Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på hunderaser skrives med liten forbokstav


simira
 Share

Recommended Posts

Signerer Petra. Som lærer i videregående så ser jeg at den "slurvete" internettskrivingen deres tar de med seg og bringer videre på norsktentamen osv. "Jammen, jeg bare chatter eller diskuterer på nett, da er det ikke så nøye" kan de si. Jo, det er nøye for de skiller tilslutt ikke mellom formelt og uformelt språk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det var det. Med fare for å være gretten, gammel kjerring. På norsk skriver man altså rasenavn med liten forbokstav. Ingen big deal, men ingen grunn til å ikke få det riktig heller?

Jeg er helt fascinert over hva man bruker energien sin på

Jeg synes det er litt synd at så mange gir blanke f i det norske skiftspråket? Jeg er ikke veldig flink i norsk rettskrivning, men jeg setter ihvertfall pris på hvis noen retter opp i feilene mine på

Signerer Petra. Som lærer i videregående så ser jeg at den "slurvete" internettskrivingen deres tar de med seg og bringer videre på norsktentamen osv. "Jammen, jeg bare chatter eller diskuterer på nett, da er det ikke så nøye" kan de si. Jo, det er nøye for de skiller tilslutt ikke mellom formelt og uformelt språk.

Jeg tror dessuten at mane unge ikke tar innover seg hvilke fordeler de besitter om de behersker språk. Jeg ser selv hvor viktig det språklige, ikke minst skriftlig, er i min jobb. Dersom man faktisk ikke evner å formidle i et formelt format, risikerer man å innskrenke de fremtidige jobbmulighetene man kunne hatt. Konkurransen på arbeidsmarkedet vil ikke bli noe mindre med årene, men behovet for folk som kan skrive godt vil likevel bestå. Spesielt i offentlig sektor. Når man er 17 vet man ikke nødvendig vis hva man egentlig vil jobbe med. Gir man f i norsken på vgs gjør man seg selv en bjørnetjeneste.

(Men den diskusjonen er litt på siden altså)

Jeg skriver dessverre mye på sonen via mobil, og vil naturlig nok fatte meg i korthet av praktiske årsaker. Men jeg synes det er en god ting å etterstrebe godt språk selv om jeg skriver på internett. At rasenavn ikke skrives med stor forbokstav er ikke selvsagt for mange. Derfor synes jeg personlig det er litt fint at vi kan hjelpe hverandre med å minne om slike regler. Men det er nok fordi jeg er interessert i språk i utgangspunktet. Folk bør jo ikke "ta seg nær av" slike tråder som dette - det er vel ikke noe feil med å oppfordre og å opplyse hverandre?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk at det skulle skrives med stor bokstav jeg :blink:

Vi skal delta på en stor hundeutstilling og breton er i ring 4

Vi skal delta på en stor hundeutstilling og Breton er i ring 4

Jeg hadde skrevet med stor bokstav, men da lærte jeg noe nytt i dag. Men jeg regner med at når jeg omtaler klubben så skal jeg skrive med store bokstaver, vi skal delta på en stor hundeutstilling i regi av Norsk Breton Klubb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg faktisk skrevet klubbnavnet slik som deg. Men jeg tror dog det som er korrekt er å skrive "Norsk breton klubb", da hele navnet er sammensatt, men må betraktes som et egennavn. Hvis det gir noen mening? :P

Min beste venninne tar lektorutdanninga i norsk og vil ta master i lingvistikk. Hun er mitt orakel på området språk. Kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egennavnet til klubben skal starte med stor forbokstav uansett.

...og bare fordi man er en stor organisasjon betyr ikke det at man er flink/korrekt i rettskrivning.

Selvsagt. Men klubbnavnet er da "Norsk Et Eller Annet Klubb". Altså stor bokstav i rasenavnene. Også på nyere klubber. Burde noen si til NKK at de registrerer alle underklubbene sine med feilskrivning, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det ble oppstandelse da en skulle begynne å skrive valp uten H, jeg...

og jeg irriterer meg over de som fortsatt gjør det :P

Men kanskje er det riktigste faktisk h valp? Etter norrøn skriveform: Letter-K-blue-icon.png

valp m1 (norr. hvelpr)
:D :D :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje er det riktigste faktisk valp? Etter norrøn skriveform: Letter-K-blue-icon.png

valp m1 (norr. hvelpr)
:D :D :D

Sonen tar automatisk bort h i valp.

Men jeg tror ikke det er løsninga på dette rettskrivningsproblemet, både av tekniske grunner, og siden overformynderi er kjedelige saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen tar automatisk bort h i valp.

Men jeg tror ikke det er løsninga på dette rettskrivningsproblemet, både av tekniske grunner, og siden overformynderi er kjedelige saker.

Den ga ikke mye mening, siden sonen kutter h'en i h..v..a..l..p :P

Møkkaautokorrekt :lol:. Har endret litt nå :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det at man blir lat i det formelle.

Internetslabbedasken her på 20 år har fint levd på 5-6 i norsk og nynorsk skriftlig alle årene på ungdoms- og videregåendeskolen, skrevet formelle brev i hytt og gevær ;)

Det at jeg skrivet BC, Border Collie(s) innimellom på et nettforum tviler jeg at mitt språk tar skade av, værre er nok dialekta :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er dette riktig, men jeg er faktisk ikke der at jeg syns det er så himla nøye om jeg skriver Border Collie i en tråd hvor noen lurer på rasen, jeg. Jeg prøver heller og passe på å bruke riktig form av og/å eller hun/henne, for DET er grammatikkfeil som gir meg sår i øynene. Ikke om noen syns det gir mening at engelske rasenavn eller raser med stedsnavn skal ha store forbokstaver.

Hvorfor er det mer legitimt at du får sår i øynene av de skrivefeilene enn av stor vs små bokstav skrivefeil?

Jeg hadde også 5 i norsk, nå 10 år etter så har jeg ikke det nettop fordi det ikke har vært så viktig for meg å skrive rett på nettet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, dette lærte du meg her på sonen for noen år siden. Eg takkar deg!
Synes det er flott å lære noe nytt, og jeg er en av de som ønsker å skrive mest mulig korrekt (selv om jeg vet at jeg ikke alltid gjør det). Tipp topp, tommel opp! :)

Jeg er en versting på å skrive engelsk og det er en skikkelig uvane. Prøver å bli bedre der, men det er ikke så lett alltid for engelsk tar mye plass i hverdagsspråket mitt også.

Får litt fnatt over hvor mye plass dialektskriving har fått da. På jobben har jeg begynt å skrive mer og mer trøndersk når jeg skriver med studentene (sms og chat). Der er det liksom ikke lov til å skrive på bokmål, man blir oppfattet som arrogant, pompøs og pretensiøs.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer legitimt at du får sår i øynene av de skrivefeilene enn av stor vs små bokstav skrivefeil?

Jeg hadde også 5 i norsk, nå 10 år etter så har jeg ikke det nettop fordi det ikke har vært så viktig for meg å skrive rett på nettet :P

Usikker på om du tuller nå eller ikke. Mener du virkelig at du syns det er like ille om noen skriver Border Collie i et ellers bra formulert innlegg, som om noen skriver "Jeg snakket med hun i går å vi skal gå tur i morgen"? :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om du tuller nå eller ikke. Mener du virkelig at du syns det er like ille om noen skriver Border Collie i et ellers bra formulert innlegg, som om noen skriver "Jeg snakket med hun i går å vi skal gå tur i morgen"? :icon_confused:

Hvorfor skulle jeg tulle om det? Jeg lurer på hvorfor skrivefeil som du får sår i øynene av er værre (verre?) enn skrivefeil som andre får sår i øynene av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg tulle om det? Jeg lurer på hvorfor skrivefeil som du får sår i øynene av er værre (verre?) enn skrivefeil som andre får sår i øynene av.

Fordi de ER verre :lol: Da er det snakk om feil bruk av ord og gal setningsoppbygging, ikke bare en stor bokstav hvor det heller burde vært en liten en.

Men du om det.

Edit: Jeg tipper for øvrig du kan tenke selv hva en norsklærer ville synes var verst; at noen skrev en stil hvor det sto "Border Collie", eller at hun og henne ble brukt om hverandre, iblandet feil bruk av og/å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ER verre :lol: Da er det snakk om feil bruk av ord og gal setningsoppbygging, ikke bare en stor bokstav hvor det heller burde vært en liten en.

Men du om det.

Edit: Jeg tipper for øvrig du kan tenke selv hva en norsklærer ville synes var verst; at noen skrev en stil hvor det sto "Border Collie", eller at hun og henne ble brukt om hverandre, iblandet feil bruk av og/å ;)

Grammatikkfeil er grammatikkfeil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

valp (må bare prøve å skrive valp med h :P).

Jeg merker skriveleifer på rasenavn meg mer enn stor forbokstav til rasenavn. Jeg kan liksom ikke si at jeg ikke skriver rasenavn med stor forbokstav, da jeg rett og slett ikke vet. Schæfer er relativt annoying for meg, for å være 100% ærlig (rasen heter vel fortsatt schäfer?). Også selvfølgelig groendael/groendal (groenendael) og tervuren (tervueren) da.

Edit: Hahahaha, sonen har autokorrekt :D han-hvis-navn-skal-være-unevnt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valp (må bare prøve å skrive valp med h :P).

Jeg merker skriveleifer på rasenavn meg mer enn stor forbokstav til rasenavn. Jeg kan liksom ikke si at jeg ikke skriver rasenavn med stor forbokstav, da jeg rett og slett ikke vet. Schæfer er relativt annoying for meg, for å være 100% ærlig (rasen heter vel fortsatt schäfer?). Også selvfølgelig groendael/groendal (groenendael) og tervuren (tervueren) da.

Edit: Hahahaha, sonen har autokorrekt :D han-hvis-navn-skal-være-unevnt!

autkorrekter sonen navnene til diverse belgere? Syns det blir feil hver gang jeg prøver å skrive de, mye enklere å stave han-hvis-navn-skal-være-unevnt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grammatikkfeil er grammatikkfeil ;)

Ja, og det er vel derfor alle skrivefeil blir vurdert heeelt likt av en sensor i eksamen i et skriftlig fag, ikke sant? :rolleyes:

Det finnes grove grammatikkfeil, og mindre grammatikkfeil. Klart det er mye mer alvorlig om man enda ikke vet forskjellen på henne/hun enn at det sniker med seg store forbokstaver i et rasenavn, særlig et hvor det er stedsnavn med i bildet (for logikken i at man tror det skal være stor forbokstav der kan jo alle skjønne). Henne/hun feil vil være åpenbare for de aller fleste, mens mange ikke engang ville tenkt over at det kunne vært feil med stor forbokstav foran rasenavn.

Nei, jeg er glad jeg kan se forbi skrivefeiler. Skal man henge seg opp i absolutt alle grammatikkfeil må man ha et utrolig slitsomt liv. Nå skal jeg ta med meg hunden min, en Shetland Sheepdog, på kurs - og ta en pause fra denne diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...