Gå til innhold
Hundesonen.no

Uønsket parring


Nina Saether
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi har en hannhund som i formiddag var på tur bort til naboens tispe som har løpetid og sto ute i bånd. Vi er ganske sikre på at de parret seg.

Her er det ikke ønskelig med valper og vi lurer på hva som er vanlig i slike tilfeller? Hva koster en abortsprøyte? Og hvem betaler denne?

Er det andre valg enn en abortsprøyte, altså vente noen uker for så å ta ultralyd for å være sikker på at det er blitt et resultat av parringen for så å sette en abortsprøyte? Hva er i såfall kostnadene ved det?

Dersom det er flere løsninger her med forskjellig økonomisk kostnad, hvem skal bære den kostnaden?

Glad for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din hannhund var løs og tok seg en tur over hekken, så ligger nok ansvaret hos deg som eier, da tispen var i bånd :) Jeg personlig hadde aldri latt en løpetispe stå alene ute så jeg hadde nok sagt meg villig til å dekke haovparten, men det er min mening om det.

I dag er det svært få som setter abortsprøyte uten å ta en ultralyd først så kan være dere må vente litt, og prisen der er ca 700 kr, spørs hvor man drar. Abortsprøyte koster ca 1500-2200 kr, og så kommer konsultasjon i tilegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo personlig at det hadde vært rett av meg å dekke abortsprøyte om min hannhund paret seg med en tispe som sto bundet hjemme på egen tomt. (selv om jeg heller ikke ville satt ut en løpsk tispe uten tilsyn) Men synes du det er feil kan du jo evt foreslå å dele på utgiften. Jeg ville definitivt satt abortsprøyte og jeg ville gjort det så raskt som mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her må man dele på ansvaret tenker jeg, litt avhengig av hvor dette er hen - men i alle fall der jeg bor så står det i politivedtektene at tisper med løpetid skal holdes forsvarlig innelukket eller inngjerdet. Å stå ute i bånd er ikke nok. Du burde også ha kontroll på din - så deling.

Når det gjelder prosedyre så gis ikke lenger abortsprøyte på tidlig tidspunkt. Man tar blodprøve av tispen ca. 35 dager etter antatt paring for å sjekke om hun er drektig, er hun drektig og man ønsker å avbryte svangerskapet så får tispen to sprøyter som fremkaller abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat noe lovspraksis på området, men personlig ville jeg nok ha prøvd på en 50/50-løsning. Løpetisper bør holdes forsvarlig (dvs ikke bundet på tomta uten dersom det ikke er forsvarlig inngjerdet), og man skal ha kontroll på hunden sin, ergo så er dere begge delvis ansvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen min synes ikke noe om å vente til bekreftet drektighet med sprøyting. Da det er en større påkjenning for livmor å støte ut fostre som begynner å få litt størrelse. Det er også større sjangs for livmorbetennelse etter sen abortsprøyte.

Er man sikker på at bikkjene har paret, og i hvertfall om man har sett dem pare, er det bare å sprøyte i løpet av 14 dager :)

Jeg betalte 1500 for begge sprøytene nå nylig (det skal gis to sprøyter med et døgn i mellom)

red: det var forresten ikke min hanhund som tjuvparet tispa her, men det var jeg som slapp dem ut sammen (logistikksvikt :P ) Ville ikke falle meg inn noe annet enn at jeg betaler moroa :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50, din hund var løs, løpetidstispa sto ute uten oppsyn. Her har begge skyld. Flott at dere tar ansvar og ikke bare lar det "stå til! :)

edit:

Evnt. ville jeg kanskje som hannhundeier følt meg hakket mer ansvarlig, da hunden ikke var under kontroll og det skjedde på eiendommen til den andre parten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere vet hvor langt ut i løpetiden hun er, så kan dere med større sannsynlighet slå fast om de paret seg- Er hun inne i de normale "stådagene" så skal det MYE til for at de ikke gjorde det, mens er hun tidlig eller veldig sent i løpet så er det ikke sikkert han kom til/fikk lov av tispen.

Selv om det selvsagt ikke er noen garanti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ta ham med bortom og se hvordan hun responderer, om hun villig bretter halen til siden og gjerne vil parres, eller om hun bare fjaser/blir sur

.

Hvis hun ikke viser seg videre villig, og han bare var borte i 15 minutter, vil nok mye av tiden ha gått til å leke og gjøre kur.

Parringen i seg selv trenger ikke ta lang tid, men man kan ofte se det godt på hannhunden etterpå, at penis henger utenfor.

Disse faktorene, + at hundene er observert sammen men ikke observert parret gjør at det nok ikke er så sannsynlig at de har gjennomført et samkvem, da det ikke har vært mye tid igjen til det... slik jeg ser det iallefall. Men her må det undersøkes og følges med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter kan være mer enn nok tid for parring - da Foenix ble parret i fjor (med hannhund jeg hadde valgt...) tok det tre minutter fra jeg åpnet bildøra til de hang, og de hang deretter i nøyaktig ti minutter. Da har du igjen to minutter til en røyk og signering av parringskontrakt :D

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter kan være mer enn nok tid for parring - da Foenix ble parret i fjor (med hannhund jeg hadde valgt...) tok det tre minutter fra jeg åpnet bildøra til de hang, og de hang deretter i nøyaktig ti minutter. Da har du igjen to minutter til en røyk og signering av parringskontrakt :D

Ser for meg Foenix med en sigg i munnen etter endt aktivitet :lol:
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at tispeeier skulle betalt hele greia her jeg. Ja, hannhunden var løs uten tilsyn - noe som ikke er greit, men å sette ut tispen med løpetid uten tilsyn? Hadde det vært meg hadde jeg aldri i verden forventet noe av hannhundeier, men slått meg selv hardt i hodet med en fisk og betalt den sure regningen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Når man setter ut hunden sin, i bånd, på egen eiendom, så forventer man da vell virkelig ikke at en løs hund skal ta seg inn på eiendommen og nøye seg med hunden sin.

Som hannhundeier selv så hadde jeg da virkelig tatt hele kostnaden for sprøyta.

Edit: Hadde det vært samme fordeling om en løs hund hadde angrepet en hund i streng?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Når man setter ut hunden sin, i bånd, på egen eiendom, så forventer man da vell virkelig ikke at en løs hund skal ta seg inn på eiendommen og nøye seg med hunden sin.

Som hannhundeier selv så hadde jeg da virkelig tatt hele kostnaden for sprøyta.

Edit: Hadde det vært samme fordeling om en løs hund hadde angrepet en hund i streng?

Setter man ut en tispe med løpetid uten tilsyn så kan man faktisk ikke forvente at hannhunder som stikker av etter lukta stopper utenfor gjerdet og bare ser lengselsfullt på tispa heller. Mine får ikke engang være ute uten tilsyn i inngjerdet hage om de har løpetid de.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Når man setter ut hunden sin, i bånd, på egen eiendom, så forventer man da vell virkelig ikke at en løs hund skal ta seg inn på eiendommen og nøye seg med hunden sin.

Som hannhundeier selv så hadde jeg da virkelig tatt hele kostnaden for sprøyta.

Edit: Hadde det vært samme fordeling om en løs hund hadde angrepet en hund i streng?

Det er vel omtrent like smart som å sette søndagssteika ut på trappa og satse på at den står urørt en time etterpå. :P

Vi har stadig vekk løshunder i hagen (jaktbikkjer), selv uten løpetid i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel, som tispeeier kan jeg si at jeg tør så vidt å gå ut døra med løpetispe, jeg... Så å sette løpetispe ute uten oppsyn er helt uaktuelt for min del. For det om en hannhund kanskje har hatt manerer nok til å ikke pare seg, betyr det ikke at alle andre hanner er like snille - og vips så har de slitt seg fra båndet og løpt av sted for å finne kjærligheten... Nei, jeg føler det ligger mest på tispeeier når det kommer til løpetid, rett og slett fordi instinktene kommer i veien. Jeg tenker at man bør ikke leke med "skjebnen" eller gjøre det mest mulig vanskelig for hannhundeierne heller, og at det ganske enkelt handler en del om respekt for andre hundeeiere og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...