Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepatruljen Oslo på tv

Pringlen
 Share

Recommended Posts

Guest vivere

Da er det vel på tide å se tilbake på hva du svarte meg på:

Så er vi kanskje enige om hvor misforståelsen ligger også, for vi snakker åpenbart om forskjellige ting.

Skjønner ikke hvorfor du til stadighet skal gå i skyttergraven når dette blir nevnt. Politiet og NRH gjør i all hovedsak forskjellige typer oppdrag hvor hundene har det til felles at de bruker nesa, sånn er det bare. Det er ikke dermed sagt at NRH gjør noe dårligere jobb, tvertimot. De gjør den samfunnsnytten de er trent til å gjøre, ingen og hvertfall ikke meg sier noe på det. Men å likestille det med politiets arbeid er way out.

Nå hadde jeg tenkt inni hodet mitt å skrive et langt og begrunnende svar, men siden du nå både er snill og hyggelig i svaret ditt skal jeg la være :)

Vi er kanskje enige om at bortsett fra den "skarpe" delen av politihundarbeidet er mye av det andre rimelig likt?

Det jeg er uenig i er påstanden din om at NRH-søk sjelden foregår i bynære områder. Jeg tror ikke at NRH har et forbehold om å ekskluderer seg fra søk der hvor folk flest befinner seg, det være seg Moss, Alta, Bremanger eller Karasjok for å nevne noen. NRH har hatt ekvipasjer på oppdrag i katastrofeområder i Iran, Tyrkia og Nepal og har hatt flere i beredskap her hjemme om ytterligere hjelp var nødvendig. Jeg forstår ikke at godkjente ekvipasjer for utenlandsoppdrag i f eks Kathmandu skulle være uegnet for oppdrag i/rundt Lillehammer eller Tønsberg for å nevne to tilfeldige norske byer bare fordi det bor folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 422
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Referat fra Helle: Meg: Var det ett fint foredrag med han fra hundepartuljen! Helle: Jaaaaaaaa Meg: Åh var han kjekk? Helle: Jaaaaaaa Meg; Hva snakket han om? Helle: Vet ikke *fnis* Meg: Ok, s

Jeg elsker denne serien! Skal se gårdsdagens episode ikveld. Og ja, digger narkotikahundene, og spesielt hun dama med krøllete hår som blir SÅ glad når hun finner narkoita

Fått sett de første tre episodene, og jeg er litt betatt av narkotikahundene Hun ene narkotikahundedama var også fryktelig søt når hun snakka til hunden sin med den typiske "hunde/baby-stemmen" og s

Jeg har ikke blitt videre imponert over arbeidet disse hundene gjør, dessverre, uten å kunne sette helt ord på hva det er. Men det kan være faktorer som spiller inn, f.eks at de har med et tv-team.

Jeg har vært utplassert i forsvaret i noen uker, og der ble jeg mektig imponert over arbeidet til både hund og fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå hadde jeg tenkt inni hodet mitt å skrive et langt og begrunnende svar, men siden du nå både er snill og hyggelig i svaret ditt skal jeg la være :)

:)

Vi er kanskje enige om at bortsett fra den "skarpe" delen av politihundarbeidet er mye av det andre rimelig likt?

Nei, det burde fint gå an å diskutere dette uten å dra inn den "skarpe" delen.

Det jeg er uenig i er påstanden din om at NRH-søk sjelden foregår i bynære områder. Jeg tror ikke at NRH har et forbehold om å ekskluderer seg fra søk der hvor folk flest befinner seg, det være seg Moss, Alta, Bremanger eller Karasjok for å nevne noen. NRH har hatt ekvipasjer på oppdrag i katastrofeområder i Iran, Tyrkia og Nepal og har hatt flere i beredskap her hjemme om ytterligere hjelp var nødvendig. Jeg forstår ikke at godkjente ekvipasjer for utenlandsoppdrag i f eks Kathmandu skulle være uegnet for oppdrag i/rundt Lillehammer eller Tønsberg for å nevne to tilfeldige norske byer bare fordi det bor folk der.

Har aldri snakket om et forbehold om å ekskludere seg fra noe som helst jeg. Kun de enkle fakta av hva de forskjellige faktisk gjør i praksis. Hvorfor dra ruin inni dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

:)

Nei, det burde fint gå an å diskutere dette uten å dra inn den "skarpe" delen.

Har aldri snakket om et forbehold om å ekskludere seg fra noe som helst jeg. Kun de enkle fakta av hva de forskjellige faktisk gjør i praksis. Hvorfor dra ruin inni dette?

Jeg drar ikke "ruin inni dette". Jeg konstanterer bare at foreningen har hatt oppdrag i ulike deler av verden. Uten at jeg vet det bestemt tror jeg ikke at alle hundene som kan disponeres for ulike oppdrag i utlandet er trent i ruinsøk som er en videreføring av den kvalifiserende treningen som foregår i foreningen. De hundene som godkjennes er istand til å gjennomføre de fleste ordinære oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn i tråden for å lese litt om hvordan det gikk med folka i serien. Men det var ikke så mye å hente på akkurat det området, kandusi... Gud hjelpe meg, for et (malplassert) engasjement enkelte utviser dersom noen sier noe kritisk om disse heltene eller hundene deres. :lol: Samma det vel, om noen leser atferden til hundeførerne og resultatene til bikkjene annerledes enn andre. :icon_confused:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Gikk inn i tråden for å lese litt om hvordan det gikk med folka i serien. Men det var ikke så mye å hente på akkurat det området., kandusi. Gud hjelpe meg, for et (malplassert) engasjement enkelte utviser dersom noen sier noe kritisk om disse heltene eller hundene deres. :lol: Samma det vel, om noen leser atferden til hundeførerne og resultatene til bikkjene annerledes enn andre. :icon_confused:

:D Jeg tror jeg tilsammen så ca to og en halv episode fordelt på flere. Det var mer interessant å se malinga tørke på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn i tråden for å lese litt om hvordan det gikk med folka i serien. Men det var ikke så mye å hente på akkurat det området, kandusi... Gud hjelpe meg, for et (malplassert) engasjement enkelte utviser dersom noen sier noe kritisk om disse heltene eller hundene deres. :lol: Samma det vel, om noen leser atferden til hundeførerne og resultatene til bikkjene annerledes enn andre. :icon_confused:

Det hørtes ut som en skikkelig malplassert tolkning av diskusjonen. Og either way; hva er vitsen med et forum om man ikke kan diskutere noe? Om andre synes det er teit så er man velkommen til å trykke på "neste uleste tråd" eller krysset i øvre venstre/høyre hjørne. For meg er det for eksempel samma det vel om bikkja får CERT eller gult eller grønt, men for andre er det the end of the world. Driter i det og holder meg unna. For meg er samfunnets sikkerhet og trygghet utrolig viktig, derfor engasjerer dette meg. Det er viktig at samfunnet har en holdning til politihundene som tilsvarer noe av verdi, for da vil samfunnet kunne støtte politikere som gir mer penger til enda flere og bedre utdanning av politihundene. Når man også ser hva de gjør av forskjell for mennesker, provoserer det litt når andres misunnelse eller narssisistiske trekk bagatelliserer dette. Når man da er på et diskusjonsforum, blir det diskusjon. Tenk det 'a :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en skikkelig malplassert tolkning av diskusjonen. Og either way; hva er vitsen med et forum om man ikke kan diskutere noe? Om andre synes det er teit så er man velkommen til å trykke på "neste uleste tråd" eller krysset i øvre venstre/høyre hjørne. For meg er det for eksempel samma det vel om bikkja får CERT eller gult eller grønt, men for andre er det the end of the world. Driter i det og holder meg unna. For meg er samfunnets sikkerhet og trygghet utrolig viktig, derfor engasjerer dette meg. Det er viktig at samfunnet har en holdning til politihundene som tilsvarer noe av verdi, for da vil samfunnet kunne støtte politikere som gir mer penger til enda flere og bedre utdanning av politihundene. Når man også ser hva de gjør av forskjell for mennesker, provoserer det litt når andres misunnelse eller narssisistiske trekk bagatelliserer dette. Når man da er på et diskusjonsforum, blir det diskusjon. Tenk det 'a :)

Jøss, det var da svært. Det er ikke lett å diskutere med mennesker som lar sine innlegg blomstre over av slike lite flatterende karakteristikker av medlemmer som mener noe annet enn deg selv. Forstår du fremdeles ikke hvorfor det er vanskelig å diskutere med deg?

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tja, du vet :) Middelaldrende damer med x antall år bak seg som trener av egne og andres (bruks)hunder og damer med y antall år i bruks- og lydighetsringen har sin egen oppfatning av hva som er bra og mindre bra av det som ble vist i serien. At ikke alle har den samme nesegruse beundringen som deg og gir uttrykk for det er vel også en del av diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg blir litt overrasket over forventningene til politihunder og førerne. Dette er altså politimenn som kanskje har sin første hund, de er vanlige mennesker med full jobb hvor noe tid kan benyttes til trening. Redningshunder har vi hundrevis av og der er det mange førere som ikke gjør annet enn å trene hund. All ære til dem for å gidde, men for Ola Nordmann er det nok for mye å forvente av de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var da svært. Det er ikke lett å diskutere med mennesker som lar sine innlegg blomstre over av slike lite flatterende karakteristikker av medlemmer som mener noe annet enn deg selv. Forstår du fremdeles ikke hvorfor det er vanskelig å diskutere med deg?

Jeg har ikke hatt deg i tankene overhodet, når jeg skreiv det, men grattis for å føle deg truffet :P At du synes prestasjonene var "meh" anser jeg som en liten trussel og lite relevant, og tenker som så at hvis du blir ranet, voldtatt eller slått ned på Oslogata så har du lyst å ha politihundene der. Derfor utesluttet jeg deg fullstendig fra min gjennomgang av saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du vet :) Middelaldrende damer med x antall år bak seg som trener av egne og andres (bruks)hunder og damer med y antall år i bruks- og lydighetsringen har sin egen oppfatning av hva som er bra og mindre bra av det som ble vist i serien. At ikke alle har den samme nesegruse beundringen som deg og gir uttrykk for det er vel også en del av diskusjonen?

Heldigvis klarer jeg å dra meg vekk fra den nesegruse beundringen man tydeligvis har for seg selv og sin egen fortreffelighet innen hundetrening - og ser på samfunnsverdien av disse hundene. For meg er alfa og omega å ha et samfunn hvor man beskyttes fra slemme mennesker som både kommer utenifra og innenifra. Om du så kaller meg for naiv for å beundre de som lar den jobben bli deres liv, og attpåtil gidder å bruke fritida si til å trene hund for å kunne bistå meg hvis jeg blir utsatt for en voldshandling, så kall meg hva pokker du vil. Det er de som gjør en forskjell i samfunnet, det er de som redder liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg blir litt overrasket over forventningene til politihunder og førerne. Dette er altså politimenn som kanskje har sin første hund, de er vanlige mennesker med full jobb hvor noe tid kan benyttes til trening. Redningshunder har vi hundrevis av og der er det mange førere som ikke gjør annet enn å trene hund. All ære til dem for å gidde, men for Ola Nordmann er det nok for mye å forvente av de fleste.

? Politihundtrening er vel også en del av betalt trening og førerene får en viss kompensasjon for å holde hund?

Redningshundførerere er "vanlige folk" i vanlige jobber, med familie og venner som i tillegg i "vanlige" sosiale forpliktelser også bruker helg og ferier til å trene hunder til beste for samfunnet. Redningshundførere får ingen kompensasjon for jobben de gjør bortsett fra statens regulativ når de er på oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. I tillegg er tjenestehundene litt sånn "potethunder". De skal fungere ok til flere formål. Og da blir de kanskje ikke de beste søks/sporhunder. I mange oppdrag er det nødvendig å spore med en skarp hund. Men der det ikke trengs (søk etter demente osv) ville det kanskje være hensiktsmessig å tilkalle en mer spesialisert hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. I tillegg er tjenestehundene litt sånn "potethunder". De skal fungere ok til flere formål. Og da blir de kanskje ikke de beste søks/sporhunder. I mange oppdrag er det nødvendig å spore med en skarp hund. Men der det ikke trengs (søk etter demente osv) ville det kanskje være hensiktsmessig å tilkalle en mer spesialisert hund?

Det er jo det som er motivasjonen min for å være blindt forelska i serien: de trenger å være flere. De trenger at samfunnet ser verdien av de, og at samfunnet maner fram politikere som kan være positive til å endre budsjett og styrke polititjenesten. Som alle andre politiavdelinger i Norge, trenger hundepatruljen mer penger så de kan være flere på jobb og ha bedre bemanning. Selv om det ideellt sett kunne vært en ren søkshund som fant en dement mann i en skog eller en dame som har forsøkt å ta livet av seg selv i en skog - så er jo situasjonen kritisk og man må komme seg avgårde ASAP. Finnes det alternative hunder enn den skarptrente patruljehunden da? Ikke i avdelinga nei? Skal man da sitte å vente på at noen redningshunder skal klare å få eier ut av senga, komme seg til plassen og få i gang hunden på søk? Det er jo noe med ting som høres bra ut i teorien men som praktisk sett ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Heldigvis klarer jeg å dra meg vekk fra den nesegruse beundringen man tydeligvis har for seg selv og sin egen fortreffelighet innen hundetrening - og ser på samfunnsverdien av disse hundene. For meg er alfa og omega å ha et samfunn hvor man beskyttes fra slemme mennesker som både kommer utenifra og innenifra. Om du så kaller meg for naiv for å beundre de som lar den jobben bli deres liv, og attpåtil gidder å bruke fritida si til å trene hund for å kunne bistå meg hvis jeg blir utsatt for en voldshandling, så kall meg hva pokker du vil. Det er de som gjør en forskjell i samfunnet, det er de som redder liv.

Leser vi samme diskusjon?

Jeg ser ikke noen som uenige i den samfunnsmessige betydningen av politiets hunder.

Det skulle nå bare mangle at folk med tildels lang erfaring med brukshunder og hundetrening har egne meninger om hva som er bra og mindre bra ved serien uten at de dermed skal beskyldes for å være egosentriske og navlebeskuende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er jo det som er motivasjonen min for å være blindt forelska i serien: de trenger å være flere. De trenger at samfunnet ser verdien av de, og at samfunnet maner fram politikere som kan være positive til å endre budsjett og styrke polititjenesten. Som alle andre politiavdelinger i Norge, trenger hundepatruljen mer penger så de kan være flere på jobb og ha bedre bemanning. Selv om det ideellt sett kunne vært en ren søkshund som fant en dement mann i en skog eller en dame som har forsøkt å ta livet av seg selv i en skog - så er jo situasjonen kritisk og man må komme seg avgårde ASAP. Finnes det alternative hunder enn den skarptrente patruljehunden da? Ikke i avdelinga nei? Skal man da sitte å vente på at noen redningshunder skal klare å få eier ut av senga, komme seg til plassen og få i gang hunden på søk? Det er jo noe med ting som høres bra ut i teorien men som praktisk sett ikke er mulig.

Eh? Innkjøp av politihunder er en privat sak og ikke noe som det offentlige bekoster. Idag finner man godkjente hunder ved et fåtall av politiets og lensmannsetatens tjenesteder og med en vedtatt omorganisering av politiet vil man se mindre politihunder i distriktene. Idag finner man vel heldøgns tjenestehunder ved et fåtall tjenestesteder. Det er vel ikke slik at en hundefører som er på jobb i Oslo raser avsted til Hadeland eller indre Østfold om det skulle oppstå en hendelse der, da må man sansynligvis vente på at en tilgjengelig politihundefører skal få veltet seg ut av senga, komme seg på plassen og få hunden i søk som du så elegant beskriver.

Red: Nå er det ikke redningshunden som varsler eieren, det er det politiet som gjør i h t varslingsprosedyrer. Formelt sorterer redningshundene under Justis- og beredskapsdepartementet slik politihundene også gjør, og det er det lokale kammer evt lensmannskontor som blir varslet ved hendelser. Det er politiet som avgjør hvilke hunder som skal settes inn i et oppdrag og det er politiet som har det taktiske/operative ansvaret for gjennomføring av slike oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det var ikke i nærheten av det jeg sa, eller forsøkte å formidle, så værsågod neste :)

Jeg kan godt gjenta meg selv: Det er ingen i denne diskusjonen som er uenige i den samfunnsmessige nytten av politiets tjenestehunder. Det er heller ingen som har nevnt av det ikke burde vært flere godkjente politihunder i Norges langstrakte land.

Politidirektoratet har ikke gått inn for en statlig poliithundtjeneste og det samme direktoratet har ikke sett behov for en felles kennel/oppstalling av politiets godkjente tjenestehunder der det er flere av dem. Naturlig nok fordi dette er hunder i privat eie som staten ikke har noe ansvar for.

Innkjøp av hunder for hundetjenesten bekostes ikke av staten, men etter godkjent prøve kan eieren - såvidt jeg husker - få kompensert hele eller deler av kjøpesummen samt en viss kompensasjon for for og evt andre utgifter. Det siste tar jeg med et forbehold, her på sonen er trolig @Gråtass den som best kjenner detaljene rundt innkjøp og trening av politihunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er politiet som avgjør hvilke hunder som skal settes inn i et oppdrag og det er politiet som har det taktiske/operative ansvaret for gjennomføring av slike oppdrag.

Innleggene dine renner over av faktafeil. Politiet disponerer bare egne hunder i oppdrag, når de tilkaller bistand skjer det gjennom HRS som avgjør og setter inn nødvendige ressurser. Dette betyr også at politiet som regel er først på stedet med egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både forstår godt og respekterer engasjementet ditt, det er ikke det jeg stusser på. Jeg synes også det er innmari hyggelig at du har fått fornya din tru på Oslo-politiet og digger å følge med på hva de gjør på jobb. Det jeg reagerer på, er at en kommentar fra en seer møtes med denne stormen av følelser fra så mange. Dere oppfører dere som uttalelsen går på rikets sikkerhet løs og underminerer hele jobben de gjør, og det er virkelig å strekke det langt.

På et diskusjonsforum er det som du sjøl sier, lov å diskutere. Men det er greit å være litt realitetsorientert også.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Innleggene dine renner over av faktafeil. Politiet disponerer bare egne hunder i oppdrag, når de tilkaller bistand skjer det gjennom HRS som avgjør og setter inn nødvendige ressurser. Dette betyr også at politiet som regel er først på stedet med egne hunder.

Hovedredningssentralen er et nasjonalt koordineringssenter. Om Ola eller Kari forsvinner fra skolen, om Petter eller Mari går seg bort på bærtur eller om Hans eller Olga forsvinner fra eldresenteret er det en sak for det lokale politiet (f eks via kammerets lokale redningssentral ) som har ansvar for oppdraget og koordinerer innsatsen. Et konkret eksempel kan hentes fra 17. mai i år hvor en gutt ble borte fra huset sitt ved Fauske i Nordland. Det var det lokale kammereret som koordinerte innsatsen. Det var det lokale kammeret som rekvirerte mannskaper fra Røde Kors (familie og naboer deltok i letingen), det var det lokale kammeret som rekvirerte et SeaKing helikopter og det var det lokale kammeret som rekvirerte to ekvipasjer fra Norske redningshunder. Selv om det fanns politihunder i rimelig nærhet ble disse ikke satt inn i søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg både forstår godt og respekterer engasjementet ditt, det er ikke det jeg stusser på. Jeg synes også det er innmari hyggelig at du har fått fornya din tru på Oslo-politiet og digger å følge med på hva de gjør på jobb. Det jeg reagerer på, er at en kommentar fra en seer møtes med denne stormen av følelser fra så mange. Dere oppfører dere som uttalelsen går på rikets sikkerhet løs og underminerer hele jobben de gjør, og det er virkelig å strekke det langt.

På et diskusjonsforum er det som du sjøl sier, lov å diskutere. Men det er greit å være litt realitetsorientert også.

I virkelighetens verden er vel hundepatruljen et lokalt "storbyfenomen". Ved små kammere finns det kanskje ingen, en eller et fåtall godkjente politihunder og ved de lokale lensmannskontor finns det kanskje ikke en eneste en. Om Ola lensmannsbetjent i Odda er på oppdrag, på ferie eller besøker tanta si i Kirkenes er det ingen polithundiekvipasjer i Ola sitt lensmannsdistrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I virkelighetens verden er vel hundepatruljen et lokalt "storbyfenomen". Ved små kammere finns det kanskje ingen, en eller et fåtall godkjente politihunder og ved de lokale lensmannskontor finns det kanskje ikke en eneste en. Om Ola lensmannsbetjent i Odda er på oppdrag, på ferie eller besøker tanta si i Kirkenes er det ingen polithundiekvipasjer i Ola sitt lensmannsdistrikt.

Takk for informasjonen, men jeg skjønner overhodet ikke hva det har med innlegget mitt å gjøre. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider