Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp bakpart hos hund med spondylose


Recommended Posts

Cita er snart 13 år gammel, og er stiv i bakparten grunnet spondylose. Hun er mye dårligere muskulert i bakparten ift resten av kroppen, og spesielt i høyre lårmuskulatur (denne siden er mer smertefull enn den andre).

Hun er nå satt på smertestillende i en ukes tid for å se om det har noe effekt på henne eller ikke (hun er ikke typen til å si fra om hun har vondt, så jeg prøver å se om hun blir en "helt ny hund", eller om hun fortsetter med å være sprek, men stiv).

Nå ønsker jeg gjerne forslag til øvelser som kan styrke opp bakparten hennes. Hva med rygging, for eksempel? Hun er flink på å rygge under fri ved fot, men siden hun er pensjonert som lydighetshund så har vi ikke gjort mye av dette de siste årene.

Hva med å sitte bamse? Er dette bra eller dårlig som øvelse når hun har forkalkninger? Hun sitter gjerne bamse i flere minutter, men igjen, jeg vet ikke om det er smertefullt for henne eller ikke. Hun er så glad i mat at hun gjør alt man ber henne om på tross av smerte.

Vi går mye turer, men dette er mest på gangstier. Jeg tror jeg med fordel kan dra henne ut på mer ulendt terreng, men tar imot flere forslag med glede :)

Har dere eventuelt forslag til behandlinger som kan hjelpe? Laser? Kiropraktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen videoer som viser stabiliserende øvelser. Brukt noen av disse på min hund og synes han har fått bedre kontroll over kroppen og blitt sterkere av dem.
Trener de lett nå også som han går på høye doser kortison for å forsøke å unngå muskeltap...

https://www.youtube.com/watch?v=WlY4t3MnQdg

https://www.youtube.com/watch?v=e-eywONmE2g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at jeg trekker fram turer i ulendt skogsterreng som svaret på all muskelbygging, men det er virkelig helt uovertruffent. :D Om du finner de skogsområdene som har sånne mosegrodder tuer det gror blåbær på om høsten, er dette perfekt. Cita kan da vandre rundt på dem, og få fjærende underlag samtidig som hun må jobbe med baken for å komme seg opp og bort. Hun må også balansere (som på en sånn ball) og bruke styrke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansebrett/ball, vanntredemølle og vibragulv ville jeg ha jobbet med I tillegg til turer i ulendt terreng.

Nest siste vinteren labbisen levde var skrekkelig kald så da fikk hun 5 x på vibragulv og ble en "ny hund" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke ganske så begrenset hvor mye man kan trene opp muskler på en så gammel hund? De utvikler jo muskelsvinn, noe som er en ganske naturlig utvikling etterhvert som de eldes.
Vil ikke smertelindring være det mest naturlige å bruke? Selvsagt med håp om god virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke ganske så begrenset hvor mye man kan trene opp muskler på en så gammel hund? De utvikler jo muskelsvinn, noe som er en ganske naturlig utvikling etterhvert som de eldes.

Vil ikke smertelindring være det mest naturlige å bruke? Selvsagt med håp om god virkning.

Muskler blir mindre ved alderdom, men det som gjør det største utslaget er inaktivitet. Aktivitetsnivået går ned ved alder og det taes også mer hensyn til hunden, dermed mindre muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg går mye i ulendt terreng med min, i starten løp han på tredemølle i vann, balanserte på ball, og gjorde masse øvelser for å sksape støttemuskler. Han får kommentarer på at han har god muskulatur i bakparten, så jeg har god tro på at ulendt terreng er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at jeg trekker fram turer i ulendt skogsterreng som svaret på all muskelbygging, men det er virkelig helt uovertruffent. :D Om du finner de skogsområdene som har sånne mosegrodder tuer det gror blåbær på om høsten, er dette perfekt. Cita kan da vandre rundt på dem, og få fjærende underlag samtidig som hun må jobbe med baken for å komme seg opp og bort. Hun må også balansere (som på en sånn ball) og bruke styrke.

Enig!

Oppdretteren til Tidi har mye fokus på å trene opp ryggmusklene til hunden og hun anbefaler skritting i ulendt terreng, altså, ikke la hunden løpe eller trave, da bruker de ikke rygg musklene godt nok (det samme anbefalte veterinæren og kiropraktoren meg å gjøre med Blondie også som har skeivt bekken og smerter i hofter og delvis rygg pga dette). I tillegg kan man trene kavalett trening som man gjør med hester. Trave eller skritte over bommer. Jeg har brukt en stige som ligger på bakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...