Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste veggis-oppskrifter


Tinkie
 Share

Recommended Posts

All mulig slags wok er alltid en slager her, eller så er vi veldig glad i falafel, bløtlegger kikkerter dagen før, koker dem møre og enten moser dem med en "potetmoser" eller kjører dem i blenderen sammen med chilli, løk, hvitløk og masse krydder. Lager burger ut av det og steker det i pannen. Forrige gang brukte jeg store salatblader som burgerbrød, det var godt! Ellers bruker vi pitabrød og dytter masse salat oppi :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastasalat, vegetarlasagne og grønnsakssuppe er godt uten kjøtt synes jeg, og istedenfor kjøtt i taco kan man krydre en blanding av løk og bønner. :)

Kom på en ting som jeg har laget flere ganger og som passer både til middag med litt tilbehør (gjerne (hvitløks)baguetter og en enkel salat) eller alene/med brød til frokost/lunch, omelett stekt i form med ønskede grønnsaker, krydder og ost på toppen. Stekt sopp og alle slags typer løk, spinat, paprika, squash etc. er grønnsaker som passer godt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! :D Jeg har blitt veggis, men er helt grønn på oppskrifter. Jeg hater å lage mat, så alt enkelt er gull. :lol:

I dag spiste jeg soyanuggets - og det var dødsgodt! Sikkert ikke sånn supersunt, men det får gå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd! Jeg lager ofte veggismiddag :) Er ikke så veldig kjøttmenneske, så tips og triks er gull!

Har ingen særlig tips selv, men det er ihvertfall en smal sak å bytte ut kjøtt i taco, lasagne, pizza og annet med bønner, linser og kikerter. Superdigg! Har til og med fått min kjøttelskende samboer til å spise veggismat oftere sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarpizza smaker alltid best, fantasien er alt som setter grenser. En av favorittene her er faktisk sopp -pizza ( kantareller etc )..

Vegetarlasagne også.

Vårruller tar tid å lage, men herregud så godt ! Samosa også.

Wok er alltid godt, spesielt hvis man steker litt nudler oppi.

Det meste av pasta er bedre som vegetarretter ( desverre liker ikke ungen pasta :( ) , og grønnsaksgrateng og spinatpai er dritdigg!

Hjemmelagde supper går kjapt og smaker forbausende godt. ( selv når jeg lager de :lol: )

Helt ærlig er det få retter som ikke blir bedre som vegetar siden kjøtt sjeldent smaker så mye i seg selv...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finnes ikke veggis (men spiser mest vilt eller dyr vi har kjent)

Men innimellom blir det retter som fungerer utmerket uten kjøtt. Blir liksom hurtigmaten her, det :P

- Grovraspe masse grønnsaker; gulrot, løk, squash, purre, søtpotet, sellerirot, spinat etc. evt med fetaost. Blande med noen egg og krydder, og steke i form i ovnen. En slik røre er også genial å steke i muffinsformer, så har man ferdige matpakker man kan hive i fryseren ;)

-Supper. Man kan jo lage suppe av det meste. Bare å koke og jevne. En grei basis er å frese løk og hvitløk før man hiver oppi ønsket grønnsak og væske. Dog synes jeg de blir best med kjøttkraft. Annen smakstilsetning kan være eplecidereddik/hvitvin, hvitløk, chilli, timian.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Grovraspe masse grønnsaker; gulrot, løk, squash, purre, søtpotet, sellerirot, spinat etc. evt med fetaost. Blande med noen egg og krydder, og steke i form i ovnen. En slik røre er også genial å steke i muffinsformer, så har man ferdige matpakker man kan hive i fryseren ;)

Tidenes lunsj! :D

Her var det mange gode ideer som jeg skal se om vi får brukt utover, altså.

Jeg lager gjerne spinatsuppe, og sammen lager vi linsesuppe - mexicansk med cumin, asiatisk med kokosmelk, eller ... uinspirert? :lol: med bare buljong og vann og grønnsaker etc.

Vegetarlasagne skal vi prøve oss på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit om jeg kupper tråden litt.

Jeg skal stå for middagen på nyttår i år. En av gjestene er vegetarianer, men det er kalkun på menyen. Noen som har tips til noe jeg kan lage? Det er fint om det kan lages (delvis) på forhånd. Det er nok å gjøre på selve dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit om jeg kupper tråden litt.

Jeg skal stå for middagen på nyttår i år. En av gjestene er vegetarianer, men det er kalkun på menyen. Noen som har tips til noe jeg kan lage? Det er fint om det kan lages (delvis) på forhånd. Det er nok å gjøre på selve dagen. :)

jeg pleier lage denne http://vegetarbloggen.com/2011/04/15/nottestek-med-hvitlok-og-rosmarin/ ? litt enklere oppskrift enn mange av de andre.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier lage denne http://vegetarbloggen.com/2011/04/15/nottestek-med-hvitlok-og-rosmarin/ litt enklere oppskrift enn mange av de andre.

Tusen takk! Vet hun liker nøttestek, men har bare funnet oppskrifter med masse rare ingredienser som jeg aldri har hørt om før. :lol:

Hvit trøffelolje, hvor kan jeg får tak i det? Er det enkelt å finne vegansk butterdeig, eller må jeg lage den selv? Kan denne fryses, og hvor i prosessen kan jeg fryse den?

Edit: Ekstra bonusspørsmål, hva slags tilbehør har du til denne? Jeg kommer til å lage gulrøtter, poteter og rosenkål til kalkunen, men jeg bruker kraft i sausen. Bør jeg lage en egen saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Vet hun liker nøttestek, men har bare funnet oppskrifter med masse rare ingredienser som jeg aldri har hørt om før. :lol:

Hvit trøffelolje, hvor kan jeg får tak i det? Er det enkelt å finne vegansk butterdeig, eller må jeg lage den selv? Kan denne fryses, og hvor i prosessen kan jeg fryse den?

Edit: Ekstra bonusspørsmål, hva slags tilbehør har du til denne? Jeg kommer til å lage gulrøtter, poteter og rosenkål til kalkunen, men jeg bruker kraft i sausen. Bør jeg lage en egen saus?

jeg kjøpte trøffelolje på Meny, men vil tro det går greit uten også. TC brød(?) sin på bl.a rema mener jeg er vegansk. Jeg har pleid å fryse den når den er ferdig, skjære skiver og steke på julaften, men det finner du info om hvis du googler(jeg lagde for første gang til jul i fjor, så ikke så mye erfaring enda).

Jeg brukte rosenkål, gulrøtter, poteter og vegetarisk brun saus når jeg lagde. Ville lagd annen saus ja. Jeg pleier bruke denne oppskriften her. Enkel og veldig god synes jeg. http://veg-veg.no/mat/middag/brunsaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte trøffelolje på Meny, men vil tro det går greit uten også. TC brød(?) sin på bl.a rema mener jeg er vegansk. Jeg har pleid å fryse den når den er ferdig, skjære skiver og steke på julaften, men det finner du info om hvis du googler(jeg lagde for første gang til jul i fjor, så ikke så mye erfaring enda).

Jeg brukte rosenkål, gulrøtter, poteter og vegetarisk brun saus når jeg lagde. Ville lagd annen saus ja. Jeg pleier bruke denne oppskriften her. Enkel og veldig god synes jeg. http://veg-veg.no/mat/middag/brunsaus

Tusen takk for svar! Virkelig god hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linsesuppen min! Jeg freser linsene i litt olje, hiver oppi løk, hvitløk og et par sånne små kartonger økologiske hakkete tomater. Salt, pepper og litt sukker (for å runde av det sure fra tomatene), en neve frisk basilikum.

En annen favoritt: Trykk noen plater ferdigkjøpt tertedeig i en ildfast form, fyll oppi en blanding av egg, fløte, salt og pepper. Hiv oppi masse spinat, frisk eller frossen. Legg store klatter av snøfriskost oppå. Stek i ovn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med her. :) Har lyst til å redusere kjøttintaket, men foreløpig er det liksom bare en veldig god nacho vi lager. Med ost da, og sånn bønne-mix istedet for kjøtt. Smaker bedre syns jeg.

Det eneste vi sliter litt med er at den bønnemixen blir litt for myk? Noe man kan gjøre for å få den litt fastere etter steking? Eller bare er det sånn? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med her. :) Har lyst til å redusere kjøttintaket, men foreløpig er det liksom bare en veldig god nacho vi lager. Med ost da, og sånn bønne-mix istedet for kjøtt. Smaker bedre syns jeg.

Det eneste vi sliter litt med er at den bønnemixen blir litt for myk? Noe man kan gjøre for å få den litt fastere etter steking? Eller bare er det sånn? :P

Tror det bare er sånn, siden dere bruker ferdigkokte bønner. Alternativet kan være å kjøpe tørre bønner, og ikke koke de helt bløte før du steker. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønneburgere :heart:

Veldig enkelt forklart: mos en boks kidneybønner, ha litt olje (gjerne den soltørkede tomater ligger i), krydder, litt mel, en dæsj soyasaus og ris/poteter fra gårdagens middag (eller havregryn om man vil).

mos dette sammen til det blir en tykk deig, tilsett ett egg eller to om du vil. Smak gjerne på deigen, er den smakløs, tilsett mer krydder.

Stek burgerene i panne på middel+ varme.

Serveres i burgerbrød eller med poteter, brunsaus og en form mørkegrønne grønnsaker.

(eller prøv vegetarforeningens linseburger oppskrift. Bønner/linser kan byttes ut etter ønske)

Purresuppe 2-4pers (kjenner flere kjøttetere som elsker denne, veldig "kremete" og god selv om den ikke inneholder noe animalsk)

2 hele purreløk

litt olje

4-6 poteter (gjerne mandel)

noen hvitløksfedd

buljong

1 boks kikkerter

salt/pepper

fremgang:

kok potetene separat

varm oljen i gryta, surr purreløken i 5-10minutter, gjerne sammen med de grovhakkede hvitløksfeddene.

hell over literen med buljong (lagd på en terning grønnsaksbuljong), bland også i de vaskede kikkertene og potetene.

Kjør alt sammen med stavmikser til en gjevn, grønn guffe. Gi den deretter ett oppkok.

Smak til med salt og pepper.

Server med (hvitløks)brød.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt vemdig vegeterianer/veganer vennlig ac meg det siste året. Kjøper jevnlig vegetar alternativer for burger, pølser, osv, og lager mye vegetar.

Mine to favorittretter er vegeteriansk pizza og vegan indisk-inspirert blomkålgryte. De er så himmelsk god :D

Pizza lager vi grov bunn. Også bruler vi Toro sin pose pizzasaus som er med Mango og chili(de slutter å selge den nå,så vi har hamstret 20-30 pakker). Jeg pleier ha på kikerter, kidneybønner, løk, tomat, krydder og ost. Samboer får på spekeskinke om han vil ha kjøtt på. Fantastisk god pizza! Beste jeg har smakt :) Sausen er nok viktig.

Indisk-inspirert blomkålgryte er også utrolig god! Høres kjedelig ut med blomkål, men herregud så nam!!!

http://www.veganmisjonen.com/2011/02/oppskrift-indisk-blomkalgryte.html?m=1

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har tips til fine nettsider angående vegetar/vegan-mat? Gjerne enkle og greie oppskrifter. Har nettopp blitt vegetarianer på fulltid, helt utrolig merkelig - da jeg omtrent ikke spiste noen grønnsaker/bønner/linser/nøtter for 2-3 år siden :P

I dag spiste vi taco med bønnestuing, og det syns jeg faktisk var mye bedre enn kjøttdeig-taco. Lagde med svarte bønner denne gangen, og det ble kjempegodt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linsesuppen! Bare at jeg gjør den om til gryterett. Jeg dobler alt (når jeg først lager den, så er det til flere dager), og har også oppi strimlet gulrot, paprika og andre grønnsaker jeg har for hånden. Mmm!!!

1 medium gul løk, delt i tynne halvmåneskiver
1 stor bit fersk ingefær (ca 3 toppa ss), hakket
3 fedd hvitløk, hakket
2 store selleristenger, kuttet i biter
1 boks kokosmelk
1 boks hakkede tomater
1 boks kikerter (= ca 3,5 dl / eller 1,5 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre)
1 ts spisskummen
1 ts paprikapulver
1/2 ts gurkemeie
ca 1/4 ts chilipulver (obs: smak til)
litt salt
kanskje 1 ss vegan grønnsaksbuljong
saften fra en snei lime
noen kvaster frisk persille, finhakket

1. Stek løken myk i litt olje. Sleng oppi ingefær, hvitløk, selleristang og la det steke et minutts tid.
2. Tilsett kokosmelk, tomater og kikerter. Smak til med krydderne og limesaft og ha i persillen til slutt.
3. La det hele småkoke i ca 15 min. Om du synes suppa blir for tykk, ha i litt vann.

* Server suppa med et dryss finhakket frisk persille og nyt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...