Gå til innhold
Hundesonen.no

Deltakelse av kastrerte hunder, presisering fra NKK


soelvd
 Share

Recommended Posts

 

Men skal man da tilpasse regelverket slik at det passer for alle? Eller må man akseptere at det kan slå "urettferdig" ut for noen svært få?

Jeg mener at det er dumt å innføre en regel som trenger en skjønn den det som kanskje kan gis, og i tillegg ikke kan håndheves..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 286
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vel, det er slett ikke alle veterinærer som ønsker en lovendring. Jeg har tatt min utdannelse i England, der "alt" skal kastreres, og dette er ikke et syn jeg ønsker å ta med meg tilbake til Norge. H

Forresten: i disse dager hvor hunderasene våre blir mer og mer plaget av innavl, så stiller jeg meg kritisk til å innføre rutinemessig kastrering av hunder. Avlsmaterialet står i fare for å bli betyde

Jeg må si at jeg er fortsatt litt uforstående for akkurat denne innføringen. Jeg forstår at man kan se på det som "juks" hvis en hannhund reagerer på tisper, og så snipper man litt og hunden blir

NKK kan ikke gjøre så mye annet enn å "feie" for eget bord egentlig. :) Og sender da ett tydelig signal fra NKK som en organisasjon.

Dette tenkte jeg også, de har jo ikke kontroll over veterinærer, det faller vel heller innunder Mattilsynet.

Er det noe mer urettferdig at en hund må kastreres pga hormoner og dermed ikke kan konkurrere dersom det ikke regnes som sykdom, som en hund med allergi som må gå på kortison og ikke kan konkurrere pga doping?

Er ikke dette bare uheldig og sikkert litt kjipt, men bedre lykke neste gang?

Hvem er det som kan forhindre dette da? Klart NKK og dopingkomite kan tillate deltakelse, men det er jo fremdeles ikke slik at NKK kan gjøre disp fra norsk lov i forhold til kastrering. Dermed faller ansvaret i mine øyne på oppdrettere og da forsåvidt også på valpekjøpere som til en viss grad er med på å styre markedet. Da får man sjekke opp hormonhistorikk på lik linje som alt annet man ser på, samtidig som man husker at det faktisk kan være mulig å være uheldig. Kanskje bør man holde seg til voksne individer for å fjerne mye av sjansespillet om det er bedre for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er dumt å innføre en regel som trenger en skjønn den det som kanskje kan gis, og i tillegg ikke kan håndheves..

Sent from my iPhone using Tapatalk

At det kan tydeliggjøres er ingen grunn til å fjerne regelen, da må man heller nettopp etterspørre en mer tydelig presisering. Ikke kan håndheves? Antar du tenker på tisper. Men er virkelig hyppig kastrering av tisper et stort problem pr i dag? Det er et dyrt og omfattende inngrep, så terskelen for å kastrere en tispe pga atferdsproblematikk ligger langt høyere enn for hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet vi egentlig at det ikke kan håndheves på tisper? Jeg vil jo tro at en urinprøve f.eks. vil kunne avdekke hvorvidt tispa er kastrert eller ikke (basert på hormonproduksjon eller noe)? Evt. blodprøve? Nå synser jeg altså, men ser ikke helt at jeg er ute på jordet heller.

Da kan man jo samtidig som stikkprøver på doping, også ta noen stikkprøver på tisper i forhold til nettopp kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kan tydeliggjøres er ingen grunn til å fjerne regelen, da må man heller nettopp etterspørre en mer tydelig presisering. Ikke kan håndheves? Antar du tenker på tisper. Men er virkelig hyppig kastrering av tisper et stort problem pr i dag? Det er et dyrt og omfattende inngrep, så terskelen for å kastrere en tispe pga atferdsproblematikk ligger langt høyere enn for hannhunder.

En krypt hannhund kan jo stille på prøver.. Og hva er forskjell på en hanne som er krypt og en hanne som er kastert mtp utseende? Det er ikke nødvendigvis enkelt å skille dem..

Men jeg er helt enig: man er ikke nødt å fjerne regelen for min del.. men det bør absolutt komme presisering på hva som gjelder og ikke minst hvordan man kan håndheve dette..

Vet vi egentlig at det ikke kan håndheves på tisper? Jeg vil jo tro at en urinprøve f.eks. vil kunne avdekke hvorvidt tispa er kastrert eller ikke? Evt. blodprøve? Nå synser jeg altså, men ser ikke helt at jeg er ute på jordet heller.

Da kan man jo samtidig som stikkprøver på doping, også ta noen stikkprøver på tisper i forhold til nettopp kastrering.

Hvilke analyser kan man sjekke for å se om ei tispe er kastert? Ei tispe midt i mellom løpetid vil jo også ha svært lite hormoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke analyser kan man sjekke for å se om ei tispe er kastert? Ei tispe midt i mellom løpetid vil jo også ha svært lite hormoner..

Jeg skrev at jeg bare synser, men ikke føler meg helt på jordet. En veterinær vil helt sikkert kunne svare på om det faktisk finnes en måte og sjekke om en tispe er kastrert eller ikke via urinprøve eller blodprøve. Jeg ser dog for meg at det bør være mulig :)

Det er jo forskjell på lite hormoner og eks INGEN hormoner, evt. om det er noe annet de kan se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg bare synser, men ikke føler meg helt på jordet. En veterinær vil helt sikkert kunne svare på om det faktisk finnes en måte og sjekke om en tispe er kastrert eller ikke via urinprøve eller blodprøve. Jeg ser dog for meg at det bør være mulig :)

Det er jo forskjell på lite hormoner og eks INGEN hormoner, evt. om det er noe annet de kan se etter.

Altså, jeg er ikke sikker jeg heller. Det er derfor jeg spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du leser hva jeg skriver, så kanskje det vil gi et innblikk på hvorfor det er "urettferdig"..

Hva regnes som sykdom? Så da kan det ramme noen som må kastere på grunn av hundens vegne, men som allikevel ikke får "sykdomskortet".. Og en slik regel vil heller ikke hindre uvettig kastering blant den største hundegruppa her i Norge: sofapotetene..

Vel, NKK får ikke gjort noe med sofapotetene, så mye makt har de ikke. Å stramme inn på regelverket i forhold til konkurranser i deres regi, derimot, det har de makt til. Det har ikke noe med rettferdighet å gjøre, det har noe med å være realistisk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, NKK får ikke gjort noe med sofapotetene, så mye makt har de ikke. Å stramme inn på regelverket i forhold til konkurranser i deres regi, derimot, det har de makt til. Det har ikke noe med rettferdighet å gjøre, det har noe med å være realistisk å gjøre.

Men hvor mange vil egentlig bli rammet da? Nå er ikke jeg i LP-miljøet, men det er absolutt ikke vanlig å kastere i de miljøene jeg har trent i.. Hvor mange av de som faktisk starter, er kastert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange vil egentlig bli rammet da? Nå er ikke jeg i LP-miljøet, men det er absolutt ikke vanlig å kastere i de miljøene jeg har trent i.. Hvor mange av de som faktisk starter, er kastert?

Ja, dette kan man lure på. Finnes det noe statistikk på dette, tro?

Jeg vet knapt om noen gode konkurransehunder som har vært kastrert, så det at LP-miljøet skal være fra seg nå som disse nye reglene kommer, forstår jeg ikke. Kanskje påstandene om at de reagerer så sterkt er litt overdrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange vil egentlig bli rammet da? Nå er ikke jeg i LP-miljøet, men det er absolutt ikke vanlig å kastere i de miljøene jeg har trent i.. Hvor mange av de som faktisk starter, er kastert?

Etter 11 sider med diskusjon om temaet her, så er det åpenbart mange som vil bli rammet av dette?

- Og om det ikke er så mange, hvorfor ramaskrik da, liksom?

EDIT: Om det er noen tvil om hvorvidt det er ramaskrik i LP-miljøet pga innstramming av regler i forhold til kastrering, så er det vel ikke verre enn at dere melder dere inn i LP-Norge-gruppa og leser de 3 diskusjonene som går der om temaet?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette kan man lure på. Finnes det noe statistikk på dette, tro?

Jeg vet knapt om noen gode konkurransehunder som har vært kastrert, så det at LP-miljøet skal være fra seg nå som disse nye reglene kommer, forstår jeg ikke. Kanskje påstandene om at de reagerer så sterkt er litt overdrevet?

Jeg tror det er veldig sterkt overdrevet. Men jeg er også nysgjerrig på hva slags grunnlag NKK har basert seg på da de innførte denne regelen. Annet enn å oppfordre til norsk lov. For, det må jo være et problem for at dette ble innført, hvis ikke er det jo bare noe som vil ramme noen få uheldige, og da for noe som egentlig ikke er et problem..

At kastering KAN være prestasjonsfremmede, mener jeg ikke nødvendigvis er nok. For det vi vet er at trening ER prestasjonsfremmede. Kastering og dop kan heller ikke sammenlignes.

Etter 11 sider med diskusjon om temaet her, så er det åpenbart mange som vil bli rammet av dette?

- Og om det ikke er så mange, hvorfor ramaskrik da, liksom?

Jeg har vært med å diskutert, og jeg blir ikke rammet av den..

Ikke alle er med i en diskusjon for å drøfte hvorvidt dette er en god ide eller ikke fordi de er personlig rammet.

I et demokratisk samfunn er det viktig at man deltar og stiller seg kritisk til evt endringer, og gjøre en vurdering. Både for oss selv eller andre. I tillegg er det viktig at hver enkelt hundeeier deltar og engasjerer seg i hva som skjer, for hvis ikke vil jo det samme skje som på sist representantmøte og de ble tatt med buksa nede..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vet jeg om overraskende mange som bevist kastrerer hannhundene sine for å fjerne hormoner, og jeg er ikke såå aktiv i det miljøet. Altså vi snakker type: satser mot landslag-stiller hund for å få rett premiering til titler-kastrerer hunden onsdag etter sløyfen er i boks.

Det er muligens ett ekstremt tilfelle, men det var ikke ett øye som ble hevet (utenom mitt) over at det skulle gjennomføres. Og med tanke på reksjonene i miljøet, så tror jeg det blir tatt ganske lett på kastrering.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 11 sider med diskusjon om temaet her, så er det åpenbart mange som vil bli rammet av dette?

- Og om det ikke er så mange, hvorfor ramaskrik da, liksom?

EDIT: Om det er noen tvil om hvorvidt det er ramaskrik i LP-miljøet pga innstramming av regler i forhold til kastrering, så er det vel ikke verre enn at dere melder dere inn i LP-Norge-gruppa og leser de 3 diskusjonene som går der om temaet?

Jeg er medlem og har fulgt delvis med på diskusjonene. Jeg vil ikke akkurat kalle det noe ramaskrik. At temaet engasjerer er tydelig, og det er vel bare naturlig når det kommer nye regler som man må forholde seg til, men det er ganske langt fra diskusjon til ramaskrik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er ikke ordlyden endret litt siden vi startet å diskutere det?

http://web2.nkk.no/no/nyheter/Deltakelse+av+kastrerte+hunder.b7C_wlnQ4l.ips

Mulig det men krypte hunder går innunder samme reglement som andre:

  • Kryptorkide hunder kan stille på prøve/aktivitet på samme vilkår som andre hunder.

Vilkårene for andre hunder er jo sykdom/skade:

  • Veterinærene må definere hva som er sykdom eller skade. Skade vil ofte være enklere å definere, da dette er noe akutt som skjer som gjør at hunden som følge av skaden må kastreres/steriliseres. Eksempler på sykdom kan være livmorbetennelse, kreft e.l. Hyperseksualitet, konsentrasjonsvansker i nærhet av tisper, berørthet i ulike deler av syklusen for tisper og atferdsproblemer osv. er ikke sykdom.

Det står også spesifisert følgende i reglementet:

Kryptorkide hunder som ikke er kastrert kan stilles på prøve og aktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så jeg stiller et latmannsspørsmål for å få med meg hva dette handler om:

Er kastrerte hunder utelukket fra all konkurranse, eller kun fra de høyeste klassene slik uregistrerte hunder er?

Gjelder kjemisk kastrering også som kastrering eller doping?

Edit:

Så linken nå. Altså; hvorfor må de ta fra folk konkurransegleden? Virker som NKK er litt kennelblinde: alle konkurrerer ikke for å "selge" hunden sin. Mange konkurrerer kun fordi de liker det, og de vil ha et mål med hverdagstreningen. Skal disse fratas gleden ved hobbyen sin fordi...?

Synes det er helt hårreisende å utestenge uregistrerte hunder fra elite og kastrerte hunder fra alt(!). Alt handler ikke om avl, for *@#&! Tydelig at NKK er oppdretternes organisasjon, ikke hundeeiernes.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Så linken nå. Altså; hvorfor må de ta fra folk konkurransegleden? Virker som NKK er litt kennelblinde: alle konkurrerer ikke for å "selge" hunden sin. Mange konkurrerer kun fordi de liker det, og de vil ha et mål med hverdagstreningen. Skal disse fratas gleden ved hobbyen sin fordi...?

Synes det er helt hårreisende å utestenge uregistrerte hunder fra elite og kastrerte hunder fra alt(!). Alt handler ikke om avl, for *@#&! Tydelig at NKK er oppdretternes organisasjon, ikke hundeeiernes.

Akkurat dèt er jeg enig i.

Jeg har konkurrert masse med hest, og der er det som de fleste vet ganske standard å kastrere alle hingster som ikke skal brukes til avl. Å ha blandingshest er også null problem. En krypt hingst er det få som beholder som hingst, hovedsaklig av to grunner - det bedrer livskvaliteten til svært mange å bli kastrert (mtp. stress i nærheten av hopper i brunst - eller hopper generelt, det blir gjerne mindre problemer mellom gutta også), og fordi stener i buken ofte vil produsere mer testosteron pga. mer varme enn om de hadde vært der de skal. Det har jeg lest en del studier på, riktig nok for ganske lenge siden, men jeg ser ingen grunn til at det samme ikke skulle kunne skje med hunder?

Det er ikke krise for min del at min BC som per definisjon er blandingshund, eller min terv som kanskje er krypt (har ikke planer om å kastrere, men om det skulle blitt sånn) ikke får konkurrert eller får begrensninger. Men det er jo litt kjipt, for det er jo gøy - og når de ikke skal avles med eller noe som helst, hvorfor skal man bli utelatt?

Jeg skjønner at man ikke skal kastrere bare for å gjøre det, men jeg synes at atferdsmessige grunner kan være like gode som sykdomsgrunner. Så kan man godt si at hundens helse er viktigere enn konkurrering - og det er den jo selvsagt - men jeg ser ikke poenget med å utelukke konkurransene. Min mening er kanskje litt farget av at kastrering blant både hest og katt er voldsomt utbredt, og da ser man faktisk at de sykdommene/evt. negative atferdsforandringene folk snakker om (nesten) aldri skjer... Har faktisk ikke vært borti hverken hingst eller hannkatt som ikke blir mindre påvirket av stress/hormoner og kommer bedre overens med andre artsfrender, både hann- og hunnkjønn etter kastrering. Aldri vært borti komplikasjoner, det har alltid gått fort og vært ukomplisert. Så jeg synes ikke det er så farlig, selv om det er unødvendig om man ikke har en spesifikk grunn til det. Eller er kastrering av hund langt farligere, med langt flere bivirkninger og færre positive resultater enn kastrering av andre dyr...?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dèt er jeg enig i. 

Jeg har konkurrert masse med hest, og der er det som de fleste vet ganske standard å kastrere alle hingster som ikke skal brukes til avl. Å ha blandingshest er også null problem. En krypt hingst er det få som beholder som hingst, hovedsaklig av to grunner - det bedrer livskvaliteten til svært mange å bli kastrert (mtp. stress i nærheten av hopper i brunst - eller hopper generelt, det blir gjerne mindre problemer mellom gutta også), og fordi stener i buken ofte vil produsere mer testosteron pga. mer varme enn om de hadde vært der de skal. Det har jeg lest en del studier på, riktig nok for ganske lenge siden, men jeg ser ingen grunn til at det samme ikke skulle kunne skje med hunder?

Det er ikke krise for min del at min BC som per definisjon er blandingshund, eller min terv som kanskje er krypt (har ikke planer om å kastrere, men om det skulle blitt sånn) ikke får konkurrert eller får begrensninger. Men det er jo litt kjipt, for det er jo gøy - og når de ikke skal avles med eller noe som helst, hvorfor skal man bli utelatt? 

Jeg skjønner at man ikke skal kastrere bare for å gjøre det, men jeg synes at atferdsmessige grunner kan være like gode som sykdomsgrunner. Så kan man godt si at hundens helse er viktigere enn konkurrering - og det er den jo selvsagt - men jeg ser ikke poenget med å utelukke konkurransene. Min mening er kanskje litt farget av at kastrering blant både hest og katt er voldsomt utbredt, og da ser man faktisk at de sykdommene/evt. atferdsforandringene folk snakker om (nesten) aldri skjer... Har faktisk ikke vært borti hverken hingst eller hannkatt som ikke blir mindre påvirket av stress/hormoner og kommer bedre overens med andre artsfrender, både hann- og hunnkjønn etter kastrering. Aldri vært borti komplikasjoner, det har alltid gått fort og vært ukomplisert. Så jeg synes ikke det er så farlig, selv om det er unødvendig om man ikke har en spesifikk grunn til det. Eller er kastrering av hund langt farligere, med langt flere bivirkninger og færre positive resultater enn kastrering av andre dyr...?

Til det siste, nei. Det er ikke mer komplisert og ikke forbundet med mer risiko. Mtp at de aller fleste land i verden unntatt Norge rutinemessig kastrerer hadde det vært litt artig å sett noen studier på om de har store atferdsproblemer i utlandet i forhold til i Norge. Tviler litt på det i grunn...

Klarer heller ikke se de store argumentene mot å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke vært borti hverken hingst eller hannkatt som ikke blir mindre påvirket av stress/hormoner og kommer bedre overens med andre artsfrender, både hann- og hunnkjønn etter kastrering.

Jeg er litt usikker på hva du mener her, men jeg antar det er at kastrerte dyr bryr seg mindre om tisper/hopper når de er kastrerte. Og det er jo nettopp det som er poenget da. En kastrert hannhund BLIR jo mye enklere å håndtere i forhold til tisper og andre hannhunder - ergo gjør man et adferdsmodifiserende inngrep som ofte vil gi en konkurransefordel framfor andre intakte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener her, men jeg antar det er at kastrerte dyr bryr seg mindre om tisper/hopper når de er kastrerte. Og det er jo nettopp det som er poenget da. En kastrert hannhund BLIR jo mye enklere å håndtere i forhold til tisper og andre hannhunder - ergo gjør man et adferdsmodifiserende inngrep som ofte vil gi en konkurransefordel framfor andre intakte hunder.

Dette er litt forvirrende, for jeg har inntrykk av at de samme som bruker dette argumentet ikke synes det er noe problem å lære hannhundene sine å oppføre seg rundt løpetisper, eller å trene sine hormonsvingete tispe. Så hvordan kan da kastrering gi konkurransefordeler fremfor intakte hunder som i utgangspunktet ikke er noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt forvirrende, for jeg har inntrykk av at de samme som bruker dette argumentet ikke synes det er noe problem å lære hannhundene sine å oppføre seg rundt løpetisper, eller å trene sine hormonsvingete tispe. Så hvordan kan da kastrering gi konkurransefordeler fremfor intakte hunder som i utgangspunktet ikke er noe problem?

Du ser ikke forskjellen på å trene en hannhund til å takle løpetisper og det å kastrere hunden slik at man slipper å trene på slikt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...