Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser som trekker og ikke er de typiske trekkhundene.


Amanda
 Share

Recommended Posts

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Hvilke typer dyr da? Katt går stort sett bra så lenge de kommer inn som valp, men hadde kanskje ikke følt meg trygg på at kaninen eller hamsteret hadde fått være i fred.

Er kaniner og hamster ja. Derfor lurer jeg på hvilken rase som trekker og som ikke har så mye jaktinstingt? Jeg har gjeterhunder og de trekker litt innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, man kan fint få en whippet til å trekke også, så jeg vil påstå atter alle hunderaser kan trekker kickbike og slikt

Kuleste spannet ever https://www.facebook.com/sandra.schwarz.5872?fref=photo

Jeg slår et slag for dalmatiner! Min er med på treningene til trekkhundklubben, og det er vel flere her inne som bruker dalmatinerne sine til trekk? Igjen, man har ingen garanti for å få en dalmatiner

Posted Images

Tror jeg hadde sett mest i retning av retrieverne jeg da. Kan være litt forskjellig hvor godt de trekker, men med dine kriterier så har du egentlig ikke så mye å velge i. De fleste hunder med litt guts i kan være skumle rundt gnagere å små dyr. Umulig er det jo ikke, men det spørs jo selvsagt hvor mye du evt orker å passe på/tilrettelegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder retrievere er det individuelle forskjeller som hos alle andre raser. Har selv hatt en golden tok to kaniner, og blokkerte på alt av smådyr. Har hørt om flere som henne, men de fleste tror jeg er ganske greie. Ville ikke vært sikker på dette med trekking da. Tviler på at du får en arbeidsmaskin av en trekkhund, men sikkert grei nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har som tidligere hatt to retrievere og den ene trakk bra på hobby bruk den andre skjønte ikke vitsen med det. Så det blir gjerne som å vinen i lotto. Dem var glade i å jage katter og vi hadde kanin tidvis løs i huset med den som trakk og det gikk helt fint. Måtte bare være litt ops for hvis kaninen spratt av gårde for fort fikk han en labb på ryggen med grei beskjed om at inni huset løper vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen? Jeg kjenner ikke rasen godt, bare to individer. Så vet egentlig ikke noe særlig mer enn at de har blitt brukt til å trekke vogner en eller annen gang i tiden :P

Kanskje litt OT, men kom på denne videoen, og måtte bare finne den på youtube. Amerikanerne som lager dogs 101 fokuserer nesten bare på trekkegenskapene til berneren. :lol:

(Anbefaler ikke dogs 101 når en skal gjøre research på en rase, men liker veldig godt berner sennen episoden)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Problemet er at stor trekklyst veldig ofte henger sammen med andre drifter, og ofte jaktlyst (i forskjellig grad og form). Ikke hos alle selvfølgelig, men alle de rasene som er ganske sikre ifht å få en hund som vil trekke bra er også ganske sikre ifht å få en hund med mye jakt. Litt overforenkla kanskje, men det er få hunder som er superenkle uten noen sterke instinkter og kjempegode trekkhunder. Det finnes mange unntak, men unntakene er vanskelig å forutse når du kjøper valp.

Veldig mange hunder med en del jakt kan fint lære å omgås smådyr innendørs da :)

Berner sennen? Jeg kjenner ikke rasen godt, bare to individer. Så vet egentlig ikke noe særlig mer enn at de har blitt brukt til å trekke vogner en eller annen gang i tiden :P

De to vi har hatt så overhode ikke poenget med å trekke, og jeg har ikke inntrykk av at de var noe uvanlige på det punktet :P Bernere trekker det meste du henger etter dem - så lenge du går ved siden av og det ikke går for fort. Men til snørekjøring er ikke de fleste noe å satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvordan er det med gjeterhunder og trekking? Noen gjeterhunder som trekker mer enn andre feks.?

Tror det er stor forskjell fra individ til individ der... Jeg har en briardhannhund nå, og han trekker som bare rakker'n, går veldig rett fram, holder et jevnt og godt tempo, er utholdende og er en utmerket hobbytrekkhund :). Briardtispa jeg har trekker ikke en meter (så fremt hun ikke løper fram for å bølle med han som trekker). De andre briardene jeg har hatt har trukket sånn passe greit for mitt bruk (normale skiturer i normalt tempo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molosserblanding og retriever. Molosseren trenger ikke like mye mosjon som labradoren, men han trekker mer enn gjerne i to timer i strekk, og farten er mye mer passende enn når labradoren trekker - iallefall med ski på bena (jeg liker ikke at det går FOR fort). Krysser fingrene for at han får oppleve 2-3 vintre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ville foreslå at du leiter etter en omplasseringshund fordi det er så individbassert på de andre rasene. <Sett opp kriteriene du ønsker og leit innenfor de rasene du gjerne vil ha som er nevnt til å trekke og nå på vinteren kan du jo teste trekk evnen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kelpie trekker som bare det. Her går det unna på løpeturer, og på ski gjelder det å være smart så du holder deg på bena :P

Men ikke alle kelpier trekker, så det er ikke sikkert du får det. Og ikke er det sikkert at kelpien er det du ønsker deg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for dalmatiner! Min er med på treningene til trekkhundklubben, og det er vel flere her inne som bruker dalmatinerne sine til trekk? Igjen, man har ingen garanti for å få en dalmatiner som trekker, men mitt inntrykk er at det er en hel del som har anlegg for det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dalmatiner. Min er absolutt ikke I toppform for tiden, men var likevel en maskin på skitur I går, 1,3 mil i jevnt trekk og trav. Bruker ham og på kickbike og kickspark. Men det er helt klart ski han er "best" på synes jeg, da jeg ikke opplever rasen som en som liker selve trekkingen i seg selv, det er mer at den elsker å løpe, og at trekkingen blir en bivirkning av det. Weightpull hadde ikke vært noe for min hund, det går alt for sakte.

For lenge siden var jo langdistanse traving en del av arbeidsoppgavene til hunden (følgehund for hestevogner, "sigøynerhund" osv) og selv om disse oppgavene er for lengst borte kan jeg levende se for meg at dette må de ha vært perfekte til. De har ikke den samme intensiteten som en renavlet trekkhund selvsagt, men de er svært utholdende, og min viser omtrent ikke tegn på å bli sliten. Men når han sovner i bilen på vei hjem kan jeg se at han har fått brukt seg :) Jeg er supefornøyd med min dalmatiner som "trekkhund" iallefall, for min del synes jeg det er artig med en hund om er med på slike ting, samtidig som jeg er fornøyd med at han kan gå løs uten å forsvinne på jakt, og ikke er avlet frem mot noe spesielt formål. En flott allroundhund som egner seg til det aller meste på hobby-nivå. Og en dalmatiner som får løpe løpe løpe er en glad dalmatiner! Sånn, det var dagens reklame :P

post-3921-0-11974800-1423070066_thumb.jp

post-3921-0-41391700-1423070099_thumb.jp

edit; fikk ikke til bilder på nettbrett tror jeg, men ligger noen på instagram :)http://instagram.com/jesusisjustaguythatcutsmylawn

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 av mine Staffer elsker å trekke på ski! Men de har jo litt korte bein så vi må ploge endel i bratte nedoverbakker, men det går i full fres fra start til slutt :)

Ah urettferdig! Min gir meg et slumpent blikk som sier noe sånt som: "ja for DET kan du tro" når jeg prøver å gire han opp til å trekke. Så rusler han ved sidenav istedet, uansett hvilket tempo jeg går i...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah urettferdig! Min gir meg et slumpent blikk som sier noe sånt som: "ja for DET kan du tro" når jeg prøver å gire han opp til å trekke. Så rusler han ved sidenav istedet, uansett hvilket tempo jeg går i...

Det er nok en guttegreie :P Det er absolutt ingen vits i å ta med Trym på skitur, eller turer som foregår i høyere fart enn hans marsjfart (som ikke er særlig høy :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På denne siden så står Samoyed med kun en stjerne og lite jaktlyst her: http://www.dyrebar.no/raser/hund/samojed Er sidene fra dyrebar fine på raseoversikt?
Vel, det stemmer ofte ikke. Endel samojeder har godt jaktinstingt EDIT: Ser nå at det står at rasen ikke egner seg som jakthund, det trenger ikke bety mangel på jaktinstingt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...