Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan introdusere hund til katt?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Mine hunder er jo valper også, så det ble kanskje litt ekstra styr (ikke så mye selvkontroll på plass enda :P)... Men pusen fikk tusle litt rundt alene til hun virket komfortabel, gikk noen timer. Så får hunder gå inn i bånd og holdes litt på avstand.

Det gikk egentlig fint, så lenge pusen var relativt rolig. Det er vanskeligere når de løper bort til pus og hun reagerer med å løpe, da blir det jakt - er hun rolig så mister de interessen. Slik er det litt enda, men det blir bedre og bedre - men det kan ta tid altså. Det verste, utenom jagingen, er at de ikke bryr seg så fælt om hun blir sinna. Hun kan ligge der og bite etter de, ha klørene ute osv, men hundene er fortsatt happy og synes det er aåå morsomt å leke. :ahappy: Så de får ikke være alene hjemme med pus i samme rom, må være i nærheten så jeg kan skille dem en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Margrete mannen har lagt ut sin side av kattesaken :lol: Sent from my iPhone using Tapatalk

Randolf har sagt ja til katt, etter mange års smisk og mas Da dukket det brått opp en del spørsmål gitt. Vi har så godt som bestemt oss for ett kull. Slik går det når man ikke har peil på katt og k

Har ingen anelse Men altså, nå har jeg ligget våken i natt og tærne mine er iskalde. Jeg har laget så mange katastrofetanker i hodet mitt at jeg blir sprø, så nå må dere roe meg litt. De små ska

Posted Images

V&H har kattemat, så da får den lille det :D

Så de HAR kommet med det! :o Hvor får man kjøpt det?

Ellers vil jeg vare si gratulerer og lykke til! Går nok bra! :D Gleder meg til bilder!

Og en liten sidekommentar til det man ikke egentlig skulle diskutere, så ER det jo mer vettug å støtte seriøst oppdrett. Også når det gjeller katt. :ahappy:

(Hvis noen føler for å svare på den siste der, så lag en egen tråd :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh Drømmerase :wub::heart:

Her var ikke noen av kattene vandt med hund da jeg startet med å passe hunder av ymse slag.. Hundene var heller ikke særlig vandt med katt..
Jeg slapp bare hunden inn å lot den utforske mot at kattene alltid hadde ett sted de kunne flykte til.. Evt at jeg hadde en kompisgrind i døråpningen slik at utenfor der kunne kattene få fred :)
Etter hvert så kom kattene å snuste på hunden når den sov og slik.. De syns ikke alltid det var like kult.. Men tok det veldig fint! :D

Nå er tom den katten som er redd for ALT av mennesker osv (han har blitt veldig mye bedre i det siste) blitt venn med Pepper, og godtatt av han skal være her.. Han labber gjerne til Pepper om han blir for voldsom, men da bare med pote for å advare :D

Jeg tror nok at det går heeelt fint! Har man en stabil hund og ikke mindt at katten er veldig stabil så er det ikke noe problem! At de blir bestevenner første dagen skal du nok ikke håpe på.. men de tilpasser seg veldig fort! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund som VRÆLER når han ser katter ute, og MC-bebis. Dette går bra :)

005.jpg


Vær forberedt på å kunne ende opp med en katt som er utrooolig fascinert av vann, i den grad at det etterhvert går utover gulvene i huset :huh: Vannskålene måtte byttes ut med veltesikre, uten at det har hjulpet nevneverdig på mengden vann som havner utenfor skåla.

http://youtu.be/bIjih-77nDE

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de HAR kommet med det! :o Hvor får man kjøpt det?

Har ingen anelse :P

Men altså, nå har jeg ligget våken i natt og tærne mine er iskalde. Jeg har laget så mange katastrofetanker i hodet mitt at jeg blir sprø, så nå må dere roe meg litt.

De små skal jo ikke ut før den er sterilisert/kastrert, helst ikke etterpå heller *bestemme*. Katten kommer i marsish (født 1.juledag), altså er våren i anmarsj og gubben begynner å glemme å lukke døren ut til verandaen. Slike små, klatrer de over kompostgrinder? For om jeg er lur å setter opp en liten binge rundt R så er jeg litt lur? Vil ikke at katten skal ha muligheten til å streife så mye her i Oslo, så jeg MÅ finne på noe lurt her. Si jeg er lur mtp kompostgrinder. Skjønner jo at det er en tapt sak når de blir større, men sånn mens den er liten og kan etes av biler, katter og hunder drama+%25282%2529.gif

Kloring på møbler??? Nye skinnmøbler må vel fungere som en magnet på klør? Hvordan løser man det? Vet jo at tabasco er en fin sak mot valper, men katter klorer jo. Klorer katten på møblene, blir den ikke lenge for å si det slik. Da blir gubben forbanna.

Hva med de første nettene?

Nix er nok ingen jager, hun er en stalker og får hangup. Hun er litt som en bc som gjeter rett og slett.

Bilder av foreldre og bakover

10836537_10152438304571537_1602638821_n.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha mange plasser katten kan komme seg unna på i høyden, og sett mat og drikke (helst ikke på samme sted, katter drikker mindre om vannet står ved maten) Ha et par kattedoer (anbefalingene er en do mer enn antall voksne katter) som ikke er rett ved mat/vann. Lag til så den har noe å ligge på i høyden. Her gikk det kort tid før hundene ble vant til katten. Det beste var å la katten få komme i høyden, og så lå hundene på gulvet og så på katten og slik ble de vant til hverandre uten at det ble jaging. Og så har jeg holdt i kattene mens hundene har fått snust og sjekket ut katten :)

Og selvfølgelig er det ikke lov å jage kattene.

Her løsnet det skikkelig en dag jeg skulle støvsuge. Maane var redd støvsugeren, og plutselig fant hun ut at hun kunne sette seg bak Isak, som lå og sov nederst i gangen, da var hun lengst unna støvsugeren og hadde beskyttelse foran seg. Etter det har Isak vært helten hennes, hehe :) Selv om det var hun som satte seg bak han, så opplevde hun nok han som veldig beskyttende der han lå og sov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må oppdra katten på lik linje med en valp :) Vil du ikke at den skal klore på møblene, så må du lære den at det er klorebrettet som er tingen. Catnip kan være en god hjelp der, og ikke minst leke med pus på klorebrettet :) Fjærpinner og den type leker pleier å være suksess, så slipper du å få klør i hendene også. Det vil også hjelpe om du klipper klørne på katten, behovet for å klore vil bli noe mindre. Sammenkrøllet avispapir/aluminiumsfolie pleier også være gøy, samt tomme pappesker.

Mine katter er på badet om natten eller når eg er på jobb. Det er det ikke noe å ødelegge. Passer på at benken er ryddig, og at det ikke står såpe eller lignende fremme.

Aktiviserer du katten blir det mindre energi til bøll :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har introdusert kattunge til voksen hund som ikke er vant med katt flere ganger. Det har ikke vært noe problem med noen. Nå sist var der en 5 år gammel hund som hadde hilst på katter noen ganger hos andre og en 6 mnd gammel unghund som aldri hadde møtt katter annet enn som raketter som løper bortover veien. Med litt lydige hunder og kattunge med fluktmuligheter i høyden gikk det veldig bra. Jeg satte kattungen i klatrestativet (hadde fått roe seg litt alene på badet først) og lot bikkjene se, men med beskjed om å være rolige. Tok ikke lange tida før de var trygge på hverandre :) Tror jeg har lagt ut filen av første møte mellom katt og hund i en annen tråd her?

Kloring på møbler er stort sett ikke noe problem med klore/klatre stativ. Klorer de på møbler flytter du dem til stativet :) De tar tegninga ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip med klister på begge sider kan også være en idè om den likevel skulle prøve seg på møbler! Da blir det ekkelt å ta labbene der. Kompostbinge tror jeg neppe bremser den. Burde være en glatt overflate.

babypus_zpsac4472dd.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse :P

Men altså, nå har jeg ligget våken i natt og tærne mine er iskalde. Jeg har laget så mange katastrofetanker i hodet mitt at jeg blir sprø, så nå må dere roe meg litt.

De små skal jo ikke ut før den er sterilisert/kastrert, helst ikke etterpå heller *bestemme*. Katten kommer i marsish (født 1.juledag), altså er våren i anmarsj og gubben begynner å glemme å lukke døren ut til verandaen. Slike små, klatrer de over kompostgrinder? For om jeg er lur å setter opp en liten binge rundt R så er jeg litt lur? Vil ikke at katten skal ha muligheten til å streife så mye her i Oslo, så jeg MÅ finne på noe lurt her. Si jeg er lur mtp kompostgrinder. Skjønner jo at det er en tapt sak når de blir større, men sånn mens den er liten og kan etes av biler, katter og hunder drama+%25282%2529.gif

Kloring på møbler??? Nye skinnmøbler må vel fungere som en magnet på klør? Hvordan løser man det? Vet jo at tabasco er en fin sak mot valper, men katter klorer jo. Klorer katten på møblene, blir den ikke lenge for å si det slik. Da blir gubben forbanna.

Hva med de første nettene?

Nix er nok ingen jager, hun er en stalker og får hangup. Hun er litt som en bc som gjeter rett og slett.

En kompostgrind er et lett bytte for en kattunge på ca. 12 uker. Hva med å sette opp en sånn "myggnettingsdør" eller lignende, da er du sikret hvis mannen din glemmer å lukke verandadøren. Catnip på det du ønsker at den skal klore på er en fin ting, og masse ros når den klorer på rett sted. Si bestemt nei, og fjern den til kloremøbel når den klorer på uønskede steder.

Fra min oppdretter fikk jeg beskjed om å ha kattungen på samme rom som meg selv de første nettene for at den ikke skulle føle seg så alene, og knytte bånd. Hun var veldig på at det å være alene var krise da hun aldri hadde vært alene tidligere. Så dette måtte vi jobbe med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompostgrind er et lett bytte for en kattunge på ca. 12 uker. Hva med å sette opp en sånn "myggnettingsdør" eller lignende, da er du sikret hvis mannen din glemmer å lukke verandadøren. Catnip på det du ønsker at den skal klore på er en fin ting, og masse ros når den klorer på rett sted. Si bestemt nei, og fjern den til kloremøbel når den klorer på uønskede steder.

Fra min oppdretter fikk jeg beskjed om å ha kattungen på samme rom som meg selv de første nettene for at den ikke skulle føle seg så alene, og knytte bånd. Hun var veldig på at det å være alene var krise da hun aldri hadde vært alene tidligere. Så dette måtte vi jobbe med.

Ja ser jo at kompostgrind kan bli i letteste laget for en kattunge *ler* Vi må finne på noe som gjør at katten ikke går ut i hvert fall. Myggnettingsdør var en plan. Eventuelt bygge kompostgrinder i høyden med tak :P

Ja, den skal nok sove inne hos meg på gjesterommet, tenker jeg. Så får den heller flytte på badet når den er vant til oss, stakkars liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært sånn at jeg tar valper elelr kattunger rett inn i huset og ferdig med det. Bikkjer/katter har fått beskjed om å oppføre seg, og slik har det også blitt. Jeg har fått inn gatekatter (voksne) som fort har blitt vant til hundene i huset, men hundene har fått beskjed om at jakt på katt ikke er lov! Det har funka fjell.

De første dagene sover jeg på stua med nykomlinger. Den tid jeg hadde katt (og innekatt) sikret jeg vinduer og verandadører med nettingramme som jeg festet slik at den gikk igjen automatisk. Da jeg bodde i blokk med kattekrek netta jeg inn verandaen. Da vi var på hytta mekka vi kattegård.

Du bør ha en god børste, men det regner jeg med oppdretter vil anbefale deg en god en.
Do med filter og tak/dør (mange hunder som synes kattemøkk er snadder).
Eget sted hvor katten kan få spise i fred.
Klotang til katt, selv om katten har klorestativ trenger din få klippet klør fra tid til annen.

Nydelig stamtavle på kommende pus :)
Main Coon er en herlig rase.

Slutt å tenke på alt som kan gå galt.
Sett foten ned for deg selv og bestem deg for at DETTE GÅR BRA!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Justisia Har kommet over det der nå, og gleder meg til å sove :P Har også sagt i fra til oppdretter at vi nå sier vi ja med forbehold og at vi vil gjerne hilse på pusbarna før det endelige ja. Dumme gubben tror han klarer å si nei når han har sett kattungene :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det snart komme en slik i hus .. så jeg slipper å bekymre meg for at hund spiser fra kattedoen.. For ja det skjer... Nå står doen bak klestativ, men kan ikke ha den løsningen for alltid :P hehe... Bare ett lite tips om du har plan om å ha den inne en stund :)

De koster 450 kr eller noe på ikea.. og tar veldig mye mindre plass enn hva det ser ut til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det snart komme en slik i hus .. så jeg slipper å bekymre meg for at hund spiser fra kattedoen.. For ja det skjer... Nå står doen bak klestativ, men kan ikke ha den løsningen for alltid :P hehe... Bare ett lite tips om du har plan om å ha den inne en stund :)

De koster 450 kr eller noe på ikea.. og tar veldig mye mindre plass enn hva det ser ut til :)

Ååh jeg er glad hundene mine ikke bryr seg om kattedoen! *grøss* Mamman til @Margrete sin Nix storkosa seg i kattedoen da hun var på besøk hos meg en uke. :aww::lol: Var ikke vant til å passe på, for mine bryr seg ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh jeg er glad hundene mine ikke bryr seg om kattedoen! *grøss* Mamman til @Margrete sin Nix storkosa seg i kattedoen da hun var på besøk hos meg en uke. :aww::lol: Var ikke vant til å passe på, for mine bryr seg ikke :lol:

Ja ligger nok i slekta det der.

Hvilket bringer meg til spørsmål nr aner ikke. Hvordan venner jeg katten til doen? Eller er det noe den mest sannsynlig lærer hjemme hos a'mor. Jeg hadde tenkt å ha den under trappen, men er det lurt å ha den oppe og heller flytte ned når katten er husvarm og kjent? Og vil den gå inn i ett slikt dohus, de ser så trange ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ligger nok i slekta det der.

Hvilket bringer meg til spørsmål nr aner ikke. Hvordan venner jeg katten til doen? Eller er det noe den mest sannsynlig lærer hjemme hos a'mor. Jeg hadde tenkt å ha den under trappen, men er det lurt å ha den oppe og heller flytte ned når katten er husvarm og kjent? Og vil den gå inn i ett slikt dohus, de ser så trange ut.

Skulle egentlig svare, ikke like - jaja.

Kattedo "kan den" når du får den. Det lærer de kjempekjapt. Ha en do oppe til den til den er husvarm, og gjerne en i hver etasje når den blir større. Plasser den oppi doen med en gang du får den hjem så den vet hvor den er. Vil du ha do med luke på, så fjern luka ei stund om kattungen ikke er vant med lukedo (spør oppdretter), den lærer det og veldig kjapt, bare å vise den og hjelpe den et par ganger inn og ut. :) katter vil helst gå på do i sand, så velger ren dokasse over det aller meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærer å bruke kattedoen hos oppdretter. Det går veldig raskt å få de til å forstå det. Spørs hva de er vandt med, det som de fleste kan være skeptiske til er luke. Den kan man som regel ta av, for så å sette den på senere.

Sett doen der du ønsker å ha den, og vis kattungen hvor den er når den kommer i hus. Hvis du gir våtfòr første dagen så ta den med til doen etter at den har spist, da får du forsterket det med hvor doen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix kommer nok til å storkose seg i doen ja. Så jeg er alt på jakt etter noe lurt ja, så takk for tips!

Ei jeg kjenner med katter og hunder, har kjøpt noen forholdsvis høye plastkasser fra IKEA, og skåret hull i lokket. Kattene kommer seg fint oppi, mens hundene ikke kommer til så lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja ligger nok i slekta det der.

Hvilket bringer meg til spørsmål nr aner ikke. Hvordan venner jeg katten til doen? Eller er det noe den mest sannsynlig lærer hjemme hos a'mor. Jeg hadde tenkt å ha den under trappen, men er det lurt å ha den oppe og heller flytte ned når katten er husvarm og kjent? Og vil den gå inn i ett slikt dohus, de ser så trange ut.

Du bør sette seg på huk og vise katten :aww:

*tusle ut sv tråden før jeg blir kasta ut* :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...