Gå til innhold
Hundesonen.no

Splittet fra Akkurat nå - Boktips!


MorBilly
 Share

Recommended Posts

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Må jeg lese Eragon-bøkene ? Bør jeg lese Eragon ?
Er de bra? Har de et godt språk?
Jeg sliter med å lese bøker som ikke har et godt språk, feks Game of Thrones på Norsk :|
Fryktelig..

Jeg stemmer nei. Veldig barnslig historie og språk. Finnes såå mye kul fantasy man heller kan lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Jeg stemmer nei. Veldig barnslig historie og språk. Finnes såå mye kul fantasy man heller kan lese

Er enig. Føler de er litt juks på en måte, som om han prøver for hardt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Jeg stemmer nei. Veldig barnslig historie og språk. Finnes såå mye kul fantasy man heller kan lese

Forslag?

Jeg liker fantasy , men er litt sær.

Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.

Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..

Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.

Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Forslag?
Jeg liker fantasy , men er litt sær.
Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.
Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..
Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.
Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

The hunger games?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

The hunger games?

Har sett en av filmene, og likte den, men jeg vil ha noe litt mer...fantasy. .

Har lest mye god skjønnlitteratur for tiden, men nå er jeg klar for noe helt usannsynlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en av filmene, og likte den, men jeg vil ha noe litt mer...fantasy. .

Har lest mye god skjønnlitteratur for tiden, men nå er jeg klar for noe helt usannsynlig :lol:

Aha, jeg skjønner.. Har ikke lest de selv men har hørt de er veldig bra! Skal si ifra om jeg kommer på noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Aha, jeg skjønner.. Har ikke lest de selv men har hørt de er veldig bra! Skal si ifra om jeg kommer på noe mer :)

Hunger Games er jo nesten sannsynlig :lol:

Skremmende nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Har sett en av filmene, og likte den, men jeg vil ha noe litt mer...fantasy. .

Har lest mye god skjønnlitteratur for tiden, men nå er jeg klar for noe helt usannsynlig :lol:

http://www.goodreads.com/book/show/13147230-the-long-earth

Jeg likte denne veldig godt :) Pratchett sin artige flåsehumor, men dempet ned til et "seriøst" nivå av Baxter. Første bok i serie på 5 (tror en til er skrevet foreløpig). edit: 2 til har kommet ut. Da vet jeg hva jeg skal lese i sommer! (får dårlig samvittighet av å lese annet enn pensumliteratur, selv om jeg ikke leser det heller).

The Long Earth (The Long Earth #1)

The Silence was very faint here. Almost drowned out by the sounds of the mundane world. Did people in this polished building understand how noisy it was? The roar of air conditioners and computer fans, the susurration of many voices heard but not decipherable.... This was the office of the transEarth Institute, an arm of the Black Corporation. The faceless office, all plasterboard and chrome, was dominated by a huge logo, a chesspiece knight. This wasn't Joshua's world. None of it was his world. In fact, when you got right down to it, he didn't have a world; he had all of them.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud, jeg slår et slag for Discworld-serien, selv om jeg ikke helt hva du mener at du liker :P

Jeg vet ikke selv :lol:

Det må være et godt språk og det usannsynlige må være sannsynlig på en måte :lol:

Og ikke endimensjonale karakterer.

Det skal utrolig lite til før jeg bare legger fra meg en bok sånn med alderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke selv :lol:

Det må være et godt språk og det usannsynlige må være sannsynlig på en måte :lol:

Og ikke endimensjonale karakterer.

Det skal utrolig lite til før jeg bare legger fra meg en bok sånn med alderen..

Har du lest Philip Pullman sin trilogi? The golden compass+de to neste? De fanget meg veldig. Ellers er jo Robert Jordan sine bøker klassikere.

EDIT: Gir opp sonen i dag, alt blir bare rart jo!

Jeg vet ikke selv :lol:

Det må være et godt språk og det usannsynlige må være sannsynlig på en måte :lol:

Og ikke endimensjonale karakterer.

Det skal utrolig lite til før jeg bare legger fra meg en bok sånn med alderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Jeg vet ikke selv :lol:
Det må være et godt språk og det usannsynlige må være sannsynlig på en måte :lol:
Og ikke endimensjonale karakterer.
Det skal utrolig lite til før jeg bare legger fra meg en bok sånn med alderen..

Prøvd True blood bøkene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Prøvd True blood bøkene?

De datt jeg av pga språket.

@Mud - jeg er veldig kresen på språk og historie, og min favoritt fantasy er Philip Pullman sin trilogi; his dark materials. Fantastisk språk og god historie. Ellers er jo jeg Harry Potter elsker, men i mine øyne er de tre første bøkene barnebøker. Jeg tror du hadde fått et annet inntrykk av de om du kom deg opp til fire og utover, på engelsk. Ellers sliter jeg også litt med å finne god fantasy med godt språk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Forslag?
Jeg liker fantasy , men er litt sær.
Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.
Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..
Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.
Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Jeg leser Killing Moon nå, så langt veldig fornøyd. Jeg liker godt litt tung, episk fantasy. Twilight er bare tull.

Ellers kan jeg anbefale:

Mistborn serien av Brandon Sanderson

Wheel of time av Robert Jordan (uenderlig lang serie, litt korny men godt skrevet)

Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss ( første boka Name of the wind, den er helt kanon)

Litt mer young adults så er His dark materials min ABSOLUTTE favoritt, en helt fantastisk serie. Liker du med litt kjerleik så er Graceling overraskende bra.

Anbefaler forumet Goodreads, der kan du legge inn hvilke bøker du har likt og se hva folk som liker det samme som deg har lest/likt og diskutere m.m. Helt supert for å finne nye serier! Hvis du har kindle kan du logge deg direkte inn derfra og laste ned bøker.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud, du har vel lest The Dark Tower serien, eller husker jeg feil?

Bortsett fra de bøkene er favorittboken min "The Raw Shark Texts" av Steven Hall. Ikke hardcore fantasy akkurat, vet ikke om det kan kalles fantasy engang... vet faktisk ikke hvilken kategori den passer i... den er iallefall dritbra, synes jeg. Eneste boken han har skrevet foreløpig, og det irriterer meg skikkelig, for denne fengsler fra første side.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om @Mud (eller noen andre) vil ha ett par bokanbefalinger:

Jeg vet du sier fantasy bøker, men om du vurderer litt sci-fi... "Left hand of darkness" og "The disposessed" av Ursula K. Le Guin

"Red rising" av Pierce Brown (første bok i triologi, latterlig bra, komplekse karakterer).

Eller "American gods" av Neil Gaiman, i tilfelle du ikke har lest den? Ellers har Neil Gaiman generelt sett nesten bare produsert fantastiske bøker.

"Name of the wind" er en stor fantasy hit for tiden, språket er ganske godt.

Jeg anbefaler at du ikke leser Robert Jordan om godt språk er viktig for deg forøvrig, jeg syns bøkene er ok, men ikke noe å rope hurra over akkurat.

"Odinsbarn" av Siri Pettersen (norsk) kan derimot anbefales :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud ; lest Den siste nattkrigeren, av Olaf Havnes (eller noe sånt?) Faktisk veldig ålreit fantasy trilogi :) (og jeg er ca på samme smak som deg, ut fra det du skriver...

Prøvde forresten å lese Wheel of time her, det går bare ikke :P Hunger games funker ok, men man må ta den for den fjortis-greia den er...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Forslag?
Jeg liker fantasy , men er litt sær.
Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.
Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..
Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.
Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Jeg stemmer også for Neil Gaiman sine bøker, hvis du ikke har lest noe av ham. The black magician- trilogien av Trudi Canavan liker jeg også veldig godt, den får plusspoeng for å ha en troverdig kvinnelig hovedkarakter. :P Jeg synes hun skriver godt, selv om historien kanskje ikke er den aller mest originale.

Hun har skrevet flere bøker også, men de har jeg foreløpig ikke lest. Synes denne beskriver den godt: (halvveis spoiler-ish, beskriver historien i grove trekk uten å avsløre detaljer) http://www.goodreads.com/review/show/1122066169?book_show_action=true&page=1 (ved nærmere ettertanke: mulig den er litt "lettere" enn mye av det du liker, men det er langt fra Twilight)

Eller kanskje noe av Robin Hobb? Farseer- trilogien er kanskje et bra sted å starte der.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag?

Jeg liker fantasy , men er litt sær.

Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.

Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..

Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.

Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Sjekk ut Patrick Rothfuss. Tror det er sånn det skrives :D
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb :yawn:

Hvis du vil lese på norsk @Mud så anbefaler jeg Odinsbarn og Råta av Siri Pettersen, i Ravneringe :aww: Jeg kan ikke vente med at siste bok kommer ut, er lei meg for at jeg leste ut Råta så fort!

Ellers så leser jeg alltid bøkene på engelsk, om forfatteren skriver på engelsk. Jeg får vondt inni meg av noen av oversettelsene i bøkene, de mister ordlyden og det fine flyten. Føler man mister veldig mye av forfatteren å lese det oversatt! Begynte på den Syvende Sønn på norsk og synes den var helt elendig. Dritt dårlig språk. Så leste jeg på engelsk! Noe helt annet!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb :yawn:

Hvis du vil lese på norsk @Mud så anbefaler jeg Odinsbarn og Råta av Siri Pettersen, i Ravneringe :aww: Jeg kan ikke vente med at siste bok kommer ut, er lei meg for at jeg leste ut Råta så fort!

Ellers så leser jeg alltid bøkene på engelsk, om forfatteren skriver på engelsk. Jeg får vondt inni meg av noen av oversettelsene i bøkene, de mister ordlyden og det fine flyten. Føler man mister veldig mye av forfatteren å lese det oversatt! Begynte på den Syvende Sønn på norsk og synes den var helt elendig. Dritt dårlig språk. Så leste jeg på engelsk! Noe helt annet!

Det har jeg erfart også.

Oversettelsene ødelegger så mye at jeg har begynt å slutte å kjøpe bøker som er oversatt til norsk hvis originalspråket er Engelsk :)

Jeg leser derfor veldig mye engelsk :P

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Forslag?
Jeg liker fantasy , men er litt sær.
Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.
Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..
Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.
Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Har du lest Kingkiller chronicles? En trilogi hvor to av tre bøker er ute - den første heter Name of the Wind, og det er den aller beste fantasy-serien jeg har lest noen gang. Forfatteren er Patrick Rothfuss.

EDIT: Det hadde allerede ALLE andre foreslått, ja. :lol:

Jeg har skikkelig dilla på Dresden files av Tim Butcher! De handler om en trollmann i et Chicago der de fleste er overbevist om at magi ikke finnes. Utrolig kule bøker!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...