Gå til innhold
Hundesonen.no

Slitte tenner


Recommended Posts

Freja var hos dyrlegen for ett par dager siden og hun sa at freja har fått litt slitte tenner (de er ikke spisse). Hun tygger mye på leger og baller. Er det noe å gjøre med det, eller er det ikke så farlig?

Det var faren min som var med til dyrlegen så jeg fikk ikke spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Veldig vanlig problem for hunder som får tygge på mye harde bein som selges på dyrebutikk eller som får vektbærende bein av tunge dyr (som margbein e.l). Harde leker kan vel og skape dette.

Du burde absolutt tenke på det fremover, når de først er blitt slipt er hvertfall noe av emaljen og tatt, skaper fort smerter, og slipes de langt nok ned så kan never® bli blottet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freja var hos dyrlegen for ett par dager siden og hun sa at freja har fått litt slitte tenner (de er ikke spisse). Hun tygger mye på leger og baller. Er det noe å gjøre med det, eller er det ikke så farlig?

Det var faren min som var med til dyrlegen så jeg fikk ikke spurt.

Det er ikke så farlig så lenge nerven er dekt, men man bør jo evt ha litt fokus på å forhindre at det blir verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser tennene ut. Vet ikke om det er mye slitt. Regner med at Veterinæren hadde sagt at vi måtte sluttet med noe om det var veldig gale :) Det må være fra baller hun alltid tygger på.

IMG_3172_zpszvpiswgu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun da? Er hun en ung hund ville jeg nok ikke latt henne tygge på tennisballer og sånn, de sliter jo veldig, har jeg hørt. Er hun ikke en gammel hund skal hun jo ha tennene i mange år.

Hun blir 3 i sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser mer ut som at tuppen har knekt av enn at de er nedslitt. Min har også slike hjørnetenner, det kom plutselig og de har ikke blitt verre i løpet av de to siste åra selv om vi stort sett har gjort som vanlig. Jeg tror synderen er at vi trente en del på grus før og det kommer grus og slikt på ballen og det er neppe tennene glad i, og/eller at hun har hatt det litt travelt og kjørt tennene ned i grusen i det hun skal plukke opp ballen. Jeg har sluttet å leke på grus ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ser mer ut som at tuppen har knekt av enn at de er nedslitt. Min har også slike hjørnetenner, det kom plutselig og de har ikke blitt verre i løpet av de to siste åra selv om vi stort sett har gjort som vanlig. Jeg tror synderen er at vi trente en del på grus før og det kommer grus og slikt på ballen og det er neppe tennene glad i, og/eller at hun har hatt det litt travelt og kjørt tennene ned i grusen i det hun skal plukke opp ballen. Jeg har sluttet å leke på grus ihvertfall.

Hmmm... Vi lekte også på grus i vinter på en skytebane hvor hun løper opp og ned i løs grus. kan det være det? isåfall så slutter jeg å trene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår BC hadde slike tenner, hun spiste steiner... Det ble mest slitt frem til sånn 5 års alder, og så holdt det seg ganske stabilt til hun døde, 12 år gammel. De var mer slitte enn din hund sine tenner, men hun hadde ikke noen problemer med dem. Vi gjorde så godt vi kunne for at hun ikke skulle spise steiner da selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...