Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Idag klokken 11:00 suste første spann ut fra starten i Alta. I år har Finnmarksløpet VM status. Det er fire klasser i år. 1000km, 500km, junior og 500km renrasede spann :).

Følg tracking, resultater og se live kamera på Finnmarkslopet.no :)

• Like 4
  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Logrende hunder i mål! og hundestell førstepri før hun snakker med media og andre. Fantastisk! SÅNNE hundekjørere er det som gjør at hundekjøring er så fin sport!

Sant nok. Nei, hurra for kjørere som kommer i mål med blide og glade hunder med fine bevegelser

Idag klokken 11:00 suste første spann ut fra starten i Alta. I år har Finnmarksløpet VM status. Det er fire klasser i år. 1000km, 500km, junior og 500km renrasede spann . Følg tracking, resultater og

Posted Images

Skrevet

Jeg heier jo "litt" mer på min tidligere lærer Harald Tunheim enn de andre, og frem til Jotka er det bare Inger Marie Haaland som kjører fortere(03:59, mot Haralds 04:00). Håper de holder farten oppe forbi Jotka på vei hjem igjen også :D Men de kan bytte om på plasseringen! Nå ventes 1000km kjørerne inn på Skoganvarre ca ved halv ti tiden i kveld. Her er det 3 timers obligatorisk hvile pluss utligning av tid :) Tidligere år har det vært mye vær over fjellet på denne etappen, og kjørerne har ikke vært inne før like før midnatt. Jeg var frivillig på Skoganvarre sist i 2013, og det er fantastisk å se lysene komme nedover fjellet flere kilometer borte, før de kommer innover isen. Her ser man spanna i lang tid før de kommer inn :) Hektisk sjekkpunkt, men som nå er blitt mye bedre i og med at 500km er blitt snudd, så man slipper rushet med begge klasser inn samtidig :) 500km er ventet inn på Jergul ca klokken åtte, og de forventes inn i Karasjok sent i natt/i morgen tidlig. Der er to klassevenninner fra folkehøyskole året på Øytun sjekkpunktledere :) Første sending på NRK1 går i kveld klokken 23:20 :)

• Like 1
Skrevet

Savner virkelig det å være på sjekkpunkt! Var med på å drive Neiden i 2011 da jeg gikk på folkehøgskole. Husker jeg sto side om side med selveste Jeff King da første hodelykt dukket opp på isen. Det var vinner det året, Roger Dahl, og jeg husker spannet hans var helt rått. De sto å gaula som gale!

Gleder meg til første sending på NRK :)

Skrevet

Harald har nå kjørt seg opp fra 22 plass, til nummer 7 inn på Skoganvarre :D Beste tid med et kvarter til neste mann på etappen. Hundene må være gode, siden han lar de gå såpass! Spennende å se forsettelsen, de er jo bare såvidt igang :) Harald er såvidt jeg ikke roter, første man som kan kjøre ut fra Skoganvarre med ca 20 minutt :)

Skrevet

Hvorfor ligger denne tråden i Kjøp og Salg?

Tar gjerne en VM-pokal, jeg, 150kr :D

Da må det ha skjedd noe feil. Gikk inn på hundesporter og "andre hundesporter" der hvor Femundløpet osv lå.
Skrevet

Da må det ha skjedd noe feil. Gikk inn på hundesporter og "andre hundesporter" der hvor Femundløpet osv lå.

ligger riktig nå :)

Skjer sånt kan man rapportere tråden og skrive at den ligger feil, så fikser en moderator det.

Skrevet

Begynner å bli spennende i 1000 km nå! Harald som hittil eneste ut fra Neiden 1 og på vei til Kirkenes. Ronny Frydenlund driver vist nok å gjør seg klar for å ta samme jafset før vært kommer for fult over fjellet.

Skrevet

Harald har vunnet. Det var det :D

Neida, dette kom ikke fra storkjeftet optimistisk bergenser :D

Men seriøst så tror jeg Harald gjør det godt i år. Raskt spann, mye hvile og klok kjøring. Ingenting kan gå galt nå, haha :D

• Like 1
Skrevet

Begynner å bli spennende i 1000 km nå! Harald som hittil eneste ut fra Neiden 1 og på vei til Kirkenes. Ronny Frydenlund driver vist nok å gjør seg klar for å ta samme jafset før vært kommer for fult over fjellet. 

Frydelund skulle bare fore. Falsk alarm fra team Tunheim :)

Blir det uvær, er det rart om ingen flere hiver seg ut snarest!

Skrevet

Frydelund skulle bare fore. Falsk alarm fra team Tunheim :)

Blir det uvær, er det rart om ingen flere hiver seg ut snarest!

Å lure oss sånn a gitt :|:sleep:

Ja, litt rart. Men mulig folk velger å holde kjøreplan uansett vær. Virker som Harald hadde planer om Kirkenes uansett?

• Like 1
Skrevet

Steinar Kristiansen har også kjørt videre :)

Samtidig er det ikke alt for lenge til målgang i 500km. Dameseier :D og andreplass.

Skrevet

Harald er nå ankommet Kirkenes, på en tid som matcher tidene til dem som har tatt 16t hvilen i Neiden tidligere. Det må sies å være bra! Nå tar han mest sannsynlig 16t i Kirkenes, så får vi se hva som skjer bak han nå som de snart er ferdig :) Ronny har ca 3,5t igjen.

I 500km klassen er allerede 6 stk i mål. To damer øverst på pallen :D

(Anbefaler de som vil følge litt med på Harald å følge han på facebook, og sjekke tunheim.no De er veldig flinke å skrive om hva som skjer :) Det er dessverre ikke alle like gode på. Liker å følge med på inside-info :D)

• Like 1
Skrevet

Evelyn Koch kjører veldig bra med sine Siberian husky -de er norskregistrerte, men hun er svensk. Artikkel fra i går http://finnmarkslopet.no/article.jsp?id=6891&lang=no

Moro å følge med. Heia Elisabeth Edland som vant 500 :)

ed: Og der kjørte Koch i mål med åtte hunder :) Hurra!

Om vi bare ser på tidene, og ikke klasseinndelingen (FL 500 og FL 500 RNB), hadde Koch kommet inn på 15. plass, Catherine Fontaine på 20. plass og Marte Stensland Jørgensen på 27. plass. :D

• Like 1
Skrevet

Nå har Birgitte fått opp farten, raskeste tid inn til Ellentjern så langt. Heier litt på damene jeg da! :) Er nå det blir spennende utover, for det er jo nå løpet begynner. :D

• Like 1
Skrevet

Ja, kjørt noen få minutter fortere enn Harald. Spennende hva de gjør fremover nå :) Lurer på hva som har hendt Ronny på turen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...