Gå til innhold
Hundesonen.no

"she isn't fat, it's just her coat"


Mime
 Share

Recommended Posts

Nå er det sånn i Norge og USA at atletiske mennesker gjerne også anses som sykelig undervektige fordi vi har mellomrom mellom lårene og ribbena kan skimtes i riktig belysning. I India er jeg som absolutt normalvektig å regne, mens i Norge har vilt fremmede mennesker prestert å, i fullt alvor, lire av seg at jeg må begynne å spise mer til middag. Til opplysning så syklet jeg Styrkeprøven det året jeg fikk to sånne kommentarer fra småchubby folk med bollekinn og magen foran haka, og jeg løp både lenger, fortere og mye oftere enn de aller fleste. Hadde jeg lagt på meg noen kilo ville den ekstra vekten vært mer til hinder enn til hjelp. ...så folk i overflodssamfunn har generelt et forvridd syn på hva sunn vekt egentlig er, enten det er på hunder eller mennesker.

Ja, det er nok riktig det, sykelig undervekt, anorexia og lignende spiseforstyrrelser er så å si et ukjent fenomen i dagens moderne samfunn. :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, det der synes jeg var et ganske skrudd syn! De modellene er normalvektige!

Dette var en rimelig bisarr (og i mine øyne bekymringsfull) utvikling av tråden. At noen faktisk påstår at de nevnte damene er chubby/lubne gjør at jeg vurderer å slutte å spise i en måned eller to.

20-25% er helt normalt for kvinner og det er ikke helseskadelig. Du er hverken tjukk inni eller utenpå med den fettprosenten. Jeg har 23% med god muskelmasse og visceralt fett er på TO, du kommer jo n

Posted Images

Kort innpå det med å bedømme valpebilder, denne ser jo ut som en hvilken som helst labrador men det er en reinavlet jaktlabrador som blir både langbeint og snipete. Ikke så lett å se når de er 5-6 uker gamle, men gi den 4 uker til så synes det :-D

image-500x375.jpg

Lånte bildet av kennel Meadowlark.

Med fare for å være partypooper, jeg synes jeg ser ganske greit forskjell på den der og en vanlig labradorvalp altså. Særlig hodet er annerledes, synes til og med øynene "følger" snuten mer enn hos vanlig labrador. Det er noe med blikket som skiller seg helt og holdent. Men det hadde vært enklere å vurdere seriøst om du har noe annet enn ovenifra-og-nedbilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må da se sammenligningen @Čeahppi kommer med?

Overvekt er å regne som en folkesykdom, det er ikke anorexi, så jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant å dra inn.

Gjennomsnittlig BMI har økt jevt og trutt de siste tiårene og ligger nå over normalområdet i Norge (rett over 26, hentet fra verdens helseorganisasjon). Antall overvektige øker stadig, det er et problem man ikke kan ignorere.

Overvekt er et menneskeskapt problem som både rammer mennesker og dyr.

Som maria sier er selvsagt flere problemer knyttet til kropp enn bare overvekt, og mange av disse trendene har helt klart bikket over i det ekstreme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må da se sammenligningen @Čeahppi kommer med?

Overvekt er å regne som en folkesykdom, det er ikke anorexi, så jeg ser ikke helt hvorfor det er relevant å dra inn.

Gjennomsnittlig BMI har økt jevt og trutt de siste tiårene og ligger nå over normalområdet i Norge (rett over 26, hentet fra verdens helseorganisasjon). Antall overvektige øker stadig, det er et problem man ikke kan ignorere.

Overvekt er et menneskeskapt problem som både rammer mennesker og dyr.

Som maria sier er selvsagt flere problemer knyttet til kropp enn bare overvekt, og mange av disse trendene har helt klart bikket over i det ekstreme.

Nei, det må jeg ikke.

Visste du at...

  • Ca. 180 000 norske kvinner lider av en eller annen form for spiseforstyrrelse?
  • Kognitiv adferdsterapi og medikamentell behandling kan være til hjelp?
  • SSRI preparater og antidepressiva er med fordel blitt brukt på forstyrrelsessymptomene.

Ulike spiseforstyrrelser

Anoreksi utgjør ca. fem prosent. Viljemessig redusert matinntak, ofte kombinert med overdrevent høyt aktivitetsnivå og stor frykt for å legge på seg. Fører til alvorlige vekttap

Bulimi utgjør ca. 20 prosent. Kontrollert overspising etterfulgt av kompensasjon, for eksempel oppkast eller overdrevent høyt aktivitetsnivå. Mange er normalvektige.

Tvangsspising utgjør ca. 40 prosent. Periodevis eller jevnlig ukontrollert overspising uten kompensasjonen. Mange er overvektige. Noen har perioder med slanking som fører til vektsvingninger.

Uspesifierte spiseforstyrrelser utgjør ca. 35 prosent.

Ortoreksi – opphengt i å spise riktig. Sukker, fett, kjøtt, kunstige tilsetningsstoffet etc. er tabu. Kan bli så sunt at man blir feilernært.

Megareksi – spiseforstyrrelse med flest gutter og menn. De ser seg ikke store nok, spiser proteinrikt og trener for å få muskler.

--

En økning i spiseforstyrrelser:

Undersøkelser viser at cirka ti prosent av Norges befolkning har en form for spiseforstyrrelse, cirka fem prosent er diagnostisert. I tillegg er det store mørketall.

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles over 50% av den voksne befolkningen som er overvektige, og tallene er økende. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen. Overvekt er et økende problem både i menneske og dyreverden, dette er noe som må endres. Problemet forsivnner ikke selv om vi setter fokus på andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles over 50% av den voksne befolkningen som er overvektige, og tallene er økende. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen. Overvekt er et økende problem både i menneske og dyreverden, dette er noe som må endres. Problemet forsivnner ikke selv om vi setter fokus på andre problemer.

Det jeg vil frem til er at det forvridde synet Cheappi mener hun har blitt utsatt for av "chubby folk med bollekinn og magen foran haka" er det samme forvridde synet som gjør at folk tror det er lurt å slutte å spise mat, evt spy opp maten de faktisk spiser, fordi idealet vårt er ikke "chubby", det er "så tynn som overhode mulig". I mellom der får jeg da virkelig håpe at vi har normalvektig.

EDIT:

Dette er forøvrig "plus size models":

9862129_600x400.jpg

Screen-Shot-2014-01-21-at-8.13.58-AM.jpg

1416001201497_wps_6_BEFORE_jpg.jpg

Sorry, men jeg ser ikke helt at problemet er at vi har for tjukke idealer jeg as, og at det er derfor folk blir feitere og feitere..

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil frem til er at det forvridde synet Cheappi mener hun har blitt utsatt for av "chubby folk med bollekinn og magen foran haka" er det samme forvridde synet som gjør at folk tror det er lurt å slutte å spise mat, evt spy opp maten de faktisk spiser, fordi idealet vårt er ikke "chubby", det er "så tynn som overhode mulig". I mellom der får jeg da virkelig håpe at vi har normalvektig.

EDIT:

Dette er forøvrig "plus size models":

9862129_600x400.jpg

Screen-Shot-2014-01-21-at-8.13.58-AM.jpg

1416001201497_wps_6_BEFORE_jpg.jpg

Sorry, men jeg ser ikke helt at problemet er at vi har for tjukke idealer jeg as, og at det er derfor folk blir feitere og feitere..

Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. I øvre sjikt av hva som kan anses som sunt. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

Idealvekten min for god prestasjon ligger ganske langt under hva folk i overflodssamfunnet vårt tror er normalt og sunt. Helt ned mot grensen for normal BMI er der jeg har mest energi og presterer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. I øvre sjikt av hva som kan anses som sunt. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

Idealvekten min for god prestasjon ligger ganske langt under hva folk i overflodssamfunnet vårt tror er normalt og sunt. Helt ned mot grensen for normal BMI er der jeg har mest energi og presterer best.

Ok, det der synes jeg var et ganske skrudd syn! De modellene er normalvektige!

  • Like 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden du trives best på den nedre enden av en skala som ikke passer alle mennesker, så kan ingen være av den typen som har mest energi og presterer best i det øvre sjiktet?

Det sagt så ser jo jeg som alle andre at en del folk har ekstra vekt, det har også en del hunder. Men for meg virker menneskeidealet til å være ganske så tynt og utrent for mange. Hunder derimot varierer det fra rase til rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. I øvre sjikt av hva som kan anses som sunt. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

Idealvekten min for god prestasjon ligger ganske langt under hva folk i overflodssamfunnet vårt tror er normalt og sunt. Helt ned mot grensen for normal BMI er der jeg har mest energi og presterer best.

Eh....... Nei? Her tror jeg nesten du må jobbe litt med dine egne oppfatninger.

Utstillingslabradorer har cirka 25-30 % for mye kroppsvekt sammenlignet med hva som er normalt. Skulle de kvinnene der gått ned 20 kg så hadde de blitt særdeles undervektige.

Jeg trener svært mye, men jeg ville aldri påstått at de kvinnene der var overvektige. Vi har forskjellige kroppsfasonger, men pupper og lår har aldri vært farlig. Dessuten så skal kvinner ha en ørliten større andel fett enn menn, spesielt når man er i en alder hvor man skal ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de "plus size"-modellene ser sunne ut jeg! Det håper jeg at jeg har de fleste med meg på. Og det er farlig å dra alle over en kam, for jeg kjenner mange som trener utrolig mye, spiser riktig, og som er sunne, men som samtidig ikke er tynne. Det betyr ikke at de ikke er sterke og sunne.... På en annen side så havnet jeg på samme side som @Cheappi da jeg trente på det meste, kanskje fordi vi trente samme sport og samme muskler. Eller kanskje fordi sånt er genetisk.. Hvem vet.

Fedme er et stort og økende problem i verden, både blant dyr og mennesker. Vi har tilgang til så mye mer usunn mat og livsstilen blir mer og mer stillesittende. På den andre siden så sliter folk med spiseforstyrrelser, fordi de vil nå idealet media presser opp i trynet vårt. Jeg synes problemet her er som i hundeavl: Det er for ekstremt i begge retninger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. I øvre sjikt av hva som kan anses som sunt. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

What the...?!?!? Dette er helt normale, normalvektige kvinner. Hvordan mener du egentlig at en normal kvinnekropp skal se ut?

Hva som er idealvekt for en vanlig person har forøvrig lite med hva som er idealvekt for en idrettsutøver å gjøre. De aller fleste av oss ønsker oss en kropp vi kan bli gamle i, ikke nødvendigvis den kroppen hvor vi løper raskest i eller løfter tyngst i. Mange idrettsutøvere mister tidvis menstruasjonen mm, fordi de presser kroppen til det ytterste, og det er faktisk ikke sunt i det hele tatt.

Det er forøvrig en grunn til at kvinner SKAL ha litt mer kroppsfett enn menn, og det er fordi vi kan bære fram barn. Man er ikke feit selv om man har litt fett på hofte, rumpe, mage og lår.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det der synes jeg var et ganske skrudd syn! De modellene er normalvektige!

Det er jo det hun sier? De er i øvre grense av normal vekt, altså øvre grense av hva som kan anses som sunt.

@Tuvane det er ingen regel for hvordan en kvinnekropp skal være, annet enn at den bør være sunn.

Her er også helt normalvektige kvinnekropper, i litt andre enden av skalaen:

Slender-Bodies.jpeg

getty-woman-in-swimsuit-slender-medium_n

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er man for undervektig så svekkes de kognitive egenskapene, man kan faktisk få symptomer lik demente. Det er ikke så veldig trivelig. Dessuten så klarer man ikke prestere like bra. Fryser lettere, motorikken blir hemmet. Ja, undervekt er faktisk ikke noe bedre enn overvekt, men det er mindre belastene på skjelettet, men organene, muskler og sånn får nok svi en del. Likevel så tror jeg at det er forskjell på å være tynn med muskler hvor man eter det man trenger forhold til aktivitet, men også passer på å ha en vis fettprosent på kroppen (bare se på bosybuilderne de er jo ikke i konkurranseform hele året og da ser de ganske normal ut, bare trent)

Hilsen en som har slitt masse med undervekt, men likevel ikke har no særlig glipp mellom lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det hun sier? De er i øvre grense av normal vekt, altså øvre grense av hva som kan anses som sunt.

@Tuvane det er ingen regel for hvordan en kvinnekropp skal være, annet enn at den bør være sunn.

Her er også helt normalvektige kvinnekropper, i litt andre enden av skalaen:

Eh nei: Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det hun sier? De er i øvre grense av normal vekt, altså øvre grense av hva som kan anses som sunt.

@Tuvane det er ingen regel for hvordan en kvinnekropp skal være, annet enn at den bør være sunn.

Her er også helt normalvektige kvinnekropper, i litt andre enden av skalaen:

Nei, hun skrev ikke at de er i øvre grense av normalvekt, hun skriver at folk mener at de har idealvekt, men at disse modellene ikke har idealvekt, i tillegg til: De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

For det første er det ganske så ufarlig å være litt overvektig, faktisk lever man lengre som litt overvektig enn som undervektig og normalvektig. For det andre så trenger man ikke være usunn eller "hemmet" selv om man er litt overvektig. En litt overvektig person kan være i minst like god form som en undervektig eller normalvektig person. En normalvektig person kan også ha bukfedme/eplefasong som er mer skadelig enn en overvektig person med pærefasong, der fettet primært sitter på hofte, rumpe, lår og ikke rundt de indre organene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun skrev ikke at de er i øvre grense av normalvekt, hun skriver at folk mener at de har idealvekt, men at disse modellene ikke har idealvekt, i tillegg til: De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene. Man skal ikke mange kilogram over de der i relativ kroppsvekt før det bikker over i usunt og hemmende.

For det første er det ganske så ufarlig å være litt overvektig, faktisk lever man lengre som litt overvektig enn som undervektig og normalvektig. For det andre så trenger man ikke være usunn eller "hemmet" selv om man er litt overvektig. En litt overvektig person kan være i minst like god form som en undervektig eller normalvektig person. En normalvektig person kan også ha bukfedme/eplefasong som er mer skadelig enn en overvektig person med pærefasong, der fettet primært sitter på hofte, rumpe, lår og ikke rundt de indre organene.

https://heartiste.wordpress.com/2013/02/25/fat-people-dont-live-longer-science-interrupted/

At man lever lengre med litt ekstra på kroppen er tilbakebevist. Mener å ha blitt fortalt at verdens eldste mann var en tynn strek. Det er en teori om at hvis man hele tiden lever litt på underskudd, dvs. alltid får i seg _litt_ mindre kalorier og karbohydrater enn man "burde", så sparer kroppen på energi og celler - og man lever dermed lengre.

Men det blir jo litt OT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles over 50% av den voksne befolkningen som er overvektige, og tallene er økende.

Bare lurer på hvor du har det tallet fra, 50%? Vi lærte 20% på forelesning i vår nemlig, så bare lurer på om jeg har feil kilder eller ja.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei: Det jeg prøvde å påpeke er at folk flesk ser de der "plus size" modellene som ideell normalvekt. De er jo ikke det. De er like lubne og like lite atletiske som utstillingslabradorene.

Videre skriver hun:

"I øvre sjikt av hva som kan anses som sunt."

Så jeg tolker det som at hun mener de er innenfor normal vekt. Men mulig jeg tolker det feil.

@Tuvane

Det spiller ingen rolle om det er sunnere å være litt overvektig enn litt undervektig. Man burde ikke være noen av delene. Jeg forstår ikke hvorfor det argumentet stadig blir dratt fram. Det er ikke sunt å være overvektig og det er heller ikke sunt å være undervektig.

EDIT: Leste innlegget ditt en gang til. Klart det er mer enn vekt som avgjør om en person er sunn eller usunn. Jeg er helt enig der. En aktiv person med noen kilo for mye vil selvsagt være sunnere enn en normalvektig person som ikke gjør annet enn å sitte på rævva og drikke brus.

Nå er svaret ditt veldig på siden av mitt svar, da jeg skrev tydelig:

"Det er ingen regel for hvordan en kvinnekropp skal være, annet enn at den bør være sunn."

Nøkkelordet her er altså sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på hvor du har det tallet fra, 50%? Vi lærte 20% på forelesning i vår nemlig, så bare lurer på om jeg har feil kilder eller ja.. :)

En studie publisert av The Lancet i 2013. 50% av befolkningen hadde BMI over 25 (overvektige) og 20% hadde BMI over 30 (fedme): http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/30/rapport-halvparten-av-nordmenn-er-overvektige

At gjennomsnittlig BMI er over 26 er fra verdens helseorganisasjon.

Hvor er deres tall fra, og hva kategoriseres som overvekt?

EDIT: Linken hadde ikke kommet med, skrev fra mobilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En studie publisert av The Lancet i 2013. 50% av befolkningen hadde BMI over 25 (overvektige) og 20% hadde BMI over 30 (fedme): http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/05/30/rapport-halvparten-av-nordmenn-er-overvektige

At gjennomsnittlig BMI er over 26 er fra verdens helseorganisasjon.

Hvor er deres tall fra, og hva kategoriseres som overvekt?

EDIT: Linken hadde ikke kommet med, skrev fra mobilen.

Ahh, ja ok. Jeg som blandet overvekt og fedme og hvilke tall på hva. Tror vi bare la vekt på de som lider av fedme (og da kommer 20% som jeg tenkte på!), siden det er en del som får BMI over 25 uten å nødvendigvis være overvektig av usunne grunner (eksempelvis de med mye muskler, atleter osv). :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at de modellene var overvektige. Jeg skrev at de er i øvre del av normalvektig. "Lubne" kan tydeligvis tolkes forskjellig, men jeg mente altså ikke "bælfeite". Atletiske er de ihvertfall ikke. Det er lett å se, og burde ikke være mulig å krangle på.

Angående å måtte ha fett for å lage barn: jeg har født barn. Hadde BMI på 18,5 da jeg ble gravid. La på meg masse, fort, fordi hormonene gjorde jobben sin. Fullammet i fem mnd, delammet ut resten av første leveår, og kiloene rant sakte av sammen med hormonene, uten at jeg gjorde noe til eller fra for at det skulle skje. Det er overhodet ikke nødvendig for kvinner å ha store fettreserver i forkant av, eller etter, svangerskap. Faktisk er det vist at store fettreserver gir hormonforstyrrelser som gjør det vanskelig å unnfange.

Så lenge en trener "normalt" (her strides både lek og lærd) og spiser sunt og nok, så ordner kroppen opp det meste selv. Problemet er at altfor mamge spiser altfor mye og trener altfor lite. Fra et helseperspektiv så holder det ikke med tre timer i uka på senteret om en sjelden blir svett og andpusten i hverdagen. Tenk på hvor aktive liv vi mennesker levde før i tiden! Den moderne inaktiviteten og overfloden skaper en illusjon av at dagens "normalvekt" i vår del av verden er idealvekt. Den er ikke det. Å være fetere enn de plus-size-modellene der er ikke sunt. De modellene heter "plus size" fordi de er større enden av skalaen.

Only in America...

Red: når det er sagt, så er det da opp til hver enkelt av oss hvor sunne vi orker å være, innenfor rimelighetens grenser, mtp våre nære og kjære, og belastning på helsevesenet. Det blir noe ganske annet med hundene. Der er det vår plikt å sørge for at de får mosjon nok til å leve lykkelig høye på endorfiner, og ikke blir dorske av å drasse på tung overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at de modellene var overvektige. Jeg skrev at de er i øvre del av normalvektig. "Lubne" kan tydeligvis tolkes forskjellig, men jeg mente altså ikke "bælfeite". Atletiske er de ihvertfall ikke. Det er lett å se, og burde ikke være mulig å krangle på.

Angående å måtte ha fett for å lage barn: jeg har født barn. Hadde BMI på 18,5 da jeg ble gravid. La på meg masse, fort, fordi hormonene gjorde jobben sin. Fullammet i fem mnd, delammet ut resten av første leveår, og kiloene rant sakte av sammen med hormonene, uten at jeg gjorde noe til eller fra for at det skulle skje. Det er overhodet ikke nødvendig for kvinner å ha store fettreserver i forkant av, eller etter, svangerskap. Faktisk er det vist at store fettreserver gir hormonforstyrrelser som gjør det vanskelig å unnfange.

Så lenge en trener "normalt" (her strides både lek og lærd) og spiser sunt og nok, så ordner kroppen opp det meste selv. Problemet er at altfor mamge spiser altfor mye og trener altfor lite. Fra et helseperspektiv så holder det ikke med tre timer i uka på senteret om en sjelden blir svett og andpusten i hverdagen. Tenk på hvor aktive liv vi mennesker levde før i tiden! Den moderne inaktiviteten og overfloden skaper en illusjon av at dagens "normalvekt" i vår del av verden er idealvekt. Den er ikke det. Å være fetere enn de plus-size-modellene der er ikke sunt. De modellene heter "plus size" fordi de er større enden av skalaen.

Only in America...

Hvor mye man veier har da lite med om man er atletisk eller ikke. Det er heller ikke ønskelig at modeller, "vanlige" eller "plus size" skal være så innmari definerte, da det tar fokuset vekk fra klærne.

TrineHattestad_DN00_0081.jpg

Trine Hattestad var ikke akkurat en sylfide, men rimelig atletisk likevel, eller? Og jeg vil tro at hun veide et par kg mer enn det disse plus size-modellene gjør. Ifølge BMI var hun sikkert overvektig også.

Forøvrig øker risikoen for spontanabort i løpet av første trimester med over 70% dersom man er undervektig. Ikke alle kvinner har problemfrie svangerskap, noen sliter med alvorlig kvalme som gjør at de knapt før i seg næring. Er de da undervektige i utgangspunktet har kroppen lite reserver å ta av. Nå er det heller ikke snakk om store fettreserver, men å ha en normal mengde fett på en normalvektig kropp.

At du gikk opp og ned i vekt sånn som du gjorde er jo supert, men sånn er det jo ikke for alle, og selv om du ble gravid som undervektig betyr ikke det at alle andre kan bli det, ei heller at svangerskapet går bra. Man skal ikke nødvendigvis være så veldig undervektig før man får hormonforstyrrelser som gjør at menstruasjonen forstyrres og man vil ha vanskelig for å bli gravid. Og noen kan forøvrig fullamme så mye som de vil uten å gå ned noe som helst, mens andre renner kiloene av - folk er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...