaler en tur dit om folk har muligheten. Mye god mat og inspirasjon.

De har forøvrig startet en "veggisfadder" ordning i år, som kanskje hadde vært noe for TS? Det er veldig kjekt å kunne snakke med folk for å utveksle tips/triks/erfaringer.

Det er lurt å få sjekket nivåene sine av B12 og D-vitamin (og kanskje jern også?) en gang eller to i året hos legen. Det er ting alle kan ha problemer med, men man blir litt ekstra sårbar som veggis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å få sjekket nivåene sine av B12 og D-vitamin (og kanskje jern også?) en gang eller to i året hos legen. Det er ting alle kan ha problemer med, men man blir litt ekstra sårbar som veggis.

En er vel ikke noe mer utsatt for dette som ovo-lakto veggis? :)

Nå er B12 mangel noe som er ekstremt vanlig hos den kjøttspisende befolkningen generelt, så det kan jo være greit å sjekke uansett. Ved diettendringer kan det også være greit å ta en sjekk i starten og etter et halvt års/års tid, bare for å se at man får i seg det man behøver. Men jeg mener at det å sjekke blodverdier 1-2 ganger i året som veggis er like unødvendig som at en kjøttspiser gjør det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En er vel ikke noe mer utsatt for dette som ovo-lakto veggis? :)

Nå er B12 mangel noe som er ekstremt vanlig hos den kjøttspisende befolkningen generelt, så det kan jo være greit å sjekke uansett. Ved diettendringer kan det også være greit å ta en sjekk i starten og etter et halvt års/års tid, bare for å se at man får i seg det man behøver. Men jeg mener at det å sjekke blodverdier 1-2 ganger i året som veggis er like unødvendig som at en kjøttspiser gjør det.

Siden inntaket av B12 kan gå ned, så er det noe å være obs på. Men i likhet med jernmangel er det noe hele befolkninga kan være utsatt for.

Og jeg personlig syns det er greit å sjekke verdiene mine årlig. Både for min egen del, og for å kunne avkrefte folks bekymringer. Det er alltid noen besserwissere som sier at man sikkert har underskudd av ting om man ikke spiser kjøtt, så da er det helt greit å kunne si at man ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er bare tanken på kjøtt ekkelt. Det å spise et annet levende vesen.. Og ja, det gjelder fisk også. Vegetarianere spiser hverken kjøtt eller fisk. Det er bare kvalmt, og jeg blir fysisk uvel av å spise kjøtt. Men ta den diskusjonen et annet sted... Var virkelig ikke det jeg var ute etter.

Til dere som spurte om det jeg -faktisk- lurte på: Takk! Det hjelper veldig! :D

Vet noen hva som er forskjellen på de forskjellige linsetypene? Var ikke så lett å finne ut av det i butikken :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hva som er forskjellen på de forskjellige linsetypene? Var ikke så lett å finne ut av det i butikken :P

De røde løser seg opp totalt til en slags grøt, mens de grønne beholder formen... stort sett det jeg skille de på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne linsene er veldig gode i taco syns jeg :) Passer best til skjell syns vi, mens bønnestuing passer til lefser. Men det er jo bare smak og behag :)

Linsetaco:

2 sp olivenolje

120 gram tørre grønne linser

Dobbelt så mye vegetarbuljong som linser

Halv løk

Litt selleri (en stang)

1-2 hvitløksfedd

1 tskje spisskummin

1 tskje kayennepulver

1 tskje oregano

2 sp salsa

litt salt (ikke så mye om buljongen er salt)

Lime saft om det blir for sterkt

1. Skyll linsene i vann og fjern knuste linser og annet rusk

2. Varm oljen i kasserolle, tilsett løk, selleri, hvitløk, og la de mykne i 4-5 min på medium til lav varme.

3. Tilsett linser og krydder, og skru ned varmen. Skal bare simre/småkoke. Tilsett buljongen/kraften.

4. La det småkoke i 20min med lokk, og tilsett vann/kraft dersom det fordamper for mye fuktighet. Skal være litt fuktig hele tiden. Før det nærmer seg slutten skal linsene være dekket med væske.

5. Ta vekk lokket og rør ofte til linsene er tykke og myke. Ca. 10 min til.

6. Vend inn salsa mot slutten, og salt og lime om det trengs.

Ferdig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt med variasjon? Jeg blir i alle fall lei kun bønner, erter og linser (selv om det er det vi spiser mest av). Handler ikke om å erstatte kjøttet (med få unntak), men alternative proteinkilder, variasjon, og nye spennende smaker:) Tofu er nam, sunt og billig. Soyaprotein er grisebillig, med veldig høyt proteininnhold. Det kan også fint kombineres med bønner og linser. Rett og slett en enkel måte å lage mat man kan lage fra før vegetarisk. Seitan (som for oss blir direkte kjøtterstatning) gjør det mulig å spise retter som er vanskelig å lage uten kjøtt, så greit om man plutselig savner noe (uten at man må forvente at det smaker kjøtt, noe mer enn kikerter smaker kylling :P ).
Sant det. Har ikke spist bønner og linser på månedesvis :lol: Hvor får man egentlig tak i tofu da? Trodde det var skikkelig dyrt jeg. Trodde ikke det var noe sunt med soya jeg, at det ikke er lurt å spise for mye av det. Kjøpte noen sånne ferdiggreier i sverige. "kjøttdeigen" er veldig god, tørrvare, bløter den og steker (har ikke fryser). Men sånne strips og "klubber" smakte virkelig ingenting. Hvordan tilbereder man egentlig sånn, synes ikke det smaker noen ting jeg. Viskelær.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tofu får man kjøpt på de fleste innvandrerbutikker, vi prøvde et par før vi fant en vi syns var god. Men egentlig er vi usikker på om det er tofuen som er forskjellig, eller om vi plutselig har blitt bedre til å tilbrede den. Det krever litt øvelse nemlig :lol:

Det er billigere enn kjøtt (avhengig av hvor man kjøper det), men ikke så billig som TVP (som også er mye billigere på nett). Det er dyrere på helsekost og matvarebutikker. Prisen varierer veldig, så lønner seg å undersøke litt.

Jeg har forstått det sånn at det er sunt, men alt med måte selvsagt:
http://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-tofu-1.3400439

Tofu er laget av koagulert soyamelk eller ostemasse av soyabønnen, og er en fullverdig proteinkilde på lik linje med melk, egg og kjøtt.

Ifølge forskning forebygger tofu brystkreft og hjerte- og karsykdommer. Tofuen har lavt fettinhold - og inneholder de sunne flerumettede fettsyrene. Den er fri for kolesterol.

Du får i deg B-vitaminer, jern og plantefibre når du spiser tofu. Soyaproduktet er også full av isoflavoner, som har en antioksidativ effekt - og er dermed bra for helsa.

Det som går igjen med alle slike produkter er at det i seg selv er veldig lite smak i det. Så krydder, urter, marinader og smakstilsetninger blir mye viktigere enn om man benytter f.eks linser og bønner som i seg selv har mye smak (eller kjøttdeig, om man er vant til å bruke det). Det gjelder naturell soya, soyaprotein/TVP (som forøvrig slike ferdigkjøttdeiger pleier å bestå av), seitan, osv.

Vår erfaring er at en del av oppskriftene som ligger ute er litt blænde eller kjedelige, lite smak i rett og slett. Så vi har tatt utgangspunkt i oppskrifter og så modifisert dem litt etterhvert. :)


@Nora , Quorn, hva smaker det og hvor får man kjøpt det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle tips! Tar gjerne imot flere :)

Oppskrifter er supert, for jeg kjenner det er veldig vanskelig å tenke middag uten kjøtt!

Har forresten handlet i dag! Kjøpt med meg blant annet vannmelon, plommer, granateple, ingæfær, diverse krydder, masse avokado, brokkoli, nanbrød, søtpoteter, pastinakk og en del andre ting. Fant også soyabiter (soya chunks)! :D bare å finne ut hvordan man tilbereder dem :P fikk utrolig mye grønt og krydder for 250kr. Etter å ha bodd på Grønland vet man hvor de fine og billige grønnsaksbutikkene er :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle tips! Tar gjerne imot flere :)

Oppskrifter er supert, for jeg kjenner det er veldig vanskelig å tenke middag uten kjøtt!

Har forresten handlet i dag! Kjøpt med meg blant annet vannmelon, plommer, granateple, ingæfær, diverse krydder, masse avokado, brokkoli, nanbrød, søtpoteter, pastinakk og en del andre ting. Fant også soyabiter (soya chunks)! :D bare å finne ut hvordan man tilbereder dem :P fikk utrolig mye grønt og krydder for 250kr. Etter å ha bodd på Grønland vet man hvor de fine og billige grønnsaksbutikkene er :heart:

Soya chunks syns jeg bør tilberedes med å la de trekke i en varm buljong/marinade som er sterkt krydret, før man evt steker de/har de i ei gryte eller lignende. Om ikke setter de en litt ekkel smak på resten av retten.

Og nå savner jeg Grønlands fantastiske butikker litt ekstra :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...