Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering med hund


JulieTherese22
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en snart 1 år gammel schæferblanding. I det siste har jeg fått ett stort problem med passering av hund. Idet vi passerer enn annen hund røyser hun seg på 2, slik at hun ser større ut. Hun er ganske stor og vanskelig å holde igjen. Jeg har prøvd å ha god avstand (Hun er fortsatt kjempe fiksert på hunden selv med god avstand), men er ikke alltid dette er mulig. Om jeg søker kontakt så fungerer dette heller ikke. Hun blir rett og slett fiksert og jeg får ikke kontakt med henne. Hun lager ikke noe lyd når vi passerer men hever rett og slett overkroppen. ser at de andre hundeeierne kan bli veldig usikre. Noen råd til hvordan håndtere dette?

Tidligere kunne jeg lage en kontakt lyd, som vi bruker mye og få kontakt ett godt stykke før vi møtte hunden, vi kunne også passere uten særlige problemer. Hun fikk mye belønning ved kontakt. Denne nye atferden la jeg merke til for en uke siden. Hun har også blitt mye mer ulydig på andre ting, er det mulig at det har en sammenheng? hun vil for eksempel ikke komme lenger, vil mye heller snuse. Om hun får kommandoen "bli" kaster hun seg av og til ut til siden og får en skikkelig "klikkebyge". Plutselig drar hun også på tur, noe hun ikke har gjort tidligere.

Blir veldig takknemlig for svar, er litt fortvilet. Vil gjerne ta problemet med passering av hund ved roten slik at det ikke eskalerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver å være bestemt, later selv som jeg ikke ser hunden foran, men idet vi passerer føler jeg at jeg mister litt kontroll.Spesielt siden hun røyser seg, får veldig fokus på å holde henne under kontroll. Hun er ganske sterk. Etter vi har passert så bare går jeg videre og tvinger hun med siden ho gjerne vil snu seg å se etter hunden, og øver kontakt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en hormonrunde på gang. Men uansett hva det er så gjelder det jo å trene på det slik at det ikke blir en vane :) Er hun for sterk kan kanskje en grime være greit en periode til ting blir bedre? Man får gjerne ikke gjort så mye konstruktivt i situasjonen når man har en sterk hund som man har mer enn nok med å holde igjen. Ellers finnes det jo flere metoder og tilnærme seg slikt, man kan be dem gi f i klartekst eller man kan bruke sladretrening, kindereggmetoden, lokking osv osv, stoppe opp og be hunden sitte eller ligge, om det hjelper, til den andre har passert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode råd, idag var hun mye bedre generelt. Vi passerte en hund og da ba jeg henne om å sitte ned mens jeg klappet henne på brystet. Hun prøvde å komme seg bort til hunden men jeg holdt igjen og snakket rolig til henne. Kinderegg metoden høres ut som noe jeg kan prøve! :) Har også en grime som jeg skal ta i bruk, hun er så sterk og handler kun på impuls fortiden så den kan gi meg litt mer kontroll. Nå har jeg vert all noen ideer og vi skal nok klare å få kontroll på dette ved trening! Igjen, takker for svar.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Takk for svar og gode råd, idag var hun mye bedre generelt. Vi passerte en hund og da ba jeg henne om å sitte ned mens jeg klappet henne på brystet. Hun prøvde å komme seg bort til hunden men jeg holdt igjen og snakket rolig til henne. Kinderegg metoden høres ut som noe jeg kan prøve! :) Har også en grime som jeg skal ta i bruk, hun er så sterk og handler kun på impuls fortiden så den kan gi meg litt mer kontroll. Nå har jeg vert all noen ideer og vi skal nok klare å få kontroll på dette ved trening! Igjen, takker for svar.

Hvordan går det med dere i møtesituasjoner? Har treningen hjulpen og hva har dere evt gjort? Har en tispe med samme problemer, desverre stor og sterk så kunne godt tenkt meg å få endret denne adferden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...