Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvadratisk kropp


Eloise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Jaja. Kanskje jeg skulle velge en lapsk vallhund isteden da..

De hundene jeg har hatt tidligere har alle vært utpreget rektangulære. Hihundene er vel også stort sett rektangulære. En kan ikke engang med litt godvilje kalle dachs og JRT for kvadratiske. BC er rektangulær, retrieverene er rektangulære, spanielene, sheltien.. Listen er lengre. Kort sagt, alle raser jeg liker er lengre i kroppen enn i høyden.

De rasene dere har nevnt her som kvadratiske er ikke akkurat mine førstevalg, for å si det sånn :P

..og jeg synes ikke lapphunden på bildet ser utpreget rektangulær ut. Den må være såpass i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kanskje jeg skulle velge en lapsk vallhund isteden da..

De hundene jeg har hatt tidligere har alle vært utpreget rektangulære. Hihundene er vel også stort sett rektangulære. En kan ikke engang med litt godvilje kalle dachs og JRT for kvadratiske. BC er rektangulær, retrieverene er rektangulære, spanielene, sheltien.. Listen er lengre. Kort sagt, alle raser jeg liker er lengre i kroppen enn i høyden.

De rasene dere har nevnt her som kvadratiske er ikke akkurat mine førstevalg, for å si det sånn :P

..og jeg synes ikke lapphunden på bildet ser utpreget rektangulær ut. Den må være såpass i ryggen.

Men at du ikke liker utseendet betyr ikke at de er dysfunksjonelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Belgere har i standarden at de skal være kvadratiske. Tispene kan være noe lengre for plass til valper.

De skal være gode galloppører, men vanligste gangarter er skritt og trav.

Mange vetrinærer lærer at en hund som passer er en syk hund.

Belgeren skal over lange strekker passe for å spare energi.

De var ment for å drive flokken over flerfoldige timer ved behov.

Men en belger som bare passer er ikke frisk.

Av egen erfaring på sanking i fjellet i fjor høst så jeg dette ved Frost. Han gikk/travet når han drev og etter 5 timer passet han også en periode.

(Vi tok pauser også altså :) )

Flere gjeterhunder er bygd for å drive over lange distanser og hvis de gallopperer hele veien vil de brenne opp energien fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jaja. Kanskje jeg skulle velge en lapsk vallhund isteden da..

De hundene jeg har hatt tidligere har alle vært utpreget rektangulære. Hihundene er vel også stort sett rektangulære. En kan ikke engang med litt godvilje kalle dachs og JRT for kvadratiske. BC er rektangulær, retrieverene er rektangulære, spanielene, sheltien.. Listen er lengre. Kort sagt, alle raser jeg liker er lengre i kroppen enn i høyden.

De rasene dere har nevnt her som kvadratiske er ikke akkurat mine førstevalg, for å si det sånn :P

..og jeg synes ikke lapphunden på bildet ser utpreget rektangulær ut. Den må være såpass i ryggen.

Hva du liker betyr ingen ting. Det er mange hunder jeg ikke liker utseende på. Det betyr ikke at de er usunde eller dysfunksjonelle forde, selv om jeg syns funsjon og sund kropp er ekstremt viktig. Du har enda ikke klart å svare på hva som gjør kvadratiske hunder dysfunksjonelle. Gir det større sjangs for skader? Hvilke skader? Og du skrev om forskjellen på å være for korte i ryggen og å bare ha ekstra lange bein. Hvilke kvadratiske hunder har forkort rygg og hvilke har bare litt lange bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kanskje jeg skulle velge en lapsk vallhund isteden da..

De hundene jeg har hatt tidligere har alle vært utpreget rektangulære. Hihundene er vel også stort sett rektangulære. En kan ikke engang med litt godvilje kalle dachs og JRT for kvadratiske. .

Må bare le litt :) For jeg skjønner ikke helt poenget ditt altså :P Ok, men alle de rene hihundene er kvadratiske, da (dachs er først og fremst en drivende hund, JRT en rottehund, selv om begge skal kunne brukes i hi også) Altså; Fox, Border, Parson, Lakeland, Patterdale, Welsh, Tysker (sistnevne er en allrounder da, og muligens noe av det fysisk mest oppegående som er å få tak i, tross sin dysfunsjonelle kvadratkropp)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Kanskje jeg skulle velge en lapsk vallhund isteden da..

De hundene jeg har hatt tidligere har alle vært utpreget rektangulære. Hihundene er vel også stort sett rektangulære. En kan ikke engang med litt godvilje kalle dachs og JRT for kvadratiske. BC er rektangulær, retrieverene er rektangulære, spanielene, sheltien.. Listen er lengre. Kort sagt, alle raser jeg liker er lengre i kroppen enn i høyden.

De rasene dere har nevnt her som kvadratiske er ikke akkurat mine førstevalg, for å si det sånn :P

Hvilke raser du personlig liker er fullstendig urelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette har vært en rar diskusjon :huh:
Lang, rektangulær, kort, for kort ? Som noen skriver her at dette blir jo kun synsing i fra alle parter.

Jeg har gått på flere kynologikurs og har aldri hørt at normale raser med kvadratisk kropp er feilkonstruert på noe vis.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

oki, hvordan forklare at mange schæfere løper skjevt når de trekker? De er ikke direkte kvadratiske :P

Hehe ikke akkurat. Og hvordan kan mine kvadratiske hunder trekke rett? Mens noen skikkelig rektangulære huskyer jeg har kjørt har krabba skjevt :P Det er nok andre ting som spiller inn som grunn til at hunder trekker skjevt, men jeg er enig i at det ikke er bra å trekke mye skjevt (ihvertfall om det er skjevt til samme side hele tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen er det første jeg kommer på som helt klart er for kort i ryggen.

Denne kunne også være noen cm lenger:

image.jpg

Videre hevdes det her at det er en ulempe for hunder å være for korte i ryggen:

http://hunden.no/ekspert/ekspert.html?sid=42335&ebid=71

Mopsen har litt andre utfordringer. Det er ingen som påstår at den er sunt konstruert.

Linken din er ikke relevant, hun svarer at en hund kan løpe skjevt når den trekker hvis den har for kort rygg. Sikkert..

det er ikke relevant for diskusjonen.

Jeg har snørekjørt med belger og hadde ingen problemer med skjev løping, så kvadratisk er tydeligvis lang nok rygg til det også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopsen er det første jeg kommer på som helt klart er for kort i ryggen.

Videre hevdes det her at det er en ulempe for hunder å være for korte i ryggen:

http://hunden.no/ekspert/ekspert.html?sid=42335&ebid=71

Det er fremdeles uinteressant for diskusjonen. Vi har ikke snakket om for korte rygger, vi har snakket om kvadratiske hunder, og om det medfører noen konstruksjonsmessig ulempe å være kvadratisk.

Mopsen er jo ikke akkurat kvadratisk da, så vet ikke helt hva som regnes som kvadratisk her lenger jeg...

Krabbegang har med vinkler og gjøre, ikke rygglengde. En dårlig front og normal/god bakpart fører gjerne til krabbing.

Mopsen skal være kvadratisk i følge rasestandard, men jeg er enig i at de gir inntrykk av å være rektangulære. Det kan også ha noe med at mops flest holdes overvektige.

Det er uansett ikke der mopsen sliter helsemessig.. Så å trekke inn mopsen som kvadratisk rase er virkelig helt søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles uinteressant for diskusjonen. Vi har ikke snakket om for korte rygger, vi har snakket om kvadratiske hunder, og om det medfører noen konstruksjonsmessig ulempe å være kvadratisk.

Mopsen skal være kvadratisk i følge rasestandard, men jeg er enig i at de gir inntrykk av å være rektangulære. Det kan også ha noe med at mops flest holdes overvektige.

Det er uansett ikke der mopsen sliter helsemessig.. Så å trekke inn mopsen som kvadratisk rase er virkelig helt søkt.

Det er mulig, men de fleste ser vel sånn ca slik ut av de jeg har sett

mops.jpg

Bare å ta frem noe å måle med så ser man jo at den ikke er kvadratisk.

Men uansett virkelig ikke et av problemområdene til mopsen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror frøken flink ikke kan forskjellen på kvadratisk og høy-/lavstilt jeg...

Hvem er det du sikter til her egentlig? Jeg er Fru Flink, vesentlig forskjell.

Uansett. jeg står mitt, jeg har ikke hatt tid til å delta i tråden i kveld. Godt mulig @Snøfrost var inne på noe, jeg er ingen ekspert på hundeanatomi, men jeg registerer at jakten på det perfekte dyret ofte hemmer seleksjonsprosessen. Om det er ryggsøylen som er komprimert eller om det er midtparti / lende som er fraværende /mindre vet jeg EI, men mange ser rett og slett funky ut.

ALLE hunder skal kunne trave og galoppere i høyere hastigheter, det at to hunder som genetisk sett er så like skal ha såpass forskjellig resultat er rart, det er snakk om to gjeterhunder som faller innenfor normalhundvarianten, så jeg skjønner godt hvor andre debattanter vil. Det er nok (OGSÅ) et resultat av at enkelte ønsker å skille raser mer markant, og da sier vi at den ene galopperer mer enn den andre og da skal den selvfølgelig se helt annerledes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sånn "God dag mann økseskaft" det her eller? Det er vel et fåtall her inne som diskuterer at sin egen rase er best? Bortsett fra Lola da, men hun har lov fordi hun er Lola liksom :P:teehe:

Kan noen gi meg et konkret svar på hva som gjør kvadratiske hunder ufunksjonelle?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg et konkret svar på hva som gjør kvadratiske hunder ufunksjonelle?

Vi venter i spenning alle mann :)

Jeg tenker som så, kvadratiske kropper har en funksjon som virker hurtighet og smidighet. Se på myndene, (etter en aldri så liten uoffisiell måling på google med målestokk på bilder, så har jeg kommet frem til at de er kvadratiske så godt som alle mann. Vel noen er stuttere og blir derfor rektangel på høykant :P) de skal løpe for og holde tritt med kaninens uransaklige veier. Så litt på gepard også, den er nokså tett oppunder kvadratisk, den er også bygd for fart og smidighet. Kanskje ikke nødvendigvis den beste utholdenheten, siden de går i toppfart og "brenner" seg fortere. Sikker på vi finner igjen dette hos menneskelige gode sprintere, korte i kroppen, men lange i beina.

Dette er ene og alene mine tanker en tidlig søndag morgen. Er helt sikkert diskutabelt, men synes det var litt interessant å se på forskjellen i arbeidet de styrer og avlet for. Avlen er en helt annen historie.

Hvordan kan dette være dysfunksjonelt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele koker ned til at min rase er bedre enn din.

Det koker ned til utsagn om at kvadratiske kropper er unaturlig og usunne, uten at man kan gi noe konkrete eksempler. Og når det da trekkes frem mops som kvadratisk, så begynner man å lure på hva som i det heletatt ligger bak et slikt utsagn.

@Bølla nevnte hunder som ikke kan snu seg. Det er definitivt dysfunksjonelt! . Er det virkelig et raseproblem på noen raser? Eller er det enkeltindivider med skader/sykdom som er slik? Jeg har vært borti hunder som ikke kan vaske seg selv bak, men de har. med untak av bostons, ikke vært spesielt kvadratiske i formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...