Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund til friluftsmennesker


etram
 Share

Recommended Posts

Selv om det er noen lignende tråder, fant jeg ikke helt det som beskriver oss, så tillater meg å starte en ny ;)

Vi er et par som ønsker å skaffe vår første hund i nærmeste fremtid. Primært ønsker vi oss en turvenn, men tenker også at vi kanskje vil trene lydighet/søk på sikt. Jeg drømmer egentlig om å trene opp en rednings/lavinehund, men det blir nok ikke med første hund. Hadde uansett vært artig å prøve seg litt på slike ting med første hund også.

Dette er oss:

- Friluftsmennekser. I tillegg trener han mye løping og ski.

- Noe erfaring med hunde/valpepass for venner og familie i tillegg har jeg hatt hund i familien som liten, men regner oss som "nybegynnere" hva angår oppdragelse og trening.

- Har ganske fleksible arbeidsdager som kan kombineres med lufteturer i løpet av dagen

Dette er viktig for oss i en hund:

- Tåler kulde og lange vinterturer

- Sterk og utholdende nok til å bære kløv med sin egen mat/trekke pulk på tur o.l

- Godt lynne og snill med barn og andre hunder

- Har egentlig et ønske om at den skal kunne gå løs, spesielt på fjellturer (dette har dratt oss litt vekk fra polarrasene), men er ikke helt bestemt på hvor viktig det er for oss..

- Lett å trene opp

Dette kan vi "leve med":

- En del pelsstell/røyting

- Noe bjeffing er greit (men ønsker ikke en typisk vakthund..)

Noen som har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er noen lignende tråder, fant jeg ikke helt det som beskriver oss, så tillater meg å starte en ny ;)

Vi er et par som ønsker å skaffe vår første hund i nærmeste fremtid. Primært ønsker vi oss en turvenn, men tenker også at vi kanskje vil trene lydighet/søk på sikt. Jeg drømmer egentlig om å trene opp en rednings/lavinehund, men det blir nok ikke med første hund. Hadde uansett vært artig å prøve seg litt på slike ting med første hund også.

Dette er oss:

- Friluftsmennekser. I tillegg trener han mye løping og ski.

- Noe erfaring med hunde/valpepass for venner og familie i tillegg har jeg hatt hund i familien som liten, men regner oss som "nybegynnere" hva angår oppdragelse og trening.

- Har ganske fleksible arbeidsdager som kan kombineres med lufteturer i løpet av dagen

Dette er viktig for oss i en hund:

- Tåler kulde og lange vinterturer

- Sterk og utholdende nok til å bære kløv med sin egen mat/trekke pulk på tur o.l

- Godt lynne og snill med barn og andre hunder

- Har egentlig et ønske om at den skal kunne gå løs, spesielt på fjellturer (dette har dratt oss litt vekk fra polarrasene), men er ikke helt bestemt på hvor viktig det er for oss..

- Lett å trene opp

Dette kan vi "leve med":

- En del pelsstell/røyting

- Noe bjeffing er greit (men ønsker ikke en typisk vakthund..)

Noen som har noen kommentarer til dette?

Det med at dere vil prøve dere på litt hundesport eller lignende setter jo sine begrensninger på raser, Litt avhengig av hvor store ambisjoner dere har og hva dere vil gjøre, men ifht redning så er det litt enten eller, og det er det mye på å trene lignende sporter også da man er avhengig av hjelp og figuranter samt at det tar en del tid. Gruppen man trener med er jo avhengig av å ha figuranter de også og det kreves derfor ofte at man møter opp jevnlig og er der så lenge det tar for alle å trene hundene sine. Det med å kunne ha løs setter jo også en del begrensninger, litt avhengig av hvor man bor i landet og hvor man er mest på tur, men her oppe feks er det jo stort sett rein i fjellet så lenge det er bart ihvertfall og da er man egentlig avhengig av å ha en hund med ganske lite jaktinnstinkt om man skal kunne ha hunden løs. I tillegg er det jo båndtvang fra 1. april til 20. august, så hunden må uansett gå i bånd det meste av vår og sommer ihvertfall, samme hvor grei den er.

Alle hunder greier å bære sin egen mat på tur, så der kommer det kanskje mer an på pulk biten. Hvor lange turer og hvor tung pulk kan man regne med? De fleste hunder trekker jo gjerne pulk også, men det er nok litt varierende hvor godt de liker det og hvor tungt de trives med å trekke. At hunden skal tåle kulde godt setter jo enda noen begrensninger på raser, spm er hva dere mener med det? Ligge ute? Isåfall er det bare polarhundene som er egnet. Er det greit å ha med et par dekken, liggeunderlag og evt en ekstra sovepose etc så blir det straks mer å velge i. Da kan man jo egentlig velge hvilken man vil.

Jeg tenker at jeg kanskje ville sett på flatcoated retriever, den burde passe mange av kravene deres ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er noen lignende tråder, fant jeg ikke helt det som beskriver oss, så tillater meg å starte en ny ;)

Vi er et par som ønsker å skaffe vår første hund i nærmeste fremtid. Primært ønsker vi oss en turvenn, men tenker også at vi kanskje vil trene lydighet/søk på sikt. Jeg drømmer egentlig om å trene opp en rednings/lavinehund, men det blir nok ikke med første hund. Hadde uansett vært artig å prøve seg litt på slike ting med første hund også.

Dette er oss:

- Friluftsmennekser. I tillegg trener han mye løping og ski.

- Noe erfaring med hunde/valpepass for venner og familie i tillegg har jeg hatt hund i familien som liten, men regner oss som "nybegynnere" hva angår oppdragelse og trening.

- Har ganske fleksible arbeidsdager som kan kombineres med lufteturer i løpet av dagen

Dette er viktig for oss i en hund:

- Tåler kulde og lange vinterturer

- Sterk og utholdende nok til å bære kløv med sin egen mat/trekke pulk på tur o.l

- Godt lynne og snill med barn og andre hunder

- Har egentlig et ønske om at den skal kunne gå løs, spesielt på fjellturer (dette har dratt oss litt vekk fra polarrasene), men er ikke helt bestemt på hvor viktig det er for oss..

- Lett å trene opp

Dette kan vi "leve med":

- En del pelsstell/røyting

- Noe bjeffing er greit (men ønsker ikke en typisk vakthund..)

Noen som har noen kommentarer til dette?

Hva er "tåle kulde"? Polarhunder tåler kulde men - Skal en hund ligge utendørs, rett i snøen, må den også bo utendørs til vanlig. Og ingen hund skal oppstalles alene ute til vanlig. Polarhunder er sosiale hunder, og trives dårlig ute alene. Men polarhunder kan ikke gå løs. Så da er det nok ikke polarhund du er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kunne tenke dere å ta overta en AH på ca tre år, så kan dere få tak i en hund som kan gå løs :) Jeg har selv en AH på 1,5år, som kan gå løs. Det kan endres enda, som hun blir eldre, men tror og håper på det varer. Hun er veldig letttrent og lydig. Og selvsagt er det en blanding som er perfekte tur/friluftslivhunder :) Det er flere hunder som kan passe, men jeg kjøpte AH på de samme kriteriene. Vi trener også agility og begynner å konkurrere i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strihåret vorsteh er en mulighet. de er ikke verdens enkleste å trene ift lydighet osv, men jeg kjenner selv folk som bruker vorsteh til bruks og LP. Med gode resultater (flinke hundetrenere da, det må jo sies...)

Vizsla er også en rase som egner seg for aktive - den må muligens kles litt om den skal ligge rolig i kulde. De regnes som enklere å dressere enn vorsteh og med mindre radius ute på tur.
Labrador fra jaktlinjer (- altså fra slanke atletiske linjer) kan også være en mulighet. Den vanlige kraftige labradoren blir ofte noe tung om man skal bruke hunden mye til trekk og løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med finsk lapphund?

Faller vel litt igjennom om man ønsker å trene lydighet osv. :)

Jeg synes det høres ut som om du beskriver en golden jeg. En sunn og frisk golden (trenger ikke være fra jaktlinjer) oppfyller alle kravene deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er noen lignende tråder, fant jeg ikke helt det som beskriver oss, så tillater meg å starte en ny ;)

Vi er et par som ønsker å skaffe vår første hund i nærmeste fremtid. Primært ønsker vi oss en turvenn, men tenker også at vi kanskje vil trene lydighet/søk på sikt. Jeg drømmer egentlig om å trene opp en rednings/lavinehund, men det blir nok ikke med første hund. Hadde uansett vært artig å prøve seg litt på slike ting med første hund også.

Dette er oss:

- Friluftsmennekser. I tillegg trener han mye løping og ski.

- Noe erfaring med hunde/valpepass for venner og familie i tillegg har jeg hatt hund i familien som liten, men regner oss som "nybegynnere" hva angår oppdragelse og trening.

- Har ganske fleksible arbeidsdager som kan kombineres med lufteturer i løpet av dagen

Dette er viktig for oss i en hund:

- Tåler kulde og lange vinterturer

- Sterk og utholdende nok til å bære kløv med sin egen mat/trekke pulk på tur o.l

- Godt lynne og snill med barn og andre hunder

- Har egentlig et ønske om at den skal kunne gå løs, spesielt på fjellturer (dette har dratt oss litt vekk fra polarrasene), men er ikke helt bestemt på hvor viktig det er for oss..

- Lett å trene opp

Dette kan vi "leve med":

- En del pelsstell/røyting

- Noe bjeffing er greit (men ønsker ikke en typisk vakthund..)

Noen som har noen kommentarer til dette?

Flat coated retriever? Engelsk springer spaniel? De vi har hatt i familien passer ihvertfall inn i dette :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer passer bortsett fra "ikke en typisk vakthund", litt varierende med andre hunder og ikke alltid en like enkel førstegangshund. Kommer veldig an på individ, lyd, stress, utagering og nerver kan gjøre hundeholdet lite hyggelig. Et godt individ er jo toppen, men det finnes mange som ikke er det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer passer bortsett fra "ikke en typisk vakthund", litt varierende med andre hunder og ikke alltid en like enkel førstegangshund. Kommer veldig an på individ, lyd, stress, utagering og nerver kan gjøre hundeholdet lite hyggelig. Et godt individ er jo toppen, men det finnes mange som ikke er det.

Akkurat det gjelder vel de fleste raser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det gjelder vel de fleste raser ;)

Tja, jeg har inntrykk av at det er motsatt i andre raser, der er du uheldig om du får et dårlig et, mens på schæfer så er det mer "flaks" å få et bra et, en enkel grei, ukomplisert hund uten lyd og nerver. Man kan alltids få tak i en god schæfer til bruks osv, men det er langt mellom de som er "enkle førstegangshunder", mange som kan bli bra, men som krever en erfaren fører for å bli det, en som tar problemene ved roten og hele tiden opprettholder det.

Edit: Så etter min erfaring så finnes det raser som er et atskillig tryggere og enklere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har inntrykk av at det er motsatt i andre raser, der er du uheldig om du får et dårlig et, mens på schæfer så er det mer "flaks" å få et bra et, en enkel grei, ukomplisert hund uten lyd og nerver. Man kan alltids få tak i en god schæfer til bruks osv, men det er langt mellom de som er "enkle førstegangshunder", mange som kan bli bra, men som krever en erfaren fører for å bli det, en som tar problemene ved roten og hele tiden opprettholder det.

Edit: Så etter min erfaring så finnes det raser som er et atskillig tryggere og enklere valg.

Nei da så :) Nå er ikke jeg veldig inne i rasen, så det kan sikkert være ymse. Men det har nå tross alt vært landets mest populære rase i årtier. Og de aller fleste av "hvermannsen sch. eier" har vel hunden til omtrent det ts ønsker. En robust familiehund og turkamerat. I hvert fall de jeg kjenner. Det var jo også tidligere de mest brukte hundene til trekk og kløv, før mer spesialiserte raser overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hannschæfer vil jeg ikke anbefale til førstegangseiere. Tisper er en god førstegangs hund/schæfer, men du har vokten og de kan være sure på andre hunder. Ja også har du jo lyden da. Fjern lyd og vokting, så hadde rasen vært perfekt for TS. @Pringlen Det en av norges mest populære raser, men det er også en stor gjenganger på finn.no ;) Særlig hannhundene blir folk allergiske mot i alderen mellom 1 og 3 år. Skal man ha en slik hund, så må en også vite hva pakken inneholder, og TS skriver rimelig tydlig at vokt er en av de tingene som ikke er ønsket. Alle de jeg har hatt under taket her har hatt en eller annen form for dette.


Kom brått til å tenke på hovawart jeg. Det må jo være perfekt? Kjenner ikke så godt til rasen, men en robust fin sak som kan være med på det meste har jeg inntrykk av, trenbar og fin er den å.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tja, jeg har inntrykk av at det er motsatt i andre raser, der er du uheldig om du får et dårlig et, mens på schæfer så er det mer "flaks" å få et bra et, en enkel grei, ukomplisert hund uten lyd og nerver. Man kan alltids få tak i en god schæfer til bruks osv, men det er langt mellom de som er "enkle førstegangshunder", mange som kan bli bra, men som krever en erfaren fører for å bli det, en som tar problemene ved roten og hele tiden opprettholder det.

Edit: Så etter min erfaring så finnes det raser som er et atskillig tryggere og enklere valg.

Det er da ikke så vanskelig å finne en mentalt bra schäfer? Helsa er det værre med. Jeg hadde ikke turt, men mentalt er det mange fine schäfere. Men om man ikke går for bruksschäfer har de vel ikke akkurat den beste kroppen for å bruke seg hardt fysisk heller.

Retrievere er nok ett godt valg. Belger også om du er en person som trives med kjappe bikkjer. Men de kan vokte en del da. Det er flere belgere med vokting enn retrievere. Ellers egner de seg godt til alt du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slår et slag for en voksen omplasseringshund jeg. Er svært fornøyd med tispa vi har hatt en mnd nå, rolig og fin ;) Er en masse flotte hunder der ute som svært gjerne vil ha nye hjem -og en slipper valpestreker og oppdragelse -vet selfølgelig det kan være kos (har hatt valp tidligere) men er unektelig mye arbeid. -og oppdragelse må jo alle ha -men greit med en gjerne kan noe...Lykke til i jakten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye gode innspill! :)

Det med vinterfriluftsliv er nok ganske viktig for oss, og da at hunden ikke skal trenge så mye tilpasninger til temperatur. Det er viktig for oss å vite at den trives med slike kalde turer. Men har dere da inntrykk av at Alaska husky egner seg bedre som første hund enn de andre polarrasene?

Hovawart og finsk lapphund har vi sett en del på også, men her har vi vært litt usikre på vokterinstinktet og hvordan vi vil klare det… De er jo absoultt veldig fine raser som passer godt til det vi ønsker! Hvordan er forresten pelsen til Hovawarten i forhold til snø og kulde?

Schäfer og golden har vi primært vært skeptiske til på grunn av sykdommer, men selvfølgelig det varierer jo. Hvordan er det i forhold til Flat coated retriver? Er den generelt friskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så vanskelig å finne en mentalt bra schäfer? Helsa er det værre med. Jeg hadde ikke turt, men mentalt er det mange fine schäfere. Men om man ikke går for bruksschäfer har de vel ikke akkurat den beste kroppen for å bruke seg hardt fysisk heller.

Retrievere er nok ett godt valg. Belger også om du er en person som trives med kjappe bikkjer. Men de kan vokte en del da. Det er flere belgere med vokting enn retrievere. Ellers egner de seg godt til alt du ønsker.

Tja, jeg vet ihvertfall av mange som er uenig i det, som garantert hadde valgt annerledes om de kunne velge igjen. De har hunder fra kjente oppdrettere med dokumenterte linjer. Jeg vet av minst like mange bruksschæfere jeg ikke ville hatt i hus pga lyd og stress/nerver, ikke nødvendigvis en dårlig hund, ihvertfall ikke i rett hender, men mye som kan gå galt i hendene til noen som er uforberedt. Men nå synes jeg generelt det er mye lyd, stress/nærver og uønsket oppførsel på veldig mange av de sch jeg har møtt. Både på tur, de jeg kjenner og på klubben når vi trener. Uavhengig av linjer og hvem som eier dem. Mye mer enn jeg er vant med ihvertfall. Men man er jo forskjellig og foretrekker og tolererer forskjellig.

@Dratini kan kanskje si noe om Howavart om hun titter innom :)

.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart trenger ikke være så dumt. Fin "potetrase", om ikke de letteste å holde motivasonen oppe på trening (LP f.eks) over tid. Jeg fikk min første som 15åring, et veldig enkelt eksemplar av rasen dog. Vokt ja, men jeg har ikke opplevd det som problematisk med de 3 jeg hadde. Hovedproblemet er pelsen på vinteren, den klabber noe j**lig... Min siste hoffe gikk i spann med samojeder, og slet veldig med snø mellom tærne, oppover beina og under magen. jobba som en helt i spannet, sterk og utholdende, men det var denne pelsen..

snofenris.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Slår et slag for langhårsbelger (tervueren eller groenendael) om du liker hunder som er litt kvikke i hodet. Litt vokting er det (jeg har en som vokter som en galing og en som er stille som graven), men dette er også linjeavhengig tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å få langhårsbelgeren til å bli en typisk vokter i hodet mitt jeg altså - joda noen av de bjeffer litt når det kommer folk , men det er stort sett veldig kontrollerbart og det var ok for ts.

Jeg har hatt en langhårsbelger med litt overdreven vokting pga mentalitet, men det er allikevel et stykke fra den til de rasene jeg har hatt/har som virkelig har vokt i genpakka.

Mangel på skikkelig vokt er noe av det jeg savner med langhårsbelger liksom, man kan bare be de holde kjeft og gå å legge seg :P

Jeg har ingen problemer med å anbefale rasen som førstegangshund heller , de er kjappe , men da lærer man å tenke fort.

Jeg tror overgangen fra en tregere hund til en belger ofte er verre enn fra ingen hund til belger :P

Det er egentlig bare belger som virkelig dukker opp i hodet mitt som match til ts , men det er selvfølgelig farget av rasene jeg har erfaring med. Hoffe har jeg knapt tatt på , så mulig det er en drømmematch til tross for mitt inntrykk av rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så vanskelig å finne en mentalt bra schäfer? Helsa er det værre med. Jeg hadde ikke turt, men mentalt er det mange fine schäfere. Men om man ikke går for bruksschäfer har de vel ikke akkurat den beste kroppen for å bruke seg hardt fysisk heller.

Mentalt er det mye bra på showsiden ja, tomme idioter uten initiativ som med litt "hell" har en god dose usikkerhet. Det er en myte at brukslinjene har så god helse og der ramler det ofte inn noen egenskaper som ikke er så stas å ha, om man ikke vet å håndtere det. Nå snakker jeg worst cast så klart, men er man uheldig og ikke helt hvor man skal shoppe, kan man ende opp med skrap uansett. Uansett farge og kropp så er dette sterke robuste hunder som kan gå lange strekker.

Jungelen av oppdrettere er stor og en skal ha tunga rett i munnen og kjenne folk for at man skal finne riktige oppdretter. Derfor liker jeg heller ikke å anbefale schæfer til hvem som helst, da dette er en skikkelig jungel med mange stier som ikke alle ender i gull.

Hadde det ikke vært for at voktingen ikke er ønskelig hadde det ikke vært noe problem for meg å foreslå en tispe fra riktige linjer :) Jeg elsker rasen min, men litt realistisk klarer jeg å være og ikke minst snakke om fakta. La oss nå ikke kuppe tråden med snakk om schæfer og forskjellene der :) Over og ut fra meg :flowers:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...