Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

 

Really? De operaoppsettingene trodde jeg var unike for steinerskolen. Det er snakk om skikkelig seriøst opplegg til minste detalj altså, man jobber med dette i to år og har oppsetning på den store scenen i Olavshallen annenhvert år. Da har elevene jobbet med sang og stemmeutvikling med proffe sangpedagoger osv. Vi snakker ikke skolemusical her. Dette er bare et eksempel på seriøse prosjekter i Steinerskolen, ikke alle skolene gjør akkurat det samme. De drar hele tiden inn profesjonelle utøvere. Skal man jobbe med skulptur så er det for eksempel ikke læreren med en halvårsenhet i formgivingsfag som underviser, det er en anerkjent billedhugger. Elevene bruker kvalitetsmaterialer i formingen, man maler ikke med acrylmaling fra Europris, for å si det sånn. Det er ikke for å snobbe, men fordi de mener at det er viktig å utvikle kvalitetssans. Miljø er hele tiden utgangspunket for det meste av det som skjer, det har det vært i mange tiår før miljøtenkning ble vanlig. Steinerskolen er som kjent nært knyttet sammen med Heliosbutikkene som selger økologiske (eller biodynamiske) produkter, alt fra matvarer til såpe og hudpleieprodukter. 

 

Kort sagt: Kvalitet.

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Kan du utdype litt her? Hva er forskjellen mellom Rotvoll og Ila?

Jeg kan bare gå ut i fra mitt inntrykk, og det er at de på Rotvoll gjør bruk av fasilitetene som gården og nærheten til naturen på en måte som ikke Ila har mulighet til siden de har en annen beliggenhet. Til sammenligning så vet jeg fra en som jobbet der at steinerskolen i Moss la stor vekt på matematikk og dans (i alle fall den gangen). Det er grunntanken og pedagogikken som er lik fra skole til skole, men siden lærerkreftene og ressursene er forskjellige så får man også forskjellige prioriteringer.

Når det er sagt så handler Rotvoll på Obs, ikke Helios..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Akkurat når det gjelder maling så ER det forskjell. Om man maler en gang i ny og ne spiller det kanskje ingen rolle men om man maler mye så får man farger som dekker bedre og er mye klarere om man legger noen kroner i det.

Det handler ikke om snobberi men om å få jobbe med utstyr som funker og da blir gleden mye større. Har forsøkt der jeg har jobbet og det er faktisk tilfelle. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder maling så ER det forskjell. Om man maler en gang i ny og ne spiller det kanskje ingen rolle men om man maler mye så får man farger som dekker bedre og er mye klarere om man legger noen kroner i det.

Det handler ikke om snobberi men om å få jobbe med utstyr som funker og da blir gleden mye større. Har forsøkt der jeg har jobbet og det er faktisk tilfelle. :)

Jepp. Det ER forskjell. Det er viktig med kvalitet, om man skal få størst mulig læringsutbytte, og drive på med det så mye som man gjør.

Men denne forskjellen vet jo ikke ungene noe om. De aner da ikke noe om hva malingen koster? Hva en silkebok koster? Hva den økologiske melken koster? Derfor blir det litt for dumt å skylde på steinerskolen at en enkelt ungdom har blitt i overkant merkebevisst... det er jo ikke slik at lærerne går rundt og "skryter" av hvor dyrt utstyret er. Elever på steinerskolen er individer, som alle andre elever. Det går ikke an å generalisere, slik som du prøver på her. Om en elev blir merkebevisst så har det sannsynligvis ikke noe å gjøre med prislappen på fargeblyantene han brukte i 4.klasse å gjøre @Krutsi.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg får litt følelsen av at det ligger mer i pretisje noe av dette enn nødvendighet. Jeg synes det er fint at de bruker noen som virkelig kan faget til å undervise og at de gjør ting ordentlig.

Men feks kvalitetsmaling og økologisk blir litt "pretisje" for meg. Om min 1. Klassing har malt med europrismaling eller kvalitetsmaling hadde vært det samme for meg. Det er vel gleden man ønsker å få frem, la den kreative spire gro og la barnet få uttrykket seg billedlig. Malingen vil nok ikke utgjøre så mye der..

Økologisk mat har ikke noen studier som påviser at det faktisk er bedre enn vanlig konvensjonell mat, annet enn at det går økologisk på...

Og jeg tror ikke alt dette er så nødvendigvis sunt.. Jeg kjenner en gutt som går Steinerskolen og er like gammel som min søster som går på offentlig skole. Han er fryktelig merkebevist og har allerede dyre vaner. Klart, skolen har ikke all skyld. Men det hjelper vel neppe at skolen tydeligvis også har en holdning at ting må inneha en viss kvalitet på feks noe så enkelt som maling..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Øøø, hva har merkeklær til felles med kvalitetsprodukter?

Og når det gjelder økologiske matvarer så synes jeg det er litt spesielt at folk er så opptatt av om det kan bevises at det er sunnere enn annen mat, hvis det ikke er sunnere for min mage så er det jo helt uinteressant. Hvem trenger vel jord som ikke er utpint av kunstgjødsel eller grunnvann som ikke er ødelagt av pesticider? Hvem trenger bier til å bestøve matplanter? Men det er en helt annen diskusjon.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jepp. Det ER forskjell. Det er viktig med kvalitet, om man skal få størst mulig læringsutbytte, og drive på med det så mye som man gjør.

 

Men denne forskjellen vet jo ikke ungene noe om. De aner da ikke noe om hva malingen koster? Hva en silkebok koster? Hva den økologiske melken koster? Derfor blir det litt for dumt å skylde på steinerskolen at en enkelt ungdom har blitt i overkant merkebevisst... det er jo ikke slik at lærerne går rundt og "skryter" av hvor dyrt utstyret er. Elever på steinerskolen er individer, som alle andre elever. Det går ikke an å generalisere, slik som du prøver på her. Om en elev blir merkebevisst så har det sannsynligvis ikke noe å gjøre med prislappen på fargeblyantene han brukte i 4.klasse å gjøre @Krutsi.

Jeg skrev at det var ikke skolen alene, men hvis skolen har slike holdninger, så får barna det med seg og det vil være med å påvirke..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry..

Ungen min maler med Rembrant oljemaling og mårpensel etc, men det er bare fordi jeg har det liggende etter utdanningen min.. Ellers hadde han brukt billige produkter

Jeg har faktisk hatt noen av mine beste kreative øyeblikk med gråpapir og billig acrylmaling.

Å bruke mye penger på dyr maling og pensler på såbarn ER snobberi i mine øyne til tross for min egen utdanning.

Vi ble forøvrig terpet på at utstyret var sekundært og lærte å lage maling ved hjelp av eggehvite og fargepulver.

En kunstner skal kunne male med hva som helst.

De gamle mesterne hadde vært lykkelige over billig acryl fra europris når de vokste opp :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er det i den store sammenhengen at barna maler med kvalitetsmaling? Jeg mener, hvor mange barn skal bli kunstnere? Er det ikke det å lære og den faglige kunnskapen som er noe av det viktigste med å gå på skole?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De river farger og lager oljemaling selv også på steinerskolen da, det er jo fint å lære. :)

Forøvrig gir jeg opp å forklare hva jeg mener med kvalitetsfokuset på Steinerskolen. :P

Jeg er positiv til steinerskolen jeg altså, men jeg tror altså overhodet ikke noe på at kvalitetsmaling gjør noe for kreativiteten :P

Det er i såfall en hel haug med kjente kunstnere som motbeviser den påstanden.

Faktisk er utstyrsfokus ofte med på å ødelegge kreativiteten har jeg latt meg fortelle.

Det sagt så velger A ofte den dyre malingen og de dyre blyantene når han tegner. Men det er bare fordi det ser kulere ut..

Og oljemalingen fordi den aldri tørker og derfor kan klines enda mer med *sukk *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor viktig er det i den store sammenhengen at barna maler med kvalitetsmaling? Jeg mener, hvor mange barn skal bli kunstnere? Er det ikke det å lære og den faglige kunnskapen som er noe av det viktigste med å gå på skole?

Jo absolutt, faglig kunnskap og alt annet som skal til for å utvikle alle sine potensialer. Jeg prøvde å uttrykke noe med det eksempelet med kvalitetsmalingen, men fikk det visst ikke til. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at barna blir sett, som egne individer, og håndtert deretter. DET avhenger mer av hvilken lærer enn av hvilken skole. Dessverre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige er at barna blir sett, som egne individer, og håndtert deretter. DET avhenger mer av hvilken lærer enn av hvilken skole. Dessverre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Der er jeg enig.

Gamlelæreren til lille nevø gikk av med pensjon. Det er det beste som har skjedd han.

Ungen gikk fra å hate skolen og lekser til å elske alt med skole ( og utmerke seg faglig) omtrent over natta.

Det er helt sjukt hvor stor påvirkning en lærer har på et barns liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]

Men jeg ønsker voksentetthet, fokus på individet, oppfølging. Tanken på at han skal være er 1 av 730 er ikke så god. Da må man kanskje skille seg ut enten negativt eller positivt for å bli sett i like stor grad som når man er flere voksne på færre barn.

Jeg mener på ingen måte at den offentlige skolen er dårlig, jeg tror norske skoler jevnt over er av god kvalitet.

Voksentetthet synes jeg også er viktig, samt at enhetene ikke er for store. Skolen "vår" er relativt stor, men heldigvis er klassene "små" - kun 20 elever pr klasse i de laveste trinnene, så vi kan vel egentlig ikke klage på det.

Det jeg derimot reagerer på med offentlig skole er 1) mengden med lekser fra andre skoledag i 1. klasse, og 2) det vanvittige fokuset på å måle prestasjonene til ungene. Og det fokuseres bare på prestasjonene. Hvor raske de, hvor mange riktige de har, det er det som er viktig. Leser de tregt eller ikke rekker å gjøre alle oppgavene på en matematikktest (2. klasse) så har eleven et leseproblem eller problemer med matematikk - faktorer som selvtillit eller modenhet tas ikke med i betraktning. Måten de ser elevene på er lite helhetlig og med altfor stort fokus på målbare faktorer. Det er rett og slett utrolig trist og jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bytte til steinerskolen for mine unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilke holdninger mener du at skolen har?

Jeg mener ingenting, jeg tok utgangspunkt i innlegget ditt..

Du sa at skolen la vekt på kvalitet, jeg mente at hvis skolens holdning var at de måtte bruke dyr maling pga det var best kvalitet, så synes jeg det handler litt om pretisje også..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi legge malingen bak oss nå? :lol:

Pippin&Symras post er da så mye mer enn det.

u sa at skolen la vekt på kvalitet, jeg mente at hvis skolens holdning var at de måtte bruke dyr maling pga det var best kvalitet, så synes jeg det handler litt om pretisje også..

Oj! Prestisje? Denne så jeg virkelig ikke komme!

Når jeg ser for meg den gjengse Steinerkid så ser jeg for meg en unge med selebukser i cordfløyel og navnelapper som ligger i lag oppå hverandre fordi de har blitt brukt av så mange før.

Det jeg ser på som som en Steinerforelder er så lite prestisje som man kan få det, hippier er ikke prestisjefolk rett og slett, de er det motsatte. De tenker reduce, reuse, recycle, de har kompost i hagen og de er bevisste rundt sitt eget forbruk.

De dyrker egen mat på Rotvoll og man plukker ikke gulrøtter og poteter i Dolce & Gabbana liksom. :lol:

Dette er det jeg ser på som stereotype Steinerfolk, de er hippier liksom. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er slik det er i virkeligheten altså, folk er forskjellige uansett hvor man finner de. Og fint er det!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi legge malingen bak oss nå? :lol:

Pippin&Symras post er da så mye mer enn det.

Oj! Prestisje? Denne så jeg virkelig ikke komme! 

Når jeg ser for meg den gjengse Steinerkid så ser jeg for meg en unge med selebukser i cordfløyel og navnelapper som ligger i lag oppå hverandre fordi de har blitt brukt av så mange før.

Det jeg ser på som som en Steinerforelder er så lite prestisje som man kan få det, hippier er ikke prestisjefolk rett og slett, de er det motsatte. De tenker reduce, reuse, recycle, de har kompost i hagen og de er bevisste rundt sitt eget forbruk.

De dyrker egen mat på Rotvoll og man plukker ikke gulrøtter og poteter i Dolce & Gabbana liksom. :lol:

Dette er det jeg ser på som stereotype Steinerfolk, de er hippier liksom. Jeg er fullstendig klar over at det ikke er slik det er i virkeligheten altså, folk er forskjellige uansett hvor man finner de. Og fint er det! 

Absolutt ikke mitt inntrykk :lol:

Men jeg skal ikke legge ut om mine erfaringer om type folk som går der.. Det blir bare mer OT :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke mitt inntrykk :lol:

Men jeg skal ikke legge ut om mine erfaringer om type folk som går der.. Det blir bare mer OT :P

Det er jo ikke off topic om du mener det er prestisjejag der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at dette ble rotete, dere får lese det dere orker.

Jeg begynte på steinerskolen (i bergen) da jeg var 13/14 år, og for meg var det redningen. Jeg hadde noen fantastiske år på Steineren, de hjalp meg å bli tøffere, tryggere, mer selvsikker, mer utadvent og de gav meg troen på at jeg faktisk var verd noe.

Min erfaring fra offentlig skole (som jeg har gått på mesteparten av skoletiden min på, både i trondheim og bergen) er at lærerne var for opptatt med alle de andre i klassen. Jeg har alltid gått på store skoler med minst 30 elever i klassen (på et tidspunk så var vi 55 elever i en klasse). Lærene brukte tiden på "guttene" med ADHD og de andre som krevde mye oppmerksomhet, jeg som var veldig sjenert og ikke gjorde noe ut av meg ble glemt i mengden.

Etter 4 dager på Steinerskolen ba læreren min om å få teste meg for dysleksi. Jeg lærte å lese først da jeg var 13 år. Lærerne (les flertall) i den offentlige skolen jeg gikk på ville aldri teste meg, de fortalte at jeg var dum som ikke klarte å lese. Jeg ble satt i et bøttekott alene med en annen gutt i klassen som heller ikke kunne lese. Vi ble også ledd av av lærerne (igjen les flertall) når vi hadde lesetimer og vi ikke klarte å lese ordentlig. Selvfølgelig så tok min mor dette opp med skolen flere ganger (hun er også lærer), men de avfeide henne hele tiden.

Så når jeg da kommer til en skole som tar meg på alvor med en gang, får meg til å bli tryggere og gir meg selvtillit så er det ikke rart at jeg likte steineren bedre.

Jeg hadde valgt steinerskolen til mine barn, men jeg hadde ikke holdt dem på steinerskolen for en hver pris. Noen passer ikke inn, men det gjeller alle skoler.

Vi gjorde mye gøy på steineren, var på 2-3 skoleturer hvert år og hadde skoleforestillinger en gang i året pluss masse annet gøy. Hadde forsøk i fysikk og kjemi. Lærerne tok oss med ut i helgene så vi kunne sprenge kinderegg med vann og bakepulver i trygge omgivelser :P

Det jeg også liker godt med steinerskolen er at de fokuserer på et og et fag i 3-4 uker i slengen. Da får man tid til å sette seg ordentlig inn i faget før man går videre. For meg som har lærevansker så funker dette veldig bra.

Fagene syntes jeg ikke har store forskjeller på steinerskolen kontra offentlig. Var litt tungt i 2 uker før jeg kom inn i at det var mye skriving for hånd. Etter det så syntes jeg det gikk fint. Man venner seg for til sånt, det blir jo litt det samme som å ha samme type jobb men bytte til et nytt sted. Det er forandringer, men man blir vandt til det etter en liten stund.

På min steinerskole så fulgte vel 90% av elevene vaksinasjonsprogrammet. Var litt mer fokus på økologiske varer (noen litt mer ekstrem enn andre, som de som kun brukte økologiske ting også all sminke), men det har ingen ting å si.

Jeg opplevde av klassene hadde mye av de samme menneskene i seg uansett hvilken skole jeg gikk på. Noen var opptatt av merker og dyre ting og andre ikke, den største forskjellen var at på steinerskolen så fikk alle gå som de selv ønsket. Man ble godtatt som den man var.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler enda ikke jeg skjønner hvorfor en steinerskole skal være bedre enn offentlig. Vi gikk på teateroppvisninger på hålogaland teater - offentlige teaterstykker som høstet ros i offentligheten og kunne kjøpes for en 350-500kr for vanlige folk. Dette var en del av skolen. Tromsø Internasjonale FilmFestival var også en hel uke av skolen hvert år for oss, vi fikk gratis festivalpass og fikk se 2-3 filmer. Dette er da ikke noe "lavmåls ekkel kulturell skolesekk-oppgulp" (som tydeligvis ikke er bra nok for steinerskolen?!) - det er kvalitetsprodukter. Vi var på flere lavvoturer, vi overnattet i snøhuler, vi overnattet i telt, på turistforeningenes hytter i lyngen og gikk på fjellturer. Vi hadde temadager med dyr på skolen, vi hadde prosjektuker som varte i 2-3 uker med konsentrert arbeid, vi hadde masse arbeid med f.eks MOT mot mobbing, vi satte opp musikkprodusjoner i arrangement av det...

Hvilken maling eller hvilken pc vi hadde når vi gikk på skolen husker jeg ikke, men lærte både å male og bruke pc gjorde man... Og som nevnt, hvis det går på "voksentetthet" så kommer jo det mer an på status quo i det tidsrommet eleven er på skolen - mer enn hvilket navn den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler enda ikke jeg skjønner hvorfor en steinerskole skal være bedre enn offentlig. Vi gikk på teateroppvisninger på hålogaland teater - offentlige teaterstykker som høstet ros i offentligheten og kunne kjøpes for en 350-500kr for vanlige folk. Dette var en del av skolen. Tromsø Internasjonale FilmFestival var også en hel uke av skolen hvert år for oss, vi fikk gratis festivalpass og fikk se 2-3 filmer. Dette er da ikke noe "lavmåls ekkel kulturell skolesekk-oppgulp" (som tydeligvis ikke er bra nok for steinerskolen?!) - det er kvalitetsprodukter. Vi var på flere lavvoturer, vi overnattet i snøhuler, vi overnattet i telt, på turistforeningenes hytter i lyngen og gikk på fjellturer. Vi hadde temadager med dyr på skolen, vi hadde prosjektuker som varte i 2-3 uker med konsentrert arbeid, vi hadde masse arbeid med f.eks MOT mot mobbing, vi satte opp musikkprodusjoner i arrangement av det...

Hvilken maling eller hvilken pc vi hadde når vi gikk på skolen husker jeg ikke, men lærte både å male og bruke pc gjorde man... Og som nevnt, hvis det går på "voksentetthet" så kommer jo det mer an på status quo i det tidsrommet eleven er på skolen - mer enn hvilket navn den har.

For meg er steinerskolen bedre enn offentlig skole. Ikke pga alt det du lister opp her, men fordi jeg ble sett og tatt vare på noe jeg ikke ble i det offentlige.

For to jeg gikk i klasse med på steinerskolen så var den offentlige skolen bedre (de byttet fra steiner til offentlig), de fikk ikke nok utfordringer som de trengte på steinerskolen.

Alt handler om hva man trives med, og hvilket menneske man er. Noen passer til noe, og andre passer til noe annet. Det betyr ikke at det ene egentlig er bedre enn det andre, bare at folk opplever ting forskjellig.

Steinerskolen er like bra som offentligskole, forskjellen er at man lærer på en litt annen måte. Fagene inneholder mer eller mindre det samme, på lik linje som det er forskjeller fra skole skole uavhengig om det er offentlig eller ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke off topic om du mener det er prestisjejag der.

Det er vel ikke pretisjejag direkte der, men ut fra det lille jeg har hørt og litt slikt: så er det ikke helt mobbefritt der og veldig snakkis om merker på ting og tang.

Men igjen: det kan også være litt familiestyrt dette med merker og slikt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...