Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk Hjerteorm i Sverige: innlegg fra FB


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Vill lägga in en liten berättelse om vad som drabbade min ena hund, men som är av största vikt även för alla andra hundägare:

"Den 29:e september 2014 var jag hos veterinär för min ena hund Mini hade varit dålig över helgen. Hon verkade ha ont och hade mycket häftig andning. Inga fel hittades mer än att ett levervärde var lite högt, så dom trodde hon ätit något olämpligt. Inom närmaste dagarna så blev hon bra igen..eller kanske inte.

En knapp månad senare så inser jag att hon andas väldigt häftigt. Istället för normala 8-20 andetag per minut, så låg hon på 50-60 per minut. In för nya prover och allt är bra. Blir remitterade för ultraljud och åker till grannstaden då "mitt" stora djursjukhus hade ont om tider precis då. Ännu mer prover (där allt är bra, förutom att nu är sänkan hög), livmoder, njurar mm ser bra ut men efter röntgen så visar det sig att hennes lungor är mycket förtätade och låter väldigt illa. Trolig diagnos är lunginflammation och vi får börja ge antibiotika. Den hjälper inte och Mini blir sämre, så då sätts än mer antibiotika in för att täcka alla bakterier förutom multiresistenta och hon blir ännu mer dålig - så pass att det var gränsfall att vi fick åka in och lägga henne i syrgasbur. Då provade vi hög dos kortison och hunden blev bättre inom loppet av några timmar.

Tiden som kom bestod av mer röntgen, mer prover och sen gjordes ett lungsköljprov. Allting var bra med det - inga skumma celler, inga bakterier, ingen lungmask eller annat hittades, och då blev den troliga diagnosen eosinofil pneumoni, som är typ att kroppen reagerar mot sig själv. Dessa eosinofila celler hade inte hittats vare sig i blodprov eller i lungsköljprovet, men då hon svarade så bra på kortison så provbehandlade vi för det så både kortison i tablettform och via inhalator gavs. Jag tyckte hon mådde bättre, eller var åtminstone lite piggare - men hon var väsig i andningen, fortfarande snabbandad och hade dålig ork. När hon skulle kontrollröntgas två månader senare, så bytte jag till mitt vanliga kända veterinärställe Norsholm och min veterinär blev förskräckt när hon såg bilderna från röntgen. Lungorna såg fortfarande gräsliga ut - men alla prover var bra !

Men innan vi gick vidare med ev lungbiopsi (mycket stort ingrepp) eller om jag skulle välja att avsluta då lungorna verkligen var bedrövliga, så ville hon att vi skulle lämna ett träckprov för att kolla luftvägsparasiter. Min hund hade aldrig hostat eller något, men allting skulle uteslutas innan ev stora ingrepp skulle göras. Sen kom svaret nu idag (5:e feb 2015) och det visade sig att hon är fullproppad med en i Sverige väldigt ovanlig parasit - nämligen fransk hjärtmask. Hon är tydligen första fallet i Östergötland. Nu ska hon behandlas för detta, med start på måndag och hoppas att vi får bort detta äckel från hennes kropp. Behandlingen kan vara jobbig när masken dör, så därför börjar vi inte på en helg.

Men nu vet vi att fransk hjärtmask även finns i Östergötland (åtminstone här i Norrköping). Det är en anmälningspliktig parasit, så SVA har redan anmält så dom kan kartlägga vart den finns. Mellanvärd är sniglar och tyvärr älskar mina hundar överkörda, platta och soltorkade sniglar...

Så får ni en hund som får jobbigt att andas, börjar hosta mm (kan nämna att Mini inte hostat en enda gång under dessa 4 månader hon varit sjuk) och om ni inte hittar orsaken, så be att få lämna in träckprov för luftvägsparasiter. Vi börjar tydligen få mer och mer av parasiter från utlandet hit. Nu hoppas jag bara att Mini ska bli frisk efter behandlingen, för det finns inget registrerat läkemedel för fransk hjärtmask så annat får ges - och nya träckprover ska lämnas igen några veckor efter behandlingen.

Ville bara dela med mig om vad vi drabbades av och som inte alls var något förväntat. En annan veterinär tyckte vi skulle avmaska ändå för lungmask, men hade jag gjort det och besvären hade kvarstått så hade kanske inte träckproverna tagits, så är risken stor att min snart hade fått avlivats. Det preparat so tar lungmask tar vad jag förstår, inte alls fransk hjärtmask. Lurig jäkla parasit som kan ställa till med mycket elände som blödningar i kroppen, magsmärtor, andningsbesvär, dåligt och förstorat hjärta om dom finns där osv osv.

Behöver jag nämna att jag är än mer anti mot denna gathundsimport, där dessa hundar garanterat inte tagits 3 dagars träckprov i strikt miljö för att sedan skicka iväg det på analys av experter...

Jag har gjort detta inlägg öppet då jag fått förfrågan från dom som vill dela inlägget. Så helt okej att dela vidare Uttrykksikonet smile

Informasjon fra Veterinærinstituttet om Fransk Hjerteorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ekkel opplevelse!

Denne hunden hadde bare vært i Sverige? Så det er der den har fått parasitten?

Skal huske på denne historien om noen av mine skulle få lignende symptomer.

Jeg forstår det slik at den kun har vært i Sverige ja.

God grunn til å fortsette gi milbimax selv etter tur til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at den kun har vært i Sverige ja.

God grunn til å fortsette gi milbimax selv etter tur til Sverige.

Så den statusen jeg også i morges. Skumle greier ja, spesielt dersom den faktisk er smittet i Sverige.

Så ja - all grunn til å være nøye med å gi ormekur etter Sverigetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fulgt historien til Mini også, veldig ekkelt og mye lignende symptomer på Monti faktisk, der de har forsøkt akkurat samme behandling som han har forsøkt. Så spørs om det er god grunn å sjekke det på han også. Veldig ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff! Her har vi hjerteorm som smitter via mygg som mellomvert. Fryktelig sykdom. Men det finns heldigvis medisin som beskytter, en gang pr mnd får hunder Kardotek tabletter. Og kattene dråper som tar alt. Vår hjerteorm er avhengig av mygg som bare formererer seg og overlever, ved lange perioder over 25 grader. Det finns også årlig vaksine mot hjerteorm, for hunder. Men hunder har hatt dødsfall etter vaksinering mot hjerteorm. Pt har de visst en ny og bedre. Jeg har hatt vanen å gi Kardotek hver 15. i måneden i åtte år nå, og er fornøyd med det.

Det er utrolig trist når hunder får denne sykdommen. Den blir oppdaget sent, indre organser er oftest skadet. Og hvis ALLE forebygget at parasitten kan bruke hund som mellomvert, ville parasitten fått problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Guest Maries
25 minutter siden, Yellow skrev:

Hvordan tester man en hund for hjerteorm? Er blodprøve tilstrekkelig? Og tester man for lungeorm samtidig, eller må det ny test til? 

Testet min for hjerteorm for noen år siden og det var kun blodprøve. Tror ikke det er standard å teste for lungeorm samtidig, de nevnte ikke noe om det til meg ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...