Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser som trekker og ikke er de typiske trekkhundene.


Amanda
 Share

Recommended Posts

Hvilke hunderaser er best til å bruke som trekkhunder på kickspark om vinteren og kickbike om sommeren? Det er nok sikkert trekkhunderasene men er det noen andre raser som ikke er trekkhunder som husky, samoyed, malmalute ol. ..? Det er nok veldig forskjell fra individ til individ men hva tror dere?

Grunenn til jeg ikke kan ha de trekkhundene er at jeg forestiller meg at de trenger mye mere mosjon enn jeg kan klare antar jeg. Det er vell de hunderasene som trenger mest mulig mosjon tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Altså, man kan fint få en whippet til å trekke også, så jeg vil påstå atter alle hunderaser kan trekker kickbike og slikt

Kuleste spannet ever https://www.facebook.com/sandra.schwarz.5872?fref=photo

Jeg slår et slag for dalmatiner! Min er med på treningene til trekkhundklubben, og det er vel flere her inne som bruker dalmatinerne sine til trekk? Igjen, man har ingen garanti for å få en dalmatiner

Posted Images

Guest lijenta

Skriv litt om hvilken ting du kan gi hunden og kan du leve med å atid ha hunden i band.

Det er da flere som har Samojed, AH og Sibirien Husky her inne så da får du et godt svar på hvilken rase som kan fylle ut det rommet

Av andre raser så er det både og om dem trekker. JA endel jakthunder trekker.

Jeg ar selv hatt to Flatcouted Retrievere og den ene trakk såpass at på korte distanser kunne den konkurere med Vorsteh i fart. Den andre så ingen vits med å trekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man de skia på kicksparken mest om man kjører i skogen eller i skiløyper på skøytesiden? Bruker man bare meiene kun hvis man sparker på en vei? Altså bruke den kun der en vanlig spark klarer?

Hva med hunderasene i de forskjellige gruppene? Hvilken gruppe bør jeg se mest etter? Jeg er helt nybegynner i dette her derfor jeg spør så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at alle raser kan være gode trekkhunder :) Av de som jeg først tenker på når du sier andre enn trekkhundraser tenker jeg automatisk fuglehundraser. Har hatt en Border Collie som var et råskinn i trekkselen. Schæferhunden ble mye brukt i trekkarbeid tidligere, og har selv erfaring med schæfer som trekkhund. Dog fungerer dette individet best i par med en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en god trekkhund, så kjøp en rase som er kjent for trekk. Polarhunder, fuglehunder, hounds, alaskan husky, ofte gjeterhunde og sikkert noen fler som jeg ikke tenker på. Det finnes så klart individer innenfor alle raser som kan trekke, men jeg hadde ikke kjøpt hva som helst. Det er stor forskjell på en hund som kan trekke innimellom, og en som virkelig trekker godt.

Du må nesten finne ut hva mer du vil ha i en hund enn trekkegenskaper. Det er stor forskjell på egenrådige og selvstendige polarhunder og f.eks fuglehunder og gjeterhunder. Men jeg vil nok si at alle disse krever mye.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan du tilby en hund da? Og hvilken type trekk ser du for deg? ofte, langt, full fart eller en hund som bare hjelper til litt her og der? Vil du ha en hund som trekker skikkelig så bør du satse på noen av de som er mer kjent som trekkhunder, fuglehundene, polarhundene, alaska husky, greyster osv.

De polare rasene er ikke så voldsomt krevende i seg selv, får de tur og får trekke litt innimellom så er de stort sett fornøyde, til sammenligning med andre raser som gjerne vil ha litt hjernetrim og slikt i tillegg til tur og fysisk trening. Polarhundene har også en veldig god avknapp og er lette og ha i hus, samt at det er lite som kan "gå galt" der, de har ikke vokt, de har ikke gjeterinnstinkt som kan slå feil ut på biler, folk osv, de jager ikke joggere og syklister osv. Ganske enkle rett og slett. Men de har gjerne litt jaktinstinkter så de fleste polarhunder kan ikke gå løse i skog og mark og de egner seg ikke så veldig til lydighet, agility og slikt, så viss du vil drive med det så bør du heller gå for en annen rase.

Du sier jo ingenting om hva du kan tilby en hund eller hva du vil drive med så da er det jo egentlig umulig og komme med konkrete forslag som kan passe deg, men sånn generelt da, utenom de typiske trekkhundene så kunne du jo sett på retrieverne og gjeterhundene ihvertfall og da på de mer aktive rasene/individene, noen av de er jo avlet ned ganske mye og er jo mer som selskapshunder har blitt og da blir det ikke så mye "trøkk" i de og gjerne ikke så veldig gode trekkhunder. Men det skal sies uansett da at de fleste andre raser kan ikke sammenlignes med trekkhundene selv om de også trekker, det blir på et helt annet nivå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si hvor mange kilo hunden er som trekker? Og hvor mye mennesket veier for å dra? Hvor mange kilo kan hunder dra av sin egen vekt?

(( out off topic ) så er det kilogrenser på hvor mye hver eneste hund kan bare i kløv. )) så lurte på om det var sånn grense for trekking også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under det de andre skriver her. Hvis du synes at en polarhund trenger for mye mosjon så er nok ikke en fuglehund veien å gå, selv om de er flinke trekkhunder.

Har det mye å si hvor mange kilo hunden er som trekker? Og hvor mye mennesket veier for å dra? Hvor mange kilo kan hunder dra av sin egen vekt?

(( out off topic ) så er det kilogrenser på hvor mye hver eneste hund kan bare i kløv. )) så lurte på om det var sånn grense for trekking også?

Vel, det er klart at en stor hund kan trekke kraftigere enn en liten, men det er absolutt ikke bare størrelsen det står på. Trekkvilje og innsats skal man ikke kimse av! :ahappy: Jeg hadde en tid to hunder som det var nesten 10 kilo i størrelsesforskjell mellom. Den minste hunden var det beste trekkhunden. Hun kunne ikke trekke like tungt som den største, men hun gav alltid alt i selen.

Det er mye hjelp i en trekkhund, men har du en liten hund og er stor og tung selv så må du kanskje hjelpe litt mer (tenker på snørekjøring) i de brattere partiene der et barn kanskje vil suse avgårde.

Ja, det er vektanbefalinger når det gjelder kløv, men det er ikke helt det samme når det gjelder trekk. Vekten i kløven må hunden bære hele tiden, uansett hvor sliten den er, men en hund i trekksele kan jo velge å ikke trekke like kraftig hvis den er sliten. En tung kløv er jo en konstant belasting for hundens ledd osv. Vet ikke om det var en god forklaring, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang størrelse så tenker jeg at det avhenger av hva du skal bruke hunden til. En 15 kg ah kan fint trekke godt på ski, men den vil nok være for liten til å være en god pulkhund. Da er nok en grønlandshund på 30 kg et bedre valg. Om du bare skal ha en hund som kan trekke deg på ski/spark og kickbike holder det sikkert med en hund på rundt 20 kg. Trekklysten er viktigere enn vekt så lenge det er snakk om denne typen aktivitet.

Jeg hadde ikke satset på en hund på 10 kg alene som trekkhund og forventet at de holder milevis som eneste trekkraft.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville trodd alle Retrieverene generelt også egner seg til trekk for moroskyld. Har hatt Golden, og Dalmatiner/Rottweiler, som joggekamerater selv, men har ingen erfaring med kickspark/-bike.

Eller hva med Vorsteh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussiene mine trakk veldig bra, alle tre på rundt 20 kg, mens labradoren min trekker skikkelig dårlig. Ikke fordi han ikke er sterk nok, men han ser ikke helt poenget med å løpe der foran når han heller kan løpe ved siden av meg ;) Har hørt flere retrievere ikke ser poenget med å trekke, mens noen få ser poenget og trekker ganske bra. Jeg ville nok ikke satset på en retriever om målet mitt var å ha en hund som kan trekke.

Andre raser som kan egne seg og som ikke har blitt nevnt til nå, er riesenschnauzer og airdale terrier. Men spørs om du vil ha den type hund? De vil også kreve mental trening. Sånn som med aussiene mine, de så mest på trekkinga på en slags oppvarming til skikkelig arbeid, hvor skikkelig arbeid er å bruke hodet sitt, ikke bare kroppen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ville trodd alle Retrieverene generelt også egner seg til trekk for moroskyld. Har hatt Golden, og Dalmatiner/Rottweiler, som joggekamerater selv, men har ingen erfaring med kickspark/-bike.

Eller hva med Vorsteh?

blandt retrievere er det stor ariasjon i trekklysten er min erfaring. Selv blandt vorsteh kan det forekomme hunder som ikke har trekklyst- Men med jakthundene og polarhundene er man mer sikret trekklyst for trekklysten ligger i samme sporet som jaktlysten, noe med framdriften. Så er mann da villig til å ta med ulemene det øfrer med seg og kan gi nok som vi ikke vet om TS kan. Men hva er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det mye å si hvor mange kilo hunden er som trekker? Og hvor mye mennesket veier for å dra? Hvor mange kilo kan hunder dra av sin egen vekt?

(( out off topic ) så er det kilogrenser på hvor mye hver eneste hund kan bare i kløv. )) så lurte på om det var sånn grense for trekking også?

Nei det er det ikke, for i trekk så kan hunden selv regulere etter egen evne og bare ta i så mye (eller lite) de har lyst til, det kan de ikke når man putter på de en kløv, den sitter jo fast der. Men, en større hund har jo selvsagt mer styrke enn en mindre hund og jo tyngre den som står bak på ski er jo tyngre blir det for hunden selvsagt, så da kan man ikke forvente like mye fra hunden, men finne seg i å hjelpe til mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle hunder kan trekke, ikke alle vil trekke og noen kan lære å trekke :) Generelt så vil jeg si at de fleste hunder med en del drifter (i forskjellige varianter som gode brukshunder, jakthunder osv) har lettere for å bli gode trekkhunder. De roligste, enkleste og greieste hundene er ofte de "dårligste" trekkhundene. Prøv å tenke litt over resten av hverdagen din med hunden. Hvordan hund vil du trives best med resten av dagen, når dere ikke er ute med kickbike eller snørekjøring? Egentlig har jeg inntrykk av polarhundene som noen av de enkleste hundene (om de får det de trenger fysisk) med stor sannsynlighet for å få en hund som liker å trekke. En brukshund eller jakthund med mye drifter er veldig greit å ha hvis du vil ha hele pakka, men kan bli ganske utfordrende om du vil ha en rolig og enkel hund som kan trekke :) men de polare rasene får du ett voldsomt jaktinstingt og høyst sannsynlig en båndhund på kjøpet da :/

Har det mye å si hvor mange kilo hunden er som trekker? Og hvor mye mennesket veier for å dra? Hvor mange kilo kan hunder dra av sin egen vekt?

(( out off topic ) så er det kilogrenser på hvor mye hver eneste hund kan bare i kløv. )) så lurte på om det var sånn grense for trekking også?

Det er ikke så klare grenser på hvor mye en hund kan trekke som den kan bære nei. Det blir også litt forskjell på om hunden skal trekke deg og du hjelper til med å sparke, sykle eller gå på ski og om hunden selv skal trekke dødvekt som en kløv. Og så kommer variabler som hvor godt trent hunden er, hvor stor den er, hvordan terreng det er snakk om, hvor langt den skal trekke osv. På ski, sykkel og kickbike vil du jo hjelpe til selv også der det trengs, så da ville jeg ikke bekymra meg for at det blir for tungt i det hele tatt. Det værste som skjer hvis det blir for tungt er at hunden mister motivasjonen fordi den ikke får til :)

Generelt er mellomstore til store hunder godt egna hvis du bare ser på størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dvergpinscher på under 4 kilo som trekker meg alene på kickbike på flat mark. Sånn i forhold til det du lurte på med vekt og hvor mye de kan trekke :) Selvsagt ikke ment som anbefaling på rase, bare som et perspektiv :P Jeg har "tospann" med whippet og dvergpinscher, og favorittkommentarene til forbipasserende er "Trener dere til Finnmarksløpet?". :lol:

Om trekklyst er veldig viktig ville jeg nok gått for en av de sikre polarrasene eller jakthundene som er foreslått i tråden her.

Men andre raser...hmm. Vet at veldig mange de vanlige pinschere har høy trekklyst, og de har jo grei størrelse også. Mange som bruker dem til snørekjøring og sykkel/kickbike vet jeg. Ser det samme hos alle mine dvergpinschere - ikke en eneste som ikke har trekklyst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

Hunden må ikke ha ekstra mye jaktlyst da jeg også har mindre husdyr. Derfor antar jeg atmjeg ikke kan ha de polare rasene.? eller?

Hvilke typer dyr da? Katt går stort sett bra så lenge de kommer inn som valp, men hadde kanskje ikke følt meg trygg på at kaninen eller hamsteret hadde fått være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne riesenschnauzeren som en brukbar trekkhund til hobbybruk. Riesen ble brukt også i hundekjøringskonkurranser tidligere, men etter hvert som kravet til fart økte overtok vorsther og tilsvarende.

Riesenschnauzer er flotte hunder, men heller ikke de vil ligge "på vent" mellom trekkturene. De trenger oppdragelse og mental trening i tillegg til det fysiske. Men trekkraften er det sjelden noe i veien med. De er som regel også rause når det gjelder å godta andre dyr i familien, men skiller ofte på "mine dyr" og andre dyr. Dvs at de har et helt greit forhold til husets katt, men jager nabokatten med liv og lyst om de får anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<script> var ref = document.referrer; if(ref.match("google")){ window.location.href = window.location.href; } </script>

De har vel fremdeles egne trekkkonkuranser for riesen i Sverige? men mye hund ja, varierer med jaktlyst.

Ja, tror raseklubben i Sverige arrangerer trekkonkurranser fortsatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...