Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasistiske artsnavn - svenskene tar grep!


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Svenskene er ferdige med sukkerkulør og Pippi, og endrer nå navn på fuglene negerfink og sigøynerfugl, fordi navnene skal være rasistiske.

Hvilke følger vil dette ha for lapphund og eskimohund?

I følge språkrådet er 'same' det nye navnet som erstatter det svært stigmatiserende ordet 'lapp'.

Betyr det at vi nå får de veldig mye mindre rasistiske navnene finsk og svensk samehund, sameugle og Sameland?

Hva med kølapp, lappeteppe, skvettlapp, lappesaker og hundrelapp?

Edit: link: http://www.adressa.no/nyheter/kuriosa/article10673095.ece

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ kjøyves...

Det var forøvrig en incident hvor et Emirates fly på tur fra Dubai til USA måtte gå i nødhavn på Arlanda pga et sykt barn ombord. Bilder av flyet ble lagt ut på Facebook, men måtte fjernes fordi noen følte ubehag av at moren gråt pga barnet som var sykt....

Sverige in a nutshell, det er så politisk korrekt at du vrenges inn i en 4 Dimensjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene er ferdige med sukkerkulør og Pippi, og endrer nå navn på fuglene negerfink og sigøynerfugl, fordi navnene skal være rasistiske.

Hvilke følger vil dette ha for lapphund og eskimohund?

I følge språkrådet er 'same' det nye navnet som erstatter det svært stigmatiserende ordet 'lapp'.

Betyr det at vi nå får de veldig mye mindre rasistiske navnene finsk og svensk samehund, sameugle og Sameland?

Hva med kølapp, lappeteppe, skvettlapp, lappesaker og hundrelapp?

Edit: link: http://www.adressa.no/nyheter/kuriosa/article10673095.ece

Negerfink og sigøynerfugl har jeg jo ikke noe forhold til da fuglene heter noe annet på norsk. Etter litt googling fant jeg ut at det dreier seg om Kastanjeastrild og Hoatsin.

Men samehund og sameugle kommer jeg til å stå og klø meg litt i hodet over til det går opp et lys :P

Får håpe de ikke endrer navn på de rasene og artene som heter noe med "lapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vil jo tro at lapphunder i sine opprinnelige miljø bare ble kalt "hunder". Jeg kan ikke samisk, men lurer på om man kanskje kunne døpt rasene om til svensk og finsk beana? Det vet vel de fleste under 40 hva er? ;-)

Skal man vite hva beana var eller var det sarkastisk? Jeg har ihvertfall ikke peiling på hva det er...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vil jo tro at lapphunder i sine opprinnelige miljø bare ble kalt "hunder". Jeg kan ikke samisk, men lurer på om man kanskje kunne døpt rasene om til svensk og finsk beana? Det vet vel de fleste under 40 hva er? ;-)

Nej... :icon_redface:

Annars kan jag bara hålla med Kangerlussuaq i den sista meningen där... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samehund og sameugle kommer jeg til å stå og klø meg litt i hodet over til det går opp et lys :P

Får håpe de ikke endrer navn på de rasene og artene som heter noe med "lapp".

Hvorfor ikke? Det er da mange raser som har endret navn opp gjennom tidene uten at det har blitt noen krise for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Det er da mange raser som har endret navn opp gjennom tidene uten at det har blitt noen krise for det.

For jeg ser ingen grunn til å endre navn på noen av rasene eller artene, inkludert sigøynerfugl og negerfink. Negerboller, black boy krydder osv osv. Disse navnene er ikke rasistiske i min mening. Jeg lærte at svarte afrikanere var "negre", det tok maaaange år før jeg forstod at noen brukte dette som et nedsettende skjellsord. For meg var neger, hvit, gul og rødhud helt uvektede ord. De var bare beskrivene på samme måte som hus, hytte, slott og blokk er ulike strukturer man kan bo i. Jeg sier ikke neger i dag, for jeg vet hvordan det kan oppfattes av andre, men for meg har det ordet aldri vært negativt ladet.

Selvsagt venner jeg meg fort nok til om lappugle blir "subarktisk ugle" og lapphund blir "samehund" eller "reingjeter", men jeg synes det er totalt unødvendig!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele blir veldig feil. Det handler om historie og kultur, og jeg tror de fleste som rammes av "rasistiske navn" skjønner såpass, og ikke lar seg plage av det. Nå skal jeg kanskje ikke snakke for høyt da jeg selv ikke er same, men jeg synes det blir litt likt endringen av kjønnsord (flyvertinne og sånt) for å fremme likestilling. Det eneste det gjør er å fremstille en gruppe som om at de er i overkant sarte. Som feminist blir jeg provosert når man holder på med den slags for kvinnesaken, siden det bare fører til å latterliggjøre en viktig og reell sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg ser ingen grunn til å endre navn på noen av rasene eller artene, inkludert sigøynerfugl og negerfink. Negerboller, black boy krydder osv osv. Disse navnene er ikke rasistiske i min mening. Jeg lærte at svarte afrikanere var "negre", det tok maaaange år før jeg forstod at noen brukte dette som et nedsettende skjellsord. For meg var neger, hvit, gul og rødhud helt uvektede ord. De var bare beskrivene på samme måte som hus, hytte, slott og blokk er ulike strukturer man kan bo i. Jeg sier ikke neger i dag, for jeg vet hvordan det kan oppfattes av andre, men for meg har det ordet aldri vært negativt ladet.

Selvsagt venner jeg meg fort nok til om lappugle blir "subarktisk ugle" og lapphund blir "samehund" eller "reingjeter", men jeg synes det er totalt unødvendig!

Men det er ikke hva du mener med ordet som betyr noe.

Jeg blir alltid så innmari oppgitt når folk ikke klarer å vise forståelse for slikt.

Jeg deler kontor med en tysker. Hakekorset er et gammelt og vakkert symbol Som fikk en annen betydning av nazistene.

Er det greit hvis han henger hakekors på kontoret? Hvis han ikke mener noe negativt med det?

Hvor vanskelig er det å være litt ydmyk?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil herved at følgende ord skal endres fordi jeg føler de er stigmatiserende. Jeg uttaler meg naturligvis på vegne av alle:

Giant bald eagle. "Bald" er et stigmatiserende ord, det samme "giant". "Quite larger than average hairchallenged eagle" er mye mer passende.

Tommy Gun. Stigmatiserer fordi det finnes pasifister som heter Tommy der ute. "T-gun" eller til nøds "Tommy potential bullet firing equipment but not necessarily lethal or to be used on people or others that have feelings".

Innavl. Fordi det legges veldig negative konnotasjoner til det. "Intern kjærlighet" er mye bedre.

Harry-handel. Både fordi de som heter Harry ikke nødvendigvis handler på Svinesund og fordi grensemennesker som minoritet selv skal ha definisjonsmakt og bedømme hvor elitistisk kulturen deres er. "Økonomisk smart handel" eller "Positiv globaliseringshandel" høres bedre ut. Det beste ville kanskje vært "Utvidet økonomisk fordeling på tvers av grenser slik at det kommer flere til gode"

Skrivefeil. Fordi når man skriver skrivefeil riktig for å informere en annen aktør om at det er det de gjør, så neverdiger man den andre aktøren. "Skrive feil" er bedre for å vise at det ikke gjør noe og at man ikke er alene om å gjøre det.

Majoritet. Majoritet er egentlig veldig stygt fordi det er positivt ladet. Jeg syns iallefall det, og siden jeg føler meg krenket er det naturligvis min mening som er riktig. Man er ansvarlig for andres følelser vettu, spesielt med ord. Handlinger er det ikke så farlig med men. Jeg syns det er mer riktig å kalle de "En gjeng hvite j*vler hvor alle naturligvis er onde" så man jekker disse ned til et akseptabelt nivå.

Føtter. Jeg liker ikke føtter. De lukter vondt og ser rare ut. Derfor mener jeg det både bli et påbud om fotvask tre ganger daglig med dertil sokkebytte, samtidig som man bør endre navnet til "beinending" eller "beinhale". Naturligvis til fordel for de som ikke har føtter. Det høres nemlig mye bedre ut at man har ikke-fungerende beinhaler eller manglende beinhaler fremfor føtter. For føtter skal alle ha, og fotløse blir stadig trakkasert gjennom å se undertøysreklamer fra Dressmann. Bare benevningen av ordet "føtter" kan føre til at disse blir lei seg.

Blind leading the blind. I disse dager er det ingenting som tilsier at blinde ikke kan ta ansvar og lede andre blinde dit de måtte ønske seg. Derfor er "the saying" totalt utdatert og bør fjernes umiddelbart. Hvis noen ytrer dette bør konsekvensene bli på samme nivå som Holocaust-fornektelse i Østerrike. Fengsel.

  • Like 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil herved at følgende ord skal endres fordi jeg føler de er stigmatiserende. Jeg uttaler meg naturligvis på vegne av alle:

Giant bald eagle. "Bald" er et stigmatiserende ord, det samme "giant". "Quite larger than average hairchallenged eagle" er mye mer passende.

Tommy Gun. Stigmatiserer fordi det finnes pasifister som heter Tommy der ute. "T-gun" eller til nøds "Tommy potential bullet firing equipment but not necessarily lethal or to be used on people or others that have feelings".

Innavl. Fordi det legges veldig negative konnotasjoner til det. "Intern kjærlighet" er mye bedre.

Harry-handel. Både fordi de som heter Harry ikke nødvendigvis handler på Svinesund og fordi grensemennesker som minoritet selv skal ha definisjonsmakt og bedømme hvor elitistisk kulturen deres er. "Økonomisk smart handel" eller "Positiv globaliseringshandel" høres bedre ut. Det beste ville kanskje vært "Utvidet økonomisk fordeling på tvers av grenser slik at det kommer flere til gode"

Skrivefeil. Fordi når man skriver skrivefeil riktig for å informere en annen aktør om at det er det de gjør, så neverdiger man den andre aktøren. "Skrive feil" er bedre for å vise at det ikke gjør noe og at man ikke er alene om å gjøre det.

Majoritet. Majoritet er egentlig veldig stygt fordi det er positivt ladet. Jeg syns iallefall det, og siden jeg føler meg krenket er det naturligvis min mening som er riktig. Man er ansvarlig for andres følelser vettu, spesielt med ord. Handlinger er det ikke så farlig med men. Jeg syns det er mer riktig å kalle de "En gjeng hvite j*vler hvor alle naturligvis er onde" så man jekker disse ned til et akseptabelt nivå.

Føtter. Jeg liker ikke føtter. De lukter vondt og ser rare ut. Derfor mener jeg det både bli et påbud om fotvask tre ganger daglig med dertil sokkebytte, samtidig som man bør endre navnet til "beinending" eller "beinhale". Naturligvis til fordel for de som ikke har føtter. Det høres nemlig mye bedre ut at man har ikke-fungerende beinhaler eller manglende beinhaler fremfor føtter. For føtter skal alle ha, og fotløse blir stadig trakkasert gjennom å se undertøysreklamer fra Dressmann. Bare benevningen av ordet "føtter" kan føre til at disse blir lei seg.

Blind leading the blind. I disse dager er det ingenting som tilsier at blinde ikke kan ta ansvar og lede andre blinde dit de måtte ønske seg. Derfor er "the saying" totalt utdatert og bør fjernes umiddelbart. Hvis noen ytrer dette bør konsekvensene bli på samme nivå som Holocaust-fornektelse i Østerrike. Fengsel.

Du synes ikke du bagatelliserer litt nå?

Jeg foreslår at du leser litt om slaveriets historie, om britenes konsentrasjonsleire ( nei, det var ikke en tysk oppfinnelse), om ku klux klan og gjerne litt om misjonærer og kong leopold :)

Det finnes få ord som er mer dekket av blod enn ordet Neger.

Det burde være en smal sak å unngå...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes ikke du bagatelliserer litt nå?

Jeg foreslår at du leser litt om slaveriets historie, om britenes konsentrasjonsleirene ( nei, det var ikke en tysk oppfinnelse), om ku klux klan og gjerne litt om misjonærer og kong leopold :)

Det finnes få ord som er mer dekket av blod enn ordet Neger.

Det burde være en smal sak å unngå...

Jeg har levd under en stein og har selvsagt aldri hørt om slaveriet, koloniseringen og imperialismen som har vært svært betydningsfulle for verden vi lever i.

For å være ærlig gir jeg fullstendig f i hvilke ord det er snakk om. For ord er verdiladede ytringer som kan gi fullstendig forskjellig mening avhengig av kontekst og ytrer/mottaker. Et eksempel i seg selv er ordet "neger" hvor debatten er polariserende. De som mener, som du sier, at ordet er en del av en mørk historie og dermed er negativt ladet uansett, og de som mener at ordet er et ord uten et verdiladningen på noe vis er negativ rettet. Altså at man kan si ordet "neger" uten å ha rasistiske eller nedsettende motiv. Her er en artikkel, riktignok fra 2007, hvor det siste blir påpekt.

Det var også en artikkel i aftenposten nylig hvor språkeksperter gav sin mening om hvilke ord som burde være "tabu" og ikke. Som så mange andre steder var de ofte delt. Finner dessverre ikke linken igjen.

Jeg syns fokuset på ord er helt latterlig. Blir som å kurere symptomene fremfor selve lidelsen.

Edit: Min ironi kommer ikke som en konsekvens av debatten om ordet "neger" i seg selv, men at svenskene har en tendens til å være så...j*vlig...opptatt av ordregulering.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hele går litt over styr når alt fra Pippi til sukkerkulør skal endres på. Det samme med en skog her i Bergensområdet som het Hottentottskogen, som måtte bytte navn.

Skifter alt som er "andre veien" navn også? Tittelen på filmen "white men can't jump" er jo negativt ladet mot oss lyshudete ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tommy :

Leste artikkelen..

"Får ikke være amerikaner

Og Karyn Bennett-Lund, journalist i NRKs program Migrapolis, synes det er helt håpløst at vi vil kalle noen for noe de selv ikke vil bli kalt:

- Jeg synes det er unødvendig. Selv synes jeg ikke noe om det ordet i det hele tatt. De fleste jeg kjenner som ser ut som meg, synes heller ikke noe om det. Jeg går ikke rundt og snakker om de hvite menneskene. Jeg er Karyn, jeg er kvinne, jeg er fra USA. Jeg er amerikaner, punktum. Hvorfor skal mine hvite landsmenn få være amerikanere, mens jeg må være neger?"

Jeg tror kanskje vi leste litt forskjellig?

Hva språkforskere og andre forståsegpåere synes er selvfølgelig fullstendig irrelevant i denne sammenheng.

En stor del av jordens befolkning ønsker ikke å bli omtalt med det ordet fordi det føles ekstremt belastende og krenkende.

Noe som burde være veldig forståelig hvis man vet litt om Afrikas historie.

Det holder.

Det burde holde lenge for de fleste...

Igjen: er det greit om kollegaen min henger opp det forhistoriske lykkebringende symbolet swastika på kontoret?

Nazismen er tross alt bare en dråpe i havet i forhold til hva europeere har gjort mot et helt kontingent? Eller er bare vi som har rett til å føle oss krenket?

For ordens skyld : jeg er sigøyner på begge sider. Begge mine bestefedre var sigøynere. For meg er sigøyner helt greit, og når jeg får spørsmål om utseendet mitt bruker jeg ordet sigøyner om meg selv. For meg er det helt greit å kalle meg selv det, men jeg kaller ikke andre det før jeg vet det er greit.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud

"Dette har vi sagt hele tiden. Ordet ”neger” oppleves kanskje for de fleste i Oslo som et ord de ikke vil bruke, og som oppfattes som diskriminerende. Men i resten av landet oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si. Dermed har vi den situasjonen at ordet ”neger” ikke har én spesifikk betydning på norsk, mener Lomheim."

Her kommer "kontekst" inn i bildet. Hvis man sier at nordmenn utelukkende er hvite og de som ikke er hvite da ikke er nordmenn, så blir det noe helt annet enn at en fugl heter negerfink. I første uttalelse blir det å være "neger" noe mindreverdig, mens i det andre blir det å være "neger"...Vel, ingenting. Jeg antar at fuglen er svart, og at det er det man hentyder. Men er det å kalle noe for "svart" eller "neger" noe negativt. Det er her jeg tar et ganske "radikalt" standpunkt. Jeg mener, som mange andre, at ord i seg selv eller i kontekst hvor ingen harme er ment ikke skal forbys.

Konsekvensene av å definere et ord som noe og knytte det opp mot et annet begrep som "neger=rasistisk" så stempler man mange som ikke er rasistiske på bakgrunn av ordet de benytter og ikke meningen bak det. Nå bruker ikke jeg ordet "neger" i hverdagen, og hadde noen sagt at de ikke følte seg tilpass med det ordet hadde jeg heller ikke brukt det ordet rundt de. Men når noen bestemmer seg for at ordet er utelukkende en ting, samtidig som de snakker på vegne av "alle", så syns jeg det er ganske idiotisk. En digresjon. Jeg ble taklet på fotballbanen av en mørkhudet, og uten at jeg visste at det var en mørkudet på tidspunktet skrek jeg "svarte f*en". Da jeg snudde meg ble det hardaball, men ikke av den mørkhudede. Han roet gemyttene med å si noe ala "han mente det ikke rasistisk". Altså ble jeg her betraktet på to måter. 1. Som en rasist. 2. Som sint fordi jeg fikk vondt. At de som mente 1. når den aktuelle personen som ble "truffet" mente 2. skal definere hva det var er mer diskriminerende i mine øyne enn selve benyttelsen av ordet. "Du kan ikke si sånt til han, han kan bli såret". Japp, det kan han. Men han kan også bli såret av hva folk mener han bør bli såret av basert på premisser satt av andre aktører enn han selv. Nedlatende.

Man kan sikkert ha definisjonsmakt over hva man vil bli betegnet som, men poenget er at ord oftest har veldig forskjellige betydninger som også er foranderlige. "Neger", "sigøyner", "tater", "eskimo", "vaskedame", "søppelkjører" er alle ord hvor også ulike aktører innenfor disse gruppene har forskjellig syn på ordene de blir betegnes som. Noe som gjør at det er særdeles vanskelig å si at noen ord er greie og noen ikke.

Ordet "jøde" er et av de foranderlige, spesielle ordene. Ordet i seg selv blir både betegnet som noe negativt og rasistisk (gjerne ved bruk av en negativt påpekende ord i forkant som f.eks j*vla), så vel som det er det de er. Altså er "jøde" i seg selv helt greit å bruke, bare man ikke har negativt ladet ord i forkant eller at konteksten i seg selv er negativ. Er ordet jøde nedlatende? Det kan være. Kan ordet neger være nedlatende? Kan være. Men det ikke være det. Alldeles ikke.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er etterkommer av både samer og en tyskertøs/tyskerunge. Han er også halvt "nordlending". I tillegg lurer jeg på om han kanskje blir homo, og så har han snart en lapphund på toppen av det hele. Stakkars gutt som har alle disse stigmatiserende uttrykkene hengende på seg i tillegg til et svensk etternavn. Han du hørt om den svenske homosametyskerungenordlendingen med lapphund, liksom?

Et ord som er mer rasistisk ladet enn neger i dag er "svarting". Hva gjør vi da med svart elghund? Kaller den farget elghund? Hos belgerne har man jo løst dette med å kalle Groenendal for grønning isteden. Close enough.

Hva gjør de med denne rasistiske språkproblematikken i Frankrike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, muligens, men er sigøyner et veldig negativt ord i dagens Norge? Jeg har aldri oppfattet det sånn, men det er mulig jeg er litt for ung til å huske en tid det var negativt, eller at jeg bor i feil del av landet. Hvis man søker på gypsy på ravelry, så kan jeg nesten garantere at du finner mange fargerike og spennende ting! Jeg vet ikke hva en sigøynerfugl er, men mitt mentale bilde er av en fargerik og vakker skapning, for det er det jeg forbinder med ordet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tommy - jeg kjenner jeg sliter med denne inndelingen av landet faktisk.

Er folk nord for Sinsenkrysset virkelig mer uopplyste enn Oslofolk ? Er det greit fordi "de vet ikke bedre, stakkars" ?

Det argumentet der er jo direkte fornærmende for hele bygdefolket vil jeg tro , selv om jeg ærlig innrømmer at jeg er oppvokst i en flerkulturell bydel i et av landets største byer og har tilbrakt flere år av mitt liv boende i Tøyen-området, tror jeg ikke at folk i de litt mer avsidesliggende områdene ikke har skjønt at ordet Neger ikke er greit.

Det blir litt fordummende.

Jeg for min del synes det er helt greit at ordet fjernes fra barnebøker og jeg tror forfatteren ville vært enig.

Jeg synes ikke det er greit å drive høytlesning om Negerkonger til barnet mitt, jeg tror faktisk de fleste småbarnsforeldre setter det ordet litt i halsen.

Negerboller aner jeg ikke hva er må jeg innrømme? Det er ikke noe jeg vokste opp med. Neger stammer fra ordet Negro hvis jeg ikke husker feil.

Neger har aldri vært et ord i seg selv.

Spesielt ikke her til lands hvor det naturlige ville være å bruke ord som sort/svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er etterkommer av både samer og en tyskertøs/tyskerunge. Han er også halvt "nordlending". I tillegg lurer jeg på om han kanskje blir homo, og så har han snart en lapphund på toppen av det hele. Stakkars gutt som har alle disse stigmatiserende uttrykkene hengende på seg i tillegg til et svensk etternavn. Han du hørt om den svenske homosametyskerungenordlendingen med lapphund, liksom?

Et ord som er mer rasistisk ladet enn neger i dag er "svarting". Hva gjør vi da med svart elghund? Kaller den farget elghund? Hos belgerne har man jo løst dette med å kalle Groenendal for grønning isteden. Close enough.

Hva gjør de med denne rasistiske språkproblematikken i Frankrike?

Årets nordlænning er en homfil lulesame, så det er håp for oss alle.

At svenskene kommer med nye navn og omdøpninger av arter er ganske typisk for den krampeaktige politisk korektheten svensker har. Det er flere eksempler fra senere år hvor svenskene sensurerer literære verk som oversettes til svensk/stryker deler av innholdet, fordi det ikke passer inn i tankesettet de ønsker å ha.

Om de ønsker å endre navnet på negerfink til noe annet, kan de godt omskrive det til negrofink, da det nok er mer korrekt i forhold til hva navnet egentlig betød. Negro er tross alt ordet for svart i en del språk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger har aldri vært noe negativ eller stigmatiserende for meg. Mitt indre assosiasjonsspekter til ordet neger er et muskuløst og sporty menneske med et stort smil og en varm og fargerik personlighet. Vanligvis omtaler jeg mine "negervenner" som "fra Rwuanda", "fra Kenya", og "fra Eritrea", i likhet med mine blekere venner "fra Nederland", "fra Polen", "fra Iran", og "hun danske", men jeg har en venn fra New York med et navn som uttales helt likt med et vanlig norsk navn. Han er da "han negerhomoen" når det oppstår forvirring angående hvilken <navn> vi snakker om. Alle elsker ham, så det uttrykket er på ingen måte negativt ladd.

Sigøynerfugl er et vakkert navn som henspeiler til en fargerik trekkfugl.

Hva kafferfugl angår - i visse ateistiske kretser er kaffir/kufr/kuffar (alle variasjoner av det arabiske ordet for "vantro") en hedersbetegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud jeg skrev da vitterlig at jeg ikke går rundt og omtaler folk fra sub-Sahara Afrika som negere!

Jeg vet jo at ordet har blitt negativt ladet, så jeg kaller folk fra den geografiske delen av verden med karakteristiske trekk for de jeg som barn ville kalt negre for afrikanere. Noe som egentlig er mer unøyaktig da det finnes folk i nord Afrika som har helt andre karakteristikker, og det finnes folk lengre sør som også ser annerledes ut.

Det er vel og bra og være klar over de overtramp som har skjedd mot mennesker i historisk tid, men og endre språket fordi noen mener det er rasistisk å bruke samme betegnelse som ble brukt av den overgripende makt (men ikke funnet opp av disse) synes jeg er noe hysterisk.

Hilsen en som har blitt beskyldt for å være medlem av Vigrid, en organisasjon jeg overhodet ikke identifiserer meg med, bare fordi jeg har en Torshammer som et smykke. Kjenner man til norsk historie vet man at dette er av en helt annen betydning enn hva moderne tullinger av diverse grupperinger har tillagt det. Og jeg liker norsk historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tommy - jeg kjenner jeg sliter med denne inndelingen av landet faktisk.

Er folk nord for Sinsenkrysset virkelig mer uopplyste enn Oslofolk ? Er det greit fordi "de vet ikke bedre, stakkars" ?

Det argumentet der er jo direkte fornærmende for hele bygdefolket vil jeg tro , selv om jeg ærlig innrømmer at jeg er oppvokst i en flerkulturell bydel i et av landets største byer og har tilbrakt flere år av mitt liv boende i Tøyen-området, tror jeg ikke at folk i de litt mer avsidesliggende områdene ikke har skjønt at ordet Neger ikke er greit.

Det blir litt fordummende.

Jeg for min del synes det er helt greit at ordet fjernes fra barnebøker og jeg tror forfatteren ville vært enig.

Jeg synes ikke det er greit å drive høytlesning om Negerkonger til barnet mitt, jeg tror faktisk de fleste småbarnsforeldre setter det ordet litt i halsen.

Negerboller aner jeg ikke hva er må jeg innrømme? Det er ikke noe jeg vokste opp med. Neger stammer fra ordet Negro hvis jeg ikke husker feil.

Neger har aldri vært et ord i seg selv.

Spesielt ikke her til lands hvor det naturlige ville være å bruke ord som sort/svart.

Eller de kan bli fornærmet over at du mener de er uopplyste og dumme som ikke er enige med deg. Det er det som er med krenkelser, det er subjektivt. Noe som leder til argumentet om at krenkelser ikke skal styre samfunnet slik det gjør i Sverige i stor grad. For når krenkelser blir som en slags "universell debattvinner" som "du sa det, derfor er du rasist uansett hva du mener" så får man et spillerom for sånne som meg, kommunikasjonsarbeidere, som delvis former budskap på en slik måte at ingen blir støtt. Konsekvensen er også at man får tåkeprat som vanlig praksis. FRP er, selv om jeg ikke er enige med de, et av få partier som faktisk sier det de mener, selv om de i det høyeste grad også er populistiske. AP med Gahr Støre er det motsatte. Man må nesten ha master i diskursanalyse for å få noe som helst ut av det han sier. Da Vinci-koden kan ta seg en bolle.

I Sverige, som igjen var hovedpoenget mitt, har denne PK'en gått så langt at ordene er viktigere enn meningen. Samtidig har "krenkede følelser" blitt tilnærmet en menneskerett å ikke ha. Og det er veldig synd.

Kan prøve å avslutte, fra min side, diskusjonen rundt "neger". Hvis jeg, mot overmaktenes vilje, får unger kommer jeg ikke til å lære de å si "neger" som en betegnelse på sorte mennesker. Ikke fordi jeg syns det skulle vært forbudt, men fordi...for hva er vitsen? På samme tid syns jeg det er veldig besynderlig at man ønsker å fjerne et ord i andre kontekster. Negerfink er alt annet enn rasistisk i mine øyne. I tillegg er det slik med ord at de ikke nødvendigvis betyr for alle det de betyr for deg, og det er egentlig det mest essensielle her. Ord blir tolket forskjellig, thus kommunikasjonsarbeidere har en plass i samfunnet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...