Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvadratisk kropp


Eloise
 Share

Recommended Posts

Fra resultatlistene etter VM i agility kan jeg ikke se annet enn at de rektangulære rasene dominerer fullstendig.

Hvorfor er kvadratene så dårlig representert?

Resultatlistene fra VM bør vel være god nok dokumentasjon?

Man skal vel også trives med det man har i hus også? Håper ikke folk ene og alene kjøper hund ette utseende :)

Jeg gir en god f*** i at feks BC er godt representert på resultatlistene i VM, for mitt bruk er ikke det en "tilstrekkelig" rase.

Så da får jeg heller gå agility med min kl 2 kvadrathund.

(Som forøvrig også fungerer fint til både trekk, kløv, sykling og snørekjøring på hobbynivå.)

Etter alle disse sidene så har jeg enda ikke forstått koblingen mellom kvadratisk kropp og dysfunksjonalitet. Hjelp? Noen? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Jeg synes denne tråden bare er surr..

@Ceahppi : Du unngår spørsmålet som kommer opp flere ganger, og som også startet hele denne diskusjonen: HVA er det som gjør at en kvadratisk er dysfunksjonell? Har du kilder å henvise til? Det at rektangulært hunder gjør det bra i AG er virkelig ikke relevant, det er så mye mer sammensatt enn det.

Hva med IPO da, som noen har nevnt før? Der er det malle som helt klart troner. Hvorfor gjør de det så bra hvis de er så dysfunksjonelle? Du finner ikke en mer variert og krevende hundesport enn det.

Eller lure coursing. Sett en hvilken som helst av de tradisjonelle agility-rasene på banen, og de vil ikke ha sjans til å følge med om de så vil...

Det handler jo ikke om at de kvadratiske hundene ikke kommer seg gjennom en agilitybane. Det handler om hvilket nivå det er på banen, og tiden de evner å gjennomføre på. Hvor er kvadrathundene på resultatlistene fra VM? En skulle jo tro at f.eks. belgerne hadde mentaliteten og stoffskiftet som kreves for å henge med i svingene. Kan det være noe med fasongen?

Dette har du allerede fått svar på flere ganger på denne siden.

Problemet er at du er ikke leser hva folk skriver til deg. Du er så skråsikker i din sak at du ikke tar til deg ny lærdom.

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske kan ikke trave ordentlig. Snøfrost forklarer godt hvorfor. De rektangulære har også best generell bevegelighet, det viser resultatlistene fra verdenstoppen i agility helt tydelig. Det er ingen annen sport som stiller større krav til bevegelighet, og de kvadratiske hundene når ikke opp der, blandt de rektangulære.

Når det kommer til hihunder er det vel en fordel om hunden først kan forflytte seg et stykke (de rektangulære er som nevnt bedre bygget for løping), og deretter kommer seg i hiet, og da vil vel en lavstilt rektangulær hund som JRT ha fordeler, framfor mer høyreiste terriere?

En rektangulær saluki (se link) tok langt flere LC-seiere enn sine kvadratiske artsfrender. Det viser tydelig at de kvadratiske ikke løper fortest over korte avstander heller.

Hva annet er relevant?

På hvilke områder skal den kvadratiske kroppsbygningen være mer funksjonell?

Ingenting av det du skriver er relevant. Det du bedriver er superenkel forskning...

1. Snøfrost har ikke nevnt kvadratiske hunder i det hele tatt, hun har prøvd å fortelle deg hva forfatteren av din link har ment med "for kort rygg". Fort kort rygg og kvadratisk hund er IKKE det samme.

2. Så skriver du igjen "de rektangulære er som nevnt bedre bygget for løping", det stemmer heller ikke. Du leser det du vil lese, og da er det ikke rart du også mangler forståelsen.

3. At det ikke er sporter som stiller større krav til bevegelighet enn agility er tull. Av grunner nevnt lengre oppe kan du heller ikke bruke AG-lister som bevis på hva slags hunder som er mest funksjonelle eller smidige. Agility handler om så utrolig mye mer enn det.

4. Når det gjelder LC-konklusjonen din, så er dette kanskje det beste eksempelet på superenkel forskning av alle. Du har altså funnet frem til en eneste resultatliste, der en Saluki med tilsynelatende lengre kropp ligger øverst på listen. Du glemmer å ta i betraktning at:

  • LC bedømmes etter flere kategorier enn hurtighet.
  • Det er et flust av konkurranser. At en lengre hund troner en liste, betyr ikke at den type kroppsbygning er en fordel. Den hunden kan være utskuddet for alt vi vet. For å kunne trekke en slik konklusjon må vi se på mange, mange hunder, over lengre tidsperioder.
  • Denne hunden kan også ha deltatt på mange flere løp enn hunden med bare to seire, så den kan faktisk statistisk sett være en dårligere hund enn hunden med bare to seire

5. Det er ingen her som har påstått at kvadratiske hunder er mer funksjonelle enn rektangulære hunder. Både kvadratiske og rektangulære hunder er i utangspunktet funksjonelle. Men både kvadratiske og rektangulære hunder kan ha andre trekk som gjør at de blir dysfunksjonelle. Vi kan likevel ikke konkludere med at kvadratiske og rektangulære hunder er dysfunksjonelle...

Du kan ikke trekke konklusjonene du gjør, det blir rett og slett galt.

Endret av IW
Fjernet OT
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta tilbake ordet "dysfunksjonell". En engelsk bulldog er dysfunksjonell, og det var en kraftig overdrivelse å bruke det ordet om kvadratformen. Den sterke ordbruken var ment for å understreke hvor lite interessert jeg er i en hund som beveger seg dårlig pga det misforhold mellom proporsjonene som blir av en for kort rygg, i en diskusjon som egentlig handlet om noe annet. Jeg beklager om du føler at jeg disser dvergschnauserne dine. Det kan jeg godt gjøre på helt andre grunnlag enn at de har kvadratisk fasong, altså :P

Så: kvadratisk form er ikke "dysfunksjonelt", da hundene jo fungerer på sine måter, men rektangulær form, (om den da ikke er kraftig overdrevet, som på dachs) er mer funksjonell enn kvadratisk. OK? :)

Nei. En kvadratisk form er hverken mer eller mindre funksjonell enn rektangulær. Det kommer helt an på formålet hva som er mest funksjonelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, sitering fungerer ikke. Men, ang lapphund, sett deg ned og les rasehistorikk, det meste er på finsk, men det finnes en artikkel på dansk av en erfaren oppdretter som beskriver kort om noen av de eksteriøre forskjellene vi ser i dag (finsk hyrdehund = lapsk vallhund) basert på både bruksområde og geografisk opprinnelsessted (http://finsk-lapphund.spkhund.dk/lapphundens%20historie.htm og, hun har bodd i flere år i Finland, selv om hun er dansk). Hele diskusjonen startet med at du sa at rasen finske lapphund har et problem med at kvadratiske hunder fremheves i utstillingsringen, det er en påstand som ikke har rot i virkeligheten.

Ukkonen av Vintervidda, en av de mest suksessrike finske lapphundene, norskoppdrettet:

http://www.vintervidda.com/files/IMG_8239__Kopi_800x569.jpg

Lecibsin Macce, en av de mest premierte finske hundene nå i moderne tid:

http://www.lecibsin.com/images/02052009-Lecibsin-Macce.jpg

Petëjamaan Viksu, fjorårets Verdensvinner (som ble holdt i Finland, over 300 finske lapphunder deltok) og en tittelrekke langt som et vondt år:

http://files.kotisivukone.com/cantaviakodinonni.kotisivukone.com/viksupitea42koti.jpg

Jeg er personlig ingen utstillingsfantast, og er flere av linjene som gjør det godt på utstilling jeg selv ikke vil ha hund fra selv, men det handler ikke om kvadratiske hunder, det er heller snakk om hunder som er lavstilte, de fremstår faktisk rektangulære heller enn kvadratiske ;) Og det er et større problem med for lange lender og rygger, heller enn for korte (igjen, pelsen lurer inntrykket, manges kryss ser rettere ut enn det er når man kjenner på det, eksempelvis). Det kan godt være det finnes endel kvadratiske lapphunder, det gjør det sikkert også, men det er ikke de samme hundene som gjør det best på utstilling, siden en kvadratisk hund er uønsket, og de fleste dommere leser faktisk standarden. Men uansett, finsk lapphund er ikke og kommer ikke til å bli en kvadratisk hund, selv om de kan se sånn ut pga pels, og de skal ha kortere rygg enn lapsk vallhund.

Og, hvis det skal være hold i argumentet om hvorvidt kvadratiske hunder er dårligere funksjonelt holder det ikke å se på resultatlister i AG (eller IPO for den saks skyld), for en hund med godt nok arbeidshode kan jobbe hardt til tross for vondter og belastningskader, du må heller se på hvem som har like god bevegelighet og er uten belastningsskader når de er 14-15 år ;)

Ellers, denne, formulerte det så mye bedre enn meg :)

5. Det er ingen her som har påstått at kvadratiske hunder er mer funksjonelle enn rektangulære hunder. Både kvadratiske og rektangulære hunder er i utangspunktet funksjonelle. Men både kvadratiske og rektangulære hunder kan ha andre trekk som gjør at de blir dysfunksjonelle. Vi kan likevel ikke konkludere med at kvadratiske og rektangulære hunder er dysfunksjonelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allverdens land og rike, dette er jo helt på bærtur. Så klart kan kvadratiske hunder trave ordentlig, salukien er en traver, den skal kunne holde gjevnt tempo over lange avstander, den er maratonløperen av myndene, mens grey foreksempel er bygget for mer eksplosivitet og fart over kortere hastigheter. Den traver helt fint den. Den får mer "fjonge" og "fengende" bevegelser om den er lengre i ryggen, men trave klarer den aldeles helt utmerket som kvadratisk, samme gjør basenjien, ds og absolutt alle normalt konstruerte raser, både rektangulære og kvadratiske. Faktum er at det er 10:9 forhold på de fleste kvadratiske raseene, og skal være 10:10 på kvadratiske, dette utgjør i praksis ikke veldig mye.

Vinkler, skuldre, fronter, bakparter - spiller derimot en ganske stor rolle med tanke på hvordan en hund beveger seg. En sunt konstruert kvadratisk hund er nøyaktig like riktig konstrert som en sunt konstruert rektangulær hund.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig."

Bare for å gnelle litt mer på dette utsagnet, fordi det var så hinsides langt fra fakta...Som tidligere nevnt; noen av støverrasene er utpreget rektangulære, de fleste ikke. De kvadratiske står ikke en milimeter tilbake for de rektangulære, i hvert fall ikke skal man tro premieringsstatistikker ;) Som rovvilthunder (som skal jage langt raskere enn harehunder) er det kvadratiske hunder som fremhever seg (russisk støver, plott, fox osv)

Eller de mer kvadratiske individene innen "rektangulære" raser, her presentert ved høyt premierte Hamiltonere fra dagens quizz på svenske støverforumet :)

post-2915-1421623407,8297_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om at de kvadratiske hundene ikke kommer seg gjennom en agilitybane. Det handler om hvilket nivå det er på banen, og tiden de evner å gjennomføre på. Hvor er kvadrathundene på resultatlistene fra VM? En skulle jo tro at f.eks. belgerne hadde mentaliteten og stoffskiftet som kreves for å henge med i svingene. Kan det være noe med fasongen?

Jeg kan jo nevne at Nina Ble norgesmester i AG med sin tervhann for en del år siden.

Og tatt ut til vm i fjor.

Hvis du ser på lista over de som dro til EO i fjor finner du flere belgere.

Når det er sagt så kan det jo tenkes at belgerfolket driver med andre sporter. Eller teller ikke disse??

Kan nevne LP, spor, rundering, rapport, IPO, gjeting, ja også har vi tjenestehunder og redningshunder.

Det er kanskje DER man finner en del.

Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at ikke alle liker AG?

Jeg er en av dem. Skal ikke nevne alle grunnene her, men jeg liker å se hunden fungere i mer jobbrelaterte sporter hvor de kan bruke seg og kroppen mer naturlig.

Som feks bruks eller gjeting.

Når det er sagt så har jeg ingen problemer med AG eller LP altså.

Jeg beundrer deres speed og all jobb de legger ned.

Så få nesa ut av AG resultatene og se hva folk skriver.

Og svar meg på dette: hvis ikke belgeren med sin kvadratiske kropp ikke fungerer optimalt, så hvorfor greide vi å sanke sau i 9 timer over 3 mil opp og ned fjellet?

Tror ikke du vet hva dette krever av hunden jeg.

Hvor kjappe de må være. Og hvor "agile" de må være.

DET er jobb. Det er å bruke hunden Max.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig. Snøfrost forklarer godt hvorfor. En rektangulær saluki (se link) tok langt flere LC-seiere enn sine kvadratiske artsfrender. Det viser tydelig at de kvadratiske ikke løper fortest over korte avstander heller.

De rektangulære har også best generell bevegelighet. Det viser resultatlistene fra verdenstoppen i agility helt tydelig. Det er ingen annen sport som stiller større krav til bevegelighet, og de kvadratiske hundene når ikke opp der, blandt de rektangulære.

Når det kommer til hihunder er det vel en fordel om hunden først kan forflytte seg et stykke (de rektangulære er som nevnt bedre bygget for løping), og deretter kommer seg i hiet, og da vil vel en lavstilt rektangulær hund som JRT ha fordeler, framfor mer høyreiste terriere?

Hva annet er relevant?

På hvilke områder skal den kvadratiske kroppsbygningen være mer funksjonell?

LC er veldig mye mer enn fart. Så anbefaler deg å lese deg litt opp før du kaster fordommerne rundt deg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om at de kvadratiske hundene ikke kommer seg gjennom en agilitybane. Det handler om hvilket nivå det er på banen, og tiden de evner å gjennomføre på. Hvor er kvadrathundene på resultatlistene fra VM? En skulle jo tro at f.eks. belgerne hadde mentaliteten og stoffskiftet som kreves for å henge med i svingene. Kan det være noe med fasongen?

Atte, hæ?

Belgerne gjør det veldig bra i AG-ringen...Se hva Belgerdama skrev. Og jeg vet ikke om du noen gang har møtt en belger og sett den løpe fritt, for en belger ER fart. Fart, finting og funksjonalitet.

Holder du fast ved at det må være noe galt med kvadratisk form bare fordi du har bestemt deg for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, hæ?

Belgerne gjør det veldig bra i AG-ringen...Se hva Belgerdama skrev. Og jeg vet ikke om du noen gang har møtt en belger og sett den løpe fritt, for en belger ER fart. Fart, finting og funksjonalitet.

Holder du fast ved at det må være noe galt med kvadratisk form bare fordi du har bestemt deg for det?

Jeg så ikke en eneste belger på resultatlistene fra VM. Om det er mentalitet og metabolisme det står på, så burde belgerne jo hevdet seg helt i toppen. NM er tydeligvis ikke verdenstoppen hvert år.

Det har jo nå blitt referert til helseproblemer knyttet til kort rygg i trekkhunder. Det er også pekt til at en mer rektangulær fasong ser ut til å ha vært en stor fordel for en LC saluki, og at det er de rektangulære hundene som gjør det aller best i toppsjiktet i agility. Hva er da begrunnelsen for at flere raser skal ha kvadratisk fasong i følge rasestandarden? Hva skal den kvadratiske fasongen være godt for, annet enn å snevre inn avlsmaterialet og den genetiske variasjonen?

Kom med eksempler knyttet til at kvadratisk fasong er en funksjonell nødvendighet for disse rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke en eneste belger på resultatlistene fra VM. Om det er mentalitet og metabolisme det står på, så burde belgerne jo hevdet seg helt i toppen. NM er tydeligvis ikke verdenstoppen hvert år.

Det har jo nå blitt referert til helseproblemer knyttet til kort rygg i trekkhunder. Det er også pekt til at en mer rektangulær fasong ser ut til å ha vært en stor fordel for en LC saluki, og at det er de rektangulære hundene som gjør det aller best i toppsjiktet i agility. Hva er da begrunnelsen for at flere raser skal ha kvadratisk fasong i følge rasestandarden? Hva skal den kvadratiske fasongen være godt for, annet enn å snevre inn avlsmaterialet og den genetiske variasjonen?

Kom med eksempler knyttet til at kvadratisk fasong er en funksjonell nødvendighet for disse rasene?

Det er IKKE pekt på at rektangulær fasong er en fordel i LC, nettopp fordi det har så mye mer enn bare fart..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke en eneste belger på resultatlistene fra VM. Om det er mentalitet og metabolisme det står på, så burde belgerne jo hevdet seg helt i toppen. NM er tydeligvis ikke verdenstoppen hvert år.

Det har jo nå blitt referert til helseproblemer knyttet til kort rygg i trekkhunder. Det er også pekt til at en mer rektangulær fasong ser ut til å ha vært en stor fordel for en LC saluki, og at det er de rektangulære hundene som gjør det aller best i toppsjiktet i agility. Hva er da begrunnelsen for at flere raser skal ha kvadratisk fasong i følge rasestandarden? Hva skal den kvadratiske fasongen være godt for, annet enn å snevre inn avlsmaterialet og den genetiske variasjonen?

Kom med eksempler knyttet til at kvadratisk fasong er en funksjonell nødvendighet for disse rasene?

Jeg er litt usikker på om jeg gidder for du aner åpenbart ikke hva du snakker om.

Se på de første bildene en gang til...

Tror du disse dyrene er avlet på skjønnhet?

Ta inn over deg at de aller aller eldste og best bevarte bruksrasene er kvadratiske, det samme med urhunder.

Pulien er kvadratisk og flere tusen år gammel, det er de "nymotens" gjeterhundene som er rektangulære.

Malinois og de andre belgiske fårehundende er de mest brukte rasene innen hundesporter og i div tjenestehund-yrker utenom schæfer.

Igjen : kvadratiske.

Den varianten som sliter med ryggen er den bruksavlede malinoisen som ofte er rektangulær.

Det finnes overhodet ingen ting som bekrefter påstanden din. Flere av de eldste og friskeste rasene vi har er kvadratiske.

Se på naturen. Se på zebraer, se på ulver, se på aper, se på tigre , se på skjærene på gårdsplassen din.

Noen har glemt å fortelle moder natur at typelikhet i en art eller rase er skadelig.

Du kan jo gjøre det du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke en eneste belger på resultatlistene fra VM. Om det er mentalitet og metabolisme det står på, så burde belgerne jo hevdet seg helt i toppen. NM er tydeligvis ikke verdenstoppen hvert år.

Det har jo nå blitt referert til helseproblemer knyttet til kort rygg i trekkhunder. Det er også pekt til at en mer rektangulær fasong ser ut til å ha vært en stor fordel for en LC saluki, og at det er de rektangulære hundene som gjør det aller best i toppsjiktet i agility. Hva er da begrunnelsen for at flere raser skal ha kvadratisk fasong i følge rasestandarden? Hva skal den kvadratiske fasongen være godt for, annet enn å snevre inn avlsmaterialet og den genetiske variasjonen?

Kom med eksempler knyttet til at kvadratisk fasong er en funksjonell nødvendighet for disse rasene?

Hvorfor leser du ikke svarene folk kommer med?

Du gjentar dine egne forestilling, til tross for at vi forklarer deg hvorfor de er feil.

Du fortserrer jappet om AG og LC, selv om ingen av påstandene dine stemmer. Når du vurderer en sak må du se på helheten, du kan ikke bare plukke deler av informationen og sette den sammen slik at den "passer" din sak.

- Det er mange kvadratiske hunder som hevder seg i AG

- Du kan ikke påstå at rektangulære hunder gjør det bedre i i LC, etter å ha funnet en lengre god hund. Tvert om er mange av de lengre hundene ofte tregere i svinger, så de har en ulempe der.

- Det har ikke blitt pekt på ulemper med SH ved kort rygg, men ved for kort rygg. Igjen, så er dette noe annet enn å snakke om kvadratiske hunder.

Du velger spesifikt å unngå å svare, og unngå å lese, innlegg som forklarer deg hvorfor du har feil. Det er ikke krise å ta feil, sånn skjer. Men det er krise å stå på sitt, når man så til de grader er ute på viddene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det går ikke an å bruke ett individ som mål på hva som er mest hensiktsmessig kroppsbygning til lc. De aller, aller fleste hunder som gjør det bra i lc har kvadratisk kropp, akkurat som mange ville ørkendyr. Det betyr ikke at kvadratisk er bedre til alt, det betyr at de kvadratiske hundene var bedre egna til den jaktformen i det aktuelle terrenget. Veldig mange av de gamle gjeterhundene var relativt kvadratiske i kroppen fordi det gir høy fart og krappe vendinger. Andre måter å gjete på og annet terreng kunne gjøre en mer rektangulær kroppsform mer hensiktsmessig. Akkurat det samme ser vi på jakthundene. Innen noen bruksområder dominerer raser med kvadratisk kroppsfasong (f.eks. hi og elgjakt), innen andre bruksområder dominerer rektangulær kroppsfasong (f.eks. stående og apporterende fuglehunder). Og innen begge er det unntak. Langdistansetrekkhunder er oftest lett rektangulære, det er best egnet til det. Det betyr ikke at ikke kvadratiske hunder kan trekke i milevis, men de er ikke aller best. Selv om det helt sikkert finnes unntak der også. Ikke glem betydningen av hundens mentale egenskaper. De er minst like viktige som de fysiske.

Akkurat det samme ser vi hos ville dyr. Det er kommet flere eksempler i denne tråden om ville arter som gjennom naturlig utvalg har fått en kvadratisk kroppsfasong. Det har vært det som har vært mest hensiktsmessig for akkurat den arten i det terrenget og den nisjen den har. Dette finner vi hos både rovdyr (både kattedyr og hundedyr, sikkert andre også) og byttedyr. Mens andre steder har av forskjellige årsaker en rektangulær kroppsfasong vært mest hensiktsmessig. Det ene er ikke mer riktig enn det andre og det ene er ikke sundere enn det andre. Begge er naturlig og tilpassa sitt levesett og miljø.

Når det gjelder hund er agility ett fryktelig dårlig mål på funksjonalitet. En agilitykonkurranse er over på 30 sekunder. Det er mange andre egenskaper som er viktigere enn kroppsbygning, hundene er så gira at de neppe merker belastninger og veldig mange agilityhunder (både med rektangulær og kvadratisk kroppsfasong) må ofte pensjoneres relativt tidlig pga belastningsskader. I tillegg er mote og trender en stor del av hvilke raser som er mest populære til sporten uten at alle nødvendigvis har tenkt veldig nøye gjennom kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kvadratiske hunder som hevder seg i AG, men ikke i toppen.

At en rektangulær hund vinner _mye mer_ i LC enn de som holder kvadratisk rasestandard er jo merkelig, om den kvadratiske fasongen som er etterspurt av de menneskene som en gang (i viktoriatiden?) satte rasstandarden, skal være det mest funksjonelle? Hvorfor er kvadratisk et rasestandardkrav, når den rektangulære hunden åpenbart løp best. Det er derfor jeg fortsetter å "jappe" om akkurat det. Jeg har heller ikke fått noen gode, velbegrunnede svar.

Jeg "velger spesifikt å unngå å svare" på ganske mye her, fordi det er mange som skriver mye, og jeg har ikke hele dagen til å sitte på HS og krangle. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal stilles til veggs av kvadrathundoppdrettere fordi jeg selv vil ha en litt rektangulær hund, når jeg mener det er åpenbart at rektangulær er en mer funksjonell fasong enn kvadratisk, gitt at alt annet på hunden er godt bygd.

Hva angår pulien, myndene og belgerne: hvor er dokumentasjonen på at disse hundene alltid har vært kvadratiske, og at dette er mest funksjonelt for dem? Hvor lenge har de hatt en rasestandard? Hvor lenge har pulien sett ut slik den gjør i dag? Kan det dokumenteres? Er den kvadratiske pulien en mer funksjonell gjeter enn rektangulære BC eller sheltie? En rektangulær (avvikende) saluki er jo dokumentert å være bedre enn sine samtidige kvadratvenner, og jeg mener ganske bestemt at både BC og sheltie banker pulien ned i rastaflettene når det kommer til funksjonalitet.

Jeg pleide forresten å gå tur med naboens tervueren da jeg var barn, fordi jeg synes hun var finere enn vår golden, og jeg kan sverge på at hun var rektangulær, ikke kvadratisk. Dette var tidlig på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "velger spesifikt å unngå å svare" på ganske mye her, fordi det er mange som skriver mye, og jeg har ikke hele dagen til å sitte på HS og krangle. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal stilles til veggs av kvadrathundoppdrettere fordi jeg selv vil ha en litt rektangulær hund, når jeg mener det er åpenbart at rektangulær er en mer funksjonell fasong enn kvadratisk, gitt at alt annet på hunden er godt bygd.

Du trenger ikke å krangle, men det er vanligvis normalt å underbygge påstandene sine med litt mer enn synsing i diskusjoner. Har du bevis på at rektangulære hunder er mer funksjonelle enn kvadratiske utover den ene LC-hunden du har funnet, og en håndfull AG-hunder?

Jeg pleide forresten å gå tur med naboens tervueren da jeg var barn, fordi jeg synes hun var finere enn vår golden, og jeg kan sverge på at hun var rektangulær, ikke kvadratisk. Dette var tidlig på 80-tallet.

Jeg har hatt rektangulær belger jeg også, men de skal allikevel være kvadratiske. De blir ikke født i en støpeform vet du, det er naturlige variasjoner selv på rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kvadratiske hunder som hevder seg i AG, men ikke i toppen.

At en rektangulær hund vinner _mye mer_ i LC enn de som holder kvadratisk rasestandard er jo merkelig, om den kvadratiske fasongen som er etterspurt av de menneskene som en gang (i viktoriatiden?) satte rasstandarden, skal være det mest funksjonelle? Hvorfor er kvadratisk et rasestandardkrav, når den rektangulære hunden åpenbart løp best. Det er derfor jeg fortsetter å "jappe" om akkurat det. Jeg har heller ikke fått noen gode, velbegrunnede svar.

Jeg "velger spesifikt å unngå å svare" på ganske mye her, fordi det er mange som skriver mye, og jeg har ikke hele dagen til å sitte på HS og krangle. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal stilles til veggs av kvadrathundoppdrettere fordi jeg selv vil ha en litt rektangulær hund, når jeg mener det er åpenbart at rektangulær er en mer funksjonell fasong enn kvadratisk, gitt at alt annet på hunden er godt bygd.

Hva angår pulien, myndene og belgerne: hvor er dokumentasjonen på at disse hundene alltid har vært kvadratiske, og at dette er mest funksjonelt for dem? Hvor lenge har de hatt en rasestandard? Hvor lenge har pulien sett ut slik den gjør i dag? Kan det dokumenteres? Er den kvadratiske pulien en mer funksjonell gjeter enn rektangulære BC eller sheltie? En rektangulær (avvikende) saluki er jo dokumentert å være bedre enn sine samtidige kvadratvenner, og jeg mener ganske bestemt at både BC og sheltie banker pulien ned i rastaflettene når det kommer til funksjonalitet.

Jeg pleide forresten å gå tur med naboens tervueren da jeg var barn, fordi jeg synes hun var finere enn vår golden, og jeg kan sverge på at hun var rektangulær, ikke kvadratisk. Dette var tidlig på 80-tallet.

Kan holde det kort, ettersom du ikke har tid til å lese lange innlegg.

1) Du har ikke dokumentert noe som helst, du har oversett spørsmål om hvorfor du kun ser på AG, ikke IPO o.l. Du kan ikke argumentere ut i fra èn hund.

2) Det er forskjell på kvadratisk hund og hund med for kort rygg.

3) Det er da veldig mange som ikke er ''kvadrathundoppdrettere'' som har svart deg her.

4) Les det folk skriver til deg. Det tar ikke noe lenger tid enn å poste mange innlegg der du gjentar deg selv uten å svare på argumentene.

Jeg har for øvrig både belger og BC, og belgeren har fra dag èn vært både raskere, mer stabil og lettere på foten enn BC-en. De er ganske jevne nå som belger har blitt 4-5 mnd og BC 8-9. :P

Endret av IW
Fjernet unødvendig kommentar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kvadratiske hunder som hevder seg i AG, men ikke i toppen.

At en rektangulær hund vinner _mye mer_ i LC enn de som holder kvadratisk rasestandard er jo merkelig, om den kvadratiske fasongen som er etterspurt av de menneskene som en gang (i viktoriatiden?) satte rasstandarden, skal være det mest funksjonelle? Hvorfor er kvadratisk et rasestandardkrav, når den rektangulære hunden åpenbart løp best. Det er derfor jeg fortsetter å "jappe" om akkurat det. Jeg har heller ikke fått noen gode, velbegrunnede svar.

Jeg "velger spesifikt å unngå å svare" på ganske mye her, fordi det er mange som skriver mye, og jeg har ikke hele dagen til å sitte på HS og krangle. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal stilles til veggs av kvadrathundoppdrettere fordi jeg selv vil ha en litt rektangulær hund, når jeg mener det er åpenbart at rektangulær er en mer funksjonell fasong enn kvadratisk, gitt at alt annet på hunden er godt bygd.

Hva angår pulien, myndene og belgerne: hvor er dokumentasjonen på at disse hundene alltid har vært kvadratiske, og at dette er mest funksjonelt for dem? Hvor lenge har de hatt en rasestandard? Hvor lenge har pulien sett ut slik den gjør i dag? Kan det dokumenteres? Er den kvadratiske pulien en mer funksjonell gjeter enn rektangulære BC eller sheltie? En rektangulær (avvikende) saluki er jo dokumentert å være bedre enn sine samtidige kvadratvenner, og jeg mener ganske bestemt at både BC og sheltie banker pulien ned i rastaflettene når det kommer til funksjonalitet.

Jeg pleide forresten å gå tur med naboens tervueren da jeg var barn, fordi jeg synes hun var finere enn vår golden, og jeg kan sverge på at hun var rektangulær, ikke kvadratisk. Dette var tidlig på 80-tallet.

Nei, hverken bc eller sheltie banker pulien ned i støvlene når det gjelder fysisk funksjonalitet..

igjen, varemerket til Pulien er at de er ekstremt funksjonelle og kan hoppe flere ganger siden egen høyde og snu på en femøring. Det er det og dreadsene som kjennetegner rasen. De blir i tilegg svært gamle og har lite sykdom.

Look it up.

Ja, de har alltid blitt beskrevet som kvadratiske. Jeg tar de beskrivelsene litt mer på alvor enn dine synsinger som ikke er basert på noe som helst av erfaring pg kunnskap.

Men mentalt sett er bc mer egnet enn puli fordi de er heftigere.

Sheltie er bare mer utbredt. Det er få som kjøper Puli pga dreadsene, det er en rase for spesielt interesserte.

Men unfunksjonell er det ingen med vettet i behold som kan kalle de. Eller ingen som noensinne har sett en puli bevege seg i fri utfoldelse.

Eller en belger for den saks skyld.

Edit: sånn for å ha "dokumentert" det :P

http://www.animalplanet.com/breed-selector/dog-breeds/herding/puli.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, alltid stol på hva en oppdretter sier om sin egen rases funksjonalitet og fortreffelighet." ... Jeg tror vi lar resultatene fra internasjonale konkurranser tale for seg selv. Pulien ville ikke vært så sjelden å se til gjeting og i sport om den var så god. Grunnen til at BC og sheltie er så utbredt er fordi de leverer.

IPO er ikke like fysisk krevende som AG, derfor ser jeg ikke på IPO, men på LP og AG

Det er ingen hunder som har rasestandard fra før viktoriatiden, og alle som kan litt historie vet hva hundeutstillingene handlet om på den tiden. De fleste "gamle" raser er også et resultat av den galskapen.

Det er svært dårlig dokumentert hvordan hunder i det hele tatt så ut før den tid. Derfor tar jeg utgangspunkt i de hundene vi har i dag, hvordan de er formet, og hvor effektive de er. Fra hva jeg har observert er det derfor ingen grunn til at noen hunder skal ha "kvadratisk" som et kvalitetsmål i en rasestandarden, ...med mindre det da finnes noe vitenskapelig belegg for å hevde det. Er det noen som har noe bevegelsesvitenskapelig å vise til, utover resultatlister og praksis som viser at BC og sheltie danker ut kvadratiske hunder i både gjeting og annen krevende hundesport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er ikke mer krevende enn LP og AG, derfor ser jeg ikke på IPO, men på LP og AG. Kvadratiske hunder hevder seg ikke like godt som de rektangulære hundene der, selv om mange mtp temperament og trenbarhet burde kunne gjøre det.

Mener du seriøst at en sport som inneholder både spor/rundering, lydighetsprogram og bitearbeide på en dag, er like krevende eller mindre krevende enn å hoppe over noen hinder i et halvt minutt? Jeg begynner å tro at du ikke veit hva IPO er, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, alltid stol på hva en oppdretter sier om sin egen rases funksjonalitet og fortreffelighet." ... Jeg tror vi lar resultatene fra internasjonale konkurranser tale for seg selv. Pulien ville ikke vært så sjelden å se til gjeting og i sport om den var så god. Grunnen til at BC og sheltie er så utbredt er fordi de leverer.

IPO er ikke like fysisk krevende som AG, derfor ser jeg ikke på IPO, men på LP og AG

Det er ingen hunder som har rasestandard fra før viktoriatiden, og alle som kan litt historie vet hva hundeutstillingene handlet om på den tiden. De fleste "gamle" raser er også et resultat av den galskapen.

Det er svært dårlig dokumentert hvordan hunder i det hele tatt så ut før den tid. Derfor tar jeg utgangspunkt i de hundene vi har i dag, hvordan de er formet, og hvor effektive de er. Fra hva jeg har observert er det derfor ingen grunn til at noen hunder skal ha "kvadratisk" som et kvalitetsmål i en rasestandarden, ...med mindre det da finnes noe vitenskapelig belegg for å hevde det. Er det noen som har noe bevegelsesvitenskapelig å vise til, utover resultatlister og praksis som viser at BC og sheltie danker ut kvadratiske hunder i både gjeting og annen krevende hundesport?

Det aner meg at du er rimelig fersk innen hundesport? Helt fersk sannsynligvis?

Det er forøvrig svært få oppdrettere av kvadratiske raser som har svart deg, men flere oppdrettere av rektangulære...

Jeg er forøvrig ingen oppdretter av Puli, den eneste grunnen til at jeg eier en i dag er fordi min bedre halvdel har Puli som hjerterasen sin.

Jeg foretrekker feks Faraohund av utseendet og belgisk fårehund av gjeterhund-raser .

Men en av mine absolutte hjertesaker ved valg av hund er at rasen skal være frisk og funksjonell.

Og som sagt - ingen som vet noe som helst om hund kan si annet enn at Pulien har full score der til tross for sin kvadratiske kropp.

Endret av IW
Fjernet unødvendig kommentar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller IPO større krav til hundens bygning enn agility gjør? Virkelig?!

IPO stiler krav til sporferdigheter og glefsevilje, og meg bekjent har ikke det så mye med hundens bygning å gjøre.

Ipo stiller mye høyere krav til hundens fysikk enn det å løpe galemathias igjennom en bane i 30 sekunder og bli pensjonert i ung alder.

Du kan forøvrig få en bc med brukket ben igjennom en agility-bane fortere enn du får en lapsk vallhund...

Hvorfor er ikke finsk lapphund eller lapsk vallhund mer utbredt i agility?

De må definitivt være dysfunksjonelle ! *ironi*

Tror aldri jeg har sett noen i Ipo heller og jeg har definitivt ikke sett noen i LC.

Det må være en ekstremt lite funksjonell rase som ikke bør avles videre på, synes du ikke?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...