Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefal meg en symaskin


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Symaskinen jeg har er kun brukelig til å sy rett frem på bomullsstoff med, og det er jo litt kjedelig. Blir lite klær ut av det liksom. Så derfor trenger jeg ny.

Jeg trenger ikke en veldig avansert en med broderier og alskens varianter.

Jeg trenger en som syr elastisk søm og som er driftssikker og ikke kjempedyr. Tenker at rundt 4000,- bør holde.

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husqvarna, Pfaff, Janome og Singer er ihvertfall "sikre merker". Ligg unna de aller billigste på Coop, Elkjøp og sånt, men utover det så gjør de fleste moderne symaskiner jobben på det meste av "standard" syjobber. Selv har jeg en 15 år gammel Pfaff, så det er mulig andre her har noen mer konkrete forslag i den moderne maskinparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Janome easy jeans, som jeg er veldig fornøyd med. Den takler både stretch, silke og tjukke lag med dongeri uten problemer, og jeg synes den er god å sy på. Den er mekanisk, og skal være veldig driftssikker (og visstnok også verdens mest solgte maskin, så noe må det jo være der).

Jeg hadde samme kriterier og budsjett som deg, og er utrolig fornøyd med at jeg endte opp med denne.
http://tonje.no/products/janome-easy-jeans-2522-symaskin-mekanisk-top-load

Når du har et par aktuelle modeller å velge mellom ville jeg søkt inne på forumet på sykroken.net, eller kanskje til og med startet en tråd der. Det er et veldig godt forum, liksom hundesonen for søm. :) Og "hvilken symaskin skal jeg velge"- trådene er enda hyppigere enn rasevalg- trådene her inne, så der kan man finne mange gode tips.

Edit: hvis du ender opp med easy jeans kan det lønne seg å se om du finner noen som fremdeles selger jubileumsversjonen. Den er identisk med den "vanlige" (bortsett fra fargevalg) og koster like mye, men man får en del ekstrautstyr med på kjøpet.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd på både mekaniske og digitale maskiner, og jeg foretrekker absolutt enkle digitale. Det er så deilig å slippe å slå opp i manualen for hver søm jeg skal bruke, og dersom maskinen er robust så blir det ikke noe tull. Jeg har en gammel mekanisk husvarna også, og den er kjekk å ha når den digitale er på (årlig) service, men ellers blir den mest brukt av datteren.

Avanserte digitale er jeg nok enig med deg i at kan bli mye prakk.

Ting jeg synes er viktig å tenke på i valg av symaskin er:

- mekanisk eller digital

- topp- eller front-ilegg av underspolen? (Jeg liker topp/liggende fordi de er så enkle å tre)

- nålitreder (veldig behagelig å slippe å tre manuelt)

- valgfri nål-stopp oppe/nede (viktig!)

- en del pyntesømmer er kjekt å ha (men ikke hundrevis for min del)

- elastiske sømmer (gjerne en "overlock"-søm, var fint å ha før jeg fikk meg overlock-maskin)

- enkelt å sy knapphul (singer og janome har systemer som jeg synes er enkle å bruke, ett-trinns er veldig enkelt og greit)

- overtransportør gjør det enkelt å sy i flere lag stoff

- stingbredde - justerbar opptil minst 7 mm er veldig kult, da kan du bruke tvilling og trillingnåler med god bredde.

Tonjes brodering har super service og bra tilbud. Jeg har kjøpt to maskiner derfra og anbefaler han mer enn gjerne. Hvis du er medlem av sykroken.net så får du 10% rabatt, tror jeg:

http://tonje.no/categories/-husqvarna-maskiner

http://tonje.no/categories/-janome-maskiner

Ellers så kan du jo vurdere om du klarer deg med rettsøm en stund til og istedet går for en overlockmaskin. Da får du raske, elastisk sømmer og pen bakside på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna singer, det brukte å være kvalitetsmerke men er ikke det lengre.

Jeg ville egentlig anbefalt en enklere digital modell, fordi knappehullene er bra å ha, og at kvaliteten på mekanikken i de mekaniske gjevnt over har blitt ganske dårlig I nyere tid.

Janome, Juki og husquerna er de merkene jeg hadde sett mest på. Evt lagt i noen tusenlapper til for en Bernina. Driftssikre maskiner med pene sømmer, relativt smal friarm og gjevnt over god kvalitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna singer, det brukte å være kvalitetsmerke men er ikke det lengre.

Jeg ville egentlig anbefalt en enklere digital modell, fordi knappehullene er bra å ha, og at kvaliteten på mekanikken i de mekaniske gjevnt over har blitt ganske dårlig I nyere tid.

Janome, Juki og husquerna er de merkene jeg hadde sett mest på. Evt lagt i noen tusenlapper til for en Bernina. Driftssikre maskiner med pene sømmer, relativt smal friarm og gjevnt over god kvalitet.

Jeg er helt enig med deg, men samtidig så har jeg faktisk hatt en Singer Confidence 7470 som fungerte veldig bra og var utrolig lett å sy med. Pen søm laget den også, og den hadde alle de tingene jeg ramset opp over (unntatt liggende spolehus?), samt at den hadde standard feste til trykkføtter slik at jeg fikk kjøpt mange kule føtter på ebay for nesten ingenting. Den tok ikke veldig mange lag stoff, men i etterpåklokskapens navn så gjør faktisk ingen andre maskiner som jeg har prøvd det heller. Den kostet ca 5500,- ny, men nå er prisen ca 3500,-.

De rimelige Singer-maskinene som selges på Coop og Europris til 0,- til 1600,- er møkkamaskiner som bare vil ta knekken på sygleden, i tilfelle noen føler seg fristet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbehør er enkelt å få tak i her. Det er et servicesenter som har alt slikt og i tillegg reparerer maskiner i byen.

Men - jeg har lest litt spesifikasjoner nå og den ser ut til å dekke mine behov. Likevel er det to ting jeg gjerne skulle hatt som denne ikke har. Så om noen kan tipse meg om en maskin som har det denne har men i tillegg har overtransportør, automatisk trådspenning og spole som legges i på toppen så ville jeg vært veldig takknemlig :D

Edit: La til en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janome easy jeans vinner jo "alle" tester. Super maskin. Jeg hadde den før, men eksen tok den med seg. Nå har jeg en Husqvarna Viking Emerald og er veldig fornøyd. Den vinner også tester.

Edit: Nå ser jeg at du nevner denne maskina lenger opp. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emerald 116 har samme innmat som Baby Lock Molly og Janome Magnolia 7318, og alle tre produseres ved samme fabrikk (hos Janome). De tre skal altså i prinsippet være samme maskin, bare med ulik "innpakning", og litt ulike detaljer. Aner ikke hvordan det er med tilgjengelighet og prisforskjeller i Norge, men kanskje kan det være verdt å kikke etter de to andre også. :)

Mulig det er noen forskjeller i hvilket ekstrautstyr de ulike merkene tilbyr, det har jeg ikke sjekket.

Jeg troor muligens at Magnoliaen har spole som legges i fra toppen? Men det er mulig jeg blander.

Edit: det har den visst, men jeg fant ingen norske nettbutikker som har den inne.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...