Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund til friluftsmennesker


etram
 Share

Recommended Posts

Guest Dratini

Tja, en hoffe kan vurderes ;)

Rasen er med på det aller meste og vakt/vokting begrenser seg for de aller fleste individene til egen eiendom/bil. Jeg er oppdretteren til @Angilja sin siste hoffe, Fenris ;) I tillegg har vi hatt kullbroren til hennes første hoffe i huset i mange år.

Som @Angilja skriver, eneste er at endel hoffer har problemer med snø i pelsen (mest i de lange fanene foran). Men dette kan man også "fikse"

Ellers tilfredsstiller rasen det meste av det TS beskriver. Dog ville jeg (som kjenner rasen såpass godt som jeg gjør) vært veldig "sær" på hvem jeg hadde skaffet en hoffe fra. Endel av de fremstår som "oppdretteren" mens andre er kun interessert i titler...

Sad but true :(

Selv har vi tittet litt rundt og bestemt at neste hoffe nok ikke blir født i Norge. Dette fordi vi som oppdrettere er mest opptatt av helse og mentalitet, deretter bruksegenskaper og så utstilling. Såklart at enhver oppdretter ønsker hunder som er mest opp til rasestandarden, men her til lands ønsker de fleste å få mest mulig ut av utstillingene (er jo en bruksrase som passer til alle hundesporter og ikke en ren utstillingsrase).

En hoffe kan være vanskelig å motivere om man ikke finner den "ultimate forsterkeren" for akkurat det individet. Men umulig er det ikke. Her i huset har vi hatt flere hoffer, som samtlige har hatt "sin forsterker".

Om @etram ønsker å vite mer om hovawart så er oppdretternavnet det samme som mitt nick, søk det opp og ring på mobilen, så skal jeg vare på de spørmål som måtte komme ;)

Og takk til @Malamuten for å tag'e meg, jeg hadde ikke tittet innom om jeg ikke hadde sett den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en terv kan funke :) ville vært nøye med oppdretter, og ikke minst klar på hva slags hund du ønsker å kjøpe. Noen er heftigere enn andre, og det hadde ikke jeg kjøpt som førstegangs. Eller, vi gikk selv bevisst for en terv som er litt mindre heftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...