Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferie når man bytter jobb?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært i hundre prosent jobb siden september i fjor. Jeg bytter jobb nå 1.4. I følge sjefen min har jeg tre uker "betalt" ferie i år. Hvordan blir det nå? Får jeg utbetalt dette eller forsvinner de feriedagene bare? Jeg har ikke peiling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo ikke betalt ferie der du begynner, men du har jo opparbeidet deg noe feriepenger der du jobber nå, og de pengene blir jo utbetalt til deg når du slutter i den bedriften. Ferie har man krav på samme om man har jobbet lenge eller ikke, mens feriepenger må opparbeides:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kommune? Da tar du den med deg. Ellers har du rett til, men ikke plikt til å ta ut, fem uker ferie uansett så lenge du begynner i ny jobb før 30. september. Dersom du begynner etter 1. august har du rett på fem uker ferie, men ikke nødvendigvis i løpet av hovedferieperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kommune? Da tar du den med deg. Ellers har du rett til, men ikke plikt til å ta ut, fem uker ferie uansett så lenge du begynner i ny jobb før 30. september. Dersom du begynner etter 1. august har du rett på fem uker ferie, men ikke nødvendigvis i løpet av hovedferieperioden.

Ikke samme, men takk uansett. Jeg vil egentlig helst ha pengene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil mest sannsynlig bli trukket for ferie i din nye jobb, dersom denne ikke er tatt ut før du slutter i den gamle. Da beregner de ut fra feriepengegrunnlaget ditt for i fjor hvor mange feriedager du har jobbet opp, og så trekker de dette på juni- eller julilønnen. Det skjedde med en kollega av meg i fjor, og hun hadde jobbet deltid i butikk året før mens hun studerte.... Så ikke bruk feriepengene du får utbetalt fra din gamle jobb når du får de, det kan være du må leve av de litt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil mest sannsynlig bli trukket for ferie i din nye jobb, dersom denne ikke er tatt ut før du slutter i den gamle. Da beregner de ut fra feriepengegrunnlaget ditt for i fjor hvor mange feriedager du har jobbet opp, og så trekker de dette på juni- eller julilønnen. Det skjedde med en kollega av meg i fjor, og hun hadde jobbet deltid i butikk året før mens hun studerte.... Så ikke bruk feriepengene du får utbetalt fra din gamle jobb når du får de, det kan være du må leve av de litt senere :)

Men da skulle vell vedkomende her ha ferie? Viss ikke kan de jo ikke trekke, for grunnen til at de trekker er jo for å kunne gi lønnet ferie når vedkomende skal ha fri. Viss man ikke skal ha fri så kan man helt sikkert snakke med lønningskontoret og unngå trekk siden man ikke har noen feriepenger til gode der man jobber, uavhengig av hva man fikk utbetalt fra tidligere jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skulle vell vedkomende her ha ferie? Viss ikke kan de jo ikke trekke, for grunnen til at de trekker er jo for å kunne gi lønnet ferie når vedkomende skal ha fri. Viss man ikke skal ha fri så kan man helt sikkert snakke med lønningskontoret og unngå trekk siden man ikke har noen feriepenger til gode der man jobber, uavhengig av hva man fikk utbetalt fra tidligere jobb.

Hun var nyutdannet og trodde hun kunne la vær å ha ferie, for hun hadde tross alt ikke tjent så godt i deltidsjobben og de pengene var jo brukt. Ikke var hun enig i at hun hadde dekket inn så mange dager som lønnskontoret hadde regnet ut heller, men hun ble like fullt trukket for de dagene og måtte ta ut ferie som ikke var planlagt. Og personal/lønn hadde sitt på det tørre, og det er vanlig rutine hos oss, tydeligvis. Jeg jobber da i det offentlige jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nyutdannet og trodde hun kunne la vær å ha ferie, for hun hadde tross alt ikke tjent så godt i deltidsjobben og de pengene var jo brukt. Ikke var hun enig i at hun hadde dekket inn så mange dager som lønnskontoret hadde regnet ut heller, men hun ble like fullt trukket for de dagene og måtte ta ut ferie som ikke var planlagt. Og personal/lønn hadde sitt på det tørre, og det er vanlig rutine hos oss, tydeligvis. Jeg jobber da i det offentlige jeg også.

Jeg henger ikke helt med her. Hun hadde jobbet deltid og tjent opp feriepenger i en deltidsjobb, og begynte så å jobbe heltid? Og så ble hun tvunget til å ta ut ferie av den nye jobben, og ble i tillegg trukket i lønn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen arbeidsgivere kjører jo veldig hardt på at du MÅ ta ut tre uker, og har du ikke opparbeidet deg nok feriepenger til det blir du jo trukket. Sånn var det da jeg jobbet på sykehuset f.eks., og sånn er det nå som jeg jobber i kommunen. Men jeg har jo opparbeidet meg nok feriepenger til tre uker ferie uten å bli trukket, så om jeg blir trukket av ny jobb, men får det utbetalt av gammel jobb, så går det ut på ett. Jeg har nøyaktig det samme i lønn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger ikke helt med her. Hun hadde jobbet deltid og tjent opp feriepenger i en deltidsjobb, og begynte så å jobbe heltid? Og så ble hun tvunget til å ta ut ferie av den nye jobben, og ble i tillegg trukket i lønn?

Ja, akkurat slik.

Men samtidig ble det hun hadde tjent regnet ut i dager i forhold til ny lønn, heldigvis. Men fy som vi prøvde å komme til samme resultat som lønnskontoret. Vi kom vel frem til at det ble 7-8 dager og lønn kom frem til 14 dager.

Enda bra det var mens hun fortsatt var vant til å bruke mindre penger for hun hadde ikke så mye å rutte med den sommeren der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo en årsak at arbeidsgivere vil at folk skal ta ut ferie, og det er jo at om man ikke tar noen pustepauser er sannsynligheten for sykemelding større. Det er jo igjen en ulempe for arbeidsgiver.

Mm, og jeg kjenner jo at i en jobb som jeg har nå trenger jeg å puste litt og få litt ordentlig fri innimellom. Men fra og med sommeren 2016 kommer jeg til å kunne ha vanlig ferie :P:lol: Forhåpentligvis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger ikke helt med her. Hun hadde jobbet deltid og tjent opp feriepenger i en deltidsjobb, og begynte så å jobbe heltid? Og så ble hun tvunget til å ta ut ferie av den nye jobben, og ble i tillegg trukket i lønn?

De trekker jo lønn i juni og utbetaler feriepenger isteden. Den lønna som blir trukket i juni får man jo da utbetalt når man tar ferie. Om man ikke har feriepenger så får man jo da ingenting som kompenserer for lønnstrekket i juni, men man får jo til gjengjeld betalt ferie.

http://www.delta.no/lonn-og-arbeid/dine-rettigheter/ferie

ha rett til betyr ikke at du ta ut ferie hvis du ikke har opptjent feriepenger hos nåværende arbeidsgiver. Unntaket er dersom arbeidsgiver stenger den virksomheten du jobber og, og arbeidsgiver heller ikke har mulighet til å tilby deg jobb et annet sted."

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen som har betalt ferie... I hvert fall ikke av oss vanlige lønnsmottakere.

Siden du skifter jobb 1april har du krav på ferie. Du skal ta ut 3 uker, men kan ta ut fem. Har du ikke opparbeidet deg nok feriepenger fra i fjor til å dekke fem uker ferie, kan du gi beskjed til personal om at du bare skal trekkes tre uker feks (eller det du tar av ferie).

I juni trekkes da det du skulle ha tjent mens du hadde ferie, fra lønna di. Samtidig får du utbetalt feriepengene du opparbeidet deg fra i fjor.

Noen arbeidsgivere velger å utbetale feriepenger når arbeidsforholdet avsluttes, men da gjelder det å spare de pengene til sommeren. Hvis ikke vil du jo bare bli trekt i lønn, men ikke ha noen andre penger (feriepenger) å bruke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nyutdannet og trodde hun kunne la vær å ha ferie, for hun hadde tross alt ikke tjent så godt i deltidsjobben og de pengene var jo brukt. Ikke var hun enig i at hun hadde dekket inn så mange dager som lønnskontoret hadde regnet ut heller, men hun ble like fullt trukket for de dagene og måtte ta ut ferie som ikke var planlagt. Og personal/lønn hadde sitt på det tørre, og det er vanlig rutine hos oss, tydeligvis. Jeg jobber da i det offentlige jeg også.

Jeg ble ikke tvunget til å ta ut ferie I fjor (ansatt i april), jeg snakket med lønnsavdelinga som egentlig ønsket å trekke lønn for ferie som normalt, men siden jeg jobba hele sommeren fikk jeg normale utbetalinger. Dette er fylkeskommunen.

@aya tar jo med seg feriepengene hun alt har tjent opp, og har rett på ferie siden hun starter før en bestemt dato. Ergo, hun kan ha normal ferie om hun vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...