Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsiden av VG - Slik ble hunder avlet syke

Recommended Posts

Skrevet

Forsiden av VG i dag sier "Slik ble hunder avlet SYKE" og "Se før og nå bildene!"

dessverre ligger ikke saken ute i fulltekst gratis, man kan gå hit for å betale vg for å lese den (eller ta en tur innom folkebiblioteket, som har tilgang på alle avisartikler via atekst).

En kort oppsummering av artikkelen på side 16 og 17 er før og nå bilder av 6 raser, svært kort oppsummering av rasenes utvikling og hva de sliter med, denne forklaringen er svært forenklet og kortfattet. Mops f.eks sliter med "pusteproblemer og øyeinnfeksjoner" ikke noe mer.

Det er ett lite intervju med veterinær og mediaperson fra NKK, hvor begge uttaler at dette er fæle saker som bør endre på.

Hva syns folket om at dette er forsiden til en av landets største aviser?

• Like 1
Skrevet

Jeg har ikke tilgang til artikkelen, men synes det er kjempebra at slikt kommer frem på den måten, og blir satt fokus på. Men jeg synes at de samtidig burde ha fokus på det negative med doodle-schnoodle-avl slik at de som ikke mener at "blandingshunder er friskere enn raser" får vann på mølla.

• Like 5
Skrevet

Rasene som vises frem:

• Basset hound
  • Bullterrier
  • Engelsk bulldog
  • Mops
  • Schæfer
  • St. Berhnhardshund

Alle de moderne bildene er av moderate hunder, schæferen er f.eks relatvit rakrygga uten ekstreme froskeføtter som man kan finne på rasen. Den ser faktisk relativt sunn ut. Bildet av bulldogen (som sliter med å bevege seg pga de vinklede bena) springer mot kamera...

Mye rart med artikkelen hvertfall.

Skrevet

Mye rart med artikkelen hvertfall.

Det kalles VG...

Tabloid forside for å selge aviser/få klikk, veldig intetsigende artikkel og det er utrolig at NKK i det hele tatt har en medierådgiver når man ikke får mer ut til media enn dette. Artikkelen er i beste tilfelle veldig svak og det er et veldig dårlig journalistisk håndverk.

Skrevet

Jeg synes avisene har vært ganske flinke til å sette fokus på usunne hunderaser, og synes det er supert at de holder presset oppe! Det er visst på tide at de tar for seg katteverdenen også, for det har begynt å komme noen ganske groteske raser på markedet.

Edit: Men jeg har ikke lest artikkelen, så kan ikke si noe om kvaliteten på den.

• Like 1
Skrevet

@Helianthus

Veldig bra med fokus på det som er dårlig, men det er jo alt som får fokus? Hva med alt som er bra med raseavl og hva man eventuelt gjør for å forbedre tingenes tilstand? Slike artikler gagner ikke NKK og raseavl generelt når man aldri klarer å få frem alt det andre som blir gjort, det nytter ikke å opplyse de som allerede driver med rasehunder om dette, fokuset bør jo ligge i å nå ut til mediakanaler som dette blant annet for å nå ut til nye hundeeiere.

Men samtidig så har NKK et stort troverdighetsproblem når hunder som mops og pekingneser ender opp som store vinnere her og der, utstilling er en altfor stor del av NKKs virke og eksistens.

Skrevet

@Helianthus

Veldig bra med fokus på det som er dårlig, men det er jo alt som får fokus? Hva med alt som er bra med raseavl og hva man eventuelt gjør for å forbedre tingenes tilstand? Slike artikler gagner ikke NKK og raseavl generelt når man aldri klarer å få frem alt det andre som blir gjort, det nytter ikke å opplyse de som allerede driver med rasehunder om dette, fokuset bør jo ligge i å nå ut til mediakanaler som dette blant annet for å nå ut til nye hundeeiere.

Men samtidig så har NKK et stort troverdighetsproblem når hunder som mops og pekingneser ender opp som store vinnere her og der, utstilling er en altfor stor del av NKKs virke og eksistens.

enig med deg! selv om det jo finnes forskjeller innen de rasene, er det nok mange som reagerer på det...

Skrevet

Irriterer meg alltid at bullterrieren blir dratt frem i slike saker. Ja, det er en rase med mye sykdom, men det har ingenting med utseende å gjøre (og flere andre raser med "vanlig" utseende har minst like mye sykdom). Det er gjerne endringen i utseende over de siste 100 årene som blir frontet, men bare fordi en hund ikke ligner en ulv betyr ikke det at den må være usunn..

Sånn bortsett fra det, er det så klart bra med fokus på ekstremavl, men føler det ofte blir litt sånn "sensasjonsjournalistikk". - På generelt grunnlag, jeg har ikke lest artikkelen i VG ;)

Skrevet

Irriterer meg alltid at bullterrieren blir dratt frem i slike saker. Ja, det er en rase med mye sykdom, men det har ingenting med utseende å gjøre (og flere andre raser med "vanlig" utseende har minst like mye sykdom). Det er gjerne endringen i utseende over de siste 100 årene som blir frontet, men bare fordi en hund ikke ligner en ulv betyr ikke det at den må være usunn..

Sånn bortsett fra det, er det så klart bra med fokus på ekstremavl, men føler det ofte blir litt sånn "sensasjonsjournalistikk". - På generelt grunnlag, jeg har ikke lest artikkelen i VG ;)

Eh?

Så du mener at denne skalleformen gagner hundene? Hva med fødselsproblemene, hudproblemene, øyeproblemer og døvhet? Unnskyld meg, men bullterrieren er en av de mest ekstreme hundene man har i dag om man vurderer eksteriøret. Før i tiden så de ut som en helt vanlig hund.

Skrevet

Eh?

Så du mener at denne skalleformen gagner hundene? Hva med fødselsproblemene, hudproblemene, øyeproblemer og døvhet? Unnskyld meg, men bullterrieren er en av de mest ekstreme hundene man har i dag om man vurderer eksteriøret. Før i tiden så de ut som en helt vanlig hund.

Nei, den gagner neppe hundene, men selve fasongen på hodet til en gjennomsnittlig bullterrier har ingenting med de sykdommene du nevnte.
Skrevet

@TullBull Hodefasongen til rasen gjør at den er lett å trekke frem som eksempel på at mennesker ved avl kan endre på en rase.

For å sitere VG: "Engelskmannen James HInks avlet frem bullterrieren på midten av 1800-tallet. Rasen som i utgangspunktet er en krysning mellom bulldog og terrier har også fått blandet inn lit greyhound i seg. På bildet ser du hunden slik den skulle være i 1915.

Hundre år senre er det vanskelig å kjenne igjen rasen. Både hodet og kroppen er totalforandret. Ifølge den svenske kennelklubben sliter rasen med flere helseproblemer. Kjevens form og lange hjørnetenner gjør blant annet at bittet går opp i gommen. Øyeproblemer på grunn av de små øyeåpningene er også en gjenganger"

Med svenske kennelklubben antar jeg de mener ett RAS-dokument? I artikkelen påpeker de ikke hudproblemene rasen sliter veldig med, ei heller OCD. Skal man først snakke om denne rasens problemer er det ikke utseende som trenger å være hovedfokus.

Skrevet

Nei, den gagner neppe hundene, men selve fasongen på hodet til en gjennomsnittlig bullterrier har ingenting med de sykdommene du nevnte.

Eh jo, selvfølgelig har det en sammenheng. (Se Tekopps innlegg)

Dårlig pigmentering fører i tillegg til mange tilfeller av døvhet og hudproblemer. Som @Tekopp nevner så er dette ikke noe nytt og det forundrer meg at raseeiere ikke selv er klar over problemene, og ikke minst årsaken til problemene - som det er mange av. At denne rasen nevnes er absolutt på sin plass.

Skrevet

@TullBull Hodefasongen til rasen gjør at den er lett å trekke frem som eksempel på at mennesker ved avl kan endre på en rase.

For å sitere VG: "Engelskmannen James HInks avlet frem bullterrieren på midten av 1800-tallet. Rasen som i utgangspunktet er en krysning mellom bulldog og terrier har også fått blandet inn lit greyhound i seg. På bildet ser du hunden slik den skulle være i 1915.

Hundre år senre er det vanskelig å kjenne igjen rasen. Både hodet og kroppen er totalforandret. Ifølge den svenske kennelklubben sliter rasen med flere helseproblemer. Kjevens form og lange hjørnetenner gjør blant annet at bittet går opp i gommen. Øyeproblemer på grunn av de små øyeåpningene er også en gjenganger"

Med svenske kennelklubben antar jeg de mener ett RAS-dokument? I artikkelen påpeker de ikke hudproblemene rasen sliter veldig med, ei heller OCD. Skal man først snakke om denne rasens problemer er det ikke utseende som trenger å være hovedfokus.

Nettopp, det var noe av poenget mitt :) Jeg mener at det ikke nødvendigvis er avl på unike trekk og utvikling av raser som er det som gir usunne hunder, men etter flere hundre år hvor det har vært avlet kun etter utseende og ikke helse så har det blitt sånn det er i dag.
Skrevet

Eh jo, selvfølgelig har det en sammenheng. Dårlig pigmentering fører i mange tilfeller til døvhet, og hudproblemer. Som @Tekopp nevner så er dette ikke noe nytt og det forundrer meg at raseeiere ikke selv er klar over problemene, og ikke minst årsaken til problemene - som det er mange av. At denne rasen nevnes er absolutt på sin plass.

Hva har skallefasongen med dårlig pigmentering å gjøre?

• Like 2
Skrevet

Jeg reagerte på bildet at "gammel" versus "ny" schæfer. Når bananrygg og overdrevne vinkler der de går på hasene trekkes frem så er det jo ikke akkurat slike schæfere de pleier å vise bilder av da.

post-690-0-83277600-1417104090.jpg

Skrevet

Er det mulig å finne et så dårlig eksempel, hvertfall ikke slike Schæfere jeg noen gang har sett på utstilling.

Skrevet

Hva har skallefasongen med dårlig pigmentering å gjøre?

Beklager, jeg tok det for gitt at alle forstod at pigmentering har med hud og pels å gjøre, det er det den kritthvite pelsen som får skylden for, den ekstreme skallen skal få ta seg av de andre problemene!

Skrevet

Beklager, jeg tok det for gitt at alle forstod at pigmentering har med hud og pels å gjøre, det er det den kritthvite pelsen som får skylden for, den ekstreme skallen skal få ta seg av de andre problemene!

Jeg tar det jo for gitt at folk svarer på de spørsmålene som blir stilt, jeg, når man quoter noen...

Skrevet

Dårlig artikkel. Full av feil og dumme påstander innpakket som fakta. Skal man fokusere på ekstremavl så er det fordelaktig å ha grunnkunnskap om det man skriver om!

• Like 2
Skrevet

Det kan se ut som om godeste VG har gått i fellen og kopiert litt fra en 2 (!) år gammel blogg...Haha. Også på forsiden og alt, dette var lavmål. Klarer de ikke å føre en såpass kritisk og undersøkende journalistikk at de finner ut av dette på egenhånd?