Gå til innhold
Hundesonen.no

Splittet fra Akkurat nå - Boktips!

MorBilly
 Share

Recommended Posts

• 2 months later...

Forslag?

Jeg liker fantasy , men er litt sær.

Game of Thrones på engelsk likte jeg, Twilight serien fenget ikke.

Harry Potter datt jeg ut av etter 2 bøker..

Tolkien er en favoritt, men det må jeg også lese på originalspråket pga dårlig oversettelse.

Jeg sliter med å finne skikkelig god fantasy..

Signerer Mistborn som nevnt over her. Samme forfatter har skrevet The Stormlight Archive som også er veldig bra.

Og Robin Hobb, som er min absolutte fantasyfavoritt. Og begynner du der har du lesestoff leeeenge! Det er noe av det beste jeg har lest innen fantasy, og jeg har lest MYE.

Trudi Canavan er en annen jeg liker godt. Hun har to trilogier og en kvintett.

Toby Neighbors sine serier, The Five Kingdoms og Lorik Trilogy er også spennende.

Bare spør, har en ganske lang liste etterhvert. ;)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud - Hvis du vil lese norsk (som originalspråk vell og merke), kan jeg på det varmeste anbefale triologien om 'De fire og han som gjør galt værre'. Bøkene heter like greit 'Begynnelsen', 'Fortsettelsen' og 'Slutten' :P. Hvis du har gått lei av masseproduserte historier om alver, drager eller vampyrer er disse bøkene et nytt, kreativt og morsomt konsept i fantasyverdnen. Ulikt noe annet jeg har lest i sjangeren, og artig (og bra) skrevet.

de-fire-og-han-som-gjre-alt-verre.jpg

Ikke la deg lure av layouten, dette er i høyeste grad voksenbøker!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasy? Da har jeg tre forslag, som er dritbra. I mangel av bedre ord.

1) The kingkiller chronicles av Patrick Rothfuss. Første bok heter The name of the wind. Det er kanskje beste boka jeg har lest i mitt liv.

2) Mistborn-serien er også veldig god. I hvertfall første bok.

3) Assasin's apprentice av Robin Hobb, og oppfølgerne. De er såååå bra!

4) The Lies of Locke Lamora. Den har jeg lånt ut, så jeg husker ikke forfatter. Litt utradisjonell fantasy, men innmari bra! Det er visst også en trilogi, men jeg har ikke lest de to siste. Minn meg på at jeg skal I bokhandelen i morgen. ..

...det ble visst fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantasy? Da har jeg tre forslag, som er dritbra. I mangel av bedre ord.

1) The kingkiller chronicles av Patrick Rothfuss. Første bok heter The name of the wind. Det er kanskje beste boka jeg har lest i mitt liv.

2) Mistborn-serien er også veldig god. I hvertfall første bok.

3) Assasin's apprentice av Robin Hobb, og oppfølgerne. De er såååå bra!

4) The Lies of Locke Lamora. Den har jeg lånt ut, så jeg husker ikke forfatter. Litt utradisjonell fantasy, men innmari bra! Det er visst også en trilogi, men jeg har ikke lest de to siste. Minn meg på at jeg skal I bokhandelen i morgen. ..

...det ble visst fire.

Gentleman Bastard (som serien heter), har 7 bøker, hvor 3 er gitt ut. (bok 4 kommer i 2015)

Forfatteren er Scott Lynch. En veldig koselig person og flink forfatter. :ahappy:

Så forslag til Mud, selv om hun ikke trenger flere. :lol:

Jeg er enig med alle som anbefaler Patrick Rothfuss, dog er jeg skuffet over at det er en trilogi. Og at det er mye dødtid i bok 2.

For all del, jeg er en stor Rothfuss fan. Elsker måten han skriver på. Men The Kingkiller Chronicles er på en måte lagt opp til flere bøker, men så er det bare en trilogi.

Trudi Canavan; jeg liker "The black magician", skuffet over trilogi nr 2 (samme univers), men likte The Magician's Apprentice.

Samme med Sanderson; Mistborn er verdt å lese!

Ingen som har anbefalt min favorittforfatter. :o Brent Weeks! Både "The night angel" og "The lightbringer" er verdt å lese!

Ellers er Peter V. Brett, Mark Lawrence, Robin Hobb etc veldig bra forfattere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis gi Mistborn en sjanse til, for selv om jeg pløyde gjennom første boka og syns den var bra, så ble bok nr 2 bare kjedelig, repeterende og langdryg, så den la jeg fra meg da jeg kom halvveis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis gi Mistborn en sjanse til, for selv om jeg pløyde gjennom første boka og syns den var bra, så ble bok nr 2 bare kjedelig, repeterende og langdryg, så den la jeg fra meg da jeg kom halvveis :P

Jeg er enig med deg, jeg. Syntes bok én var fantastisk, men de to andre kom jeg meg mer gjennom fordi det var lydbok som jeg hørte på når jeg var på farten, ikke fordi jeg valgte å sette meg ned og lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har lest The glass books of the dream eaters? Kjøpte den for noen måneder siden fordi den så kul ut, men den er fryyyktelig treig til å komme i gang. Er det verdt å dra seg gjennom de første kapitlene eller er det et bomkjøp..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Lydbok tips (på norsk) til biltur ønskes :)

Jeg er veldig glad i krim/spenning, men også åpent for annet som er "lett fordøyelig".

Jeg er ikke glad i tunge romaner og på eventyr/fantasi fronten er jeg ganske kjedelig og foretrekker type Narnia og Robin Hood, fremfor vampyrer og flygende trollmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Nesbø er jo en klassiker da :) ellers så har du mange valg innenfor krim, litt avhengig av hvilken type du liker :)

Ellers har du haikerens guide til galaksen.. Jeg har ikke kommet meg igjennom hele serien, men det er en god dose humor med science fiction.. Og jeg liker ikke engang science fiction :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i krim/spenning, men også åpent for annet som er "lett fordøyelig".

Jeg er ikke glad i tunge romaner og på eventyr/fantasi fronten er jeg ganske kjedelig og foretrekker type Narnia og Robin Hood, fremfor vampyrer og flygende trollmenn.

Jeg bruker å bare stikke på biblioteket og se hva de har inne. Lydboksammlinga bruker å være relativt lita, og litt utplukka på sommeren, så da er det lettere å finne noe/ikke gå seg vill i valgmulighetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Nesbø er jo en klassiker da :) ellers så har du mange valg innenfor krim, litt avhengig av hvilken type du liker :)

Ellers har du haikerens guide til galaksen.. Jeg har ikke kommet meg igjennom hele serien, men det er en god dose humor med science fiction.. Og jeg liker ikke engang science fiction :P Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres skummelt ut! :lol:

Sci-fi fenger vanligvis ikke i det hele tatt :P

Jeg bruker å bare stikke på biblioteket og se hva de har inne. Lydboksammlinga bruker å være relativt lita, og litt utplukka på sommeren, så da er det lettere å finne noe/ikke gå seg vill i valgmulighetene :)

Jeg skal ikke ha den før i sept så da regner jeg med at utvalget er betraktelig større enn i fellesferien. Se hva de har prinsippet tar vanligvis veldig lang tid derfor ville jeg ha noen konkrete tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres skummelt ut! :lol:

Sci-fi fenger vanligvis ikke i det hele tatt :P

Jeg skal ikke ha den før i sept så da regner jeg med at utvalget er betraktelig større enn i fellesferien. Se hva de har prinsippet tar vanligvis veldig lang tid derfor ville jeg ha noen konkrete tips :)

Nei, ikke til meg heller, men den er veldig artig.. I alle fall de første bøkene ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes krim er veldig bra å høre på biltur, for da trenger noe som fenger lett. Jeg liker veldig godt alt av Nesbø, Staalesen og disse "typiske" krimforfatterne. Har bare lest Kepler, ikke hørt, men bøkene var veldig bra! Hørte forøvrig på Staalesen sin "Vi skal arve vinden" nå i sommer, og det var utrolig gøy med oppleseren sine mange stemmer :teehe:

Ellers så hørte vi på "Tordivelen flyr i skumringen" som egentlig er en barnebok, men som jeg har veldig gode barndomsminner fra, og den er absolutt verdt å høre som voksen også! Også er det lydspill og ikke lydbok, så da er opplevelsen litt annerledes :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...