Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvadratisk kropp


Eloise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Du tror ikke at det er en sammenheng i at en hund vinner mer pga det inni hode dens?

:lol: hvem er det du mener er "gretene" kvadrathundoppdrettere forøvrig? Det er din diskusjon også så lenge du aktivt deltar. Men jeg må jo si at det frister ikke å verken dele kunnskap eller fortsette disusjonen når man er sakelig og får tilbake at man er "greten" når man er uenig med dine påstander. (forøvrgig ikke kvadratoppdretter).

Men skjønner jo det at du verken er intressert i å lære eller vise hvorfor du mener at det er slik. Eller er det pga du ikke forstår anatomi i seg selv som flere har prøvd forklare til deg? En kort kropp er faktisk ikke bare en "kort kropp".

Beklager at jeg glemte å takke for boktips. Takk! :) Tar gjerne imot flere.

Det er forøvrig ingen andre enn deg her som har begrunnet sine utsagn om funksjonaliteten av kvadratisk eller rektangulær fasong, eller proporsjonalt korte vs lange rygger, med noe annet enn sine egne oppfatninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg glemte å takke for boktips. Takk! :) Tar gjerne imot flere.

Det er forøvrig ingen andre enn deg her som har begrunnet sine utsagn om funksjonaliteten av kvadratisk eller rektangulær fasong, eller proporsjonalt korte vs lange rygger, med noe annet enn sine egne oppfatninger.

Det er ingen av oss som har kommet med påstander om at noe er dysfunksjonelt heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg glemte å takke for boktips. Takk! :) Tar gjerne imot flere.

Det er forøvrig ingen andre enn deg her som har begrunnet sine utsagn med noe annet enn sine egne oppfatninger.

Annet enn at vi har vist til utallige atletiske og funksjonelle kvadratiske raser.

Det er heller ikke vi som kommer med en kontreversiell påstand, det er du. Så det naturlige er at du kommer med dokumentasjon på det du mener - at kvadratiske hunder er dysfuksjonelle. Nå er dette i ugangspunktet en påstand som ikke stemmer, så klart, noe dokumentasjon på den er vanskelig å fremdrive.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet enn at vi har vist til utallige atletiske og funksjonelle kvadratiske raser.

Det er heller ikke vi som kommer med en kontreversiell påstand, det er du. Så det naturlige er at du kommer med dokumentasjon på det du mener - at kvadratiske hunder er dysfuksjonelle. Nå er dette i ugangspunktet en påstand som ikke stemmer, så klart, noe dokumentasjon på den er vanskelig å fremdrive.

Fra resultatlistene etter VM i agility kan jeg ikke se annet enn at de rektangulære rasene dominerer fullstendig.

Hvorfor er kvadratene så dårlig representert?

Resultatlistene fra VM bør vel være god nok dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra resultatlistene etter VM i agility kan jeg ikke se annet enn at de rektangulære rasene dominerer fullstendig.

Hvorfor er kvadratene så dårlig representert?

Kan det tenkes at det har med andre årsaker og gjøre? Som f eks hva rasene er avlet for i utgangspunktet og hvor førervare de er? Bare en tanke... Det er jo ca 400 raser å velge mellom, men innenfor slike typer hundesport er det en håndfull raser som favoriseres av de som satser mot toppen.

Kan du ikke snart komme med noe saklig og håndfast dokumentasjon?

Endret av Line
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det har med andre årsaker og gjøre? Som f eks hva rasene er avlet for i utgangspunktet og hvor førervare de er? Bare en tanke... Det er jo ca 400 raser å velge mellom, men innenfor slike typer hundesport er det en håndfull raser som favoriseres av de som satser mot toppen.

Kan du ikke snart komme med noe saklig og håndfast dokumentasjon?

Resultatlistene fra VM i agility er saklig og håndfast dokumentasjon.

Suksess i agility har en direkte sammenheng med hundekroppens funksjonalitet.

De mest agile hundene er rektangulære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kroppsanatomien er også viktig. Rasestandarden har ganske strenge krav til beinlengde, leddvinkler og beinstamme. I forhold til beskrivelsen, så er det den funksjonelle anatomien, nemlig den som gir fart, fraspark og effektive bevegelser som bestemmer standarden. Steile vinkler i skulder, overvinklet bakpart, kuhasethet, eller svai kort rygg med kort halefeste er anatomiske feil som gir mer vraltete bevegelser."

http://innigranskauen.com/tekstsider/artikler/renrashund.htm

"En svai, kort rygg med kort halefeste" er det jeg synes jeg har sett tendenser til at det går mot på en del lapphunder, og andre hunder av samme type "såååå søøøt, koseklump med nusselige proporsjoner" og det var utgangspunktet mitt for en kommentar om ryggen på den tispa jeg skal ha en valp fra, i en helt annen tråd. Det var ikke jeg som startet denne tråden.

Du linker til en som "bare" er en privatperson, og en som er noe kontroversiell i miljøet rundt rasen av litt ulike årsaker. Mer skriver jeg ikke om den biten her. Hun er så vidt jeg vet ikke selv på Hundesonen og kjører LD bra :) . Men det sier seg selv at en svak overlinje (svai rygg) ikke er heldig, hverken for Siberians eller andre raser. Ofte har de svake overlinjer av 1) for lang rygg og/eller lend eller 2) for dårlig med muskler.

En for kort rygg er ikke bra da forholdet mellom kroppslengde og beinlengde kan bli av en sånn art at hunden traver med overtramp (setter bakfoten ned foran forfoten i trav), dette er ikke en økonomisk god trav, og fører til at hunden må vri seg noe for å få plass til beina. Under normal trav/snorende trav så setter jo hunden bakfoten i sporet til fremfoten og trenger ikke noen cm vridning i lendepartiet for å få satt ned foten.

Kort halefeste er vel antagelig forfatterens forsøk på å skrive kort kryss vil jeg tro. Et kort kryss gir liten lårbredde som igjen gir liten plass til lårmuskulatur og dermed går det utover styrken i frasparket.

men hvorvidt hunden vralter eller ikke med disse feilene vil nå være helt individuelt. Jeg vil ikke si at de fleste settere vralter (de løper oftest med overtramp). Jeg vil heller si at en dårlig muskelsatt, feit hund er utsatt for å ha en vraltende gange. Med annet forfatteren da egentlig mener passgang, noe både feite hunder og slitne hunder ofte kan ty til. Passgang er nemlig mindre energikrevende enn trav.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatlistene fra VM i agility er saklig og håndfast dokumentasjon.

Suksess i agility har en direkte sammenheng med hundekroppens funksjonalitet.

De mest agile hundene er rektangulære.

Hvis man ser på sporten IPO så er verdensmesterne maller, og de er kvadratiske.. Så da må jo de også være funksjonell?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatlistene fra VM i agility er saklig og håndfast dokumentasjon.

Suksess i agility har en direkte sammenheng med hundekroppens funksjonalitet.

De mest agile hundene er rektangulære.

Så andre egenskaper enn hundens bygning er irrelevant?

Da kan man jo konkludere med at alle raser som ikke gjør det bra innen IPO er dysfunsjonelle også...

Det er ikke noe problem for en dvergschnauzer, whippet, eller andre kvadratiske hunder å drive med agility. Det er ikke det fysiske som er årsaken til at de ikke ligger øverst på resultatlistene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatlistene fra VM i agility er saklig og håndfast dokumentasjon.

Suksess i agility har en direkte sammenheng med hundekroppens funksjonalitet.

De mest agile hundene er rektangulære.

Nei, det er hverken dokumentasjon eller bevis på at kvadratisk kropp er dysfunksjonelt. (Det er forøvrig flere kvadratiske hunder med i VM.)

Suksess i agility har med veldig mye annet enn fart og bevegelighet å gjøre. Det har blant annet å gjøre med hvor lettlært hunden er, hvor treningsvillig den er, hvor lett den er å motivere og hvor førervar den er.

Å tro at rasene hevder seg hovedsakelig på grunn av at de er rektangulære vitner om særs liten forståelse av hund og hundetrening.

Skal man følge ditt resonnement, så bør man uten tvil velge dachs om man vil nå langt i AG - men sånn er det ikke.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser (som ikke er blytunge og ubehjelpelige) har like gode fysiske forutsetninger til å komme seg kjapt gjennom noe så banalt som en AG bane. Her er det førbarhet, motivasjon osv. som veier tyngst..

Skal man se på funksjon, bør man vel heller titte på bruk som faktisk krever noe fysisk av bikkja. Jeg blir ikke imponert av noe som ikke kan jage noen mil om dagen, men det har ingen sammmenheng med kvadratisk eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste raser (som ikke er blytunge og ubehjelpelige) har like gode fysiske forutsetninger til å komme seg kjapt gjennom noe så banalt som en AG bane. Her er det førbarhet, motivasjon osv. som veier tyngst..

Skal man se på funksjon, bør man vel heller titte på bruk som faktisk krever noe fysisk av bikkja. Jeg blir ikke imponert av noe som ikke kan jage noen mil om dagen, men det har ingen sammmenheng med kvadratisk eller ei...

Definitivt :)

Og apropo funksjon. Min kjære far har gått 72 km ski med sine to dvergpinschere i helgen... Kvadratiske miniatyrer ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at man kan basere de "beste" hundene på hvem som går AG.

Ska man se på bruksverdien så må man se på hvordan de presterer i det de er avlet for.

Og alle er avlet for forskjellige ting.

AG, LP og andre idretter er noe vi lærer dem.

Og ja, de må fungere der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarter synes jeg i allefall at jeg har fått veldig mye fin og spennende informasjon i denne tråden. Dette er ikke noe jeg kan så mye om at det gjør noe, og det var derfor jeg startet tråden. Rett og slett fordi jeg aldri hadde hørt at kvadratisk kroppsfasong i seg selv var noe negativt, og jeg ønsket å lære mer om det. Og sonen leverer! :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om at de kvadratiske hundene ikke kommer seg gjennom en agilitybane. Det handler om hvilket nivå det er på banen, og tiden de evner å gjennomføre på. Hvor er kvadrathundene på resultatlistene fra VM? En skulle jo tro at f.eks. belgerne hadde mentaliteten og stoffskiftet som kreves for å henge med i svingene. Kan det være noe med fasongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden bare er surr..

@Ceahppi : Du unngår spørsmålet som kommer opp flere ganger, og som også startet hele denne diskusjonen: HVA er det som gjør at en kvadratisk er dysfunksjonell? Har du kilder å henvise til? Det at rektangulært hunder gjør det bra i AG er virkelig ikke relevant, det er så mye mer sammensatt enn det.

Hva med IPO da, som noen har nevnt før? Der er det malle som helt klart troner. Hvorfor gjør de det så bra hvis de er så dysfunksjonelle? Du finner ikke en mer variert og krevende hundesport enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden bare er surr..

@Ceahppi : Du unngår spørsmålet som kommer opp flere ganger, og som også startet hele denne diskusjonen: HVA er det som gjør at en kvadratisk er dysfunksjonell? Har du kilder å henvise til? Det at rektangulært hunder gjør det bra i AG revurdering ikke relevant, det er så mye mer sammensatt enn det.

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig. Snøfrost forklarer godt hvorfor. En rektangulær saluki (se link) tok langt flere LC-seiere enn sine kvadratiske artsfrender. Det viser tydelig at de kvadratiske ikke løper fortest over korte avstander heller.

De rektangulære har også best generell bevegelighet. Det viser resultatlistene fra verdenstoppen i agility helt tydelig. Det er ingen annen sport som stiller større krav til bevegelighet, og de kvadratiske hundene når ikke opp der, blandt de rektangulære.

Når det kommer til hihunder er det vel en fordel om hunden først kan forflytte seg et stykke (de rektangulære er som nevnt bedre bygget for løping), og deretter kommer seg i hiet, og da vil vel en lavstilt rektangulær hund som JRT ha fordeler, framfor mer høyreiste terriere?

Hva annet er relevant?

På hvilke områder skal den kvadratiske kroppsbygningen være mer funksjonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rektangulære er best på å jage over lange distanser, fordi de kvadratiske ikke kan trave ordentlig.

Sorry, det stemmer dårlig med irl...

Når det kommer til hihunder er det vel en fordel om hunden først kan forflytte seg et stykke (de rektangulære er som nevnt bedre bygget for løping), og deretter kommer seg i hiet, og da vil vel en lavstilt rektangulær hund som JRT ha fordeler, framfor mer høyreiste terriere?

Hva annet er relevant?

På hvilke områder skal den kvadratiske kroppsbygningen være mer funksjonell?

De klart beste rene hihundene finner du blandt de kvadratiske rasene. JRT er nok den dårligste hihunden blandt terrierne... Den er laget for å dilte rundt i stallen og fange rotter. BT, Fox og Parson skal kunne følge hestene hele dagen, før den skal jobbe i hi (britisk jakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sagt den er mer funksjonell? Nei. Det er kun en påstand her og det er din om at kvadratisk er dysfunksjonelt.

Jeg skal ta tilbake ordet "dysfunksjonell". En engelsk bulldog er dysfunksjonell, og det var en kraftig overdrivelse å bruke det ordet om kvadratformen. Den sterke ordbruken var ment for å understreke hvor lite interessert jeg er i en hund som beveger seg dårlig pga det misforhold mellom proporsjonene som blir av en for kort rygg, i en diskusjon som egentlig handlet om noe annet. Jeg beklager om du føler at jeg disser dvergschnauserne dine. Det kan jeg godt gjøre på helt andre grunnlag enn at de har kvadratisk fasong, altså :P

Så: kvadratisk form er ikke "dysfunksjonelt", da hundene jo fungerer på sine måter, men rektangulær form, (om den da ikke er kraftig overdrevet, som på dachs) er mer funksjonell enn kvadratisk. OK? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...