Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til passende hunderase for meg?


-Siri-
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er i planleggingsfasen av anskaffelse av hund, og er noe usikker på hva slags rase jeg skal velge. Har nok noen tanker om dette selv, men det hadde vært veldig interessant med nye tanker som er uavhengige av hva jeg allerede har tenkt.

BEKLAGER HVIS DETTE BLE VELDIG LANGT…..

Først og fremst tenker jeg på tispe – hvis det gjør noen forskjell.

Jeg ser for meg at den kommer til å få ca 1 time tur i snitt på hverdagene (utenom små tisseturer). Noen dager 30 min, andre dager 2 timer. Den bør tåle noen dager på rad med kun 30 min tur uten å fly i veggen, men ser ikke for meg at det er noe som kommer til å skje ofte. I helgene alt fra 1 time til dagstur.

Jeg liker å gå turorientering på sommeren, så det kommer nok til å bli en del av det. Den bør (med riktig «opptrening» selvsagt) tåle flerdagersturer i fjellet. Ikke ofte, typisk 1-2 runder i sommerferien eller på høsten tenker jeg. På vinteren kan det bli noen skiturer… Kanskje på 5-20 km i turtempo, og den bør kunne holde følge der. Det er ikke et must at den trekker meg, men jeg gidder ikke å trekke på den hele turen.

Vi kommer nok til å trene en del lydighet, men det blir nok ikke mange fellestreninger i uka akkurat. Men jeg ser for meg at vi kommer til å trene kanskje 30 min 3 dager i uka? Vanskelig å si egentlig, og blir sikkert veldig varierende. Noen uker kan det bli mye, andre uker ingenting.

Jeg er glad i brukshundtrening, så det har jeg også lyst til å holde på med. Både rundering og spor. Men føler at det tar ofte veldig lang tid, og selv om jeg har veldig lyst til å trene bruks har jeg også lyst til å gjøre andre ting. Så vi kommer nok ikke til å være i skogen på brukstrening hver dag. Men ja, det kommer til å stå på planen innimellom. Hunden bør være skuddfast.

Det er en stor fordel om hunden er egnet for bruks. Det trenger ikke være av de skarpeste bruksrasene. Det hadde vært fint om den med riktig (og nok) trening har kapasitet til å nå de høyeste klassene i bruks. Det samme gjelder lydighet. Men dette er ikke noe absolutt krav. Først og fremst skal hunden være en turkompis og koseklut. Lydighet og bruks kommer i andre rekke, men det er helt klart et stort pluss hvis den egner seg.

Hva kan jeg si ellers? Jeg vil helst ha langhåret pels, men det er ikke noe absolutt krav. Helst ikke masse lyd, men noen bjeff når det ringer på osv er ikke noe problem. Jeg vil vel ha en hund som er sporty og er med på det meste, men som ikke dauer av noen rolige dager og perioder. Full fart ute, men rolig inne. Den kan godt være kosete og glad i mennesker. Ikke nødvendig at den elsker alt og alle, men ikke krise om den skulle gjøre det heller.

Jeg har ikke noen planer om barn enda. Men forhåpentligvis lever hunden lenge, og siden jeg nærmer meg midten av 20 årene så tenker jeg at det er godt mulig at hunden bør tåle barn i hus en gang i framtiden.

Jeg ønsker jo og en frisk hund, og selv om man aldri har noen garantier for dette er det helt klart en stor fordel om det ikke er mye sykdom generelt i rasen.

Det kan godt være jeg har glemt noe, men dette var det jeg kom på sånn i forbifarten. Noen ting er jo selvsagt viktigere enn andre, så selv om rasen ikke passer inn i absolutt alt så gjør ikke det noe. Setter pris på alt av forslag :D

- Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gjør noen forskjell, litt mer om meg: fra før av er jeg vant med familiehunden, som er en toller på snar 6 år. Vi fikk henne da jeg var rundt 17 år, og det var stort sett jeg som trente med henne og sto for oppdragelsen. Vi trente en del lydighet og bruks.. Har opprykk til klasse 3 i lp (og kunne sikkert på et tidspunkt fått klasse 3 «godkjent» hvis jeg hadde giddet å starte, og opprykk til klasse C i spor. Hun er egentlig mye flinkere i rundering enn spor, men det ble aldri så vi startet i det. Nå har jeg flyttet hjemmefra (og er hundeløs), så det blir ikke mye trening med Tinka dessverre, når jeg hjemme så prioriteres stort sett lek, tur og tvangskos. Jeg liker tolleren veldig godt, men vi har hatt mange problemer på Tinka, noe som gjør at jeg dessverre er skeptisk til toller på runde nr 2. Allergi, stoffskifteproblemer, skuddredsel, hun er også redd for isbilen, folk på rulleski (men bare i bymarka da), parkeringsplasser i bymarka, ferister… og generelt problemer med avreagering på lyder.

Jeg er 23 år og student, ferdig med mastergrad om 1,5 år. Har kjæreste som også er veldig glad i hunder, og er vokst opp med hund. Har planer om å finne plass å bo nærme bymarka når det blir aktuelt med hund (som forhåpentligvis ikke er veldig lenge).

- Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terv.

Jeg synes terver er fantastiske hunder, men jeg tror ikke de er helt for meg sånn i hverdagen. Jeg tror de blir for "skarpe" og hakket for raske i hodet.. Mulig det er en vanesak, men jeg er redd den kommer til å være et steg foran meg hele tiden hehe :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker meg en gruppe 1-hund, evt en retriever. :)

Schäfer kunne f. eks passet fint til kriteriene dine, den er med på det meste, men takler også fint noen rolige dager. :) Om du velger brukslinjer eller utstillingslinjer kommer nok litt an på ambisjonsnivået ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp det aktivitetsnivået du beskriver i startinnlegget, og at du er redd terven vill ligge et steg forran hele tiden så ville jeg styrt unna alle de mest aktive (og kjappe) rasene, bc, belger, kelpie, malle osv. (bruks)Schæfer er jo en fin brukshund, som henger med og har mye motor men som ikke er like kjappe i alt de gjør som feks bc, belgerne osv. Men de kan ha en del lyd og det er jo en rase som har mye sykdom, så man må være nøye med valg av linjer. Har truffet en del fine tollere, som er kjekke og jobbe med, samme med labbe og golden, men det har vært jaktvarianter og da spørs det om de blir litt mer hund igjen enn det du ønsker, så da utgår antagelig de også. Engelsk springer, collie og kanskje puddel fra rett linjer kan man komme langt med og det er flotte hunder, men man får antagelig jobbe litt mer for resultatene enn med en av de mer typiske rasene.

Forøvrig tåler alle raser rolige dager så lenge de får det de trenger til vanlig. Så spm er om du tenker en (eller flere) rolige dager i blant eller et par-tre rolige dager fast hver uke å bare en time på tur de øvrige dagene..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri hørt om en gang.. Hmmm.. Men den virker ganske interessant, så holder den muligheten åpen. Har du personlig erfaring med dem selv?

Vi har hilst på en Chodsky pes, en utrolig sosial og glad hund. litt vilter men han var jo bare 7 mnd da :)

De pleier ha gå tur mellom 30 min- 1 times tur i hverdagen hvor hunden løper løs i skauen. vet mange i tjekkia bruker rasen som politihunder og spor hunder, er også ofte brukt som terapihunder og redningshunder.

Vi får forhåpentlig en CP i 2016 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at mange av rasene i gruppe 1 kan passe. Også retrieverne. Så det kommer litt an på hvor mye av de forskjellige egenskapene du vil ha, som vokt, jakt og reserverthet for å nevne noe.

Jeg tror også at det må være noe fra gruppe 1 eller 8 som er mest aktuelt.. Jeg ønsker helst lite vokt... Jakt skal gå bra på retrievernivå, men tror jakthunder som settere og vorstere ikke er veldig aktuelt.. Mtp på reserverthet tåler jeg begge deler, men heller litt sosial enn skeptisk til alt og alle....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en BC, terv, retriver osv være fornøyd med en halvtimes tur? Sier ikke at disse rasene ikke kan fungere fint hos TS altså, men tåler de "30 minutter flere dager på rad"?

Jeg tolket HI annerledes, som at 30 min ikke var normen, men 1 time, pluss 30 min trening. Og opptrening til lengre turer innebærer jo mer aktivitet. Og alt kommer jo an på typen aktivitet. 1 time tur med frislipp eller 1 time i bånd langs asfalten? Men nå skriver hun uansett at belger, bc osv blir litt for kjappe for henne, så da er vel ikke mine forslag aktuelle uansett. Da ville jeg vel styrt unna en god del i gruppe 1, inkludert chodsky pes (hvis inntrykket mitt er riktig av dem) og schæfer, og heller gått for noe mindre.

Men mtp. brukskravene hadde gruppe 1-hund med kjapt hode vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rask i misjoneringa, kanskje, men har flere forslag:

Border collie

Labrador/golden/toller/flat

Vorsteher, kanskje, hvis det ikke blir for mye jaktinstinkt og aktivitetsbehov

Redd for at en bc kan bli fort stressa og kreve veldig mye mentalt? Vurderer retrieverne veldig! Men vanskelig å velge mellom de og... Tror ikke vorster blir helt optimalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en BC, terv, retriver osv være fornøyd med en halvtimes tur? Sier ikke at disse rasene ikke kan fungere fint hos TS altså, men tåler de "30 minutter flere dager på rad"?

Mine BC'er har helt fint klart seg med det innimellom, men det er jo ikke et nivå å legge seg på sånn fast akkurat. Samtidig så oppfattet jeg også TS som at dette var unntaket, og ikke regelen - mer for å forsikre seg om at man ikke gaper over for mye. Men der kan jeg godt ta feil!

TS - alle aktivitetene du beskriver og det hverdagslivet du beskriver, er det jeg har hatt med mine BC'er - sånn mer eller mindre. Jeg har nok kanskje hatt litt mer aktivitet i hverdagene og litt mer lydighetstrening, men det har ikke vært store forskjellen. De har vært veldig fornøyde med det - men nå ser jeg jo at du sier du er redd både terv og BC kan bli litt kjappe i hodet for deg, så da tenker jeg at belger og BC er utelukket (selv om jeg er ganske sikker på at de ville trivdes hos deg, særlig hvis du la litt mer lydighet på de dagene med lite tur). Da tenker jeg at retriever er et godt valg! Mitt "hundetantebarn" er en jaktlabrador fra ikke de mest heftige jaktlinjene. Han er en fantastisk type, og det er faktisk alle andre jeg har møtt av rasen også - både vanlige og jakt/dual purpose - selv om jeg nok vil anbefale deg å i alle fall gå etter en oppdretter som bruker hundene litt mer enn til bare utstilling, om du går for typiske utstillingslinjer. Han tilpasser seg alt, og er glad bare han får være med. Et par uker brukstrening her, et halvt år med lydighetstrening i fokus, et år med nesten bare turer - like glad, like avslappet og like trivelig. Jeg har samme inntrykk av Golden også, selv om jeg hører rykter om at man skal være litt mer nøye med linjene der.

Engelsk springer spaniel blir nevnt over her, og det må jeg skrive under på at jeg synes er undervurderte hunder! Jeg kan ikke skjønne hvorfor ikke flere har de, de er jo innmari flotte dyr! Schäfer er også et alternativ, ei nett lita Schäfertispe kan passe kjempefint inn i den hverdagen du beskriver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en BC, terv, retriver osv være fornøyd med en halvtimes tur? Sier ikke at disse rasene ikke kan fungere fint hos TS altså, men tåler de "30 minutter flere dager på rad"?

Ja. 0 problem.

Loke tålte et 9 mnd langt svangerskap med tildels ufør eier. Han var heldig om han fikk 30 min flere dager på rad...

Til TS:

Jeg tenkte umiddelbart på langhårsbelger.

De er ikke veldig kompliserte, men de er selvfølgelig litt kjappe.

De fleste lærer seg raskt å holde følge og føler vel at andre raser er for trege i avtrekkeren etter belger.

Jeg kommer faktisk ikke på en rase jeg synes passer bedre...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrievere er flotte hunder :) men krever mye de første årene. Usikker på om en labrador ville fått nok aktivisering med opplegget du skisserer. Hvor i landet bor du? Vil anbefale deg å dra på besøk til oppdrettere, eller dra på utstillinger/konkurranser for å se hundene i aksjon og prate med eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tror jeg må klargjøre turtilbudet litt :P

Det er ikke snakk om at den gjennomgående skal få 30 min tur mange dager på rad, men av og til skjer det ting i livet som gjør at det er kun det man får til. Stort sett skal den få bra med aktivitet, men jeg trenger at den ikke flyr på veggen om det blir perioder med lite. Det er ikke et utgangspunkt at det skal være lite.

Jeg synes det er vanskelig å gi en eksempeluke, fordi ukene kan være så forskjellige. Så her kommer en eksempelmåned:

UKE 1

man: tur 1 time

tirs: lp 30 min, tur 30 min

ons: tur 2 timer

tors: lp 30 min, tur 1 time

fre: tur 30 min

lør: tur 2 timer

søn: tur 3 timer

UKE 2:

man: tur 30 min

tirs: aktivitet 3 timer. tur 30 min.

ons: tur 1 time

tors: tur 2 timer

fre: lp 1 time. tur 1 time.

lør: tur 2 timer

søn: tur 2 timer

UKE 3: *** rolig uke***

man: tur 1 time

tirs: lp 30 min, tur 30 min

ons: tur 30 min

tors: tur 1 time

fre: tur 30 min

lør: lp 30 min, tur 1 time

søn: tur 3 timer

UKE 4:

man: lp 1 time, tur 30 min

tirs: tur 2 timer

ons: lp 30 min, tur 1 time

tors: aktivitet 3 timer, tur 30 min

fre: tur 1 time

lør: tur 2 timer

søn: tur 2 timer

aktivitet: rundering, spor, lp, evt ekstra lang tur.

Men det er jo selvsagt veldig sesongavhengig. På sommeren er det naturlig å drive mer bruks. På vinteren blir det ikke noe bruks, men kanskje heller skiturer. LP er mulig å holde i gang året rundt.

Om det blir turer i bånd eller fritt er avhengig av flere ting, som båndtvang, sau i området, hvor bra inkallingen er osv. Vanskelig å si på forhånd. Hun jeg "har nå" får gå mye fritt. Hvis det blir som jeg ønsker, at vi finner noe i nærheten av bymarka blir det jo en del terrengturer, og kanskje også en del bading/svømming?

Jogge og sykkelturer er nok lite aktuelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig, fordi jeg har lyst på en aktiv hund - samtidig som jeg er redd for å ta meg vann over hodet.

Jeg synes hunder som malle, bc, terv, kelpie virker litt for raske for meg, samtidig tror jeg at jeg fort hadde kjedet meg med en veldig treg hund igjen. Men det må jo finnes en mellomting?

Synes tolleren er en veldig fin rase, og føler den passer meg godt rent personlig. Den er leken og artig, ganske selvstendig uten å være helt fjern, og den tenker, i alle fall til en viss grad :P, noe jeg liker veldig godt. Jeg vurderer de andre retrieverne også, men har inntrykk av at de er tregere, med mindre man går for jaktversjoner?

Jeg vurderer kraftig golden retriever. Jeg tenker hvis jeg finner en av lett type (noe som virker vanskelig dog), og holder den aktiv fra starten av så vil den kanskje ikke bli så "treg"? Men redd for at det kan bli "kjedelig".

Og så er det jaktgolden, men den blir kanskje for mye igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser som kan passe, så kommer litt an på hvilke type hunder TS foretrekker. :)

Engelsk springer spaniel

Collie, både kort- og langhår

Labrador eller flat coat retriever

Kongepuddel eller mellompuddel

Enig i disse, men legger til belger også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om retrievere er tingen, kanskje du kan se på flatcoat?

Ellers støtter eg opp langhårsbelger, men det forutsetter at du trives med hunder som er raske i reaksjonen, og som kan finne på å tenke etter at de har reagert :P Var selv skeptisk til belgeren, men etter snart tre år med en groenendael i hus kan eg ikke tenke meg en annen rase :)

Min uke består av jobb 8-4, og dermed begrenser hundetiden seg en del. Vi er på fellestreninger LP 1-3 ganger i uken, går turer de dagene det ikke er fellestrening (rekker ikke begge deler samme dag, blir bare korte lufteturer på 10-15min). Turene kan vare fra 45 min til 3 timer +. De korteste turene er som regel ikke nok, med mindre hunden går med kløv eller trekker (snøregåing f eks). Som regel blir det også litt egentrening LP hver dag, alt fra 5 min til 15-20 min.

Om du kikker litt på linjene til hundene er det fullt mulig å finne belgere av den litt mer bedagelige sorten, de aller fleste lever som aktive familiehunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om retrievere er tingen, kanskje du kan se på flatcoat?

Ellers støtter eg opp langhårsbelger, men det forutsetter at du trives med hunder som er raske i reaksjonen, og som kan finne på å tenke etter at de har reagert :P Var selv skeptisk til belgeren, men etter snart tre år med en groenendael i hus kan eg ikke tenke meg en annen rase :)

Min uke består av jobb 8-4, og dermed begrenser hundetiden seg en del. Vi er på fellestreninger LP 1-3 ganger i uken, går turer de dagene det ikke er fellestrening (rekker ikke begge deler samme dag, blir bare korte lufteturer på 10-15min). Turene kan vare fra 45 min til 3 timer +. De korteste turene er som regel ikke nok, med mindre hunden går med kløv eller trekker (snøregåing f eks). Som regel blir det også litt egentrening LP hver dag, alt fra 5 min til 15-20 min.

Om du kikker litt på linjene til hundene er det fullt mulig å finne belgere av den litt mer bedagelige sorten, de aller fleste lever som aktive familiehunder :)

Av retrieverne tror jeg det er toller og golden som er mest aktuell. Det trenger ikke være representativt for rasen, men jeg har møtt og kjenner en del flat-er, og de har litt vel mye luft i hodet for min smak :P De er bare så opptatt av å være glade hele tiden at de glemmer ofte å tenke. Det trenger jo ikke stemme for alle, men de jeg har møtt har nok vært litt sånn.

Hmm.. hvis jeg skulle hatt belger måtte det nok vært langhårs ja.. Malle er ikke aktuelt for å si det mildt :P Jeg vurderer belgere, de er jo flotte hunder, er bare redd for at det blir for mye!

Noen raser bruker hodet for mye, andre for lite.. Vil ha en mellomting tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...