Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden ha marerit?


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Overskriften sier vel mest! :-) jeg har lurt på dette en stund, for min hund kan plutselig våkne og begynne å bjeffe mot ingenting. Tidligere i kveld lå han å sov i sofaen, jeg satt og så på tv, og plutselig hoppet han til, hoppet bak sofaen, bysten reiste seg og han bjeffet noe enormt mot veggen vedsiden av tv, og dette er e hund som normalt aldri bjeffer. Ellers kan han plutselig finne på å brå våkne om natten i sengen, og begynne å bjeffe og knurre mot døren, jeg pleier jo å få sånne små angstanfall når han gjør det og jeg er helt alene, men han gjør aldri det når han ligger i buret alene og sover. Kan dette skyldes at han har hatt marerit? Eller kan de i det hele tatt ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de kan ha det.

Frøkna jeg har nå drømmer helt tydelig, og "snakker" i søvne innimellom, noen ganger loser hun på jakt, andre ganger varselbjeffer hun, og innimellom er det knurring og bjeffing. Det er tydelig forskjellige typer drømmer.

En gang våknet hun av at hun ulte i søvne, var passe panisk når hun våknet, men roet seg raskt med trøst og nærhet.

Og jeg tror andre hunder har forskjellige drømmer de også, selv om ikke alle uttrykker det like sterkt som frøkna mi. Heldigvis lager hun mest jeg-koser-meg-når-jeg-sover lyder, men de er også ganske høylydte, og får folk til å skvette endel første gang de hører de også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også de kan ha materitt. Merker forskjell på måten hunden er når den sover. Om det er lett boffing og litt "løping" med beina,og andre ganger knurring,urolighet,mer paniske bevegelser på en måte.

Lurer på om hunder kan skille mellom drøm å virkelighet? Om de tror at det som har skjedd i drømmen har skjedd på ekte. Hvis hun drømmer at jeg har vært stygg med henne,vil hun tro jeg har vært det da? Hmmm..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja det tror jeg de kan ha! :) Merker fort forskjell på drømmene til mine hunder. Noen ganger er de lettere paniske med bjeffing, løping, uling og sånn, mens andre ganger logrer de hardt i søvne. Sistnevnte er alltid veldig morsomt synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min piper hvertfall veldig urolig i søvne nå og da, og da er han virkelig ikke i noen vanlig søvn, men nærmest umulig å vekke opp. Pleier å stryke på han og åpne munnen for å vekke han på en veldig rolig måte, men selv med fingre inn i munnen våkner han aldri med det samme når han er i den "transen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Jeg har ett nytt spørsmål, kan hunden være mørkeredd? Jeg føler litt at han blir mer usikker når mørket stiger på, da løper han avogtil febrisk rundt i huset, bjeffer, bysten opp og knurrer. Han er også veldig sensetiv til lyder ser det ut som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye (all?) forskning tyder på at hunder drømmer, dermed er det mest logiske at de også kan ha mareritt. Jeg kan også merke forskjell på mine, om det er en god drøm eller en dårlig drøm, og pleier derfor å f.eks. dulte forsiktig borti så de faller litt ut av det (uten å våkne ordentlig da) om det virker for ille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Jeg har ett nytt spørsmål, kan hunden være mørkeredd? Jeg føler litt at han blir mer usikker når mørket stiger på, da løper han avogtil febrisk rundt i huset, bjeffer, bysten opp og knurrer. Han er også veldig sensetiv til lyder ser det ut som..

Jeg mener ganske bestemt at min er mørkredd :ph34r: Hun er også veldig var for lyder faktisk! Hun har gått tur i mørket fra hun var valp og burde i teorien være vant til det, men allikevel går hun og stresser og trekker, kikker konstant ut mellom trærne, og vil bare hjem/til bilen. Jeg tør ikke slippe henne i mørket.

Jeg finnes ikke mørkredd sjøl, og har tenkt at det muligens kan ha blitt "lært" fra familiemedlemmer som også er mørkredde, men disse har jo sjelden gått tur i mørket. Så jeg tror nok det er mer sannsynlig at hun har litt dårlig nattsyn og reagerer mer på alle lydene når hun er "blind".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine drømmer og har vekket seg selv med det. Jeg ser ofte at de har mareritt etter dager hvor det har skjedd spennende ting. Tispa får bust og høy puls. Hannhund får bust, bjeffer på basenjivis, høy puls og noen få ganger knurrer. Jeg lar de bare være for jeg tenker det er som med oss at vi/de kanskje bearbeider ting vi har opplevd via drømmer, men jeg følger fasinert med :) Mine er også mørekredde og rasen er jo kjent for det. Plutselig er en søppelkasse veldig skummel, ting de vanligvis ikke reagerer på. Men ting blir også ekstra skummelt hvis det regner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine drømmer og har vekket seg selv med det. Jeg ser ofte at de har mareritt etter dager hvor det har skjedd spennende ting. Tispa får bust og høy puls. Hannhund får bust, bjeffer på basenjivis, høy puls og noen få ganger knurrer. Jeg lar de bare være for jeg tenker det er som med oss at vi/de kanskje bearbeider ting vi har opplevd via drømmer, men jeg følger fasinert med :) Mine er også mørekredde og rasen er jo kjent for det. Plutselig er en søppelkasse veldig skummel, ting de vanligvis ikke reagerer på. Men ting blir også ekstra skummelt hvis det regner ;)

Anbefales det ikke å vekke folk forsiktig når de har mareritt? Jeg kommer til å fortsette med det når det virker som min hund har det hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker også forskjell på Milo når han sover, så jeg går også utifra at de kan ha mareritt. Det er jo veldig logisk, siden de tross alt kan drømme :)

Mistenker at katten min også hadde mareritt tidligere. Hun sover i senga mi, plutselig hørte jeg et høyt hyl og et fres fra henne, så jeg bråvåknet og snudde meg for å se hva som hadde skjedd. Hun sov som en stein :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker høyt her: hva kan hunder ha mareritt om...? Den gærne nabobikkja som utagerer hver gang man går forbi?

At matskåla blir glemt å fylles. At man må gå tur nydusjet, uten å få sjansen til å rulle seg i gress og døde dyr, og måtte hilse på den kjekke nabohunden mens man lukter tropiske frukter. At man står til eksamen på valpekurs og får jernteppe, og alle de andre valpene ler. At postmannen sniker seg inn i hagen og stjeler alle beina man har gjemt. Det eksistensielle spørsmålet om hvem som er flink jente/gutt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at min hund har mareritt om at jeg kommer for å ta han med saks i den ene hånden og børste i den andre, eller om den grusomme veterinæren som flirer ondt mens hun holder en "diger" (klo)tang. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Jeg har ett nytt spørsmål, kan hunden være mørkeredd? Jeg føler litt at han blir mer usikker når mørket stiger på, da løper han avogtil febrisk rundt i huset, bjeffer, bysten opp og knurrer. Han er også veldig sensetiv til lyder ser det ut som..

hvis hunden ser litt dårlig, blir det gjerne enda værre når det er mørkt, og da kan en del av de finne på å bli usikre.

Jeg bare tenker høyt her: hva kan hunder ha mareritt om...? Den gærne nabobikkja som utagerer hver gang man går forbi?

kanskje. eller om den skumle steinen de så på tur, den ekle statuen i parken, mannevonde kattebeist, trange bur og tomme matskåler...

jeg vet at de ekleste av mine egne mareritt har vært hverdagslige ting som blir "feil", typ sko som prøvde å spise meg og sånne teite ting, så hvem vet hva hunder syns er skummelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...