Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund - hjelp til avgrensning av liste


christians86
 Share

Recommended Posts

Sånn ift til Golden, man trenger virkelig ikke være noe supermenneske for å ha en vanlig familie/show avlet slik en. Jeg kjenner en hannhund og han er vel omtrent en av de enkleste sjelene jeg kjenner. Joda det er en aktiv hund, men de har da vitterlig fått MYE gratis i bikkja. :P Han liker menneskene sine og holder seg i nærheten av dem, han henter ting på eget initiativ, han er absolutt alltid glad. De går ikke marathon turer heller. De går kanskje 30min - 1 timers turer i typiske turområder som strendene i området eller hundeskogen f.eks. Da går han oftest løs og får springe ifra seg.

EDIT: Og det der med ro og fred i dårlige perioder/dager tror jeg går ganske så fint uansett. Jeg har en beagle som absolutt ikke går på veggene på tross av slike dårlige dager. Siste 1,5året f.eks har vært ille for meg, men han har taklet det superfint. Glad for den turen han får, og er gjerne veldig ivrig i starten på en tur, men ikke noe særlig mas eller uro inne fordiom. Han hadde dog ikke taklet det så bra som unghund regner jeg med, da tilbragte vi mye tid ute. Og vi har vært veldig strenge på at inne så er man rolig og mas er ikke noe som blir satt pris på/totalt ignorert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere lese hva han skriver om egen helsetilstand da! Den er ikke altoppslukende og det eneste han føler han ikke trenger i forhold til angsten sin er bråk. Om folk hadde vist om enkeltes helsetil

Du vil alltid få reaksjoner her inne om du sier du vil bruke bur til valpen, da såppas mange både er sterke burmotstandere, og har sett litt for mange ikke engang gi valpen en sjanse før den blir putt

Jeg tenker at hvis du har mest lyst på collie, så gå for det En god collie er en super hund. Det er ingen ting som er bedre enn å gå tur alene i skogen med en kompis når verden er litt kjip.

Eurasier er en enkel rase for meg siden jeg i perioder vil være i fred og den tåler det, dvs den har ikke massiv propell og ser ut som en nusselig bamse (liker pelsdotter av hunder).

Og hjalp når oppdretter kunne hjelpe med hunder som passet meg og vi fikk god kjemi, samt hans måte å trene valpene gjorde at mye jeg slet med på BC'en ikke ble issue i samme grad evnt noe som gjorde meg lettere til sinns.

Men fant det så søtt at jeg ble frarådet golden faktisk...go figure

Eurasier er en enkel rase dersom du får en hund som er mentalt stødig. De har sine rare diller, eg hadde en som ble livredd for menn... Og det er en god del oppførsel som blir bortforklart med at de er reserverte. Ellers er det en rase som er strålende fornøyd med en god tur for dagen, og gjerne litt hjernetrim innimellom som f eks spor eller triks. Min egen ble trent i LP, og hadde bronsemerket der. Hadde nok stoppet med klasse 1 med han. Vil tro de kan være mer egnet til f eks rally.

De fleste er stille, men eg vet også om individer som er fryktelig glad i sin egen stemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@christians86 - jeg har ingen problemer med å skjønne hva du mener med burbruken du ser for deg, og det er ingen ting i vegen med en slik burbruk midlertidig. Kan hende du ikke får bruk for det, kan hende du får god bruk for det. Det er et godt hjelpemiddel i enkelte situasjoner, og ikke bra andre ganger. Det er bare noen som tror at det er et torturredskap omtrent som en iron maiden, men de samme folka har gjerne like store irrasjonelle issues med f.eks bruk av flexiline og dømmer "alle under en paraply" - hvilket jo sier mer om de, enn om du som selvstendig menneske som tar ansvarlige og seriøse valg for deg og din hund :)

Lykke til, jeg håper du finner en hund du trives med!

Akkurat som at ildere og minker ikke skal leve sine liv i bur så synes jeg ikke at hunder skal gjøre det heller. En ting er å trene valper ved hjelp av bur, det gjør jeg selv. Men når man tenker på å skaffe seg en hund helt alene hvor man kan komme til å måtte ha en hund i bur 10 timer per dag er ikke god dyrevelferd overhodet, etter mitt syn, og det er ikke noe man bør basere et hundehold på.

Følte du snakket litt direkte til meg siden jeg også nærer et stort hat mot flexiline :D Jeg har ett stort arr på ene siden av halsen etter at en hann-riesen slet seg løs, og en annen hund jeg hadde måtte bøte med halve øret etter at en schæfer slet seg løs med samme bånd. Store hunder og uhåndterbart redskap = idioti. Det er den enkle begrunnelsen.

Eurasier er en enkel rase for meg siden jeg i perioder vil være i fred og den tåler det, dvs den har ikke massiv propell og ser ut som en nusselig bamse (liker pelsdotter av hunder).

Og hjalp når oppdretter kunne hjelpe med hunder som passet meg og vi fikk god kjemi, samt hans måte å trene valpene gjorde at mye jeg slet med på BC'en ikke ble issue i samme grad evnt noe som gjorde meg lettere til sinns.

Men fant det så søtt at jeg ble frarådet golden faktisk...go figure

Hadde jeg vært oppdretter og fått de samme spørsmålene og fremtidsutsiktene som du har gitt her så vet jeg ikke om jeg hadde anbefalt å kjøpe en valp. Jeg ville anbefalt deg å ha en voksen hund på prøvetid, eventuelt på deltid med en annen eier. Eurasier er ikke akkurat enkle hunder, de er mye mindre lærenemme enn andre raser, de kan ha utpreget vokt, ressursforsvar og til tider også mye samkjønnsagressjon. Du vil ikke finne oppdrettere som snakker ned sine egne raser, men nevner du andre raser kan det hende du frembringer latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å banne i kjerka nå, så har vel de aller aller fleste selskapshunder veldig mye lyd i seg. Det var jo en av de tingene han ville så langt unna som mulig. Personlig har jeg strøket alt av listen hans og sitter igjen med golden retriver, som er en stille og rolig hund, som også kan tåle rolige dager når @christians86 helst vil bure seg inne og ikke se folk eller høre lyder.

Hjemmealene treningen er ikke gjort med ett bur forøvrig, men regner med du vet det :)

OT:

Det kommer nok veldig an på linjer og manglende oppdragelse også, tror jeg. Man tolererer lettere unoter av småhunder enn større hunder, fordi man klarer å beholde kontrollen på dem, og fordi en del greier (som å hoppe på folk) er "søtt" når bikkja er så liten at du ikke mister balansen. Det merker jeg desverre på meg selv også, selv om jeg prøver å behandle hunden som en hund.

Uten å overhodet anbefale puddel (de kjeder seg nemlig lett og trenger MYE mentaltrening på fysisk rolige dager, det merker jeg godt selv om jeg er temmelig fersk som hundeeier):

Dvergpuddelen min, snart 6mnd, er rolig som bare det innendørs, og har vært det hele tiden. Har aldri reagert på dørklokken i det hele tatt, men kan gi et par bjeff hvis han ser folk gå forbi som IKKE ringer på. Det er visst litt mistenkelig.

Ute reagerte han tidligere på folk og andre hunder. Da spesielt folk/hunder som kom rett mot oss, eller som gikk bak oss (men det skjønner jeg også, vi har vel alle kjent litt på litt paranoia innimellom, når noen går bak oss et stykke av veien). Med konsekvent trening har han nå nesten helt sluttet å bjeffe på folk, og det kan gå dager mellom hver gang. Hunder merker jeg også sterk forbedring på, men går de bak oss, er de litt skumle enda. Men hunder som kommer imot oss, og passerer, eller går et stykke unna, er for det meste helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som at ildere og minker ikke skal leve sine liv i bur så synes jeg ikke at hunder skal gjøre det heller. En ting er å trene valper ved hjelp av bur, det gjør jeg selv. Men når man tenker på å skaffe seg en hund helt alene hvor man kan komme til å måtte ha en hund i bur 10 timer per dag er ikke god dyrevelferd overhodet, etter mitt syn, og det er ikke noe man bør basere et hundehold på.

Følte du snakket litt direkte til meg siden jeg også nærer et stort hat mot flexiline :D Jeg har ett stort arr på ene siden av halsen etter at en hann-riesen slet seg løs, og en annen hund jeg hadde måtte bøte med halve øret etter at en schæfer slet seg løs med samme bånd. Store hunder og uhåndterbart redskap = idioti. Det er den enkle begrunnelsen.

Hadde jeg vært oppdretter og fått de samme spørsmålene og fremtidsutsiktene som du har gitt her så vet jeg ikke om jeg hadde anbefalt å kjøpe en valp. Jeg ville anbefalt deg å ha en voksen hund på prøvetid, eventuelt på deltid med en annen eier. Eurasier er ikke akkurat enkle hunder, de er mye mindre lærenemme enn andre raser, de kan ha utpreget vokt, ressursforsvar og til tider også mye samkjønnsagressjon. Du vil ikke finne oppdrettere som snakker ned sine egne raser, men nevner du andre raser kan det hende du frembringer latter.

Vel - mulig jeg er litt skarp nå, men du er ikke en av oppdretteren jeg vil komme til å snakke med, og kanskje like greit når du sabler meg ned slik for bur, trass _alle forbeholdene_ og kommentarene her...noe som blir litt slitsomt. En skulle tro bur var sett på som ondet selv, og alle andre enn de som er imot det tar feil noe som er skrekkelig mange når jeg begynner å tenke meg om.

Men nok om det. Hva angår oppdretter og egen rase - foreløpig inntrykk synes variert - eneste oppdretter jeg har hatt god kjemi med har sagt fordelene og ulempene, og måtene å løse "problemene med" - sånn erfaringsmessig ut ifra hva jeg har hørt synes alle raser å ha sine ting, så på slutten av dagen virker mye å bunne ned i hva gjør du med det...

Av ene oppdretteren fikk jeg feks beskjed å stryke toller basert på det personen kjente til og var blitt fortalt av oppdrettere av rasen, samt henvisning til folk som kunne om andre raser som jeg hadde på listen...så å bli ledd ut var ikke mest nærliggende for den personen.

Jeg synes det beste tipset så langt var det på forrige side om å finne en voksen hund :-) Da vet du hva du får, vet at hunden takler å være alene osv.

Tja - spørsmålet begynner å bli hvor realistisk det er, det er foreløpig ikke mange oppdrettere som sier det er umulig oppgave, og i forhold synes flere her å si det er "umulig" mer enn oppdrettere selv, men hva vet jeg. Grunnen til at jeg skriver er bare for å sette ting litt i perspektiv - jeg har sansen for råd, men jeg er kanskje over snittet kildekritisk. Så la meg omformulere:

De av dere som virkelig mener jeg skal ha en gammel hund - er årsaken fordi man helhjertet tror at å få valp er umulig i all forstand , eller er det eget syn evnt på hva som passer seg rundt valp osv? Jeg kan nemlig ikke tro jeg er et markant avvik fra førstegangskjøpere mtp å få valp, hverken i tid, hva jeg kan gi eller legge opp til med tid jeg kan ta fri for å få hund nemlig...noe som kanskje synes etter hvert å bli et gjennomgangstema, og som da forvirrer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

De av dere som virkelig mener jeg skal ha en gammel hund - er årsaken fordi man helhjertet tror at å få valp er umulig i all forstand , eller er det eget syn evnt på hva som passer seg rundt valp osv? Jeg kan nemlig ikke tro jeg er et markant avvik fra førstegangskjøpere mtp å få valp, hverken i tid, hva jeg kan gi eller legge opp til med tid jeg kan ta fri for å få hund nemlig...noe som kanskje synes etter hvert å bli et gjennomgangstema, og som da forvirrer meg litt.

Jeg har aldri brukt ordet gammel, men voksen. Det er mange oppdrettere som omplasserer voksne dyr som ikke egner seg for å gå i avl av ymse årsaker eller som ikke er tilfredstillende for oppdretteren dersom de driver eksteriørdrevet avl. I tillegg omplasseres flere avlstisper etter at de har hatt 1-2 kull.

På de populære rasene er det alltid lange ventelister og mange interessenter. Jeg kan ikke si hva andre oppdrettere vil velge, men jeg hadde nok vært skeptisk til å selge valp i denne situasjonen. På den andre siden så får man nesten kastet hunder etter seg på finn.no, så med litt forbarbeid kan du selvfølgelig få akkurat det du selv ønsker. Men det er et lite dyr inne i bildet også, og man bør selvfølgelig ta valg etter hva man kan tilby dyret.

Jeg vil peke på flere utfordringer;

1) Du er alene

2) Du har enkelte utfordringer ift egen helsetilstand

3) Du jobber mye og er borte veldig lenge på arbeidsdager, 2 måneder ferie med valp er ikke nok tid til at den har fått en blærekapasitet som holder 10 timer. Ikke nevner du noe om mulighet til å ta med hund på jobb heller.

Det er mange som får seg hund uten å tenke seg tilstrekkelig om, det er prisverdig at du gjør gjennomtenkte valg og spør hva andre tenker, og her inne får du ærlige svar. At det tidligere ikke har fungert er nok også en liten varselbjelle for meg og derfor anbefaler jeg deg å se etter en hund som er eldre enn 2 år og allerede vant med å være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden det er mye snakk om bur her. Du skal jo være vekk fra hunden ti timer. Det er lenge så det vil ta tid med å få den rein. I mellomtiden bør du da ha et bur som er stort nok til at tissing kan skje. Hvorfor da ikke sjekk ut badet. Badet bruker å være lite, en hører gjerne ikke så mange lyder utenfra der og det er stort nok til at hunden kan tisse en plass og ligge en anne. Gulvet på badet bruker også å tåle endel fuktighet vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som virkelig mener jeg skal ha en gammel hund - er årsaken fordi man helhjertet tror at å få valp er umulig i all forstand , eller er det eget syn evnt på hva som passer seg rundt valp osv? Jeg kan nemlig ikke tro jeg er et markant avvik fra førstegangskjøpere mtp å få valp, hverken i tid, hva jeg kan gi eller legge opp til med tid jeg kan ta fri for å få hund nemlig...noe som kanskje synes etter hvert å bli et gjennomgangstema, og som da forvirrer meg litt.

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg tror ikke jeg er så forskjellig fra andre oppdrettere. Nei, jeg hadde ikke solgt valp til noen som har de utfordringene du har med tanke på lange arbeidsdager og planer om bur (ok, det med bur er det jo mange oppdrettere som til dels applauderer og gir med deg et lite bur som kan være hundens trygge hule osv osv), men jeg hadde ikke hatt noen problemer med å omplassere en voksen (ikke gammel) hund under de forutsetningene du skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere lese hva han skriver om egen helsetilstand da! Den er ikke altoppslukende og det eneste han føler han ikke trenger i forhold til angsten sin er bråk. Om folk hadde vist om enkeltes helsetilstand her på sonen, så ville ikke mange hatt valp. Synes vi skal stryke helsa hans av vår egen liste jeg. ALLE kan ha valp og @christians86 virker rimelig oppegående! Jeg absolutt HATER at så fort man nevner psykisk helse, så er man strengt tatt sengeliggende, dopa ned og helt ute av stand til å ta vare på noe som helst! Han har hatt en litt overkant mye BC, hvem som helst kan bli psykisk syk da :sleep:

Fortell oss litt om hvordan du legger opp arbeidsdagen når du får den lille i hus, så skal du se tonen blir en annen @christians86 ;) For med en så oppegående person som du virker som du er, så har du garantert ikke tenkt at den lille skal være i buret sitt i 10 timer :)

Endret av Margrete
  • Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Margrete, synes jeg helsetilstanden glatt kan strykes av listen. @christians86 er i full jobb, hvilket tyder på at angsten er temmelig sporadisk og i kortere perioder. Ellers hadde han ikke fungert på en arbeidsplass. Jeg får ikke inntrykk av at han er så syk at det vi, gå ut over dyret på noen som helst måte.

Ellers er jo dyr, spesielt hund, kjent for å være bra for psykisk helse (spesielt moderat angst og depresjon) så det er ikke utenkelig trådstarter får enda færree, og kortere, episoder, hvis han har en hund. Jeg har selv perioder med mild/moderat depresjon (med flere år mellom hver gang) og skaffet meg Kasper i forbindelse med en sykemelding i en slik periode. Jeg hadde jo tenkt på hund før, i flere år og hadde egentlig ikke helt bestemt meg for rase, hvis noen husker tråden min. Men da jeg ble sykemeldt, nesten hoppet jeg på den første og beste hunden innenfor aktuelle raser. hund er bra mot depresjon. Og mosjon er bra mot depresjon. Men dørstokkmila blir enda lengre, når man er nedfor. Med en hund så MÅ man ut. Kan nesten garantere at denne perioden ble kortere og lettere enn normalt pga hunden. Og den har absolutt ikke lidd overlast pga det.

Er det noen som burde ha hund, er det folk som innimellom sliter litt. (Men ikke folk som er spinn hakkande gærne.)

Men, 10 timer alene er lenge for en ung hund. Min hund, på snart 6mnd, klarer ikke å holde seg så lenge. 3.5-4 timer er hva som er hans grense før han må ut. Og jeg merker veldig at mentalt hadde han ikke vært klar for å være hjemme så lenge heller. I tillegg tenker jeg at hvis man har 10 timers arbeidsdager (inkl reise), så skal det lite til for at ting "sklir ut". Det er ikke mye som skal skje, før skjemaet sprekker, og man ikke har tid til den lange turen. Så hunder som må misjoneres jevnlig er vel kanskje ikke tingen. Har flere naboer med wippet og mynder, nettopp fordi disse passer bedre inn i slike travle skjema som mange har. Disse hundene er jfr naboene (og informasjon tilgjengelig på nett) fornøyd med daglige do-turer, hvis de får løpt skikkelig av seg noen ganger i uka. Den ene naboen, en enslig mann med en kjempestor slik bikkje (greyhound?) pleier å sykle med den et par ganger i uka, ser jeg. Da får den løpt skikkelig fra seg. Tror nok hvertfall jeg hadde vurdert en slik "av-på"-hund, hvis jeg hadde såpass trangt tidsskjema. Rolige er de også. Har ikke hørt noen av dem bjeffe, samme hvor mye Kasper bjeffer til dem. De bare står og stirrer dumt på ham. "Hva driver du med?" liksom :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere lese hva han skriver om egen helsetilstand da! Den er ikke altoppslukende og det eneste han føler han ikke trenger i forhold til angsten sin er bråk. Om folk hadde vist om enkeltes helsetilstand her på sonen, så ville ikke mange hatt valp. Synes vi skal stryke helsa hans av vår egen liste jeg. ALLE kan ha valp og @christians86 virker rimelig oppegående! Jeg absolutt HATER at så fort man nevner psykisk helse, så er man strengt tatt sengeliggende, dopa ned og helt ute av stand til å ta vare på noe som helst! Han har hatt en litt overkant mye BC, hvem som helst kan bli psykisk syk da :sleep:

Fortell oss litt om hvordan du legger opp arbeidsdagen når du får den lille i hus, så skal du se tonen blir en annen @christians86 ;) For med en så oppegående person som du virker som du er, så har du garantert ikke tenkt at den lille skal være i buret sitt i 10 timer :)

nei - du har rett, men for å si det slik:

At 2014 ble rimelig "kjipt" år skyldes at min forhenværende samboer straks livet ble litt tøft (og vi snakker bagateller - ikke utroskap e.l.) ønsket at vi gikk fra hverandre. Når det skjer 3-4 ganger på 8-9 måneder så kjører det deg ganske hardt når du vil få det til å funke. Ja, jeg har en diganose som går direkte på angst, men selv etter overnevnte stod jeg ganske stabilt - legger vi så på forventingene, "problemene" som oppstod knyttet til hunden jeg fikk hvor det ble sagt tydelig ifra fra min side: dette er tiden jeg kan ha nå, han må kunne tåle å være hjemme alene osv...det funket overhode ikke, og dette var midt i julen og jeg følte meg mildt sagt hjelpesløs i perioder selv om jeg fikk hjelp. Det funket simpelthen ikke med oss to.

På det tidspunktet etter en uke så ble det for slitsomt for meg når jeg var alene hjemme, og jeg fikk simpelthen nok.

Hva angår 2016 så ligger foreløpig ideene slik:

jeg kan sannsynligvis ta fri 2-3 uker sammenhengde og småtrene på alene hjemme da. Så bruke 4 uker hvor jeg deler opp i halve dager, slik at vi er nede i 4,5 timer (jeg skipper lunsj som regel og spiser mens jeg jobber)

I tillegg kommer fleksitiden jeg satser på å spare opp - jeg burde greie minst 10 dager som kan fordeles over 20-40 dager beroende på hvor bra det går.

Fra venner så er vel beskjeden at rundt 10-12 måneder burde den i hvert fall klare en dag hjemme. Nå vet ikke jeg om snill oppdretter sier de kan ha en valp til 4-5 måneders alderen for å hjelpe mot betaling e.l.

Utover det ligger det i kortene enten betale naboer (for en gangs skyld bra hele området består av pensjonister og jeg + en til er de yngste som bor her i området) eller betale hundepass, men syntes det ble veldig dyrt å betale alene med 5000 i måneden 5 dager i uka. Alternativet blir det mindre ideelle og ta sjansen og heller ta høyde for at skit kan skje.

Så er jo forbeholdet at på 1,5 år så kan jeg jo faktisk finne en stabil samboer/kjæreste...faktisk...burde ikke være så fordømt vanskelig, selv om jeg er litt sær/spesiell :)

Håpet er at burtiden blir så kort som mulig, og jeg har kun referet til bur av hensyn til hunden selv. Jeg ønsker ikke at når den klør så skal den finne en strømledning og bite på den med de konsekvenser det får for dyret (resten kan erstattes).

Slik at blir det perioder hvor jeg er bekymret at den kan begynne å spise på farlige ting og ingen andre alternativer finnes så vil jeg ty til bur, men håpet og som er kommunisert er at ideelt sett tenker jeg:

Hunden dresseres til å oppføre seg fint, jeg sperrer av for å være i stua for der er et panoramavindu som den kanskje stresses av med alle som går ute, resten av dagen kan den gå fritt utenom senga...klær er i et klesskap som uansett er stengt av...og buret kan bli hiet til den med åpen foran, eller om alt går fint så kjøper jeg heller en hundeseng og så får den ligge der...win win, for bur tar plass og ser ikke pent ut...hundeseng er i hvert fall noe koselig over :)

@Enirtak: bare for å poengtere hvorfor jeg ser meg som sær:

jeg har ukesskjema som viser alt jeg skal en uke...det skal _ganske mye_ til før skjema mitt sprekker, og 10 timer er med 1 t margin hvor NSB kan kødde til ruta (heldigvis kan jeg da ta buss eller ringe naboen og be om de tar hunden ut siden de er pensjonister og de sa de fint kunne det) - jeg har ikke et så hektisk liv som du synes å legge opp til...jevnt over kommer jeg hjem og er hjemme resten av dagen...om noe sosialt så kommer venner på besøk eller jeg til dem, og de liker hunder :)

Forøvrig så nekter jeg å tro at det er uvanlig at folk har 8 timers arbeidsdag + reisevei i rushen som er mer enn 1 time t/r...som sagt før - det kan ikke være så spesielt å ha 10 timer ink reisevei i Norge?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@christians86

Nei, det er nok ikke uvanlig at folk er på jobb i 10 timer. Mannen min er som regel borte lenger enn som så, og han har bare en halvtimes reisevei.

Men da er man gjerne to. Og kan, mens hunden er ung, planlegge slik at hunden slipper å være alene så lenge hver dag.

Men absolutt ikke alle gjør det slik altså. Og det kan selvsagt gå bra. Men det må ikke gjøre det. Foreldrene til kameraten til guttungen har måttet avlive 2 hunder på 6 år, fordi de blir gærne. En border collie, og en chihuahua. Det er hunder som har vært alene det meste av dagen fra de var unge (men kortere enn 10 timer, for barna kommer hjem fra skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så nekter jeg å tro at det er uvanlig at folk har 8 timers arbeidsdag + reisevei i rushen som er mer enn 1 time t/r...som sagt før - det kan ikke være så spesielt å ha 10 timer ink reisevei i Norge?

Ikke uvanlig, jeg jobber 7,5 time hver dag, men pga reisevei blir det fort 9-10 timer ute av huset. Det går helt fint, hunder er rutine dyr, og venner seg til dine rutiner. Det viktigste er at de får det de skal ha når du er hjemme, og at miljøet de er i når de er alene er trygt med tilgang til vann.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som ts har en absolutt brukbar plan for å få valp i hus :) Nei, en valp skal ikke være alene i 10 timer fra 4-5 mnd alder, men så skriver han også at han har muligheter for lufting, evt dagplass, evt fleksitid.

Så lenge han tenker såpass over løsninger og har en plan, så ser jeg faktisk ikke problemet ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du ikke har ønsket deg forslag til rase, men jeg kan ikke unngå å tenke at en papillon hadde kunnet bli en veldig god kompis for deg :) De er faktisk ikke så gneldrete som folk skal ha det til, og min erfaring er at det er mindre lyd om man bor i leilighet enn om man bor i hus. Men du spurte jo ikke om tips. Kunne bare ikke dy meg :P

Ønsker deg egentlig bare lykke til med valg av rase og hund. Jeg synes du høres fornuftig ut, og uansett rase hadde det vært kjekt om du holder oss oppdatert :) Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel oppdatere listen her litt:

Etter noe titalls mailer og samtaler med mine to nærmeste venner, så står vel denne listen igjen:

Collie
Sheltie
Eurasier
Golden

Collie/Sheltie var og er enda drømmen - men det er litt strategi bak valget og, siden en av mine aller nærmeste har hatt 3 slike i familien som alle var stabile og da kjenner miljøet. Fått ned listen i hvert fall - så nå blir det å spore opp oppdrettere som en kan snakke med og besøke, og lese på alle linkene jeg har fått og info. (Takk gode gud jeg har venner med hundeerfaring... og denne tråden til en viss grad selv om burdiskusjonen gikk litt av hengslene :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasiere trenger som oftest en del tid og trening ift å være alene, og det kan fort bli veldig kjipt for både deg, hunden din og naboene dine om du ikke bruker nok tid på å alentrene den i hundens tempo... Jeg synes det er rart oppdretterene du har snakket med ikke har nevnt det, da alle oppdretterene jeg snakket med før jeg fikk min, snakket om det, og jeg har inntrykk av at det er gjengs oppfatning i eurasier-miljøet at det ikke er en rase som egner seg for å være mye alene.

I tillegg er det verdt å nevne igjen at de kan ha en del vokt og skepsis mot fremmede, noe som betyr at det ikke nødvendigvis er barebare å la andre komme hjem til deg for å gå tur med hunden. Som de spisshundene de er, kan de også ha en del lyd. Det med lyd er veldig individuelt, men vær i hvert fall forberedtpå å måtte jobbe med det, spesielt mtp at du bor i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel oppdatere listen her litt:

Etter noe titalls mailer og samtaler med mine to nærmeste venner, så står vel denne listen igjen:

Collie

Sheltie

Eurasier

Golden

Collie/Sheltie var og er enda drømmen - men det er litt strategi bak valget og, siden en av mine aller nærmeste har hatt 3 slike i familien som alle var stabile og da kjenner miljøet. Fått ned listen i hvert fall - så nå blir det å spore opp oppdrettere som en kan snakke med og besøke, og lese på alle linkene jeg har fått og info. (Takk gode gud jeg har venner med hundeerfaring... og denne tråden til en viss grad selv om burdiskusjonen gikk litt av hengslene :P )

Ift collie; husk at der finnes en del med gulv/trappeangst og denslags "fobier". Mtp at du bor i blokk. For disse vil ofte heis også være et stort problem pga "gyngende grunn". Vær ekstremt nøye på oppdretter, og kritisk; - i dette miljøet er ofte hundene "perfekte", og alle problemer med dem legges på "feil ved valpekjøper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg valgt en golden :)

Enig, jeg tror den vil passe veldig bra, og best av dem som er listet opp. Man har uendelig stor feilmargin, de er snille og gode.

Jeg ville kanskje anbefalt tispe til TS, iom at hannene gjerne (oftere enn tispene i alle fall) kan være en håndfull gjennom puberteten. Men andre er kanskje uenige her. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasiere trenger som oftest en del tid og trening ift å være alene, og det kan fort bli veldig kjipt for både deg, hunden din og naboene dine om du ikke bruker nok tid på å alentrene den i hundens tempo... Jeg synes det er rart oppdretterene du har snakket med ikke har nevnt det, da alle oppdretterene jeg snakket med før jeg fikk min, snakket om det, og jeg har inntrykk av at det er gjengs oppfatning i eurasier-miljøet at det ikke er en rase som egner seg for å være mye alene.

I tillegg er det verdt å nevne igjen at de kan ha en del vokt og skepsis mot fremmede, noe som betyr at det ikke nødvendigvis er barebare å la andre komme hjem til deg for å gå tur med hunden. Som de spisshundene de er, kan de også ha en del lyd. Det med lyd er veldig individuelt, men vær i hvert fall forberedtpå å måtte jobbe med det, spesielt mtp at du bor i blokk.

Noe av det du skriver ble nevnt, så får notere meg det du skriver bak øret og snakke med oppdretter igjen. Men jeg merket stor forskjell mellom de jeg snakket med...noen var virkelig ikke glad i mennesker for å si det slik.

Ift collie; husk at der finnes en del med gulv/trappeangst og denslags "fobier". Mtp at du bor i blokk. For disse vil ofte heis også være et stort problem pga "gyngende grunn". Vær ekstremt nøye på oppdretter, og kritisk; - i dette miljøet er ofte hundene "perfekte", og alle problemer med dem legges på "feil ved valpekjøper".

En oppdretter sa faktisk dette til meg - jeg visste ikke om det før personen sa dette kunne skje. Jeg vet om to oppdrettere nå som jeg får anbefalt, men ene har ikke svart så får "purre" kanskje på personen til uken.

Jeg har gjort en deal med bestevenninen min som har hatt collier i familien og har langt bedre forutsetninger for å kjenne igjen problematferd enn meg som ser så søte nusselig små...om jeg betaler mat og reise for henne når valper skal sees på :)

Enig, jeg tror den vil passe veldig bra, og best av dem som er listet opp. Man har uendelig stor feilmargin, de er snille og gode.

Jeg ville kanskje anbefalt tispe til TS, iom at hannene gjerne (oftere enn tispene i alle fall) kan være en håndfull gjennom puberteten. Men andre er kanskje uenige her. :)

Får prøve noen flere oppdrettere - de jeg snakket med opphøyet jo bikkja til å være mer krevende nærmest enn en BC (slik de formulerte seg kunne jeg ikke fatte hvordan familier med små barn kunne ha golden da det var mye krav om mentaltrening osv osv)...da satt jeg kaffen litt vel i halsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...