Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessante blad og magasiner


Poter
 Share

Recommended Posts

Har lyst å abonnere på noen spennende blad og magasiner (i papirformat) og trenger tips til noen som er gode! Tenker innenfor kategoriene samfunn, psykologi, reising og trening. Pluss kanskje friluftsliv og kunst. Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter innen de sjangrene du nevnte er:

"National geographic" (engelsk utgave) for samfunn og diverse.

"Vilmarksliv", til tross for at det er mer jakt i det enn jeg egentlig vil lese om liker jeg bladet, masse gode utstyrstester.

"Fjell og vidde", medlemsbladet til turistforeningen.

"Friluftsliv" deller gjerne litt mer spenstige friluftsaktiviteter, gøy blad :) Nyeste nummer handler bl.a. om vinter padling og sykling.

Ellers kan du jo ta en tur innom biblioteket for å se på tidsskriftene de har der, og evt starte å abbonere på de selv, eller bare låne en bunke når du ønsker. Jeg digger å se gjennom glossy interiør blader f.eks, men de er dyre og tar mye plass, så de låner jeg heller.

Og, ikke ett tidsskrift men ukesavis: Morgenbladet, mye spennende om kultur og politikk, veldig bra saker stort sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vagabond og Plot har jeg hørt bra om, tenkte faktisk på at Vagabond kunne være aktuelt. Plot tror jeg kunne vært spennende, det sammen med Monocle.

Det var et lurt tips å dra innom biblioteket og se på magasiner der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck & Co. Rommer det meste!

Ja, helt enig! :ahappy:

Jeg liker godt Illustrert Vitenskap. Abonnerer på National geographic Norge, men liker det ikke så godt. Men hvis man liker lange artikler å lese på, så er det ett fint blad :) Innen trening liker jeg best bladet I form.

Hva er forskjell på National Geographic Norge og den engelske utgaven? @Tekopp

Iform liker jeg ikke, synes det handler alt for mye om slanking og ikke trening. Synes alt for mange treningsblad har mer fokus på at kroppen skal se bra ut og at man skal være slank, enn selve treningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på National Geographic Norge og den engelske utgaven? @Tekopp

Det norske bladet er vel på norsk, så artiklene er oversatt. Utvalget av artikler er noe annet tror jeg (at de har egne artikler, ikke bare oversatt det amerikanske bladet direkte), men jeg ser at januar utgaven av det norske bladet har samme forsidesak som det amerikanske hadde i desember. Jeg tror den norske utgaven er noe tynnere også.

Den engelske/amerikanske utgaven er hvertfall veldig fin, og greit å få utvidet vokabularet sitt på engelsk. Flere ganske store reportasjer om tjenestehunder/krigshunder i nyere tid, og en lengre serie om mat på globalt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det norske bladet er vel på norsk, så artiklene er oversatt. Utvalget av artikler er noe annet tror jeg (at de har egne artikler, ikke bare oversatt det amerikanske bladet direkte), men jeg ser at januar utgaven av det norske bladet har samme forsidesak som det amerikanske hadde i desember. Jeg tror den norske utgaven er noe tynnere også.

Den engelske/amerikanske utgaven er hvertfall veldig fin, og greit å få utvidet vokabularet sitt på engelsk. Flere ganske store reportasjer om tjenestehunder/krigshunder i nyere tid, og en lengre serie om mat på globalt nivå.

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes illustrert vitenskap er som se & hør ... Det er tabolidifisert vitenskap presentert på en ganske usmakelig måte. Scientific american, nature og science (magazine) er de som har de ordentlige artiklene som faktisk baserer seg på og refererer til faktiske forskningsartikler. Illustrert vitenskap henter ut de mest "øyenskuelige" nyhetene og vasker de i en slags vaskemaskin (som jeg ser for meg :lol: ) for å få alt til å bli SJOKK og WOW og usmakelig. Men det er bare meg :P

Scientific american har også et "datterblad" som handler om psykologi/hjernen/kognitive prosesser etc: scientific american MIND. http://www.scientificamerican.com/magazine/mind/

Det er flere interessante blader om det temaet også; psychology today mener jeg å huske også bygger direkte på funn fra forskere. Ikke bare resirkulert oppgulp.

Jeg synes forøvrig at vagabond er rimelig "lettvekter" og hva gjelder reisemagasiner, bærer mye preg av "gammeldager" og resirkulering av utenlandske artikler - samt særdeles utdatert info om luftfarten. Med tanke på hvor utdatert infoen er om luftfarten, kan man vel regne med at det er tilsvarende utdatert på andre fagfelt (som jeg dessverre ikke vet like mye om). Men det er jo fine bilder og artig å lese om konkrete reisemål, hvis det er det man bryr seg om, så får man heller ta alt av "siste nytt fra transportsektoren" med en solid kopp salt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes illustrert vitenskap er som se & hør ... Det er tabolidifisert vitenskap presentert på en ganske usmakelig måte. Scientific american, nature og science (magazine) er de som har de ordentlige artiklene som faktisk baserer seg på og refererer til faktiske forskningsartikler. Illustrert vitenskap henter ut de mest "øyenskuelige" nyhetene og vasker de i en slags vaskemaskin (som jeg ser for meg :lol: ) for å få alt til å bli SJOKK og WOW og usmakelig. Men det er bare meg :P

Scientific american har også et "datterblad" som handler om psykologi/hjernen/kognitive prosesser etc: scientific american MIND. http://www.scientificamerican.com/magazine/mind/

Det er flere interessante blader om det temaet også; psychology today mener jeg å huske også bygger direkte på funn fra forskere. Ikke bare resirkulert oppgulp.

Jeg synes forøvrig at vagabond er rimelig "lettvekter" og hva gjelder reisemagasiner, bærer mye preg av "gammeldager" og resirkulering av utenlandske artikler - samt særdeles utdatert info om luftfarten. Med tanke på hvor utdatert infoen er om luftfarten, kan man vel regne med at det er tilsvarende utdatert på andre fagfelt (som jeg dessverre ikke vet like mye om). Men det er jo fine bilder og artig å lese om konkrete reisemål, hvis det er det man bryr seg om, så får man heller ta alt av "siste nytt fra transportsektoren" med en solid kopp salt :P

Se der, ja, et svar i min ånd :D:P Det er slike blad jeg er på utkikk etter!

EDIT: Hvilke andre reisemagasiner har du å anbefale? "Siste nytt fra transportsektoren" høres uansett rimelig boring ut. Jeg er ikke så interessert i å lese om fly, akkurat ;)

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...