Gå til innhold
Hundesonen.no

Litteratur om barns erfaringer (barnevern)


marjea
 Share

Recommended Posts

Hjelp!
Jeg holder på med prosjektbeskrivelsen til en eventuell master, og er nå på jakt etter barn/ungdom/voksnes erfaringer ift. omsorgssvikt. I korte trekk så er det utsagn ala dette jeg er ute etter: "noen burde ha sett at jeg var utsatt for ...". Trenger selvfølgelig ikke være så direkte, men det er denne kunnskapen jeg i utgangspunktet ønsker.

Vet at det er flere i barnevernsektoren og andre relevante yrkesgrupper, kanskje noen har noen gode tips? Det kan være pensumlitteratur, skjønnlitteratur, avisartikler - hva som helst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kommer til å tenke på er å google løvetannbarn det er barn som blir utsatt for omsorgsvikt og som klarer seg godt til slutt. Kan kanskje være noe

Takk! Jeg har slettes ikke tenkt på å google "løvetannbarn", det var lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nok skal det være temakveld om sånt på tynset nå snart, men det blir vel for langt unna.

Det hadde egentlig ikke vært for langt unna om det gjaldt selve masteroppgaven, men siden dette bare er prosjektbeskrivelsen (som skal være inne innen kl. 10 på fredag), så utgår det i denne omgang.

Men takk alikevel! Har du noe mer informasjon om det? Hvem som arrangerer osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde egentlig ikke vært for langt unna om det gjaldt selve masteroppgaven, men siden dette bare er prosjektbeskrivelsen (som skal være inne innen kl. 10 på fredag), så utgår det i denne omgang.

Men takk alikevel! Har du noe mer informasjon om det? Hvem som arrangerer osv.?

Jeg så bare lapp på butikken om det, så jeg vet ikke. Skal google litt og se om jeg finner det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@marjea har du gjort ett atekst søk? Jeg er rimelig sikker på at det er massevis av avisartikler om temaet, med mange større reportasjer om man bare leter litt.

Atekst søk? Nei, det vet jeg ikke engang hva er.. Jeg har en drøss med artikler/reportasjer på omsorgssvikt, men veldig få som går på akkurat det jeg er ute etter. Har du noen tips til hvor/hvordan jeg kan søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atekst søk? Nei, det vet jeg ikke engang hva er.. Jeg har en drøss med artikler/reportasjer på omsorgssvikt, men veldig få som går på akkurat det jeg er ute etter. Har du noen tips til hvor/hvordan jeg kan søke?

Atekst/retriver er en database som har alle avisartiklene fra alle norske aviser fra de siste ørten årene. Du kan søke på enkeltord eller sette sammen flere ord i mer kompliserte søk, du kan også avgrense til kun enkelte aviser og/eller spesifikke tidsperioder.

Basen er tilgjengelig i omtrent alle bibliotek, inkludert folkebibliotek. Men også fagbiblioteket ditt.

Vil anbefale deg å få litt veiledning på hvordan du søker mest effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atekst/retriver er en database som har alle avisartiklene fra alle norske aviser fra de siste ørten årene. Du kan søke på enkeltord eller sette sammen flere ord i mer kompliserte søk, du kan også avgrense til kun enkelte aviser og/eller spesifikke tidsperioder.

Basen er tilgjengelig i omtrent alle bibliotek, inkludert folkebibliotek. Men også fagbiblioteket ditt.

Vil anbefale deg å få litt veiledning på hvordan du søker mest effektivt :)

Jøss, så kjekt da. Jeg har aldri verken hatt behov for, eller hatt "lov" til, å bruke avisartikler før nå. Men det skal sjekkes ut, takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaei, det er litt på kanten i forhold til hva jeg trenger å ha med. Her har jo barna selv meldt til politiet, men alikevel ikke blitt hørt. Jeg er ute etter de barna som i ettertid sier at "noen burde ha meldt, noen må ha sett hva vi gikk igjennom".

Men takk alikevel! :flowers:

edit; skrev feil ang. politi/barnevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo Cristoffer-saken da..."Jeg tenker nok at du skjønner det sjøl"

Her sviktet det i alle ledd.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5310943

"Jeg tenker nok du skjønner det sjøl", svarte Christoffer alltid når han ble spurt hvor alle skadene kom fra.

Historien om mitt liv:

http://minlangehistorie.blogg.no/1393527672_historien_om_mitt_liv.html

Disse barna forandrer barnevernet:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Disse-barna-endrer-barnevernet-7764526.html

Her er det mange historier og erfaringer, ikke akkurat i denne artikkelen, men om du søker deg videre utifra den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo Cristoffer-saken da..."Jeg tenker nok at du skjønner det sjøl"

Her sviktet det i alle ledd.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5310943

"Jeg tenker nok du skjønner det sjøl", svarte Christoffer alltid når han ble spurt hvor alle skadene kom fra.

Historien om mitt liv:

http://minlangehistorie.blogg.no/1393527672_historien_om_mitt_liv.html

Disse barna forandrer barnevernet:

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Disse-barna-endrer-barnevernet-7764526.html

Her er det mange historier og erfaringer, ikke akkurat i denne artikkelen, men om du søker deg videre utifra den

Takk!

Både Christoffer-saken og flere andre "store" saker er notert ned allerede, det samme gjelder forandringsfabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Misbrukte Barn - reaksjoner som kan vise seg i skole og barnehage. Gro Breidvik.

"... si det til noen..." En bok om seksuelle overgrep mot barn og unge. Margrete Wiede Aasland (rundt s. 70 og utover får du beskrivelser av hva barn kan ha gjort for at det skulle bli oppdaget)

Jeg vet at jeg nylig har hørt/lest om en gutt som ikke hadde det noe særlig hjemme, som da han gikk hjem fra skolen, gikk kjempesakte. Dette trodde han at voksne ville kunne se og forstå at måtte handle om at ting ikke var som de skulle. Jeg husker ikke hvor jeg leste om det, mulig avisartikkel? Skolen? (Edit: her! http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kronikk-Hvorfor-oppdager-vi-ikke-overgrep-mot-barn-7847436.html)

Jeg foreslår at du utvider søket til å omfatte det som fører til at barnevernet kommer inn i bildet; omsorgssvikt, overgrep, osv., dersom du ikke har gjort dette allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du noe? Det er en bok som heter sammen om barnevern. Fant den i ei eske i dag og kom på denne tråden. Liiiitt sent bare :P

Jeg fant faktisk ganske mye! Det hjelper å ha soniser altså :ahappy: Den boka du nevner skal jeg sjekke ut, den er nok interessant å lese selv om oppgaven er ferdig for lengst :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...