Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer å søke plass på Steinerskolen til guttungen når han skal starte på skolen i 2016.

Er det noen soniser som har gått på Steinerskolen? Hva er din erfaringer? Hvordan var overgangen til ordinær skole? Følte du at det ble vanskelig å bli inkludert i det sosiale i nærmiljøet siden du ikke gikk på samme skole som de andre barna og dermed gikk glipp av en viktig sosial arena?

Andre meninger er også hjertelig velkomne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Jeg har gått der i 12 år. Og jeg er så glad for det, ingen tvil om hvor mine unger skal gå. Ikke gått glipp av en viktig sosial arena nei. Kan skrive mer senere, orker ikke på mobil. Men jeg har iallfall ikke noe problem med å anbefale steinerskole. Du får med deg veldig mye fint derfra :-)

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Eneste negative jeg forbinder med Steinerskolen, er at elevene der er overrepresentert i å være uvaksinert mtp vanlige skoler.. :pEdit: og så tror jeg ikke det er en skole som passer for alle barn.. Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg trodde poenget med den wkolen var at det er en skole som legger til rette for alle, dvs. jeg tenker det er en skole for alle :) Men jeg har ikke mer erfaringer med det enn en kollega som har datteren der og elsker skolen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, er han så gammel alt?! Spørsmålet er jo hvorfor du vurderer steinerskolen. Om du er rykende uenig med pedagogikken i den offentlige skolen vs veldig enig i steinerpedagogikken.

Jeg spilte i sin tid håndball med ei som gikk på steinerskolen. Hun var nok litt utenfor det sosiale fellesskapet i nærområdet, men jeg tror ikke hun syntes det var et problem selv, da hun hadde venner og kontakter via skolen. Vi opplever fra tid til annen at elever kommer fra private skoler og inn på vår skole, og mitt inntrykk er at de opplever det som positivt å komme tettere inn i sitt nærmiljø. Men ungdommer er forskjellige, noen trives med andre arenaer mens andre opplever det som en belastning å stå utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Eneste negative jeg forbinder med Steinerskolen, er at elevene der er overrepresentert i å være uvaksinert mtp vanlige skoler.. :P Edit: og så tror jeg ikke det er en skole som passer for alle barn.. Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva slags barn tenker du ikke passer inn på Steinerskolen?

Vi følger vaksineprogrammet, men jeg er klar over at det er flere på Steinerskolen som ikke gjør det sammenlignet med ordinær skole. Jeg kjenner at det forholder jeg meg nøytralt til. Jeg er ikke enig med dem, men det er ikke noe som er med på avgjørelsen min i forhold til min egen sønn og skolevalg.

Ida Jackson blogget en del om sine erfaringer med Steinerskolen for noen år siden. Kan jo være verdt å lese. Hun gikk vel fra å være veldig begeistret for skolen og pedagogikken, til å ikke være det.

Det var ganske lenge siden det ble skrevet.

Jeg synes i tillegg det er vanskelig å hente ut hva kritikken dreier seg om må jeg innrømme. Litt enkeltepisoder og innvendinger mot det spirituelle. Det siste får de masse av i ordinær skole gjennom kristendommen og sin kristne formålsparagraf, og det finnes garantert mange kritikkverdige enkeltepisoder å hente ut i fleng der også.

Det hadde vært mer nyttig for meg om hun hadde målt Steinerskolens fordeler og ulemper opp mot ordinær skoles fordeler og ulemper, om du skjønner. Det hadde vært veldig interessant å lese, selv om det fra kom et enkeltindivid som var kritisk til Steiner. :)

Jeg har gått der i 12 år. Og jeg er så glad for det, ingen tvil om hvor mine unger skal gå. Ikke gått glipp av en viktig sosial arena nei. Kan skrive mer senere, orker ikke på mobil. Men jeg har iallfall ikke noe problem med å anbefale steinerskole. Du får med deg veldig mye fint derfra :-)

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Om du tar deg tid hadde jeg blitt kjempeglad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, er han så gammel alt?! Spørsmålet er jo hvorfor du vurderer steinerskolen. Om du er rykende uenig med pedagogikken i den offentlige skolen vs veldig enig i steinerpedagogikken.

Ja, enn det?? Han har blitt så stor.

Jeg liker pedagogikken, jeg liker at 1. klasse er et overgangsår hvor barna forberedes til skole, det er det ikke alle ordinære skoler som klarer å gjennomføre. Jeg liker at de har et slikt fokus på læring gjennom praksis, jeg liker at de har dyr som barna får stelle med, at de dyrker mat, at de gjør så mange ting sammen med barna hver dag.

Jeg liker voksentettheten og fokuset på å se barnet.

Skolen sønnen min sogner til har over 730 elever. Jeg får helt fnatt av tanken. Ja, de deler opp i grupper, men for meg blir det uansett samlebånd. Jeg kan rasjonalisere det i hjernen min at størrelsen ikke trenger å være indikativ med kvaliteten, men magefølelsen min er ikke enig.

I forhold til sønnen min så tror jeg han hadde gjort det like fint på en annen privat skole med annen filosofi. Birralee stod også på lista til tross for at de har en helt annen pedagogikk enn Steiner, Hs store styrke er det sosiale og hans evne til å tilpasse seg, jeg tror han med litt tid hadde fikset språkovergangen også uten problem. Det er altså ikke pedagogikken som er så avgjørende for Hs del, men voksentettheten og oppfølgingen. Personlig liker jeg Steiner bedre, men for H tror jeg ikke det er like viktig.

Jeg vet ikke om jeg forklarer meg bra her, litt vanskelig å sette ord på dette.

Jeg spilte i sin tid håndball med ei som gikk på steinerskolen. Hun var nok litt utenfor det sosiale fellesskapet i nærområdet, men jeg tror ikke hun syntes det var et problem selv, da hun hadde venner og kontakter via skolen. Vi opplever fra tid til annen at elever kommer fra private skoler og inn på vår skole, og mitt inntrykk er at de opplever det som positivt å komme tettere inn i sitt nærmiljø. Men ungdommer er forskjellige, noen trives med andre arenaer mens andre opplever det som en belastning å stå utenfor.

Det er den sosiale biten i nærmiljøet jeg kjenner veldig på. Du vet jo hva slags område jeg bor i, det er uendelig mange plasser som er naturlig møtepunkter for barn her. Men skolen er viktig for det sosiale altså. Jeg vet ikke om idrettsaktiviteter og mye utetid i nærområdet klarer å veie opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari - sorry at jeg spør, men kjører ikke du litt confirmation bias når du gledelig hører på LolaPagola som gikk ut fra steinerskolen for ganske lenge siden (jeg anser Lola som ca på min alder, altså gikk hun ut fra steinerskolen for +/- 10 år siden) - men en artikkel som er litt over 4 år gammel er "ganske lenge siden" (som et argument mot innholdet)?

Det er da minst like mye som kan ha endret seg siden Lola gikk der, ifht hvordan ting var for 4-5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari - sorry at jeg spør, men kjører ikke du litt confirmation bias når du gledelig hører på LolaPagola som gikk ut fra steinerskolen for ganske lenge siden (jeg anser Lola som ca på min alder, altså gikk hun ut fra steinerskolen for +/- 10 år siden) - men en artikkel som er litt over 4 år gammel er "ganske lenge siden" (som et argument mot innholdet)?

Det er da minst like mye som kan ha endret seg siden Lola gikk der, ifht hvordan ting var for 4-5 år siden.

Jo, det gjør jeg sikkert, Kanger. Bare fint at du påpeker det. :) Det var uansett ikke det som var avgjørende i forhold hva jeg fikk utav akkurat den bloggen altså, men jeg skal lese den litt nærmere etter legging i kveld.

Lola gikk jo heller ikke på Steinerskole i Trondheim tipper jeg, så det blir uansett ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den sosiale biten i nærmiljøet jeg kjenner veldig på. Du vet jo hva slags område jeg bor i, det er uendelig mange plasser som er naturlig møtepunkter for barn her. Men skolen er viktig for det sosiale altså. Jeg vet ikke om idrettsaktiviteter og mye utetid i nærområdet klarer å veie opp for det.

Han er jo som du sier en sosial fyr, og hadde han vært eldre ville jeg ikke tenkt så mye på det - men.. Dersom han skal være i skole og sfo nede i Ila, så vil det ta noen år før han kan være noe særlig sosial med de som bor i området igjen. Når man har kommet hjem etter en lang dag så skal det spises middag og ha litt familietid og så er det natta. Da er det i helgene han får pleiet omgang med de vennene han har fått i bhg - forutsatt at forholdene ligger til rette med tanke på familiehappenings osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, de er så gamle alt ja :|

Jeg har ikke førstehåndserfaring med skolen, men har venner som har gått der.

De er ekstremt todelt.

Noen fortalte at de slet skikkelig i overgangen til vanlig skole, andre ikke.

Men de som slet minst gikk videre på kreative fag.

Her slipper jeg heldigvis å gruble over skolevalg, A sokner til en veldig bra skole. Stor, men bra :)

Da har jeg bare alt det andre å stresse over... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo som du sier en sosial fyr, og hadde han vært eldre ville jeg ikke tenkt så mye på det - men.. Dersom han skal være i skole og sfo nede i Ila, så vil det ta noen år før han kan være noe særlig sosial med de som bor i området igjen. Når man har kommet hjem etter en lang dag så skal det spises middag og ha litt familietid og så er det natta. Da er det i helgene han får pleiet omgang med de vennene han har fått i bhg - forutsatt at forholdene ligger til rette med tanke på familiehappenings osv.

Det er Rotvoll som er aktuelt egentlig, mest praktisk med kjøring også.

Vi er mye ute på ettermiddagene i uken vi altså. På sommeren er vi ute etter bhg hver dag og vi er sjelden alene. Møter som regel andre barn. Det er ingen biltrafikk her, så barn er ute alene fra ganske tidlig av også, tipper H begynner så smått i sommer. Men kanskje desto viktigere å ha en etablert sosial krets slik at han har venners dører å ringe på.

Og ja, når det blir skole så blir sikkert hverdagen enda mer krevende og behovet for hvile større. Noe å tenke på.

Synes dette er kjempevanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg har forstått så er steinerskolen et greit alternativ dersom man har et kreativt barn som skal fortsette videre i de baner med høyere utdannelse osv, men overhodet ikke et godt alternativ dersom man skal ta høyere utdannelse innen f. eks realfag, da det kan være en ekstremt stor overgang.

Ellers er det også veldig læreravhengig, så det bør man forhøre seg godt om på forhånd, siden læreren underviser uten lærebøker. Man bør også forhøre seg om spesialundervisning ved lærevansker/lesevansker/skrivevansker, da noen steinerskoler er av den oppfatning av at det er "normalt" å være sent utviklet, slik at barnet kan bli liggende ganske langt bak før det evt får hjelp.

Personlig synes jeg Steinerskolen baserer seg på alt for mye kvasivitenskap, og det er ikke noe jeg ville ha ønsket for mitt barn. Da ville jeg heller ha vurdert speideren eller lignende på fritiden.

Rudolf Steiner mener at sykdom skyldes ubalanse i sjelen, og at det er nødvendig for barn å gå gjennom barnesykdommer for å bli fullt utviklede mennesker. Siden antroposofene forholder seg til reinkarnasjon, er tanken at hvis et barn ikke får utviklet seg selv gjennom meslinger og kusma i dette livet, må det gjøre det i det neste livet. Steiner mener også at det er karma som avgjør når du dør, så hvis noen dør av en sykdom, var det meningen at det skulle være slik.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, er 10 år siden jeg gikk ut. Men jeg har en far som jobber på samme skolen, jeg har venner som har barna sine der, og jeg har venner som selv har blitt lærere der. Jeg har også jobbet flere år i steinerbarnehagen som har tilknytning til skolen. Så jeg føler meg ganske godt oppdatert på skolen "min", og steinermiljøet generelt :-)

Men det sier seg jo selv, dette er 1 skole, og jeg skal selvsagt ikke generalisere hele steinermiljøet ut i fra denne. Som med offentlige skoler er det forskjeller, det er tross alt forskjellige lærere, og en skole formes mye av de som jobber der, og deres engasjement. Det finnes mindre bra offentlige skoler, og det finnes mindre bra steinerskolen.

Hva overgang til vanlig skole angår for min del, så har det på en måte ikke vært noe problem, da jeg fortsatte på steinerskolen etter ungdomsskolen og. Det var endel fra klassen som valgte offentlig vgs, og utifra det jeg hørte gikk det helt fint. Mitt første møte med offentlig skole var jo NTNU, så det blir ikke helt sammenlignbart. Men det var uvant å drukne i mengden, og det tenker jeg nok kan være uvant for de som går fra steinerskole til offentlig vgs, i mindre skala.

Jeg hadde noen bekjentskaper som gikk på andre skoler, men vennene mine var fra samme skole (mens mange i klassen min hadde masse venner fra andre skoler og, jeg hadde nok bare ikke det behovet), og det var de jeg var med på fritiden. Noen av dem bodde i gang-og sykkelavstand, mens andre måtte jeg kjøres til. Så ikke det som noe problem. Venner får man uansett, og jeg tenker at man fint kan bli en del av nærmiljøet selv om man ikke går på samme klasse, om man ønsker det. Det er jo bare å bli med på aktiviteter i nabolaget, melde ungen på fotball-laget osv. Kanskje litt flåsete sagt, men nabolaget er kanskje en viktig del av livet i de første årene , men det du får med deg fra steinerskolen varer livet ut. Jeg skjønner at dette med den sosiale arenaen på hjemmebane bekymrer deg litt, men med litt ekstra innsats er jeg sikker på at det ordner seg helt fint. Venner får han uansett! :)

http://www.rsio.no/index.php/steinerskolenioslo/ofte-stilte-sporsmal-om-steierskolen "

Hvordan er det for elevene å bli tatt ut av sitt lokalmiljø for å gå på skole et annet sted?

Våre erfaringer tilsier at dette er en problemstilling som hovedsaklig gjelder de første skoleårene. Når elevene blir eldre utvides barnets geografiske radius, og de besøker sine klassevenner på egen hånd selv om de bor i andre bydeler.

Mange foreldre beskriver det som positivt at elevene får en utvidet kjennskap til byen/bostedet sitt ved å bli med hjem til medelever fra andre lokalmiljøer. Tidligere steinerskoleelever kan fortelle at de er glade for å ha venner over ”hele byen”. I 1. - 3. klasse kan det søkes om drosjetransport. Etter hvert reiser de fleste elevene kollektivt til skolen, sammen med søsken eller skolevenner.

De første skoleårene vil det for noen foreldre kreve en merinnsats å skulle organisere barnas sosiale liv etter skoletid, når barna går på en skole med beliggenhet utenfor nærmiljøet.

Samtidig beskriver en del foreldre at de fleste barn i dag har en så ”gjennomorganisert” ukeplan at de uansett møter nabobarna på fritidsaktiviteter som fotballtrening og spilling."

Som du sikkert har fått med deg er jeg veldig positiv til steinerskolen. Man lærer det samme som på offentlig skole, men i tillegg mener jeg at man får noe ekstra. Et litt videre syn på ting kanskje? Og ikke minst slipper man å sitte i et klasserom hele dagen, man får innblikk og opplæring i mange forskjellige kunst og håndverksutrykk, og praktiske erfaringer i diverse fagfelt.

@Mud, de som følte at de slet i overgangen til vanlig skole, på hvilken måte gjorde de det? Og er det ikke kanskje slik at de ville fått det vanskelig på offentlig skole uavhengig av om de hadde gått på steinerskole først eller ei? Tror du ikke de hadde endt på kreative fag uansett?

Også til slutt vil jeg si at det Rudolf Steiner har skrevet her og der blir ikke hamret inn undervisningen. Antroposofien holdes borte fra barna, og er det et ønske om å lære om det kan vi selv spørre om det på vgs. Karma, reinkarnasjon, barnesykdommer osv osv. er ikke noe barna får vite noe som helst om.

Og tull og tøys hva høyere utdannelse angår. Steinerskoleelever blir leger, statsministere, lærere, rørleggere, astronauter, barnevernpedagoger, ingeniører osv osv. i like stor grad som de som går på offentlig skole.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Og ikke minst slipper man å sitte i et klasserom hele dagen, man får innblikk og opplæring i mange forskjellige kunst og håndverksutrykk, og praktiske erfaringer i diverse fagfelt.

Jeg har alltid lurt på hva steinerskolen er, men jeg blir enda ikke klok på det. Jeg gikk på en helt vanlig skole helt fram til videregående, og jeg var aldri låst til noe klasserom. Var på flertallige villmarksturer, uteundervisning, egne rom for kunst og håndtverk (gud, som jeg hatet de timene!) og alternativ læring. Trodde dette var normalt på alle skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Rotvoll som er aktuelt egentlig, mest praktisk med kjøring også.

Vi er mye ute på ettermiddagene i uken vi altså. På sommeren er vi ute etter bhg hver dag og vi er sjelden alene. Møter som regel andre barn. Det er ingen biltrafikk her, så barn er ute alene fra ganske tidlig av også, tipper H begynner så smått i sommer. Men kanskje desto viktigere å ha en etablert sosial krets slik at han har venners dører å ringe på.

Og ja, når det blir skole så blir sikkert hverdagen enda mer krevende og behovet for hvile større. Noe å tenke på.

Synes dette er kjempevanskelig!

Ja, nærskolen deres er stor, men jeg har inntrykk av at det er en ålreit skole likevel. Har du snakket med noen som har unger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud, de som følte at de slet i overgangen til vanlig skole, på hvilken måte gjorde de det? Og er det ikke kanskje slik at de ville fått det vanskelig på offentlig skole uavhengig av om de hadde gått på steinerskole først eller ei? Tror du ikke de hadde endt på kreative fag uansett?

.

Du misforsto det jeg skreiv. De som ikke slet var de som gikk videre på kreative fag.

De som begynte på realfag etter steinerskole var de som var mest negative til steinerskolen i etterkant.

Noen av de var ekstremt negative til skolen i ettertid.

Men jeg har som sagt ingen erfaring utover det som har blitt fortalt meg av venner som har gått der. Av en eller annen grunn har jeg en god del venner som har gått der, så det blir åpenbart skikkelige folk av de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja, da misforsto jeg! Sorry :)

Sånn vil det alltid være, tenker jeg. Og de som da begynte på realfag etter steinerskolen, og var misfornøyde med steinerskolen i ettertid, hadde sikkert trivdes best på offentlig skole i utgangspunktet. Kanskje. Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ut i fra det jeg har forstått så er steinerskolen et greit alternativ dersom man har et kreativt barn som skal fortsette videre i de baner med høyere utdannelse osv, men overhodet ikke et godt alternativ dersom man skal ta høyere utdannelse innen f. eks realfag, da det kan være en ekstremt stor overgang.

Ellers er det også veldig læreravhengig, så det bør man forhøre seg godt om på forhånd, siden læreren underviser uten lærebøker. Man bør også forhøre seg om spesialundervisning ved lærevansker/lesevansker/skrivevansker, da noen steinerskoler er av den oppfatning av at det er "normalt" å være sent utviklet, slik at barnet kan bli liggende ganske langt bak før det evt får hjelp.

Personlig synes jeg Steinerskolen baserer seg på alt for mye kvasivitenskap, og det er ikke noe jeg ville ha ønsket for mitt barn. Da ville jeg heller ha vurdert speideren eller lignende på fritiden.

Rudolf Steiner mener at sykdom skyldes ubalanse i sjelen, og at det er nødvendig for barn å gå gjennom barnesykdommer for å bli fullt utviklede mennesker. Siden antroposofene forholder seg til reinkarnasjon, er tanken at hvis et barn ikke får utviklet seg selv gjennom meslinger og kusma i dette livet, må det gjøre det i det neste livet. Steiner mener også at det er karma som avgjør når du dør, så hvis noen dør av en sykdom, var det meningen at det skulle være slik.

Hvis hodet er på rett plass så er ikke Steinerskolen et hinder for å studere matematikk eller andre realfag, det er bare vås. Det eneste man må ha er viljen til å lære, og det er vel strengt tatt ikke noe man får men seg fra den offentlige skole heller.

Om barnet passer til å gå på Steinerskolen og foreldrene føler at dette er et trygt valg så ser jeg overhodet ikke hvorfor. Jeg ville personlig blitt sliten om jeg måtte sosialisere med de andre Steinerforeldrene, DER finnes det mye rart... :D Og husk for all del alle vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nærskolen deres er stor, men jeg har inntrykk av at det er en ålreit skole likevel. Har du snakket med noen som har unger der?

Ja, jeg har det. Hører litt av hvert i begge retninger. Det er vel ikke til å unngå. Venninna mi kjenner fagleder der, hun skulle snakke med ham for å høre om utfordringer og styrker.

Takk for erfaringer, Lola! Så fint at du har så god erfaring. Det kjenner jeg hjelper på vurdering. Skummel og vanskelig avgjørelse dette. :)

Ang andre foreldre så ser jeg for meg det er mye forskjellig ja. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at foreldre må velge utfra hva de mener er best for sitt barn. Jeg har to barn som har gått på privat skole og to som går i offentlig. Fordi de er ulike barn, har vi vurdert dem til å ha ulike behov, og valgt skole etter hva vi tenker har vært best for hvert enkelt barn.
Vi har ikke brukt steinerskolen, så den som sådan kan jeg ikke si noe om. Men ta kontakt med skolen, få et møte med dem der, og spør og grav om alt du lurer på. Det gjorde jeg med ulike skoler da vår eldste skulle begynne for ca 15 år siden. Det var nyttig, informativt og gav oss muligheten til å ta et informert valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen tør å la barna sine gå på en skole hvor pedagogikken ikke er så vitenskapelig fundert sånn som jeg har inntrykk av at Steinerskolen er. Mitt inntrykk er at det blir veldig mye synsing og føling. Nesten som homeopati :P Nå er mitt inntrykk basert på ett besøk på en skole og det vi lærte om den på barne -og ungdomsarbeiderfag for en del år siden, så jeg skal ikke påstå at hele Steinerskolen er sånn. Jeg synes også det kan være fint med private skoler, men bør ikke pedagogikken som ligger i grunn være basert på ordentlig vitenskap om hva som faktisk fungerer og ikke fungerer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen tør å la barna sine gå på en skole hvor pedagogikken ikke er så vitenskapelig fundert sånn som jeg har inntrykk av at Steinerskolen er. Mitt inntrykk er at det blir veldig mye synsing og føling. Nesten som homeopati :P Nå er mitt inntrykk basert på ett besøk på en skole og det vi lærte om den på barne -og ungdomsarbeiderfag for en del år siden, så jeg skal ikke påstå at hele Steinerskolen er sånn. Jeg synes også det kan være fint med private skoler, men bør ikke pedagogikken som ligger i grunn være basert på ordentlig vitenskap om hva som faktisk fungerer og ikke fungerer?

Tja, barne, ungdomms og videregående skolen jeg gikk på var absolutt ikke flinke med barn/elever som var litt untenfor A4-malen. Jeg hadde det ikke noe bra på skolen, til tross for å gå på vanlig skole som er bygget på padagogikk basert på ordentlig vitenskap.

Av og til kan vel synsing og føling være bedre enn å slavisk følge en mal? Mitt inntrykk er at en del lærere er ekstremt oppdatt av at ting skal være rettferdig, at de glemmer barn er individer - med forskjellige behov. Så det er faktisk ikke rettferdig å behandle alle likt.

Jeg skjønner kritikken mot steinerskolen, på bakgrunn av deres filosofi. Men man finner like mye rart innenfor den offentlige skolen. Tror det viktigste når man velger skole er å velge en som er kjent for å være bra, fremfor å henge seg opp i om skolen heter steinerskolen, offentlig skole, eller hva det nå måtte være.

Jeg går ut i fra at det er akkurat like stor forskjell på steinerskolene, som det er på offentlige skoler. Altså kan man finne både gode og dårlige alternativer alle steder.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...