Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skjule strekkmerker permanent?


Tyfonia
 Share

Recommended Posts

Ja, hvordan? Fikk masse, mørkeblå strekkmerker på mage, rumpe og litt på lårene da jeg nesten var ferdig med graviditeten og dette er noe som har stor innvirkning på min selvfølelse. Håper jeg ikke blir dømt for hardt når jeg skriver dette, for det har ikke noe med min kjærlighet til mitt barn å gjøre, bare at huden min ble så totalforandret :/

Jeg er nok litt forfengelig, men ønsker å kunne være med på bading uten å føle ubehag og sjenanse, selv om "alle" har strekkmerker.

Noen som har noe erfaring med det?

Hva gjorde du/ dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent vet jeg ikke, men det går vel an å bruke dekkkrem, så er det med forandring i kroppen etter fødsel noe som gir seg med tid og alder, i hvertfall for min del. Jeg har tre barn, thats it. Og det syns. Men synlige arr, enten det gjelder etter fødsel eller ulykker, vet jeg kan bli et traume, i hvertfall at en gruer seg til situasjoner fordi det er noe folk legger merke til, det vekker oppsikt, folk ser. Så ville ikke sagt det bare er personlige komplekser. På lår kan en bruke vannfast dekkrem, og ta den med på stranda. Ellers går det an å bruke badedrakt i svømmehall, type shorts i stedet for oppringet eller hva det heter. Og ellers så har jo ikke hva en føler over forandringer på sin kropp noe med kjærlighet og takknemlighet for barnet å gjøre. Men det kan brukes litt motsatt. Jeg har tre barn jeg er veldig glad for.

Kanskje du kunne undersøkt noe plastisk kirurgi, vet ikke om det finns for strekkmerker men hvis det gjør, må en kanskje vente til en skråsikker på at en har fått barna en vil ha. Kanskje du kan jobbe mentalt og tenke annerledes på det, psyke deg opp. Og husk det tar tid å venne seg til ny kropp. Vær i alle fall glad for at du ikke har fysiske skader, varig bekkenløsning for eksempel. Jeg skjønner at det er plagsomt. Bruk dekkkrem i situasjoner du ellers ville vegre for. En ærlig sak og det ville jeg gjort. Be fastlegen om henvisning til spesialist. Arr etter fødsel eller ulykker skal tas alvorlig i det offentlige helsevesenet. Ikke bagatelliseres. Hvis fastlegen ikke tar deg alvorlig, bytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dessverre det mentale du må jobbe med, for merkene er kommet for å bli.

De vil blekne litt etterhvert, men borte blir de ikke.

Om du tenker litt videre, hvor mange tror du egentlig vil se på merkene dine? Folk legger ikke merke til slikt, da de aller fleste har en høflighet som gjør at vi faktisk ikke glor på hverandres kropper på den måten.

Hvor mange har du sett med strekkmerker, som du kan huske?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blå vil etter hvert dempe seg. Men san i mens det gjør det så gjelder det vel å ha noen klær over men godt med sol og varme på kroppen til sommeren da. Kanskje øve seg der det ikke er så mange folk med å vise dem fram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært gravid, men fikk noen fryktelige strekkmerker under puppene etter for hurtig vektoppgang. (Ikke mer enn 20kg, men har særdeles lite elastisk hud pga eksem og gener. Gikk fra en C til en E cup i puppestørrelse) De var/er svære (1+cm ish i bredden), røde og huden var supertynn og jeg tenkte, dette kommer ALDRI til å se fint ut noengang igjen. Veeeel, nå ser man dem ikke med mindre man står tett innpå, løfter opp puppene og studerer. :P
JEG er jo veldig klar over at de er der da, og huden er like tynn enda, og kommer nok alltid til å være det, men jeg er ikke like bevist på dem lenger, for de synes som nevnt nesten ikke når de er blitt hvite. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvordan? Fikk masse, mørkeblå strekkmerker på mage, rumpe og litt på lårene da jeg nesten var ferdig med graviditeten og dette er noe som har stor innvirkning på min selvfølelse. Håper jeg ikke blir dømt for hardt når jeg skriver dette, for det har ikke noe med min kjærlighet til mitt barn å gjøre, bare at huden min ble så totalforandret :/

Jeg er nok litt forfengelig, men ønsker å kunne være med på bading uten å føle ubehag og sjenanse, selv om "alle" har strekkmerker.

Noen som har noe erfaring med det?

Hva gjorde du/ dere?

Har ingen råd, men ville gi deg en liten klem for det jeg. Slik skal man ikke føle det! Hverken med å ha strekkmerker eller være redd for at andre dømmer deg for å bry deg om dem! :console:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei som skrev om en krem i Baby og barnetråden.. Det var vist en krem som virker veldig bra. Husker selvfølgelig ikke hvem som skrev det eller hva den heter. Men søk i den tråden :)

Edit: jeg fant jeg fant, @Tekopp var det som skrev om krem med e-vitamin, kapsler og olje.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker kommer for å bli. Men de blekner med tiden. Og de trekker seg sammen, med resten av huden, de to første årene etter fødselen, så de blir mindre synlige.strekkmerkene sitter Mange kommersielle prøver å utnytte strekkmerker til egen vinning, (stort marked, 70 - 80 prosent av gravide får strekkmerker), så vær obs på hva du bruker pengene dine på i dette markedet...

Strekkmerkene skyldes prosesser (genetiske og hormonelle bakgrunner) i det midterste hudlaget og bindevevet der, så kremer osv har marginal effekt. Studier har vist at brunetter og yngre kvinner i større grad enn andre får strekkmerker under graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen drastisk vektøkning, ei heller vær gravid, men jeg har masse strekkmerker på innsiden av lårene. Det plaget meg mye før, og jeg prøvde div kremer og også laser. Null effekt. Men de har bleknet med tiden, og så fort jeg får litt farge på kroppen så syns de nesten ikke.

Det plager meg i liten grad fortsatt, men jeg prøver å gi litt f…, for strengt talt tror jeg kun det er jeg som bryr meg om det. Så nå kan jeg fint gå rundt i bikini hele dagen og ikke være redd for å vise meg.

Så annet enn det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg ved å komme med noen råd, da kremer, oljer og vitaminer oftest kun hjelper forebyggende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noen drastisk vektøkning, ei heller vær gravid, men jeg har masse strekkmerker på innsiden av lårene. Det plaget meg mye før, og jeg prøvde div kremer og også laser. Null effekt. Men de har bleknet med tiden, og så fort jeg får litt farge på kroppen så syns de nesten ikke.

Det plager meg i liten grad fortsatt, men jeg prøver å gi litt f…, for strengt talt tror jeg kun det er jeg som bryr meg om det. Så nå kan jeg fint gå rundt i bikini hele dagen og ikke være redd for å vise meg.

Så annet enn det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg ved å komme med noen råd, da kremer, oljer og vitaminer oftest kun hjelper forebyggende

nei...studier har vist at de som prøver å forebygge med kremer og oljer osv, i større grad får strekkmerker enn de som ikke gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stort og stygt arr midt på halsen etter operasjon, knærne mine er hvite av arr om sommern, jeg har masse strekkmerker på puppene og låra etter jeg vokste som et ugress i 10-12års alderen! Jeg tror ikke jeg kjenner én person uten strekkmerker! Exn hadde stooore strekkmerker på biceps og skuldre etter mye trening:p

Det er skjemmende i starten, men etter en stund, så blekes de og trekker seg en del sammen, og før man vet ordet av det så har man glemt at man har de:)

Som nevnt i innleggene over; det er nok bare du som legger merke til det! Grunnen til at jeg vet at de fleste av mine venner har strekkmerker er at de skulle "trøste" meg når jeg opererte halsen ved å vise at de også hadde arr;D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunetter og yngre kvinner? Trodde jo yngre, jo mindre sjanse for store strekkmerker, jeg.

Jeg har hørt motsatt, jo yngre jo større sjanse for strekkmerker.

Blant annet her står det noe om det: http://nhi.no/pasienthandboka/hud/diverse/strekkmerker-23933.html

Strekkmerker er vanligere blant yngre kvinner, blant kvinner med store babyer og overvektige kvinner

Jeg har dessverre ikke noen gode råd å komme med her, jeg har vel selv konkludert med at det ikke er noe man kan gjøre med det og har valgt og heller være stolt av dem. Men nå har jeg såvidt fått noen små striper midt på magen foreløpig..

Men de vil jo blekne med tid og bli mindre synlige, og selvom det helt sikkert ikke føles sånn så er det faktisk et bevis på at du har båret frem et barn du så inderlig elsker og er så stolt over (går jeg utifra da...:P ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei...studier har vist at de som prøver å forebygge med kremer og oljer osv, i større grad får strekkmerker enn de som ikke gjør det...

Det har jeg aldri hørt om faktisk, men da lærte jeg no nytt :) Aldri forebygget selv noe annet enn vanlige fuktighetskremer, og ikke var strekkmerker noe jeg tenkte jeg skulle få da jeg var 15.

Det er tigerstriper, og hvem vil vel ikke ha et villdyr i senga :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om faktisk, men da lærte jeg no nytt :) Aldri forebygget selv noe annet enn vanlige fuktighetskremer, og ikke var strekkmerker noe jeg tenkte jeg skulle få da jeg var 15.

Det er tigerstriper, og hvem vil vel ikke ha et villdyr i senga :lol:

Tror ikke skjønnhetsindustrien vil at den kunnskapen skal bli almennt implementert - da mister de mange kunder.....

Jeg gjorde et søk i fagdatabaser innen medisin på dette med strekkmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tigerstriper på lår,hofter,pupper og "sideflesk" :) Liker tigerstripene mine jeg. Null graviditet kun fra da jeg var rundere. Før var de lilla, nå er de hvite og jeg må strekke huden og stå i ett spesielt lys for at noen skal se de. Jeg ble fortalt at solarium med jevne mellomrom (2-3 g mnd) kunbe fremskynde blekingsprosessen. Men om det stemmer vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et drøss med strekkmerker i 12-års-alderen. Med tiden er de mye blekere, men de er det ennå. Ikke før jeg så at også samboeren min faktisk har slike på siden av magen begynte jeg å drite i det foran ham. Etterhvert har jeg brutt barrierer hver sommer, og går nå også med shorts (som jeg ikke gikk med på over 10 år). Det er tøft å akseptere at kroppen ikke er enig i at perfeksjonisme er greia, og jeg vil alltid slite med ting knyttet til kropp. Men det som trøster meg litt er å se hvor mange som har det samme og hvor mange, spesielt menn, som aldri legger merke til at jeg eller andre har det. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei som skrev om en krem i Baby og barnetråden.. Det var vist en krem som virker veldig bra. Husker selvfølgelig ikke hvem som skrev det eller hva den heter. Men søk i den tråden :)

Edit: jeg fant jeg fant, @Tekopp var det som skrev om krem med e-vitamin, kapsler og olje.

Det stemmer. Jeg hadde positiv erfaring med e-vitamin. Det er ikke en mirakelkur, men hjelper på alt av arr og strekkmerker så de falmer og gror raskere. Det finns som kapsler man brekker opp og masserer inn i huden, eller (mindre intenst) i endel kremer.

Enkelte har liten/ingen effekt av det, men jeg så forskjell. Brukte det primært for arr selv, og så tydelig forskjell mellom kropsdeler som det ble brukt på og de det ikke ble brukt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye myter rundt dette med strekkmerker, men senere forskning viser at det har mye mer med gener og gjøre enn andre faktorer. Noen kan legge på seg 20 kilo i svangerskapet uten å få et eneste strekkmerke, mens andre får det uten å være gravid og uten særlig vektøkning.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk masse strekkmerker i puberteten, uten at jeg verken la på meg eller noe annet, så regner med at det var hormonelt trigget. Jeg synes det var fryktelig da, men jeg har siden funnet ut at det finnes langt verre ting her i verden enn strekkmerker, og de blekner uansett med tiden. Svært mange kvinner og endel menn får strekkmerker, og det er ingen ting å skjemme seg over. Hvis noen dømmer deg pga det så sier det mer om dem enn om deg! :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt engstelig for å poste dette emnet siden mange kan være i overkant røffe i besvarelsene sine på internett. Er nok et ømtåelig tema og jeg innrømmer at jeg stålsatte meg litt...

Men mange av dere har visst god forståelse og god empati.

Jeg brukte mye kremer da jeg gikk gravid, men strekkmerkene kom i svangerskapsuke 30- 31 og da ballet det på seg. Jeg håååper så inderlig at de blekner. Er visst ikke alltid de gjør det. Har hatt dem i fem måneder nå, men sommer og sol gjør sikkert susen. Sikker derfor noen har anbefalt solarium @Synnikken. Kommer neppe til å bevege meg på noe badestrand i bikini i år, men i hagen kan man gjøre som man vil :P

Jeg er superstolt av den lille sønnen min, altså og jeg angrer ikke på at jeg fikk ham. Han er bare så utrolig blid, trill rund og skikkelig god :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt engstelig for å poste dette emnet siden mange kan være i overkant røffe i besvarelsene sine på internett. Er nok et ømtåelig tema og jeg innrømmer at jeg stålsatte meg litt...

Men mange av dere har visst god forståelse og god empati.

Jeg brukte mye kremer da jeg gikk gravid, men strekkmerkene kom i svangerskapsuke 30- 31 og da ballet det på seg. Jeg håååper så inderlig at de blekner. Er visst ikke alltid de gjør det. Har hatt dem i fem måneder nå, men sommer og sol gjør sikkert susen. Sikker derfor noen har anbefalt solarium @Synnikken. Kommer neppe til å bevege meg på noe badestrand i bikini i år, men i hagen kan man gjøre som man vil :P

Jeg er superstolt av den lille sønnen min, altså og jeg angrer ikke på at jeg fikk ham. Han er bare så utrolig blid, trill rund og skikkelig god :wub:

Mine har bleknet over flere år, så det tar nok litt tid. :) Tror de fleste har forståelse for sånne ting, det er vel få mennesker som ikke har komplekser for noe ved kroppen sin, enten det er strekkmerker, skjeve tenner, stor nese, utstående ører, for små/for store pupper osv. Men sånne ting er strengt tatt uvesentlige for min del, man er jo glad i vennene/familien/kjæresten sin for den de er, ikke fordi de ser ut som supermodeller. Hvis man kun er glad i folk pga utseendet, så vil man en eller annen dag få seg en skikkelig på trynet. ;)

Kos deg med sønnen din, og vær stolt av tigerstripene dine! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...