Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte til Wales med hund - Hjelp


Maiken/Sofia
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal flytte til Wales til Høsten med min chihuahua på 4 år. Jeg satser på å reise hjem hver jul og hver påske (i løpet av 3 år), og må da finne billigste og letteste måte for å komme meg hjem og tilbake uten å sende hunden som cargo.

Jeg har opplevd at å finne informasjon som faktisk stemmer er vanskelig, da alle videresender meg videre og videre og ingen tydeligvis vet noe. Jeg tenkte jeg kunne nedenfor ramse opp de alternativene jeg har funnet ut så hadde jeg blitt veldig takknemlig om noen kunne bekrefte eller avkrefte mine alternativer:

Først vaksiner:

Inn til England må hunden ha:

- Pass

- Rabiesvaksine

- Microship

- Bendelorm

- (fulgt vanlig vaksine program)

I tillegg hvis jeg skal kjøre bil via Frankrike må hunden ha leptospirose vaksine?

Mulige ruter:

- Hund i kabin (hørt rykter om at det går FRA England til Norge men ikke andre vei?)

(med bil under:)

- Ferje fra calais til Dover

- Eurotunnel fra Calais til Folkstone

(noe flere?)

Utenom dette så er det greit å vite at Cargo kommer ikke på tale grunnet at hunden er litt nervøs (på nye omgivelser og nye personer) og matmor ikke føler for å sende henne som cargo :icon_cry:

Håper noen kunne hjelpe meg å finne letteste og billigste reiserute for å komme til England :)

Setter også pris på om noen som har reist til England også kunne kommentert sin opplevelse av reisen og tips :ahappy:

(https://www.gov.uk/take-pet-abroad - kilde)

Edit: Flytter til Wales, ikke England.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i England skal du flytte til?

Har hørt at de jobber med å få i gang ferga fra newcastle til bergen/stavanger igjen, kanskje den er i gang til sommeren? har du bil ville jeg kjørt via frankrike, eller evt funnet pass til hunden i England de gangene du skal hjem. Har selv bodd i UK, og ville unngått flyplassene der med hund. Mye kaos der de gangene jeg fløy. (uten hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal flytte til Aberystwyth i Wales, men ved evt fly må jeg fly til Liverpool/manchester eller birmingham (London blir for langt unna)..

Også hørt noe om den fergen :shocked: det hadde vært så praktisk!!

Jeg kan kjøre til høsten, men jeg vil ikke ha tilgang til bil etter det.. (foreldrene mine drar tilbake til Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i England skal du flytte til?

Har hørt at de jobber med å få i gang ferga fra newcastle til bergen/stavanger igjen, kanskje den er i gang til sommeren? har du bil ville jeg kjørt via frankrike, eller evt funnet pass til hunden i England de gangene du skal hjem. Har selv bodd i UK, og ville unngått flyplassene der med hund. Mye kaos der de gangene jeg fløy. (uten hund)

Jeg ville ikke holdt pusten med tanke på den ferga...

Om du ikke har bil så er "letteste" vei å ta tog til London, tog fra London til Harwich og båt derfra til Hook of Holland, og fly fra Amsterdam. Her er en god beskrivelse: http://www.seat61.com/dogs-by-train.htm#.VS-bhOF0eao

Eventuelt buss til Dover, ferge til Calais (noen få tillater fotpassasjerer med hund), derfra til enten Paris eller Brussel og fly hjem.

Kort sagt, du kommer deg ikke ut av UK med hunden i flykabinen.

Og for de som er interessert, her er løpende nyheter om den forhåpentligvis nye fergeruta mellom England og Norge: http://ferrytonorway.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal flytte til Wales til Høsten med min chihuahua på 4 år. Jeg satser på å reise hjem hver jul og hver påske (i løpet av 3 år), og må da finne billigste og letteste måte for å komme meg hjem og tilbake uten å sende hunden som cargo.

Jeg har opplevd at å finne informasjon som faktisk stemmer er vanskelig, da alle videresender meg videre og videre og ingen tydeligvis vet noe. Jeg tenkte jeg kunne nedenfor ramse opp de alternativene jeg har funnet ut så hadde jeg blitt veldig takknemlig om noen kunne bekrefte eller avkrefte mine alternativer:

Først vaksiner:

Inn til England må hunden ha:

- Pass

- Rabiesvaksine

- Microship

- Bendelorm

- (fulgt vanlig vaksine program)

I tillegg hvis jeg skal kjøre bil via Frankrike må hunden ha leptospirose vaksine?

Mulige ruter:

- Hund i kabin (hørt rykter om at det går FRA England til Norge men ikke andre vei?)

(med bil under:)

- Ferje fra calais til Dover

- Eurotunnel fra Calais til Folkstone

(noe flere?)

Utenom dette så er det greit å vite at Cargo kommer ikke på tale grunnet at hunden er litt nervøs (på nye omgivelser og nye personer) og matmor ikke føler for å sende henne som cargo :icon_cry:

Håper noen kunne hjelpe meg å finne letteste og billigste reiserute for å komme til England :)

Setter også pris på om noen som har reist til England også kunne kommentert sin opplevelse av reisen og tips :ahappy:

(https://www.gov.uk/take-pet-abroad - kilde)

Edit: Flytter til Wales, ikke England.. :P

Det er ikke lov å ha hund i kabinen noen av veiene når du reiser direkte Storbritannia-Norge. Alternativet for deg blir da å kjøre.

Skal du bo i Storbritannia med hund ville jeg vaksinert mot leptospirose uansett om det er et krav eller ei. Det er en del av det vanlige vaksineprogrammet her borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt mulighet å fly med Lufthansa til Amsterdam med hunden i kabinen? Også videre derifra igjen til Norge.

Ting tyder faktisk på det:

http://www.dogjaunt.com/posts/readers-report-departing-the-u-k-with-an-in-cabin-pet/

To år gammel, men virker relativt pålitelig. Men du kommer ikke inn igjen da.

En helt annen ting er at om du skal være der i 3 år så ville jeg faktisk investert i en bil der borte. Du vil ønske å komme deg rundt litt utenfor buss- og togruter. Så om du allerede har lappen, ta et par kjøretimer, og kjøp en liten, billig bil. Da kan du kjøre til Paris eller Amsterdam og fly derfra. Bil er relativt billig der borte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så utrolig bra at lufthansa (kanskje) tillater at en hvertfall kan forlate England med hund i kabin!

Dette er hvertfall et lite håp!

Min far holder på å ringe lufthansa nå så skal vi se hva de sier! opptaterer når vi hører noe svar :):)

Ja har vurdert det, men skal bo i en relativt liten by så er så unødvendig med bil der når alt er innen 5-10 min i gå avstand (selvsagt greit med bil når jeg skal reise hjem, men det er bare prat om 2-3 ganger i året, og da vil det mest sannsynlig være billigere å ta buss/tog tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så utrolig bra at lufthansa (kanskje) tillater at en hvertfall kan forlate England med hund i kabin!

Dette er hvertfall et lite håp!

Min far holder på å ringe lufthansa nå så skal vi se hva de sier! opptaterer når vi hører noe svar :):)

Ja har vurdert det, men skal bo i en relativt liten by så er så unødvendig med bil der når alt er innen 5-10 min i gå avstand (selvsagt greit med bil når jeg skal reise hjem, men det er bare prat om 2-3 ganger i året, og da vil det mest sannsynlig være billigere å ta buss/tog tror jeg)

Skal du holde deg innenfor bygrensene her i 3 år? England og Wales har så utrolig mye fint å by på og se, at det bør du absolutt revurdere. Da vi bodde i England (riktignok nettopp for å reise og se landet) var vi på langtur en gang i måneden, enten en langhelg eller en hel uke, til forskjellige steder. Det er ikke langt å kjøre noe sted, og selv fra Wales så kommer du til store deler av England ved å kjøre i et par-tre timer. Dessuten er områdene i England som ligger nærmest Wales noe av det fineste av England, f.eks. Cotswolds og Oxfordshire.

Og hvis du skal drive med noe hundetrening og aktivitet så er det veldig lite som er sentralt og nært offkom, sånn på generell basis. Verre enn i Norge.

Du vil fort oppdage at det er praktisk med bil om du skal bevege deg utenfor bygrensene i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt mulighet å fly med Lufthansa til Amsterdam med hunden i kabinen? Også videre derifra igjen til Norge.

Nå flyr ikke lufthansa mellom London og Amsterdam, men london->tyskland går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i London en stund og pendlet til Norge. For meg ble den rimeligste metoden bil via sverige-danmark-tyskland-nederland-ferge england. Jeg droppet fergen fra danmark, både fordi det ble dyrere, tok like lang tid som fergen fra nederland, MEN hunden måtte ha oppholdt seg i bilen mye lengre under overfart. Ved å kjøre danmark-nederland kunne jeg stoppe hver andre time og lufte.

For opphold i UK anbefales som over både leptovaksine og jevnlig parasittbehandling, det er mye mer av både ormer og lopper enn i norge, som jeg sårt fikk erfare - lopper er skikkelig ekkelt :x

Skal man kjøre til UK er det bare og smøre seg med tålmodighet, beregne GOD tid, det er ofte ulykker og køer nedover i tyskland, ha med seg god musikk eller lydbok, noe godt og drikke og spise. Første turen min kjørte jeg med pappa, og vi skulle være supereffektive, så vi stoppet kun for å tisse eller bytte sjåfør, og tok få pauser (for vi kunne jo sove når den andre kjørte). Jeg ble superstøl i flere dager. Neste gang stoppet jeg konsekvent hver andre time, og gikk rundt bensinstasjonen (med Aïda), og det var mye bedre for kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde deg innenfor bygrensene her i 3 år? England og Wales har så utrolig mye fint å by på og se, at det bør du absolutt revurdere. Da vi bodde i England (riktignok nettopp for å reise og se landet) var vi på langtur en gang i måneden, enten en langhelg eller en hel uke, til forskjellige steder. Det er ikke langt å kjøre noe sted, og selv fra Wales så kommer du til store deler av England ved å kjøre i et par-tre timer. Dessuten er områdene i England som ligger nærmest Wales noe av det fineste av England, f.eks. Cotswolds og Oxfordshire.

Og hvis du skal drive med noe hundetrening og aktivitet så er det veldig lite som er sentralt og nært offkom, sånn på generell basis. Verre enn i Norge.

Du vil fort oppdage at det er praktisk med bil om du skal bevege deg utenfor bygrensene i alle fall.

Skal til wales hovedsaklig for å studere, selvsagt skal jeg prøve å oppleve så mye som mulig, men å være der i hele juleferien og hele påskeferien (som er veldig lange begge to) kommer ikke på tale. Hjem til vakre Norge må jeg :)

Selvsagt praktisk med bil, men skal ha penger til å betale bilen også. I byen jeg skal bo i er alt sentralt, det er 5-10 min til alt! null problem da med en hund som liker å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til wales hovedsaklig for å studere, selvsagt skal jeg prøve å oppleve så mye som mulig, men å være der i hele juleferien og hele påskeferien (som er veldig lange begge to) kommer ikke på tale. Hjem til vakre Norge må jeg :)

Selvsagt praktisk med bil, men skal ha penger til å betale bilen også. I byen jeg skal bo i er alt sentralt, det er 5-10 min til alt! null problem da med en hund som liker å gå :)

Det jeg prøver å si er at du kommer til å ønske å bevege deg utenfor gangavstand i byen, også utenfor feriene. ;) Men det finner du ut av. Bil er som sagt billig der borte.

Ellers så ville jeg vurdert å fått hundepass i feriene, du sparer antageligvis både tid og penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet det ikke er det du spør om, men det er ikke så ille å fly med hunden i lasterommet heller altså. Hunden har det kanskje ikke superkult de få timene det gjelder, men det er veldig, veldig mye færre timer på reise enn å kjøre rundt. Eller reise kollektivt med tog og ferje. Kanskje det er bedre å ha det litt kjipt noen få timer og så være ferdig med det? Jeg har flydd mye med hund i lasteromm innenlands ihvertfall, og det har ikke vært noen problemer med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er det du spør om, men det er ikke så ille å fly med hunden i lasterommet heller altså. Hunden har det kanskje ikke superkult de få timene det gjelder, men det er veldig, veldig mye færre timer på reise enn å kjøre rundt. Eller reise kollektivt med tog og ferje. Kanskje det er bedre å ha det litt kjipt noen få timer og så være ferdig med det? Jeg har flydd mye med hund i lasteromm innenlands ihvertfall, og det har ikke vært noen problemer med det :)

I utgangspunktet enig, men om hunden er nervøs på nye folk og omgivelser så er jeg ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er det du spør om, men det er ikke så ille å fly med hunden i lasterommet heller altså. Hunden har det kanskje ikke superkult de få timene det gjelder, men det er veldig, veldig mye færre timer på reise enn å kjøre rundt. Eller reise kollektivt med tog og ferje. Kanskje det er bedre å ha det litt kjipt noen få timer og så være ferdig med det? Jeg har flydd mye med hund i lasteromm innenlands ihvertfall, og det har ikke vært noen problemer med det :)

I utgangspunktet enig, men om hunden er nervøs på nye folk og omgivelser så er jeg ikke helt sikker.

Er enig i det du sier, men for min hund vil ikke dette lønne seg, når hun er nervøs på nye mennesker og omgivelser vil dette bli en stor påkjenning, da tar jeg heller å beregner litt lenger tid på å reise til og fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...