Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine beste veggis-oppskrifter


Tinkie
 Share

Recommended Posts

Bønnegryte er godt. Fres opp løk, hvitløk og purre. Du kan ha oppi hva du vil, men jeg pleier å ha:

- Brune bønner

- Mais

- Erter

- Paprika

Rør ut tomatpurè i vann og hell over til du får passe konsistens (gjerne litt tynn siden den skal koke inn). Ha oppi ønsket krydder og la det putre til det er serveringsklart. :) Kan serveres slik den er eller med f.eks ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Vi lager veggismat en gang i uka ca. Er litt kresen på det og liker ikke sånne bløte burgere osv. Vil spise det fordi jeg liker det helst :D

Vårruller:

Kjøp en pk vårrulldeig (feks i innvandrerbutikk) og la tine inni fuktig håndkle.

Rasp en halv kål, en løk, to små gulrøtter og 3 fedd hvitløk(foodprosessor er lurt) og stek med 3 ss soyasaus og 3 ss sweet chilisaus. Ha i en knust terning grønnsaksbuljong. Chili hvis du liker det sterkt. Ha i vegetarisk kjøttdeig hvis du vil, vi bruker den fra hälsans kök, kjøper på rema.

Pakk in, og stek i ovn på plate til sprø, eller frityrkok til gyldne(smaker best men ikke like sunt).

Dippes i soyasaus eller sweet chili saus. Nydelig!

Ellers lager vi falafler på denne måten:

http://vegetarbloggen.com/2012/02/01/perfekt-falafel/

Bruker bare litt mer spisskummen og det smaker skikkelig taco, nam! Bruker i tacolefser med vanlig tilbehør, mye kesam er å anbefale! De blir bedre om man bruker kikertmel istedenfor hvetemel syns jeg, hvetemel gjør de litt bløte.

Ellers har vi prøvd veggislasagne og div supper og gryter, godt det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marprat sine hveteboller! (Veganisert)

6 dl melk (her brukte jeg mandelmelk)

150 g smør (alpro smør)

1 pk gjær

11⁄2 dl sukker

1 kg hvetemel

Hev ca 45 min før du ruller ut, og 60 min på brettet. Stekes på 220-225° i 7-10 min.

?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linsesuppen! Bare at jeg gjør den om til gryterett. Jeg dobler alt (når jeg først lager den, så er det til flere dager), og har også oppi strimlet gulrot, paprika og andre grønnsaker jeg har for hånden. Mmm!!

 

1 medium gul løk, delt i tynne halvmåneskiver

1 stor bit fersk ingefær (ca 3 toppa ss), hakket

3 fedd hvitløk, hakket

2 store selleristenger, kuttet i biter

1 boks kokosmelk

1 boks hakkede tomater

1 boks kikerter (= ca 3,5 dl / eller 1,5 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre)

1 ts spisskummen

1 ts paprikapulver

1/2 ts gurkemeie

ca 1/4 ts chilipulver (obs: smak til)

litt salt

kanskje 1 ss vegan grønnsaksbuljong

saften fra en snei lime

noen kvaster frisk persille, finhakket

 

1. Stek løken myk i litt olje. Sleng oppi ingefær, hvitløk, selleristang og la det steke et minutts tid.

2. Tilsett kokosmelk, tomater og kikerter. Smak til med krydderne og limesaft og ha i persillen til slutt.

3. La det hele småkoke i ca 15 min. Om du synes suppa blir for tykk, ha i litt vann.

* Server suppa med et dryss finhakket frisk persille og nyt!

Hvor mye linser bruker du? (Heter linsesuppe men finner ikke den som ingrediens)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten til veggisen i huset er pakora.

En god dæsj spisskummin, chilipulver, karri og malte korianderfrø.

Masse frisk koriander.

En pakke kikertmel.

Oppdelte grønnsaker ( 1 søtpotet, 1 løk og en halv brokkoli eller blomkål blir mat i to dager for oss 3 )

Blande alt godt i en stor bolle og ha litt vann i oppi. Bare så det blir skikkelig klissete, men ikke rennende.

Frityrstek litt og litt i en kjele til de blir gyldne.

Serveres med feks tatziki, mango chutney etc. til å dyppe i.

Vi gjør det gjerne enkelt og bruker en god sweet chili saus.

Det tar ca 30 min max å lage det og man kan variere grønnsaker og krydder etter eget ønske.

Det mest kompliserte er å finne kikertmel liksom..

Ellers er vi veldig glade i div rotgrønnsaker som vi gjerne lager en"form" av.

Nøttestek er sambo glad i , jeg synes ikke det er verdt jobben.

Men så lager jeg en ganske avansert en for de andre synes jeg er tørre og smakløse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linsesuppen! Bare at jeg gjør den om til gryterett. Jeg dobler alt (når jeg først lager den, så er det til flere dager), og har også oppi strimlet gulrot, paprika og andre grønnsaker jeg har for hånden. Mmm!

1 medium gul løk, delt i tynne halvmåneskiver

1 stor bit fersk ingefær (ca 3 toppa ss), hakket

3 fedd hvitløk, hakket

2 store selleristenger, kuttet i biter

1 boks kokosmelk

1 boks hakkede tomater

1 boks kikerter (= ca 3,5 dl / eller 1,5 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker møre)

1 ts spisskummen

1 ts paprikapulver

1/2 ts gurkemeie

ca 1/4 ts chilipulver (obs: smak til)

litt salt

kanskje 1 ss vegan grønnsaksbuljong

saften fra en snei lime

noen kvaster frisk persille, finhakket

1. Stek løken myk i litt olje. Sleng oppi ingefær, hvitløk, selleristang og la det steke et minutts tid.

2. Tilsett kokosmelk, tomater og kikerter. Smak til med krydderne og limesaft og ha i persillen til slutt.

3. La det hele småkoke i ca 15 min. Om du synes suppa blir for tykk, ha i litt vann.

* Server suppa med et dryss finhakket frisk persille og nyt!

Takk for tips, var kjempegod!

post-941-0-01501800-1420579077_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips til fine nettsider angående vegetar/vegan-mat? Gjerne enkle og greie oppskrifter. Har nettopp blitt vegetarianer på fulltid, helt utrolig merkelig - da jeg omtrent ikke spiste noen grønnsaker/bønner/linser/nøtter for 2-3 år siden :P

I dag spiste vi taco med bønnestuing, og det syns jeg faktisk var mye bedre enn kjøttdeig-taco. Lagde med svarte bønner denne gangen, og det ble kjempegodt. :)

Mine favorittsider er veganmisjonen.com, vegetarbloggen.com og veganeren.com. Masse godt. :ahappy:

Har du prøvd taco med soyaprotein? Jeg har prøvd med bønner også, men den beste jeg har prøvd er denne; http://www.veganmisjonen.com/2011/08/oppskrift-taco-uten-kjtt.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...