Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Problemet var vel at man ikke kalte inn nr 2 i klassen til CACIB-vinneren for konkurranse om res. CACIB. Det ble heller ikke gjort hos oss - der ble bare res. CACIBET tildelt en av de andre klassevinnerne som da var inne i ringen allerede. Nr 2 i chk ble aldri tatt inn i ringen igjen.

Men med systemet med klassevinner så skal heller ikke nr 2 i champ (f eks) inn for å konkurrere om res. CACIB slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil i resultatlista fra NTK'en, ingen nr 4 i CH... Ikke noe biggie egentlig, men jeg vil jo gjerne at det skal stå at Tuva var nr 4.

Red: Kan sikkert si ifra til NKK, men jeg har jo ikke noe "bevis"

Har du ikke en kritikk hvor resultatet står? Eller at det kan stå i premielista deres?

Sånn ble det gjort i ringen våres også. Men her gikk Cacibet til vinneren av champion klasse, certet til nr 4 i veteran klasse, og res cacibet til vinneren av unghundklassen.

Veteran kan jo ikke få reserve-CACIB, så da kan unghunden i teorien være riktig vinner av det.

Jo, det burde det ha gjort.

Det var særdeles forvirrende i vår ring også, og det ble ikke delt ut res. CERT blant hannhundene, selv om junioren som stod bak certvinnende junior fikk exc. Han ble aldri kalt inn i ringen igjen. Dommeren plasserte også en hannhundklasse blant de fire klassevinnerne (junior, bruks, champ og veteran), men det skulle vel egentlig ikke blitt gjort? Da han var ferdig med å dømme tispene ble det aldri tatt inn noen egen tispeklasse - da skulle brått både tisper og hannhunder inn i ringen sammen - og DER ble det delt ut CACIB og CERT til tispene... jepp - jeg tror alle var temmelig forvirret der inne *ler*.

Jeg liker å tro at de fleste hunder har fått det de skal, men noen glitches har det nok vært. Men det kan det da saktens være på ordinære utstillinger også - vi hadde en rasespesial hvor ringsekretær glemte å kalle inn en hund for å konkurrere om certet. Fryktelig surt. Det ble protestert på når en oppdaget at ringsekretær hadde delt ut certet utenfor ringen (bare championer og fullcerta hunder i BHK, så ringsekretær ga certrosetten til dommer og sa at den hunden skulle ha det), så hunden fikk komme inn og løp en runde med den andre, men dommer opprettholdt å gi certet til den som fikk det i første omgang. Det er ikke greit når det gnager en følelse av at det ble sånn fordi dommer følte det ubehagelig å ta fra et cert som allerede var delt ut, men en kan jo ikke bevise det.

Men med systemet med klassevinner så skal heller ikke nr 2 i champ (f eks) inn for å konkurrere om res. CACIB slik jeg har forstått det.

Jo, nummer to skal alltid inn om klassevinneren har fått noe. Poenget med bare å ta inn klassevinnerne er i grunnen for å gjøre det mer oversiktlig, framfor oss som tar inn alle 27 som fikk CK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med systemet med klassevinner så skal heller ikke nr 2 i champ (f eks) inn for å konkurrere om res. CACIB slik jeg har forstått det.

Jo, som SFX sier, så skal nr 2 inn dersom klassevinner får CERT/CACIB.

Jeg liker å tro at de fleste hunder har fått det de skal, men noen glitches har det nok vært. Men det kan det da saktens være på ordinære utstillinger også - vi hadde en rasespesial hvor ringsekretær glemte å kalle inn en hund for å konkurrere om certet. Fryktelig surt. Det ble protestert på når en oppdaget at ringsekretær hadde delt ut certet utenfor ringen (bare championer og fullcerta hunder i BHK, så ringsekretær ga certrosetten til dommer og sa at den hunden skulle ha det), så hunden fikk komme inn og løp en runde med den andre, men dommer opprettholdt å gi certet til den som fikk det i første omgang. Det er ikke greit når det gnager en følelse av at det ble sånn fordi dommer følte det ubehagelig å ta fra et cert som allerede var delt ut, men en kan jo ikke bevise det.

Jeg sliter jo litt med kontrollfreaken i meg når det er sånn at ting IKKE alltid blir helt riktig slik det skal være... Og nå sliter vi veldig mht poengberegning fra EDS. Det er jo umulig å få det helt korrekt slik vi bruker å regne det, og selvsagt er det jo noen som protesterer på at vi regner poeng fra denne utstillingen. Jeg har bedt vedkommende om å sende det inn som sak til styret... jeg føler meg jo inhabil i det hele siden min hund ble BIR og selvsagt har en stor fordel av at det regnes poeng fra denne utstillingen, mens vedkommende som protesterer selvsagt synes det er ille, siden vedkommende sin hund ikke fikk noen ekstra poeng fra denne utstillingen. Jeg er ganske sikker på at vedkommende hadde ønsket poengberegningen velkommen om vedkommendes egen hund hadde stått som vinner....

Apropos mange hunder inn i BHK/BTK: jeg tror dommeren vi hadde på den svenske spesialen skjønte at hun hadde tabbet seg litt ut da hun brått hadde 20 hunder++ inn i ringen til sluttplasseringer *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde forstått systemet, men nå som jeg ser på hannhundresultatene til min rase, blir jeg særdeles forvirret.

Beste hannhund med CACIB er nummer en i championklasse. Okay, jeg er med så langt.

Certet går til nummer 3 i championklassen. Jeg er fremdeles med på det, de to foran i CHK er allerede norske championer.

Reserve-certet går til nummer en i åpen klasse. Jeg er med på den og.

Hvorfår går reserve-cacibet til han som fikk reserve-certet?

Burde ikke reserve-cacibet gått til nummer to i championklassen, som slo certvinneren, som igjen slo reserve-cert-vinneren?

Med tanke på at CACIB-vinneren er internasjonal champion, har det litt å si hvem som får reserve-CACIB, siden det på sikt vil bli gjort om.

Major glipp spør du meg :o

CERT og R-CERT konkurransen var en konkurranse, CACIB og R-CACIB var en annen konkurranse Og så var BHK/BTK en siste konkurranse som noen dommere ikke gjennomførte fordi det var bare tull.. Hos oss ble junioren 1 BHK, Championen 2 BHK og Veteranen 3 BHK, men både unghunden vinner, åpenklasse vinner og nr 2 i chk var jo alle bedre enn veteranen. Så det bomma NKK litt :)

Ringsekretæren hos oss insisterte på at jeg som stod som nr 2 i chk skulle inn å konkurrere om CACIBet. Jeg forsøkte å forklare at hun bare skulle ha klassevinnerne fra de tre midterste klassene og så hente inn nr 2 i den klassen vinneren ble kåret for R-Cacibet, men det nektet hun å høre på, så jeg bare stilte opp og håpet at dommern skulle ombestemme seg :D:P

Edit:

Og det med poengberegning til årets hund kan by på problemer for noen og enhver.

Der Dobermanklubben har kunngjort at de ikke teller EDS fordi det ikke går etter norske regler.

De ymter om det hos oss også. Det gagner de som sitter med utregning av listen, men det gagner ikke meg.. syntes det blir vanskelig når slikt ikke er avklart på forhånd :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Og det med poengberegning til årets hund kan by på problemer for noen og enhver.

Der Dobermanklubben har kunngjort at de ikke teller EDS fordi det ikke går etter norske regler.

De ymter om det hos oss også. Det gagner de som sitter med utregning av listen, men det gagner ikke meg.. syntes det blir vanskelig når slikt ikke er avklart på forhånd :/

Ja, dette burde vi nok ha avklart på forhånd, vi også. Jeg sa det jo også på forhånd, at dette kom til å by på problemer, men det var ingen andre som hang seg på mine bekymringer, og jeg tenkte i grunnen ikke over at det sikkert hadde vært lurt å avgjøre dette tidlig :). Det er skitvanskelig, faktisk. Jeg vil jo gjerne at alt skal være rettferdig og riktig - det vil det jo ikke bli om denne utstillingen skal telle med - i hvert fall ikke 100%, men samtidig er det jo kjipt å IKKE få med disse poengene liksom...

Jeg sammenlignet nå med de poengsummene som ble utdelt etter spesialen i vår - da mht differanser på utdelte poeng til f eks BIR og BIM - og det ble samme differanse på begge utstillingene. Det samme for de som stod som 2. bhk/btk... Det er jo for de hundene som ikke ble plassert som nr 1 i sine klasser det er litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter jo litt med kontrollfreaken i meg når det er sånn at ting IKKE alltid blir helt riktig slik det skal være... Og nå sliter vi veldig mht poengberegning fra EDS. Det er jo umulig å få det helt korrekt slik vi bruker å regne det, og selvsagt er det jo noen som protesterer på at vi regner poeng fra denne utstillingen. Jeg har bedt vedkommende om å sende det inn som sak til styret... jeg føler meg jo inhabil i det hele siden min hund ble BIR og selvsagt har en stor fordel av at det regnes poeng fra denne utstillingen, mens vedkommende som protesterer selvsagt synes det er ille, siden vedkommende sin hund ikke fikk noen ekstra poeng fra denne utstillingen. Jeg er ganske sikker på at vedkommende hadde ønsket poengberegningen velkommen om vedkommendes egen hund hadde stått som vinner....

Apropos mange hunder inn i BHK/BTK: jeg tror dommeren vi hadde på den svenske spesialen skjønte at hun hadde tabbet seg litt ut da hun brått hadde 20 hunder++ inn i ringen til sluttplasseringer *ler*.

Edit:

Og det med poengberegning til årets hund kan by på problemer for noen og enhver.

Der Dobermanklubben har kunngjort at de ikke teller EDS fordi det ikke går etter norske regler.

De ymter om det hos oss også. Det gagner de som sitter med utregning av listen, men det gagner ikke meg.. syntes det blir vanskelig når slikt ikke er avklart på forhånd :/

Jeg er så glad for at vi i NBSK avgjorde før EDS at den ikke ville være poenggivende for mestvinnendelistene, verken for voksne eller veteraner (vi har egen veterankåring). Det ville vært umulig å gjennomføre, når bedømmelsessystemet var såpass annerledes. Så vi lot den gå forbi, men tar selvfølgelig med spesialen.

Vi gir poeng til de åtte plasserte i BHK og BTK (men har en kåring per kjønn), og på veteranlistene får du poeng om du får excellent og er plassert i klassen - og du får et ekstrapoeng om du får CK.

Vi la ut en sak på hjemmesiden og Facebook om dette på forhånd, og har i hvert fall ikke fått noen protester som har nådd oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en kritikk hvor resultatet står? Eller at det kan stå i premielista deres?

Ble ikke skrevet kritikker på spesialen heller. Hva er premieliste? Får bare sende en mail til NTK å spørre, de burde jo se at det mangler en plassering der egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke skrevet kritikker på spesialen heller. Hva er premieliste? Får bare sende en mail til NTK å spørre, de burde jo se at det mangler en plassering der egentlig.

Om dere ikke hadde kritikk, hadde dere vel NOE? Diplom eller post it-lapp, noe som beviser at dere var der og fikk en premiering?

Premieliste er det arket hvor ringsekretær skal fylle ut samtlige resultat på samtlige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke hadde kritikk, hadde dere vel NOE? Diplom eller post it-lapp, noe som beviser at dere var der og fikk en premiering?

Premieliste er det arket hvor ringsekretær skal fylle ut samtlige resultat på samtlige hunder.

Alle fikk en sløyfe.... Det var det :P Da regner jeg med at det er noe galt med premielisten, at det ikke er ført opp på den eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilskuere og ikke deltaker synes jeg det var et ålreit arrangement men litt skuffet også. Gøy å se visse hunderaser som man ikke ser ellers, bra at det ikke er fult av bur og tull foran ringen så jeg faktisk ser noe!

Ellers synes jeg det var vanskelig å få tak i informasjon. Prøvde å finne oversikt over hvem som stilte hvor, og ble sendt hit og dit uten å finne det. Synes de burde hatt et sted ved inngangen hvor det lå, klart og tydelig så vi ikke hadde kasta bort så mye tid på å finne program. Også dumt at det som skjedde av underholdning ikke sto i oversikten, jeg fant heller ikke noe program utenfor inngangen til der de holdt på så mulig jeg gikk glipp av noe jeg ellers ville sett.

Mange av salgsbodene var fryktelig dyre, forstår at de må tjene litt men stort sett så er jo varene betydelig billigere på utstilling kontra dyrebutikker. Nå var det mye som nærmest var overprisa og dyrt.

De som vaska var kjempeflinke! All skryt til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne certregelen... hvor enkel var den igjen sa dere?

Det ble delt ut cert i min rase - til en junior... registrert i DogWeb er den også, men da hadde NKK brått fjernet det ene småcertet hunden hadde i tillegg til et stor-cert han hadde fra før. Så lurte eier på hvor i all verden det var blitt av det lille-certet? Så ble stor-certet fra EDS fjernet til fordel for det lille certet igjen... Altså... ehhhhhh... hvor enkel var denne regelen igjen? :whistle

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Lancashire Heeler er ikke FCI godkjent rase (enda) og får ikke tildelt CACIB ei heller tittel på FCI utstillinger. Men, så sjekker jeg litt her og ser at veteranene (både tispa og hannen) på EDS2015 har fått tittel EUVW15. bare veteranene, ikke BIR og BIM eller juniorene. 
Og da lurer jeg: Hvorfor?

Kan det ha noen forbindelse med at veteranvinnere i hver rase ble kvalifisert til Crufts?
For det står jo følgende: "Winners of Junior Dog, Junior Bitch,Veteran Dog, Veteran Bitch plus CACIB Dog and CACIB Bitch at European Winners Show in 2015 are qualified to Crufts."

Men, Crufts er ikke helt enige med seg selv tror jeg, for jeg sendte mail for å dobbelt sjekke at veteranene og juniorene var kvalifiserte. Fikk "ja" til svar. Men, så sendte eier av ene veteranvinneren og spurte, men fikk da "Nei" til svar. Og når man senere forsøker få svar, så lar det vente på seg ...

Noen som vet?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancashire Heeler er ikke FCI godkjent rase (enda) og får ikke tildelt CACIB ei heller tittel på FCI utstillinger. Men, så sjekker jeg litt her og ser at veteranene (både tispa og hannen) på EDS2015 har fått tittel EUVW15. bare veteranene, ikke BIR og BIM eller juniorene. 
Og da lurer jeg: Hvorfor?

Kan det ha noen forbindelse med at veteranvinnere i hver rase ble kvalifisert til Crufts?
For det står jo følgende: "Winners of Junior Dog, Junior Bitch,Veteran Dog, Veteran Bitch plus CACIB Dog and CACIB Bitch at European Winners Show in 2015 are qualified to Crufts."

Men, Crufts er ikke helt enige med seg selv tror jeg, for jeg sendte mail for å dobbelt sjekke at veteranene og juniorene var kvalifiserte. Fikk "ja" til svar. Men, så sendte eier av ene veteranvinneren og spurte, men fikk da "Nei" til svar. Og når man senere forsøker få svar, så lar det vente på seg ...

Noen som vet?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har fått titlene, må være en glipp.

Det har ikke tidligere vært praktisert at veteranvinnere får Cruftskvalifisering - bare juniorer og BIR/BIM. Det gjelder både nasjonale og internasjonale vinnerutstillinger, jeg har aldri sett at veteran blir kvalifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...