Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor skal hunden bæsje?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

:nesevis: Bikkja bæsjer bare i hagen når hun står bundet. Vi vil helst kutte ut båndet ute og bare lufte henne utenfor eiendommen (altså på tur og ikke i hagen). Jeg luftet min frustrasjon på fb for en tid tilbake, og samtlige svarte at den stakkars hunden begynner å bæsje på tur når det føles trygt for henne. Jeg er ikke overbevist. Hun virker ganske trygg på tur.

Hvis vi først bestemmer oss for at NÅ er det slutt på å bæsje i hagen så må vi gå inn for det 100%, noe som kommer til å bety et par søvnløse netter pga mas fra trengt hund som nekter å bruke grøfta som do.

Er vi onde om vi går inn for dette? Skal dyret få fortsette å bruke hagen som do, eller skal vi si at det er på tide at hun gjør som andre hunder og bruker grøfta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om dere ønsker å avvenne henne fra og bæsje i hagen er det bare å gjøre som enhver annen renslighetsrening, altså tenk som det er stua.

Dersom dere bare ønsker at hun skal lære seg at det går an å bæsje andre steder så tenker jeg bare null tilgang til hage en stund, kanskje noen uker til hun venner seg til at man kan bæsje andre steder. Med andre ord, keep it simple! :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjør fra seg både i hagen eller på tur. Kommer vel an på når de kjenner de må. Om vinteren er jeg rævva lat til å plukke opp i hagen. Når snøen forsvinner på våren tar jeg en skikkelig opprydning og hele vår, sommer og høst plukker jeg annenhver dag. Syns det er helt greit og plenen min blir da grønn den også.

Hvis jeg overhodet ikke ville at de skulle gjøre det så kunne jeg heller ikke latt de få være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bæsjer også i hagen, og jeg synes det er dødspraktisk! Vi går vanligvis en runde på eiendommen før tur, sånn at hunden får gjort stort og smått. Da slipper jeg å bære posen så langt, også slipper jeg at første del av turen går til vimsing og trekking i leting etter en god bæsjeplass.

Når det er sagt så gjør mine fra seg hvor de vil, og ofte så blir det til at de ikke må bæsje før de har fått litt ordentlig bevegelse på turen, men det er også greit. Jeg ville nok ikke bekymret meg så veldig for dette, og heller bare latt naturen gå sin gang, hvor det nå enn skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eloise, du har tydeligvis litt større eiendom enn meg! :D Før jeg flytta dit jeg bor nå, hadde hundene 3 mål tomt å boltre seg på, så da kunne de fint gå på do i hagen.

Min eldste hund er også av typen som må gå seg i gang før hun får satt seg ned, men er heldigvis ikke så håpløs som mange andre shibaer. Den yngste er som vanlig herlig ukomplisert også der, og bæsjer når hun må (men ikke i hagen). Kravet er bare at det må være på et annet underlag enn asfalt og helt flat vei. En gang, etter en lang togtur, gikk hun på i en gresstust som hadde vokst opp rundt et gateskilt. :D Da følte jeg for å ta et bilde og skryte til andre shibaeiere... :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eloise, du har tydeligvis litt større eiendom enn meg! :D Før jeg flytta dit jeg bor nå, hadde hundene 3 mål tomt å boltre seg på, så da kunne de fint gå på do i hagen.

Min eldste hund er også av typen som må gå seg i gang før hun får satt seg ned, men er heldigvis ikke så håpløs som mange andre shibaer. Den yngste er som vanlig herlig ukomplisert også der, og bæsjer når hun må (men ikke i hagen). Kravet er bare at det må være på et annet underlag enn asfalt og helt flat vei. En gang, etter en lang togtur, gikk hun på i en gresstust som hadde vokst opp rundt et gateskilt. :D Da følte jeg for å ta et bilde og skryte til andre shibaeiere... :teehe:

Jeg tviler! Jeg bor it en firemannsbolig (hvor naboene synes det er greit at hunder bæsjer i hagen så lenge man plukker opp med en gang), så jeg tusler rett og slett en rolig runde rundt huset og ser om det blir mye "bæsjevimsing." Ser de trengende ut, så gir jeg dem den tiden de trenger for å finne en fin plass, så er det rett til søpla og ut på tur!

En av mine bæsjer på flat asfalt også, men det synes jeg er litt unødvendig. Nesten litt flaut med en hund som synes det er greit å sette seg ned hvor som helst også. :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer alle samtidig like godt .. takk for engasjementet, forresten :D

Vi har 700kvm tomt, så vi har ikke så mye igjen å bruke selv når hunden bruker halvparten som do. Der hun står er rett utenfor kjøkkenvinduet til naboen, og jeg synes rett og slett det er pinlig å stå og grave opp 20 brune flekker som kommer frem hver gang det tiner ute :icon_redface:

I tillegg fører det til en del ekstra mas om å få komme ut hele døgnet, og når veien er kort ut på verandaen så er det litt for fort gjort å sette henne ut heller. Og siden vi ikke ser når hun går på do så har vi ikke noe særlig kontroll på når hun gikk sist.

Vi har ikke vært bortreist siden vi fikk henne i sommer, og da var dovanene godt etablert. Hun er nå 11 måneder gml, og det hadde vært godt å komme inn i nye dovaner før vi skal på påskeferie, og ikke minst før sommeren kommer og vi ønsker å bruke plenen.

Så.. sånn jeg ser det, er eneste muligheten å gjøre som anbefalt her... stenge av hagen 100% frem til hun kan bæsje i grøfta. Det kommer til å bli et sant ******* .. vi har prøvd det før. Mannen mener at vi holdt på i en uke, mens det egentlig bare var 36 timer - så ille var det ;) Hun er superslitsom når hun vil oppnå noe (Pie når hun vil noe --> :jump::w00t::frantics::ball: )

Fra og med nå .. hagen er stengt for lufting!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller siden må hunden bæsje, fysisk aktivitet setter fart på systemet så null tilgang til hage og et par lange turer burde hjelpe på problemet. Når hun først har gjort det noen ganger så løsner det nok. Men å forvente at hun gjør fra seg på en kort luftetur i nabolaget er nok lengre frem i tid da hun neppe blir trengende nok til å gjøre det når hun ikke vil på en liten tur. Er det noen forskjell om hun går løs/i lang line kontra kort bånd e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller siden må hunden bæsje, fysisk aktivitet setter fart på systemet så null tilgang til hage og et par lange turer burde hjelpe på problemet. Når hun først har gjort det noen ganger så løsner det nok. Men å forvente at hun gjør fra seg på en kort luftetur i nabolaget er nok lengre frem i tid da hun neppe blir trengende nok til å gjøre det når hun ikke vil på en liten tur. Er det noen forskjell om hun går løs/i lang line kontra kort bånd e.l.?

Lang tur når hun begynner å mase er lurt! Helst løs, eller i langline. Hun har ikke gjort fra seg mens jeg har holdt båndet siden i sommer, så langt/kort bånd vet jeg ikke, men sannsynligvis langt eller langline så hun får styre showet mest mulig.

De korte lufteturene var myntet på at det kommer til å bli mye mas utover kvelden og neste morgen, og vi kan ikke gå lange turer hele tiden. Synd det er drittføre hele tiden, det er ikke mye inspirerende å gå på holke.

Og før eller siden må hun helt klart bæsje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer alle samtidig like godt .. takk for engasjementet, forresten :D

 

Vi har 700kvm tomt, så vi har ikke så mye igjen å bruke selv når hunden bruker halvparten som do. Der hun står er rett utenfor kjøkkenvinduet til naboen, og jeg synes rett og slett det er pinlig å stå og grave opp 20 brune flekker som kommer frem hver gang det tiner ute  :icon_redface:

 

I tillegg fører det til en del ekstra mas om å få komme ut hele døgnet, og når veien er kort ut på verandaen så er det litt for fort gjort å sette henne ut heller. Og siden vi ikke ser når hun går på do så har vi ikke noe særlig kontroll på når hun gikk sist.

 

Vi har ikke vært bortreist siden vi fikk henne i sommer, og da var dovanene godt etablert. Hun er nå 11 måneder gml, og det hadde vært godt å komme inn i nye dovaner før vi skal på påskeferie, og ikke minst før sommeren kommer og vi ønsker å bruke plenen.

 

Så.. sånn jeg ser det, er eneste muligheten å gjøre som anbefalt her... stenge av hagen 100% frem til hun kan bæsje i grøfta. Det kommer til å bli et sant ******* .. vi har prøvd det før. Mannen mener at vi holdt på i en uke, mens det egentlig bare var 36 timer - så ille var det ;) Hun er superslitsom når hun vil oppnå noe (Pie når hun vil noe --> :jump::w00t:  :frantics:  :ball:  ) 

 

Fra og med nå .. hagen er stengt for lufting!

Da ville jeg heller lært henne at hun ikke skal bæsje i hagen. Det krever nok mye en periode og dere må nok være med henne ut og kanskje ha et slips på henne så dere kan ta henne utenfor hagen hver gang hun gjør seg klar til å bæsje.

I tillegg til mye lufteturer osv.

Om man stenger av hagen en periode til hun lærer at det går an å bæsje andre steder tror jeg ikke man lærer hunden å ikke bæsje i hagen, og tror den vil gjøre fra seg der neste gang den får sjansen.

Men dette er litt tanker og gjetninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang tur når hun begynner å mase er lurt! Helst løs, eller i langline. Hun har ikke gjort fra seg mens jeg har holdt båndet siden i sommer, så langt/kort bånd vet jeg ikke, men sannsynligvis langt eller langline så hun får styre showet mest mulig.

De korte lufteturene var myntet på at det kommer til å bli mye mas utover kvelden og neste morgen, og vi kan ikke gå lange turer hele tiden. Synd det er drittføre hele tiden, det er ikke mye inspirerende å gå på holke.

Og før eller siden må hun helt klart bæsje :D

Selvsagt blir det små lufteturer innimellom, men i starten så burde dere sikkert satset på to lengre turer om dagen, en på morgen/ettermiddag og en før natten feks., for å forsøke å få fart på sakene raskest mulig så dere slipper evt uhell inne og slipper mer ubehag enn nødvendig på hunden. Og for deres del, jo raskere det kommer fremskritt jo raskere er problemet ute av verden for deres del også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller lært henne at hun ikke skal bæsje i hagen. Det krever nok mye en periode og dere må nok være med henne ut og kanskje ha et slips på henne så dere kan ta henne utenfor hagen hver gang hun gjør seg klar til å bæsje.

I tillegg til mye lufteturer osv.

Om man stenger av hagen en periode til hun lærer at det går an å bæsje andre steder tror jeg ikke man lærer hunden å ikke bæsje i hagen, og tror den vil gjøre fra seg der neste gang den får sjansen.

Men dette er litt tanker og gjetninger.

Jeg tror du har helt rett i at det er sånn det kan bli. Men i første omgang bruker vi ikke hagen så mye (is), og når vi først er der så kan vi gjøre som du foreslår, men akkurat nå er det mer praktisk å venne henne til å gå på do på tur. Til sommeren kan vi fortsette som du foreslår :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror du har helt rett i at det er sånn det kan bli. Men i første omgang bruker vi ikke hagen så mye (is), og når vi først er der så kan vi gjøre som du foreslår, men akkurat nå er det mer praktisk å venne henne til å gå på do på tur. Til sommeren kan vi fortsette som du foreslår :)

Sikkert mye lurere ja, er jo bare å sørge for at hun ikke bæsjer der liksom, så kan dere helle trene mer presist på hage når det er diggere å være ute :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg hadde en kennel hund som kun bæsjet i hundegården. Det synes jeg var veldig upraktisk, så for å få henne til å bæsje på tur, måtte jeg gå så langt at bikkja var nøden. Tok 6 timer første gangen, men så var det som poletten datt ned. Og det var ikke noe problem senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje kan være greit å lage en fast "runde" for hunden. Dere går den runden, men ikke lenger. Bæsjer hun ikke, så synd for henne. Gjør det forutsigbart, og om hun maser inne så får du lære henne at nei, man maser ikke inne, da åker man bort i hundesenga eller ett eller annet sted. Selvsagt skal hun få langturer også - men morgen/ettermiddag/kveld så kan DET være den runden hun får liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi gått en litt lang tur, og nada, som forventet. Sannsynligvis blir det ikke noe i morgen med mindre jeg gir henne renset parafin eller noe :twisted: men det skal jeg ikke :)

@Gråtass .. jeg har også vært borti lignende, men da unghunder som ikke har klart å holde seg i timesvis. 6 timers tur hørtes ut som en fin dag, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har vi gått en litt lang tur, og nada, som forventet. Sannsynligvis blir det ikke noe i morgen med mindre jeg gir henne renset parafin eller noe  :twisted: men det skal jeg ikke :)

 

@Gråtass .. jeg har også vært borti lignende, men da unghunder som ikke har klart å holde seg i timesvis. 6 timers tur hørtes ut som en fin dag, det :)

Jupp, så mye skau på den turen. Min hund var to år gammel da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp luftet i langline "løs", tisset to ganger. Nå løper hun rundt i huset og piper ...

Edit: Det ble en tur til på en time fra halv to, og etter det sov hun til kl 0900 :D Og hun har fortsatt ikke vært ute nå kl. 11.08 Hun er nok trøtt hun også ... :ahappy:

Endret av Helianthus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...