Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoframgang februar: Lys og skygge BILDETRÅD


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Sonens Fotoframgang-prosjekt! Jamfør denne tråden: http://hundesonen.no/forum/topic/77471-bli-dritgod-til-aa-ta-bilder-med-meg/

Kommentartråd her: http://hundesonen.no/forum/topic/77491-fotoframgang-februar-lys-og-skygge-kommentartraad/

Temaet for februar er lys og skygge. Det er et tema som kan tolkes nokså vidt, og jeg oppfordrer folk til å tenke litt utenfor boksen og variere med motiv, lyssetting, naturlig lys vs kunstig lys, farger/svart-hvitt også videre. Det er lov til å redigere bildene så man kan framheve den stemningen man ønsker å formidle.

Det er fint om man kan være litt restriktiv med hvor mange bilder man legger ut. Det å velge ut bare ett bilde er også god trening i å tenke gjennom hva som skaper gode bilder og hva som faktisk er bra. Kanskje gjør det at man er enda mer gjennomtenkt når man går ut med kamera neste gang. Legg derfor ut bare ett bilde av gangen. - Men det er lov å legge ut flere bilder i løpet av måneden, bare man ikke spammer ned tråden helt. :)

Det skal ikke være mye tekst i denne tråden, men man kan eventuelt legge til et par setninger om hvilket utstyr og hvilke innstillinger man har brukt når man tok bildet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Nå vet jeg ikke når bildene deres er tatt, men bare for å klargjøre litt: Poenget er at vi skal bli flinkere til å ta bilder, komme oss ut med kameraet og være mer bevisste når vi finner motiver. De bildene vi poster her skal derfor være bilder vi har tatt i henhold til temaet nå i februar, ikke bilder som vi har liggende fra før. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Nå vet jeg ikke når bildene deres er tatt, men bare for å klargjøre litt: Poenget er at vi skal bli flinkere til å ta bilder, komme oss ut med kameraet og være mer bevisste når vi finner motiver. De bildene vi poster her skal derfor være bilder vi har tatt i henhold til temaet nå i februar, ikke bilder som vi har liggende fra før. :)

Takk for dette innlegget, var slik jeg tolket det. For hvis man kan ta bilder man har fra før av må vel jeg bare kikke litt rundt på hardiskene for å finne noe for nesten ethvert tema ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Nå vet jeg ikke når bildene deres er tatt, men bare for å klargjøre litt: Poenget er at vi skal bli flinkere til å ta bilder, komme oss ut med kameraet og være mer bevisste når vi finner motiver. De bildene vi poster her skal derfor være bilder vi har tatt i henhold til temaet nå i februar, ikke bilder som vi har liggende fra før. :)

Da missforstod jeg litt i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet tok jeg i forrige uke. Det er altså tatt før denne tråden ble opprettet, men håper det er ok... synes nemlig det passer godt inn, særlig fordi jeg hadde et dilemma om jeg skulle beholde bildet såpass mørkt og la øynene være i fokus, eller om jeg skulle gjøre det lysere og få et mer "klassisk"kattebilde. Jeg valgte å beholde bildet slik det ble, også tok jeg noen flere fra andre vinkler (bilder i bloggen, link i signatur)

lolapagolaFrokostkatt-2015-01-29-026sign

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var litt kjapp med å trykke Post-knappen i innlegget over, pizza-alarmen gikk nemlig. :D

Eg har hatt lyst til å få til sånn type bilde lenge, svart bakgrunn og kun lys på motivet, og fikk det forsåvidt til men det er mykje eg kan öve på her ser eg, ikkje minst fokus. :P Er redd det vart alt for mykje oppskarpa i photoshop, men alt i alt er eg nögd med förste forsök.

Akkurat kvifor det vart dei instillingane det vart er eg ikkje sikker på, brukte Manuell og prövde meg i grunn berre fram til eg fekk eit bilde som såg okay ut. (För bikkja gikk lei da, det tok ikkje så lang tid...)

1/3200

f 3.2

ISO 500

85 mm

Eit av dei andre eg fekk, her har eg og malt vekk dei hendene som stod og klödde han på rompa for å få han til å stå i ro. Begge desse bileta er tekne medan Bamse stod i verandadöropninga, bakgrunnen er stova og lyset kjem frå sola. :)

1/3200

f2.2

ISO 500
85 mm

16407340568_c86306bf76_c.jpg

Tar gjerne i mot tips til forbetringar!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...